REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy

REKLAMA

W przypadku świadczenia wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania zapłaty całości lub części należności, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług.

Nabywca usługi może podać numer, pod którym jest zarejestrowany na potrzeby podatku na terytorium kraju. Wynika to z art. 28 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm., nazywana dalej ustawą o VAT). W przepisie tym mowa jest zatem o numerze NIP nadanym dla transakcji krajowych, który to identyfikuje polską spółkę na potrzeby podatku w Polsce. Równocześnie w myśl przepisu art. 97 ust. 10 ustawy, podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT UE przy nabywaniu m.in. usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów obowiązani są do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonej kodem PL. Zatem przy nabywaniu wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów (WUTT) polska spółka obowiązana jest podać oba numery, zarówno numer NIP jak i numer NIP-PL. Brak numeru NIP-PL na fakturach jest jednak wyłącznie uchybieniem formalnym, które nie wpływa na rozliczenie tego typu usługi. Zalecane jest jednak dokonywanie korekt poprzez wystawianie not korygujących – uważają eksperci z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej.

Liczy się 30 dni

Obowiązek podatkowy w imporcie usług powstaje w sposób analogiczny jak w przypadku świadczenia danego typu usług na terytorium kraju. Zatem w przypadku wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, obowiązek podatkowy powstanie według zasad określonych w przepisie art. 19 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT. Powstaje on więc z chwilą dokonania zapłaty całości lub części należności, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług. Oznacza to, że o ile polska spółka nie dokona zapłaty należności do 30 dnia od dnia wykonania usługi, wówczas w tymże dniu obowiązana będzie do zadeklarowania obowiązku podatkowego. Jeżeli natomiast płatność nastąpi przed tym terminem, wówczas obowiązek powstanie z chwilą dokonania płatności. Podstawą opodatkowania przy imporcie usług jest kwota, którą polska spółka jest obowiązana zapłacić za usługi transportowe (art. 29 ust. 17 ustawy).

Wystawianie faktur

W związku z nabywanymi wewnątrzwspólnotowymi usługami transportu towarów od innych podmiotów z UE na polskiej spółce spoczywać będzie obowiązek wystawiania faktur wewnętrznych, na których to wykazywany jest podatek należny z tego tytułu (art. 106 ust. 7 ustawy). Do przeliczenia wartości wykazanych w walucie obcej na fakturze należy przyjąć średni kurs bieżący, wyliczony i ogłoszony przez NBP w dniu wystawienia faktury przez świadczącego usługę – wyjaśniają specjaliści z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej.

Podatek do odliczenia

Wykazany z tytułu importu usług podatek należny jest jednocześnie podatkiem naliczonym podlegającym odliczeniu (art. 86 ust. 2 pkt 4). Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy u nabywcy od importu usług. Jeżeli podatnik nie dokonał w tym okresie obniżenia, może to uczynić w rozliczeniu za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 10 pkt 2, ust. 11).

Miejsce świadczenia

Miejscem świadczenia wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów, a zarazem miejscem jej opodatkowania jest miejsce, gdzie transport się rozpoczyna. Zatem w sytuacji, gdy wewnątrz-wspólnotowa usługa transportu towarów świadczona przez podmiot z UE przebiega na trasie Polska – państwo UE, jej miejscem opodatkowania jest Polska. Równocześnie przepis art. 17 ust. 2 stanowi, iż w przypadku świadczenia usług określonych w art. 28 ust. 3 (wewnątrzwspólnotowe usługi transportu towarów) podatnikiem zawsze jest usługobiorca. W konsekwencji polska spółka będąc usługobiorcą omawianych usług obowiązana jest do rozliczenia ich jako import usług. Usługa ta podlegałaby opodatkowaniu w innym państwie wyłącznie w sytuacji, gdyby polska spółka podała świadczącemu usługę numer, pod którym jest zarejestrowana dla potrzeb VAT w innym państwie niż Polska.

Krzysztof Tomaszewski
krzysztof.tomaszewski@infor.pl
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA