REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędnicy żądają umieszczania na fakturze symbolu PKWiU

REKLAMA

Zwrot VAT za wydatki związane z budownictwem mieszkaniowym przysługuje tylko od niektórych materiałów budowlanych. Lista tych materiałów została opublikowana w formie obwieszczenia ministra budownictwa w oparciu o symbole Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).


Urzędy skarbowe przy składaniu wniosków o zwrot nakazują podawanie przez podatników symbolu PKWiU. Tymczasem w ustawie o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym takiego wymogu nie ma.

Wezwanie z urzędu

Składając wniosek o zwrot VAT, podatnicy są przymuszani do podawania na fakturach symboli PKWiU, które nie są obligatoryjnie wpisywane przez sprzedawców materiałów budowlanych. Na fakturze VAT nie ma symbolu PKWiU, bo towary są objęte 22-proc. stawką podatku. Przy tej stawce nie ma obowiązku podawania przez sprzedawcę symbolu PKWiU. Nieświadomi podatnicy zazwyczaj nie żądają tego od sprzedawców. Problem zaczyna się, gdy podatnicy chcą skorzystać z przysługującego im z ustawy prawa do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową, rozbudową remontem budynku lub lokalu mieszkalnego. Urzędy skarbowe wzywają do uzupełnienia wniosku poprzez podanie symbolu PKWiU, który nie jest określony jako jeden z warunków zwrotu. W załączonych do wniosków kopiach faktur VAT organy podatkowe nakazują podawać symbol PKWiU, który nie musi być znany podatnikowi jako osobie niezajmującej się obrotem profesjonalnym.

Zwrot wydatków

Zwrot dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r. Dotyczy on wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką VAT w wysokości 7 proc., a od 1 maja 2004 r. są opodatkowane 22-proc. VAT. Przepisy nic nie mówią o określeniu symbolu PKWiU na składanych do urzędu skarbowego wraz z wnioskiem kopiach faktur.
Jednak zastosowanie się do urzędowego wezwania i określenie symbolu PKWiU powoduje określone konsekwencje w zakresie zwrotu, ale też i odpowiedzialności karnej skarbowej. Podatnik, uzupełniając wniosek o symbole PKWiU, może mieć więcej nieprzyjemności z tego tytułu niż korzyści. Z kolei nieuzupełnienie wniosku naraża go na argumentację urzędnika, że jego wniosek będzie rozpatrzony w ostatniej kolejności, a nawet zostanie odrzucony. Nie pierwszy to raz podatnik stoi wobec poważnego problemu. Ma prawo do zwrotu, ale skorzystanie z tego prawa skutecznie jest ograniczane przez praktykę stosowaną przez urzędy skarbowe. Dylemat, który się pojawia, niestety podatnik musi rozstrzygnąć sam, bo ustawa o zwrocie VAT nie odnosi się do takich niuansów.
Wpisanie własnoręcznie symbolu PKWiU przenosi całkowicie na podatnika odpowiedzialność (podatkową i karną skarbową) za podanie właściwych danych w złożonym wniosku. W razie uznania, że wnioskodawca nieprawidłowo podał PKWiU towaru, który nie mieści się na liście uprawniającej do zwrotu, urząd skarbowy odrzuci wniosek w całości lub w części. Jednak to nie wszystko. Za narażenie na nienależny zwrot poprzez podanie danych niezgodnych ze stanem rzeczywistym lub zatajenie rzeczywistego stanu rzeczy i wprowadzenie w błąd organu podatkowego grozi kara grzywny. Przepisy przewidują nawet za takie przestępstwo karę więzienia.

Odpowiedzialność karna

Niepodanie symbolu PKWiU nie przenosi na podatnika odpowiedzialności karnej skarbowej. W razie wątpliwości organu podatkowego, czy za dany materiał przysługuje zwrot VAT, może on przeprowadzić postępowanie wyjaśniające poprzez odebranie od podatnika wyjaśnień o cechach i przeznaczeniu kupionego materiału. To powinno wystarczyć na rozwianie wątpliwości, czy dany materiał budowlany pomimo braku PKWiU jest materiałem określonym w wykazie ministra budownictwa czy nie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Bogdan Świąder
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA