REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzystasz z ulg, wpiszą cię na listę

REKLAMA

31 maja mija termin podania do publicznej wiadomości przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wykazu osób, którym w ubiegłym roku udzielili ulg podatkowych.

Zgodnie z art. 14 pkt 2 lit. e) ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych zarząd jednostki samorządu terytorialnego podaje do publicznej wiadomości, w terminie do 31 maja roku następnego, wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty. W gminach za zarząd jednostki samorządu terytorialnego działa wójt, burmistrz lub prezydent miasta, tak więc to na nim spoczywa obowiązek upublicznienia tych informacji.
Przez podanie do publicznej wiadomości należy rozumieć sytuację, w której organ podatkowy, w sposób zwyczajowo dla gminy przyjęty, poinformuje o udzielonych w minionym roku ulgach. Może być to np. wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń gminy. Z pewnością takie wykazy osób powinny znaleźć się w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) na stronie internetowej gminy.
W informacji takiej powinno znaleźć się imię i nazwisko osoby bądź nazwa firmy, która uzyskała ulgę. Nie należy natomiast podawać adresu tych osób ani też kwoty udzielonej ulgi.

Dane w wykazie

Wykaz ma obejmować tych podatników, którym udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty. Ustawodawca, wskazując na ulgi, miał na myśli nie tylko ulgi uznaniowe, ale również ulgi przyznane podatnikom z mocy ustawy, jak np. ulga inwestycyjna przysługująca podatnikom z mocy art. 13 ustawy z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym.
Wójt sporządzając wykaz osób, które uzyskały umorzenie zaległego podatku, nie może zapomnieć o osobach, którym umorzono zaległość podatkową z urzędu. Może się więc zdarzyć, że podatnik, który uzyskał umorzenie zaległości z urzędu, dowie się o tym dopiero z wykazu sporządzonego przez wójta. W wykazie znajdą się również osoby, które uzyskały odroczenie lub rozłożenie spłaty na raty i to zarówno wtedy, gdy zobowiązanie wynikające z decyzji już spłaciły, jak i te, które nie dotrzymały terminu spłaty.
Wójt może sporządzić jeden wykaz, np. w porządku alfabetycznym wymieni wszystkie osoby, którym udzielił ulg, bez uszczegóławiania, jaką ulgę podatnik otrzymał. Błędem nie będzie jednak sporządzanie odrębnych wykazów.

Ulgi a pomoc publiczna

Wójt, burmistrz, prezydent miasta, podaje też do publicznej wiadomości wykaz osób prawnych i fizycznych, którym udzielił pomocy publicznej. W wykazie tym znajdą się również osoby, których przedmioty opodatkowania zwolniono z podatku np. uchwałą w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości dla podatników tworzących nowe miejsca pracy. W tym przypadku będziemy mieli do czynienia z wykazem osób korzystających m.in. ze zwolnień podatkowych stanowiących pomoc publiczną.
Natomiast osoby, które uzyskały umorzenie zaległego podatku w ramach pomocy publicznej należy umieścić w wykazie osób, które uzyskały umorzenie zaległego podatku. Umieszczanie tych nazwisk na dwóch listach nasuwałoby skojarzenie, że osoby te uzyskały dwie korzyści, co nie jest prawdą. Podatnicy przedsiębiorcy, uzyskujący umorzenie zaległego podatku, są jednocześnie beneficjentami pomocy publicznej. Zatem umieszczanie ich na dwóch listach, z tytułu jednej i tej samej ulgi, byłoby dalece dla nich krzywdzące.

WAŻNE
Wykaz osób, którym w 2005 roku udzielone zostały ulgi podatkowe, zostanie upubliczniony po raz pierwszy.

Hanna Kmieciak
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA