REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzystasz z ulg, wpiszą cię na listę

REKLAMA

31 maja mija termin podania do publicznej wiadomości przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wykazu osób, którym w ubiegłym roku udzielili ulg podatkowych.

Zgodnie z art. 14 pkt 2 lit. e) ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych zarząd jednostki samorządu terytorialnego podaje do publicznej wiadomości, w terminie do 31 maja roku następnego, wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty. W gminach za zarząd jednostki samorządu terytorialnego działa wójt, burmistrz lub prezydent miasta, tak więc to na nim spoczywa obowiązek upublicznienia tych informacji.
Przez podanie do publicznej wiadomości należy rozumieć sytuację, w której organ podatkowy, w sposób zwyczajowo dla gminy przyjęty, poinformuje o udzielonych w minionym roku ulgach. Może być to np. wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń gminy. Z pewnością takie wykazy osób powinny znaleźć się w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) na stronie internetowej gminy.
W informacji takiej powinno znaleźć się imię i nazwisko osoby bądź nazwa firmy, która uzyskała ulgę. Nie należy natomiast podawać adresu tych osób ani też kwoty udzielonej ulgi.

Dane w wykazie

Wykaz ma obejmować tych podatników, którym udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty. Ustawodawca, wskazując na ulgi, miał na myśli nie tylko ulgi uznaniowe, ale również ulgi przyznane podatnikom z mocy ustawy, jak np. ulga inwestycyjna przysługująca podatnikom z mocy art. 13 ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym.
Wójt sporządzając wykaz osób, które uzyskały umorzenie zaległego podatku, nie może zapomnieć o osobach, którym umorzono zaległość podatkową z urzędu. Może się więc zdarzyć, że podatnik, który uzyskał umorzenie zaległości z urzędu, dowie się o tym dopiero z wykazu sporządzonego przez wójta. W wykazie znajdą się również osoby, które uzyskały odroczenie lub rozłożenie spłaty na raty i to zarówno wtedy, gdy zobowiązanie wynikające z decyzji już spłaciły, jak i te, które nie dotrzymały terminu spłaty.
Wójt może sporządzić jeden wykaz, np. w porządku alfabetycznym wymieni wszystkie osoby, którym udzielił ulg, bez uszczegóławiania, jaką ulgę podatnik otrzymał. Błędem nie będzie jednak sporządzanie odrębnych wykazów.

Ulgi a pomoc publiczna

Wójt, burmistrz, prezydent miasta, podaje też do publicznej wiadomości wykaz osób prawnych i fizycznych, którym udzielił pomocy publicznej. W wykazie tym znajdą się również osoby, których przedmioty opodatkowania zwolniono z podatku np. uchwałą w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości dla podatników tworzących nowe miejsca pracy. W tym przypadku będziemy mieli do czynienia z wykazem osób korzystających m.in. ze zwolnień podatkowych stanowiących pomoc publiczną.
Natomiast osoby, które uzyskały umorzenie zaległego podatku w ramach pomocy publicznej należy umieścić w wykazie osób, które uzyskały umorzenie zaległego podatku. Umieszczanie tych nazwisk na dwóch listach nasuwałoby skojarzenie, że osoby te uzyskały dwie korzyści, co nie jest prawdą. Podatnicy przedsiębiorcy, uzyskujący umorzenie zaległego podatku, są jednocześnie beneficjentami pomocy publicznej. Zatem umieszczanie ich na dwóch listach, z tytułu jednej i tej samej ulgi, byłoby dalece dla nich krzywdzące.

WAŻNE
Wykaz osób, którym w 2005 roku udzielone zostały ulgi podatkowe, zostanie upubliczniony po raz pierwszy.

Hanna Kmieciak
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA