REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie trzeba likwidować ulgi odsetkowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Likwidacja ulgi odsetkowej, którą zaproponowało w projekcie zmian do ustawy o PIT Ministerstwo Finansów, zaskoczyła wszystkich. Resort finansów uzasadnia to koniecznością dostosowania przepisów do prawa unijnego w związku z zarzutem wobec Polski dotyczącym naruszenia Traktatu Wspólnot Europejskich (TWE).
Problem jednak w tym, że Komisja Europejska nie domaga się likwidacji ulgi. Jej zarzuty dotyczą wyłącznie konstrukcji samego przepisu, a nie istnienia ulgi odsetkowej.

Ulga tylko dla Polaków
Adrian Jonca, doradca podatkowy Beiten Burkhardt, wyjaśnia, że – w przeciwieństwie do VAT – kwestie podatku dochodowego od osób fizycznych nie są regulowane przez dyrektywy unijne. Przedmiotem zarzutów czynionych przez Komisję Europejską jest raczej treść przepisu, który zawęża krąg mogących skorzystać z ulgi odsetkowej do osób o nieograniczonym obowiązku podatkowym.
Zgodnie z art. 26b ustawy o PIT, z ulgi odsetkowej mogą skorzystać tylko podatnicy, którzy posiadają miejsce zamieszkania na terenie Polski. Obowiązkowi temu nie podlegają nierezydenci z innych krajów Unii Europejskiej, jeżeli przebywają w Polsce czasowo w ramach tzw. oddelegowania. Osoby te, mimo osiągania u nas dochodów z pracy, podlegających opodatkowaniu według skali podatkowej, nie są upoważnione do skorzystania z ulgi odsetkowej i to nawet wtedy, gdy spełniają wszystkie pozostałe warunki. Właśnie to zarzuciła nam Komisja Europejska.
– Zdaniem Komisji Wspólnot Europejskich przepisy dotyczące ulgi odsetkowej naruszają TWE – podkreśla Adam Mariuk, menedżer w Zespole Doradztwa dla Pracodawców Deloitte.
– Od momentu przystąpienia Polski do UE treść regulacji w prawie podatkowym nie może naruszać Traktatu Wspólnot Europejskich w zakresie równego traktowania obywateli Unii Europejskiej czy też obywateli Europejskiego Obszaru Gospodarczego – dodaje Adrian Jonca.
Zgadza się z tym, że obecna treść przepisu dotyczącego ulgi odsetkowej może naruszać traktat.
– Dwaj rezydenci unijni, polski i np. austriacki, mimo spełnienia identycznych warunków wymaganych w ramach ulgi odsetkowej i mimo podlegania opodatkowaniu według tej samej skali podatkowej, będą różnie opodatkowani. Jeden będzie mógł skorzystać z ulgi odsetkowej, a drugi nie – wyjaśnia nasz rozmówca.

Trzeba poprawić przepis
Zdaniem ekspertów wystarczy, jeśli ustawodawca wyeliminuje niezgodność polskich przepisów z TWE poprzez skreślenie zastrzeżenia o polskiej rezydencji i ograniczenia podmiotów, których kredyty czy pożyczki pozwalają na odliczenie odsetek.
– Ulga odsetkowa wprowadzona z początkiem 2002 roku jest jednym z czynników wpływających na silny rozwój rynku mieszkaniowego w Polsce – twierdzi Łukasz Strzelec, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers. Jego zdaniem Polska chyba zbyt szybko wycofuje się z dyskusji z Komisją, która wysłała oficjalne ostrzeżenie niedawno, bo 4 kwietnia 2006 r.
– Może budzić to podejrzenia, że rząd, zasłaniając się wymogami prawa unijnego, chce odebrać podatnikom korzystną dla nich ulgę – mówi Łukasz Strzelec.
Uzasadnia to dodatkowo postępowanie Polski w innej sprawie, gdzie również mogą istnieć wątpliwość, czy nie są naruszane przepisy wspólnotowe. Chodzi o brak możliwości odliczania od podstawy opodatkowania składek na ubezpieczenie społeczne płaconych w innych niż Polska krajach UE.

Uzasadnienie resortu
Zdaniem Adriana Joncy, rząd polski preferuje inną formę wspierania budownictwa mieszkaniowego aniżeli w formie ulgi odsetkowej. Znalazło to swój wyraz w projekcie ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania. I może właśnie to jest przyczyną likwidacji ulgi odsetkowej. Podobnego zdania jest Adam Mariuk. on również twierdzi, że likwidacja ulgi nie jest konieczna.
– Można rozszerzyć zakres przedmiotowy ulgi również na nieruchomości położone poza granicami Polski oraz na spłatę odsetek od kredytów zaciągniętych poza Polską. Ustawodawca zdecydował się jednak na bardziej radykalne rozwiązanie – podkreśla. Jego zdaniem likwidacja ulgi z pewnością pogorszy sytuację podatników decydujących się na zakup nowej nieruchomości, zwłaszcza, że większość podatników kupuje mieszkania na kredyt.
– Trudno zgodzić się z argumentacją, że zmiana przepisów jest wymuszona koniecznością dostosowania naszego prawa do przepisów unijnych – konstatuje Adam Mariuk.
Komisja rzeczywiście nie domaga się od Polski całkowitej likwidacji ulgi odsetkowej. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, żeby naruszenia wyeliminować przez zmianę przepisów, a nie likwidację ulgi.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ALEKSANDRA TARKA
aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA