REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od przyszłego roku nie będzie ryczałtu przy najmie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 2007 roku nie będzie możliwości opodatkowania najmu ryczałtem. Podatnicy zyskają natomiast możliwość uwzględniania 30 proc. ryczałtowych kosztów uzyskania przychodów przy najmie uzyskiwanym poza działalnością gospodarczą.

Uproszczone formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych mają definitywnie zniknąć od 2009 roku (karta podatkowa). Natomiast już od 2007 roku z systemu podatkowego zniknie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a wraz z nim możliwość dogodnego opodatkowania przychodów uzyskiwanych z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy i tym podobnych umów. Likwidacja dotyczy zarówno ryczałtu od przychodów z najmu uzyskiwanego w ramach działalności gospodarczej, jak i najmu uzyskiwanego poza tą działalnością. Nie tylko opodatkowani ryczałtem podatnicy uzyskujący przychody z najmu zostaną pozbawieni tej formy opodatkowania, ale i pozostali podatnicy, którzy cieszyli się z tej uproszczonej formy płacenia podatku dochodowego.

Co zamiast ryczałtu

W zamian resort proponuje możliwość opodatkowania dochodu na zasadach ogólnych lub według 19-proc. podatku liniowego.
Podatnicy, dla których najem stanowi działalność gospodarczą, będą mogli wybrać pomiędzy opłacaniem podatku według skali 19, 30 i 40 proc. a 19-proc. podatkiem liniowym. Skala w wysokości 18 i 30 proc. ma mieć zastosowanie dopiero do dochodów za 2009 rok.
Zamiast ewidencji przychodów, w której podatnik wpisywał przychód do opodatkowania, wprowadza się dla prowadzących działalność gospodarczą uproszczoną podatkową księgę przychodów i rozchodów. Będzie to możliwe u podatników będących osobami fizycznymi, spółkami cywilnymi osób fizycznych, spółkami jawnymi osób fizycznych oraz spółkami partnerskimi wykonującymi działalność gospodarczą, jeżeli ich przychody z działalności prowadzonej samodzielnie albo przychody spółki – w roku poprzedzającym rok podatkowy – nie przekroczyły kwoty stanowiącej równowartość 250 000 euro.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Najem poza działalnością

Preferencje, które miały osoby opłacające ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z najmu poza działalnością gospodarczą, w postaci mniejszej stawki procentowej, nie znikną do końca w nowej wersji opodatkowania podatkiem dochodowym. Przewidziano możliwość wyboru przez osoby osiągające przychody z tytułu umów najmu, dzierżawy i innych podobnych umów zawieranych nie w ramach działalności gospodarczej ryczałtowych kosztów uzyskania przychodów. Proponuje się ustalenie ryczałtowych kosztów uzyskania przychodów w wysokości 30 proc. uzyskanego przychodu. W obecnym stanie prawnym osoba fizyczna (wynajmujący poza działalnością gospodarczą) ma możliwość wyboru formy opodatkowania przychodów z najmu i umów o podobnym charakterze, tj. na ogólnych zasadach według progresywnej skali podatkowej albo ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zmiana polega na wprowadzeniu 30-proc. ryczałtowych kosztów uzyskania przychodów z tytułu umowy najmu. O wyborze tych kosztów będzie decydował podatnik. Będzie to alternatywa do ustalania dochodu z tego tytułu z uwzględnieniem kosztów faktycznie poniesionych.
Wprowadzono też szczególny tryb ustalania dochodu z najmu i umów o podobnym charakterze w przypadku podatników, którzy wybrali do obliczenia dochodu z tego tytułu 30-proc. zryczałtowane koszty uzyskania przychodu (zamiast faktycznie poniesionych). U nich dochodem do opodatkowania będzie przychód pomniejszony o 30-proc. zryczałtowane koszty jego uzyskania.
W proponowanych zmianach wprowadzono przepis przejściowy regulujący sytuację podatników, którzy na dzień 31 grudnia 2006 r. korzystali z opodatkowania pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

PRZYKŁAD
Podatnik wynajmuje mieszkanie studentom od początku 2005 roku. Osiąga przychody z tytułu umowy najmu, która nie była zawarta w ramach działalności gospodarczej. Do tej pory złożył raz, 20 stycznia 2005 roku, oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i za 2005 i 2006 rok był opodatkowany ryczałtem. Od 2007 roku nie będzie już opodatkowany ryczałtem, ale według zasad ogólnych. Jednak chcąc skorzystać z ryczałtowych 30-proc. kosztów uzyskania przychodów z najmu musi złożyć do 20 stycznia 2007 r. w urzędzie skarbowym oświadczenie o wyborze takich kosztów. W przypadku niezłożenia oświadczenia będzie rozliczał najem według skali progresywnej 19, 30 i 40 proc. biorąc za podstawę faktycznie poniesione koszty.

Według skali progresywnej

Określono, że podatnicy, którzy w terminie do 20 stycznia 2007 r. nie wybiorą opodatkowania według 19-proc. stawki podatku, będą opodatkowani na ogólnych zasadach według progresywnej skali podatkowej. Podobnie określono wymóg złożenia oświadczenia dla podatników, którzy na dzień 31 grudnia 2006 r. korzystali z opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym przychodów z najmu lub z umów o podobnym charakterze. Jeżeli podatnicy ci, w terminie do 20 stycznia 2007 r. nie złożą oświadczenia o ustalaniu kosztów uzyskania przychodów z tych tytułów w sposób ryczałtowy (30 proc. przychodu), dochód do opodatkowania będzie ustalany z uwzględnieniem kosztów rzeczywistych.

Bogdan Świąder
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA