REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędnicy żądają umieszczania na fakturze symbolu PKWiU

REKLAMA

Zwrot VAT za wydatki związane z budownictwem mieszkaniowym przysługuje tylko od niektórych materiałów budowlanych. Lista tych materiałów została opublikowana w formie obwieszczenia ministra budownictwa w oparciu o symbole Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).


Urzędy skarbowe przy składaniu wniosków o zwrot nakazują podawanie przez podatników symbolu PKWiU. Tymczasem w ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym takiego wymogu nie ma.

Wezwanie z urzędu

Składając wniosek o zwrot VAT, podatnicy są przymuszani do podawania na fakturach symboli PKWiU, które nie są obligatoryjnie wpisywane przez sprzedawców materiałów budowlanych. Na fakturze VAT nie ma symbolu PKWiU, bo towary są objęte 22-proc. stawką podatku. Przy tej stawce nie ma obowiązku podawania przez sprzedawcę symbolu PKWiU. Nieświadomi podatnicy zazwyczaj nie żądają tego od sprzedawców. Problem zaczyna się, gdy podatnicy chcą skorzystać z przysługującego im z ustawy prawa do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową, rozbudową remontem budynku lub lokalu mieszkalnego. Urzędy skarbowe wzywają do uzupełnienia wniosku poprzez podanie symbolu PKWiU, który nie jest określony jako jeden z warunków zwrotu. W załączonych do wniosków kopiach faktur VAT organy podatkowe nakazują podawać symbol PKWiU, który nie musi być znany podatnikowi jako osobie niezajmującej się obrotem profesjonalnym.

Zwrot wydatków

Zwrot dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r. Dotyczy on wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką VAT w wysokości 7 proc., a od 1 maja 2004 r. są opodatkowane 22-proc. VAT. Przepisy nic nie mówią o określeniu symbolu PKWiU na składanych do urzędu skarbowego wraz z wnioskiem kopiach faktur.
Jednak zastosowanie się do urzędowego wezwania i określenie symbolu PKWiU powoduje określone konsekwencje w zakresie zwrotu, ale też i odpowiedzialności karnej skarbowej. Podatnik, uzupełniając wniosek o symbole PKWiU, może mieć więcej nieprzyjemności z tego tytułu niż korzyści. Z kolei nieuzupełnienie wniosku naraża go na argumentację urzędnika, że jego wniosek będzie rozpatrzony w ostatniej kolejności, a nawet zostanie odrzucony. Nie pierwszy to raz podatnik stoi wobec poważnego problemu. Ma prawo do zwrotu, ale skorzystanie z tego prawa skutecznie jest ograniczane przez praktykę stosowaną przez urzędy skarbowe. Dylemat, który się pojawia, niestety podatnik musi rozstrzygnąć sam, bo ustawa o zwrocie VAT nie odnosi się do takich niuansów.
Wpisanie własnoręcznie symbolu PKWiU przenosi całkowicie na podatnika odpowiedzialność (podatkową i karną skarbową) za podanie właściwych danych w złożonym wniosku. W razie uznania, że wnioskodawca nieprawidłowo podał PKWiU towaru, który nie mieści się na liście uprawniającej do zwrotu, urząd skarbowy odrzuci wniosek w całości lub w części. Jednak to nie wszystko. Za narażenie na nienależny zwrot poprzez podanie danych niezgodnych ze stanem rzeczywistym lub zatajenie rzeczywistego stanu rzeczy i wprowadzenie w błąd organu podatkowego grozi kara grzywny. Przepisy przewidują nawet za takie przestępstwo karę więzienia.

Odpowiedzialność karna

Niepodanie symbolu PKWiU nie przenosi na podatnika odpowiedzialności karnej skarbowej. W razie wątpliwości organu podatkowego, czy za dany materiał przysługuje zwrot VAT, może on przeprowadzić postępowanie wyjaśniające poprzez odebranie od podatnika wyjaśnień o cechach i przeznaczeniu kupionego materiału. To powinno wystarczyć na rozwianie wątpliwości, czy dany materiał budowlany pomimo braku PKWiU jest materiałem określonym w wykazie ministra budownictwa czy nie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Bogdan Świąder
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA