REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy wpływają na wynik

REKLAMA

Ponad 21 tysięcy jednostek podlega co roku audytowi. Przy tej okazji wychodzą na jaw liczne nieprawidłowości i zniekształcenia informacji zawartych w księgach rachunkowych.
Z obserwacji biegłych rewidentów wynika, że księgowi mają największy problem z przyporządkowaniem operacji do właściwych okresów.
Błędy dotyczą przede wszystkim ujmowania kosztów. Faktury zakupu często są przyporządkowywane do niewłaściwego okresu sprawozdawczego. Ujmowane są kasowo, czyli w okresie, w którym dokument został wystawiony, a nie w okresie, którego dotyczy. Ewidencja takich dokumentów w dacie ich wystawienia powoduje, że wynik i dochód do opodatkowania audytowanego roku zostaje zawyżony.

Dane w złych okresach

Kolejne nieprawidłowości związane są z przychodami, które ujmowane są w dacie wystawienia faktury, a nie faktycznego wydania towaru. Zdarza się, że sprzedaż jest generowana w grudniu (blisko daty bilansowej), jednak faktyczne wydanie towaru następuje dopiero w styczniu. Wykazane w ten sposób dodatkowe przychody ze sprzedaży zawyżają wynik finansowy i ukazują lepszy obraz sytuacji majątkowej jednostki niż w rzeczywistości. Dochodzi wtedy również do zawyżenia stanu aktywów.
Audytorzy zwracają uwagę również na nieprawidłowe ujmowanie faktur korygujących sprzedaży. Wystawiane są one najczęściej w pierwszych miesiącach każdego roku obrotowego i dotyczą zwykle sprzedaż z poprzedniego okresu sprawozdawczego (rabaty, bonusy, zwroty). W takich przypadkach faktury korygujące sprzedaży powinny pomniejszać przychody roku (miesiąca), w którym dokonano sprzedaży. Nie ujmuje się ich kasowo, czyli w dacie wystawienia.
Często zdarza się brak precyzji w dokumentacji dotyczącej polityki rachunkowości. Bywa też, że jednostki określają pewne zasady tylko w stosunku do niektórych rodzajów aktywów. W praktyce księgowej można również zaobserwować niekonsekwencję stosowania już wybranych zasad. Przykładem może być wycena nabytych towarów.
Trudności księgowym przysparza też identyfikacja różnic przejściowych z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Jest ona podstawą kalkulacji aktywów i rezerw z tytułu dorocznego podatku dochodowego.

Brak rezerw

Audytorzy zauważyli, że w księgach rachunkowych w wielu przypadkach brak jest odpisów aktualizujących wartość środków trwałych w budowie niewykazujących ruchu. Brak również dostatecznej ewidencji analitycznej na poszczególne obiekty, co utrudnia kontrolę wewnętrzną i monitoring ich przydatności ekonomicznej.
Nieprawidłowo tworzone są też rezerwy na straty z tytułu realizacji kontraktów długoterminowych. Często jednostki tworzą rezerwy na straty na kontraktach o charakterze długoterminowym jedynie w oparciu o wynik bieżący, a nie cały wynik zabudżetowany na kontrakcie. Tymczasem nieprawidłowa wycena kontraktów długoterminowych może zniekształcać wynik finansowy okresu sprawozdawczego.
Specjaliści ostrzegają też, że sporządzający sprawozdania finansowe niedoceniają często znaczenia: rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w kapitale własnym i informacji dodatkowej. Są one sporządzane w sposób niekompletny, nie uwzględniający wszystkich obowiązkowych ujawnień. Tymczasem rachunek przepływów pieniężnych stanowi źródło analizy sytuacji finansowej jednostki.

Za pomyłki surowe kary

Pojawiające się błędy nie zawsze są zamierzone. Często mogą one wynikać z chęci przedstawienia sytuacji finansowej w znacznie lepszym świetle niż jest to w rzeczywistości, czyli sterowania wynikiem. Głównym celem takiego działania jest zazwyczaj próba przyciągnięcia inwestorów i akcjonariuszy, a co za tym idzie, pozyskanie funduszy – również z kredytów bankowych.
Takie działanie jest jednak obarczone pewnym niebezpieczeństwem. Ustawa o rachunkowości przewiduje karę grzywny lub pozbawienia wolności do 2 lat lub obie te kary łącznie w przypadku podania nierzetelnych danych w księgach rachunkowych lub sprawozdaniu finansowym. Jeżeli jednak działania te nie były umyślne, nie można zastosować obydwu tych kar.
Sztuczne zawyżanie wyniku może nieść zagrożenie również dla funkcjonowania jednostki. W księgach wykazywany jest zysk, który w rzeczywistości nie został wypracowany. Jego podział może więc mieć negatywne skutki dla sytuacji finansowej jednostki.
Kary przewiduje też kodeks karny skarbowy. W zależności od rodzaju wykrytych nieprawidłowości może zostać wymierzona grzywna albo nawet kara pozbawienia wolności.
Zastosowanie odpowiedzialności wobec księgowego nie wyklucza jednak odpowiedzialności karnej osoby fizycznej reprezentującej podatnika. Co do zasady odpowiedzialność w zakresie rachunkowości ponosi kierownik jednostki, tj. osoba lub zarząd, który jest uprawniony do zarządzania jednostką.
Agnieszka Pokojska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA