REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzystasz z ulg, wpiszą cię na listę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

31 maja mija termin podania do publicznej wiadomości przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wykazu osób, którym w ubiegłym roku udzielili ulg podatkowych.

Zgodnie z art. 14 pkt 2 lit. e) ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych zarząd jednostki samorządu terytorialnego podaje do publicznej wiadomości, w terminie do 31 maja roku następnego, wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty. W gminach za zarząd jednostki samorządu terytorialnego działa wójt, burmistrz lub prezydent miasta, tak więc to na nim spoczywa obowiązek upublicznienia tych informacji.
Przez podanie do publicznej wiadomości należy rozumieć sytuację, w której organ podatkowy, w sposób zwyczajowo dla gminy przyjęty, poinformuje o udzielonych w minionym roku ulgach. Może być to np. wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń gminy. Z pewnością takie wykazy osób powinny znaleźć się w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) na stronie internetowej gminy.
W informacji takiej powinno znaleźć się imię i nazwisko osoby bądź nazwa firmy, która uzyskała ulgę. Nie należy natomiast podawać adresu tych osób ani też kwoty udzielonej ulgi.

Dane w wykazie

Wykaz ma obejmować tych podatników, którym udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty. Ustawodawca, wskazując na ulgi, miał na myśli nie tylko ulgi uznaniowe, ale również ulgi przyznane podatnikom z mocy ustawy, jak np. ulga inwestycyjna przysługująca podatnikom z mocy art. 13 ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym.
Wójt sporządzając wykaz osób, które uzyskały umorzenie zaległego podatku, nie może zapomnieć o osobach, którym umorzono zaległość podatkową z urzędu. Może się więc zdarzyć, że podatnik, który uzyskał umorzenie zaległości z urzędu, dowie się o tym dopiero z wykazu sporządzonego przez wójta. W wykazie znajdą się również osoby, które uzyskały odroczenie lub rozłożenie spłaty na raty i to zarówno wtedy, gdy zobowiązanie wynikające z decyzji już spłaciły, jak i te, które nie dotrzymały terminu spłaty.
Wójt może sporządzić jeden wykaz, np. w porządku alfabetycznym wymieni wszystkie osoby, którym udzielił ulg, bez uszczegóławiania, jaką ulgę podatnik otrzymał. Błędem nie będzie jednak sporządzanie odrębnych wykazów.

Ulgi a pomoc publiczna

Wójt, burmistrz, prezydent miasta, podaje też do publicznej wiadomości wykaz osób prawnych i fizycznych, którym udzielił pomocy publicznej. W wykazie tym znajdą się również osoby, których przedmioty opodatkowania zwolniono z podatku np. uchwałą w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości dla podatników tworzących nowe miejsca pracy. W tym przypadku będziemy mieli do czynienia z wykazem osób korzystających m.in. ze zwolnień podatkowych stanowiących pomoc publiczną.
Natomiast osoby, które uzyskały umorzenie zaległego podatku w ramach pomocy publicznej należy umieścić w wykazie osób, które uzyskały umorzenie zaległego podatku. Umieszczanie tych nazwisk na dwóch listach nasuwałoby skojarzenie, że osoby te uzyskały dwie korzyści, co nie jest prawdą. Podatnicy przedsiębiorcy, uzyskujący umorzenie zaległego podatku, są jednocześnie beneficjentami pomocy publicznej. Zatem umieszczanie ich na dwóch listach, z tytułu jednej i tej samej ulgi, byłoby dalece dla nich krzywdzące.

WAŻNE
Wykaz osób, którym w 2005 roku udzielone zostały ulgi podatkowe, zostanie upubliczniony po raz pierwszy.

Hanna Kmieciak
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA