REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-podatki od 2007 roku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od początku 2007 roku polscy podatnicy będą mieć możliwość składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną. Duże firmy obsługiwane przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe będą mogły składać elektroniczne deklaracje już od 16 sierpnia 2006 r.

Trzeba przyznać, że to dobra wiadomość dla podatników, zwłaszcza że moment wdrożenia u nas systemu deklaracji elektronicznych od kilku lat jest odwlekany. Powody są różne, najczęściej brak możliwości wdrożenia odpowiednich systemów. Widać je zresztą wyraźnie na przykładzie rozliczeń, które mają ruszyć 16 sierpnia. Mimo że początkowo zakładano, że dotyczyłyby one wszystkich płatników, na razie będą odnosiły się tylko do pewnej ich grupy.
Polska, jak na razie, jest jednym z nielicznych krajów, gdzie system e-podatków jeszcze nie obowiązuje. Regionem Europy, w którym takie systemy z powodzeniem funkcjonują.

Zamiast podatnika pracodawca

W Danii i Szwecji obowiązuje jeden model wypełniania obowiązków podatkowych. Po zakończeniu każdego roku podatkowego wszyscy pracodawcy oraz instytucje finansowe przesyłają organom podatkowym informacje dotyczące dochodów oraz aktywności finansowej podatników w ciągu minionego roku. Zwykle dzieje się to w styczniu i lutym. Informacje te trafiają do bazy danych. Kiedy organy podatkowe przygotują formularz deklaracji podatkowej, dane otrzymane od pracodawców wprowadzają do formularzy, a następnie rozsyłają do podatników. Ci ostatni muszą sprawdzić poprawność otrzymanych wydruków.
Henrik Hoffmann, prawnik z kopenhaskiego biura kancelarii Magnusson wyjaśnił, że w Danii – jeśli konieczne są zmiany w deklaracji – podatnik może je odręcznie nanieść na formularzu i odesłać organom podatkowym. Może je także wprowadzić elektronicznie, korzystając z loginu i hasła podanych na deklaracji.
– Również szwedzcy podatnicy uzyskali możliwość składania oraz akceptowania deklaracji podatkowych przez internet, telefonicznie i za pośrednictwem
SMS-ów – podkreśla Anders Bäckman, szwedzki adwokat, partner w sztokholmskim biurze kancelarii Magnusson. Aby zatwierdzić deklarację podatkową, podatnik musi jedynie wprowadzić swój indywidualny kod dostępu. Podobnie jest w Norwegii i Finlandii.

Kilka możliwości

W Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii systemy deklaracji elektronicznych są bardzo zbliżone. Jednak każdy z tych krajów wyróżnia się dodatkową ofertą skierowaną do podatników.
W Danii z elektronicznych rozwiązań w zakresie podatku dochodowego mogą korzystać tylko osoby fizyczne, choć istnieją też rozwiązania dla firm, dotyczące innych podatków.
– Płatnicy VAT-u mogą składać deklaracje VAT-owskie drogą elektroniczną. W takim przypadku płatnik wypełnia deklarację on line, a ewentualnej płatności dokonuje za pomocą internetowego serwisu banku, w którym ma konto – wyjaśnił Henrik Hoffmann.
Również w Norwegii można elektronicznie wprowadzać zmiany do deklaracji podatkowych. W tym celu podatnicy korzystają z kodu PIN, który jest podany na otrzymanej deklaracji.
– W Norwegii podatnicy – osoby fizyczne mają dostęp do decyzji dotyczących ich deklaracji podatkowych za pośrednictwem stron internetowych organów podatkowych – dodaje Anders Bäckman. Od 2006 roku mogą poprosić o przesłanie im SMS-em informacji, kiedy decyzja dotycząca ich deklaracji znajdzie się w serwisie internetowym organów podatkowych. 200 tys. podatników skorzystało już z tej możliwości.
Natomiast w odróżnieniu od Szwecji i Norwegii, w Finlandii podatnicy nie muszą wysyłać potwierdzenia, w przypadku gdy nie mają zastrzeżeń do otrzymanego formularza. Brak odpowiedzi oznacza milczące potwierdzenie, że formularz został wypełniony poprawnie, a tym samym, że podatek został naliczony prawidłowo (Szwecja rozważa możliwość wprowadzenia analogicznego systemu od 2008 roku).
– Metoda milczącego potwierdzenia dotyczy jedynie podatników – osób fizycznych. Firmy muszą zawsze podpisywać i odsyłać zeznania podatkowe – wyjaśniła Anna Enbert, prawnik z biura kancelarii prawniczej Magnusson w Sztokholmie.
– W 2005 roku w Szwecji 2.1 mln podatników skorzystało z możliwości złożenia deklaracji z wykorzystaniem internetu, telefonu oraz SMS-ów, a w roku 2006 już 2.6 mln – wyjaśnił Anders Bäckman. Z kolei w Norwegii w 2006 roku 62 proc. wszystkich pracowników oraz emerytów – czyli ponad 2 mln osób – złożyło deklaracje telefonicznie (11 proc.), przez internet (72 proc.) lub SMS-em (17 proc.).
Agnieszka Pytlas-Skwierczyńska, adwokat reprezentujący kancelarię Magnusson podkreśla, że chociaż możliwość składania deklaracji w formie elektronicznej obowiązuje w Polsce od 2004 roku, nadal w praktyce nie jest wykorzystywana z powodu braku odpowiednich systemów.
– Skoro Polska od tylu lat przygotowuje się do wdrożenia systemu elektronicznych rozliczeń, może powinna wziąć przykład z krajów skandynawskich – dodaje Maria Pietrzyk, prawnik z kancelarii Magnusson.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA