REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie trzeba likwidować ulgi odsetkowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Likwidacja ulgi odsetkowej, którą zaproponowało w projekcie zmian do ustawy o PIT Ministerstwo Finansów, zaskoczyła wszystkich. Resort finansów uzasadnia to koniecznością dostosowania przepisów do prawa unijnego w związku z zarzutem wobec Polski dotyczącym naruszenia Traktatu Wspólnot Europejskich (TWE).
Problem jednak w tym, że Komisja Europejska nie domaga się likwidacji ulgi. Jej zarzuty dotyczą wyłącznie konstrukcji samego przepisu, a nie istnienia ulgi odsetkowej.

Ulga tylko dla Polaków
Adrian Jonca, doradca podatkowy Beiten Burkhardt, wyjaśnia, że – w przeciwieństwie do VAT – kwestie podatku dochodowego od osób fizycznych nie są regulowane przez dyrektywy unijne. Przedmiotem zarzutów czynionych przez Komisję Europejską jest raczej treść przepisu, który zawęża krąg mogących skorzystać z ulgi odsetkowej do osób o nieograniczonym obowiązku podatkowym.
Zgodnie z art. 26b ustawy o PIT, z ulgi odsetkowej mogą skorzystać tylko podatnicy, którzy posiadają miejsce zamieszkania na terenie Polski. Obowiązkowi temu nie podlegają nierezydenci z innych krajów Unii Europejskiej, jeżeli przebywają w Polsce czasowo w ramach tzw. oddelegowania. Osoby te, mimo osiągania u nas dochodów z pracy, podlegających opodatkowaniu według skali podatkowej, nie są upoważnione do skorzystania z ulgi odsetkowej i to nawet wtedy, gdy spełniają wszystkie pozostałe warunki. Właśnie to zarzuciła nam Komisja Europejska.
– Zdaniem Komisji Wspólnot Europejskich przepisy dotyczące ulgi odsetkowej naruszają TWE – podkreśla Adam Mariuk, menedżer w Zespole Doradztwa dla Pracodawców Deloitte.
– Od momentu przystąpienia Polski do UE treść regulacji w prawie podatkowym nie może naruszać Traktatu Wspólnot Europejskich w zakresie równego traktowania obywateli Unii Europejskiej czy też obywateli Europejskiego Obszaru Gospodarczego – dodaje Adrian Jonca.
Zgadza się z tym, że obecna treść przepisu dotyczącego ulgi odsetkowej może naruszać traktat.
– Dwaj rezydenci unijni, polski i np. austriacki, mimo spełnienia identycznych warunków wymaganych w ramach ulgi odsetkowej i mimo podlegania opodatkowaniu według tej samej skali podatkowej, będą różnie opodatkowani. Jeden będzie mógł skorzystać z ulgi odsetkowej, a drugi nie – wyjaśnia nasz rozmówca.

Trzeba poprawić przepis
Zdaniem ekspertów wystarczy, jeśli ustawodawca wyeliminuje niezgodność polskich przepisów z TWE poprzez skreślenie zastrzeżenia o polskiej rezydencji i ograniczenia podmiotów, których kredyty czy pożyczki pozwalają na odliczenie odsetek.
– Ulga odsetkowa wprowadzona z początkiem 2002 roku jest jednym z czynników wpływających na silny rozwój rynku mieszkaniowego w Polsce – twierdzi Łukasz Strzelec, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers. Jego zdaniem Polska chyba zbyt szybko wycofuje się z dyskusji z Komisją, która wysłała oficjalne ostrzeżenie niedawno, bo 4 kwietnia 2006 r.
– Może budzić to podejrzenia, że rząd, zasłaniając się wymogami prawa unijnego, chce odebrać podatnikom korzystną dla nich ulgę – mówi Łukasz Strzelec.
Uzasadnia to dodatkowo postępowanie Polski w innej sprawie, gdzie również mogą istnieć wątpliwość, czy nie są naruszane przepisy wspólnotowe. Chodzi o brak możliwości odliczania od podstawy opodatkowania składek na ubezpieczenie społeczne płaconych w innych niż Polska krajach UE.

Uzasadnienie resortu
Zdaniem Adriana Joncy, rząd polski preferuje inną formę wspierania budownictwa mieszkaniowego aniżeli w formie ulgi odsetkowej. Znalazło to swój wyraz w projekcie ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania. I może właśnie to jest przyczyną likwidacji ulgi odsetkowej. Podobnego zdania jest Adam Mariuk. on również twierdzi, że likwidacja ulgi nie jest konieczna.
– Można rozszerzyć zakres przedmiotowy ulgi również na nieruchomości położone poza granicami Polski oraz na spłatę odsetek od kredytów zaciągniętych poza Polską. Ustawodawca zdecydował się jednak na bardziej radykalne rozwiązanie – podkreśla. Jego zdaniem likwidacja ulgi z pewnością pogorszy sytuację podatników decydujących się na zakup nowej nieruchomości, zwłaszcza, że większość podatników kupuje mieszkania na kredyt.
– Trudno zgodzić się z argumentacją, że zmiana przepisów jest wymuszona koniecznością dostosowania naszego prawa do przepisów unijnych – konstatuje Adam Mariuk.
Komisja rzeczywiście nie domaga się od Polski całkowitej likwidacji ulgi odsetkowej. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, żeby naruszenia wyeliminować przez zmianę przepisów, a nie likwidację ulgi.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ALEKSANDRA TARKA
aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

REKLAMA

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA