REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kilka tysięcy złotych za dobry wniosek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Stosowanie zawiłych przepisów podatkowych stanowi nie lada wyzwanie dla większości podatników. Ci, którzy nie wiedzą, jakie rozwiązanie zastosować w konkretnej sytuacji, zwracają się o pomoc do profesjonalnych kancelarii doradztwa podatkowego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Niektórzy doradcy jednak zamiast porady niekiedy oferują klientom napisanie wniosku do organu podatkowego w imieniu podatnika o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej.
Pisanie takich wniosków oczywiście mieści się w granicach usług oferowanych przez doradców podatkowych. Klienci jednak mają wątpliwości dotyczące wynagrodzenia, które pobierają doradcy w zamian za napisanie wniosku. Często bowiem doradcy żądają wysokiego wynagrodzenia za to, że w wyniku dobrze uzasadnionego wniosku urząd wyda interpretację korzystną dla podatnika. W takim przypadku napisanie wniosku może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.

Taniej napiszesz sam
Dla porównania, jeśli podatnik napisze wniosek sam, to zapłaci jedynie 5 złotych za znaki opłaty skarbowej. Urzędnicy nie ingerują w proces przygotowania wniosku o wydanie interpretacji i w to, czy podatnik przygotowuje go sam czy z pomocą biura rachunkowego lub doradcy podatkowego. W tym zakresie panuje pełna swoboda wyboru, ponieważ organ sprawdza finalny efekt tych przygotowań, a mianowicie sam wniosek.
– Nie ma podstaw, aby z góry zakładać, że wniosek o wydanie interpretacji, sporządzony samodzielnie, będzie zły – twierdzi Magdalena Kobos, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Krakowie. Tym bardziej że – jak dodaje – zainteresowani, przed wystąpieniem do urzędu, mogą przeglądać wydane do tej pory postanowienia, opublikowane na stronach internetowych Ministerstwa Finansów.
– Urzędy skarbowe udzielają odpowiedzi na zapytanie podatnika, niezależnie od tego, kto jest autorem złożonego do urzędu wniosku. Dla organu nie ma znaczenia, czy występuje sam podatnik czy umocowany przez niego pełnomocnik – mówi Tomasz Sokolnicki, zastępca naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie:
Dla podatnika ważne jest to, że organ podatkowy, który sporządzi dla podatnika odpowiedź w zakresie złożonego wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, będzie związany wyrażonym przez siebie stanowiskiem. Z pewnością więc interpretacja wydana przez organ jest dużo bezpieczniejsza dla podatnika.
Im lepiej będzie skonstruowane zapytanie, tym bardziej wartościowej odpowiedzi można się spodziewać. Stanowisko podatnika jest wymogiem formalnym wniosku, ale w żaden sposób nie wiąże organu.
Podatnik powinien skoncentrować się na tym, by jak najlepiej opisać istniejący stan faktyczny. I choć przedstawienie własnego stanowiska podatnika jest jednym z wymogów formalnych wniosku, to w istocie jest to kwestia wtórna. Urząd bowiem dokonuje oceny przedstawionego stanu faktycznego.
– To, czy podatnik prawidłowo sformułuje swoje stanowisko i w jaki sposób to zrobi, nie ma dla organu i wydawanej decyzji większego znaczenia. Dlatego nie trzeba się obawiać, że źle sformułowana opinia podatnika dotycząca przedstawionego stanu faktycznego będzie miała wpływ na wydaną interpretację – dodaje Tomasz Sokolnicki.

Umiejętności kosztują
Przeciwnego zdania jest Zbigniew Maciej Szymik z Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Jego zdaniem, właściwe sformułowanie wniosku nie jest takie proste, wymaga umiejętności. Siła zapytania i odpowiedniej argumentacji mogą okazać się decydujące. Odpowiednie przedstawienie własnego stanowiska w sprawie może spowodować odmienną niż dotychczasowa linię orzecznictwa – przekonuje Zbigniew Maciej Szymik. Tym bardziej że organy podatkowe w podobnych sprawach i okolicznościach faktycznych zajmują różne stanowiska.
Zdaniem organów podatkowych, istota sprawy sprowadza się do dokładnego przedstawienia przez podatnika stanu faktycznego. Magdalena Kobos przypomina, że jeśli opis stanu faktycznego jest niejasny lub stanowisko podatnika niejednoznaczne, wtedy urząd skarbowy wezwie do uzupełnienia braków lub złożenia dodatkowych wyjaśnień. Jednak zdaniem Zbigniewa Macieja Szymika, może się zdarzyć, że nawet późniejsze wyjaśnienia składane samodzielnie przez podatnika mogą okazać się niezrozumiałe, a w konsekwencji stan faktyczny przedstawiany przez podatnika, w oparciu o który urząd wydaje postanowienie, może nie odpowiadać rzeczywistości i wydane postanowienie nie będzie dla podatnika wartościowe.

EDYTA WERESZCZYŃSKA
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA