REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-podatki od 2007 roku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od początku 2007 roku polscy podatnicy będą mieć możliwość składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną. Duże firmy obsługiwane przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe będą mogły składać elektroniczne deklaracje już od 16 sierpnia 2006 r.

Trzeba przyznać, że to dobra wiadomość dla podatników, zwłaszcza że moment wdrożenia u nas systemu deklaracji elektronicznych od kilku lat jest odwlekany. Powody są różne, najczęściej brak możliwości wdrożenia odpowiednich systemów. Widać je zresztą wyraźnie na przykładzie rozliczeń, które mają ruszyć 16 sierpnia. Mimo że początkowo zakładano, że dotyczyłyby one wszystkich płatników, na razie będą odnosiły się tylko do pewnej ich grupy.
Polska, jak na razie, jest jednym z nielicznych krajów, gdzie system e-podatków jeszcze nie obowiązuje. Regionem Europy, w którym takie systemy z powodzeniem funkcjonują.

Zamiast podatnika pracodawca

W Danii i Szwecji obowiązuje jeden model wypełniania obowiązków podatkowych. Po zakończeniu każdego roku podatkowego wszyscy pracodawcy oraz instytucje finansowe przesyłają organom podatkowym informacje dotyczące dochodów oraz aktywności finansowej podatników w ciągu minionego roku. Zwykle dzieje się to w styczniu i lutym. Informacje te trafiają do bazy danych. Kiedy organy podatkowe przygotują formularz deklaracji podatkowej, dane otrzymane od pracodawców wprowadzają do formularzy, a następnie rozsyłają do podatników. Ci ostatni muszą sprawdzić poprawność otrzymanych wydruków.
Henrik Hoffmann, prawnik z kopenhaskiego biura kancelarii Magnusson wyjaśnił, że w Danii – jeśli konieczne są zmiany w deklaracji – podatnik może je odręcznie nanieść na formularzu i odesłać organom podatkowym. Może je także wprowadzić elektronicznie, korzystając z loginu i hasła podanych na deklaracji.
– Również szwedzcy podatnicy uzyskali możliwość składania oraz akceptowania deklaracji podatkowych przez internet, telefonicznie i za pośrednictwem
SMS-ów – podkreśla Anders Bäckman, szwedzki adwokat, partner w sztokholmskim biurze kancelarii Magnusson. Aby zatwierdzić deklarację podatkową, podatnik musi jedynie wprowadzić swój indywidualny kod dostępu. Podobnie jest w Norwegii i Finlandii.

Kilka możliwości

W Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii systemy deklaracji elektronicznych są bardzo zbliżone. Jednak każdy z tych krajów wyróżnia się dodatkową ofertą skierowaną do podatników.
W Danii z elektronicznych rozwiązań w zakresie podatku dochodowego mogą korzystać tylko osoby fizyczne, choć istnieją też rozwiązania dla firm, dotyczące innych podatków.
– Płatnicy VAT-u mogą składać deklaracje VAT-owskie drogą elektroniczną. W takim przypadku płatnik wypełnia deklarację on line, a ewentualnej płatności dokonuje za pomocą internetowego serwisu banku, w którym ma konto – wyjaśnił Henrik Hoffmann.
Również w Norwegii można elektronicznie wprowadzać zmiany do deklaracji podatkowych. W tym celu podatnicy korzystają z kodu PIN, który jest podany na otrzymanej deklaracji.
– W Norwegii podatnicy – osoby fizyczne mają dostęp do decyzji dotyczących ich deklaracji podatkowych za pośrednictwem stron internetowych organów podatkowych – dodaje Anders Bäckman. Od 2006 roku mogą poprosić o przesłanie im SMS-em informacji, kiedy decyzja dotycząca ich deklaracji znajdzie się w serwisie internetowym organów podatkowych. 200 tys. podatników skorzystało już z tej możliwości.
Natomiast w odróżnieniu od Szwecji i Norwegii, w Finlandii podatnicy nie muszą wysyłać potwierdzenia, w przypadku gdy nie mają zastrzeżeń do otrzymanego formularza. Brak odpowiedzi oznacza milczące potwierdzenie, że formularz został wypełniony poprawnie, a tym samym, że podatek został naliczony prawidłowo (Szwecja rozważa możliwość wprowadzenia analogicznego systemu od 2008 roku).
– Metoda milczącego potwierdzenia dotyczy jedynie podatników – osób fizycznych. Firmy muszą zawsze podpisywać i odsyłać zeznania podatkowe – wyjaśniła Anna Enbert, prawnik z biura kancelarii prawniczej Magnusson w Sztokholmie.
– W 2005 roku w Szwecji 2.1 mln podatników skorzystało z możliwości złożenia deklaracji z wykorzystaniem internetu, telefonu oraz SMS-ów, a w roku 2006 już 2.6 mln – wyjaśnił Anders Bäckman. Z kolei w Norwegii w 2006 roku 62 proc. wszystkich pracowników oraz emerytów – czyli ponad 2 mln osób – złożyło deklaracje telefonicznie (11 proc.), przez internet (72 proc.) lub SMS-em (17 proc.).
Agnieszka Pytlas-Skwierczyńska, adwokat reprezentujący kancelarię Magnusson podkreśla, że chociaż możliwość składania deklaracji w formie elektronicznej obowiązuje w Polsce od 2004 roku, nadal w praktyce nie jest wykorzystywana z powodu braku odpowiednich systemów.
– Skoro Polska od tylu lat przygotowuje się do wdrożenia systemu elektronicznych rozliczeń, może powinna wziąć przykład z krajów skandynawskich – dodaje Maria Pietrzyk, prawnik z kancelarii Magnusson.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA