REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie trzeba likwidować ulgi odsetkowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Likwidacja ulgi odsetkowej, którą zaproponowało w projekcie zmian do ustawy o PIT Ministerstwo Finansów, zaskoczyła wszystkich. Resort finansów uzasadnia to koniecznością dostosowania przepisów do prawa unijnego w związku z zarzutem wobec Polski dotyczącym naruszenia Traktatu Wspólnot Europejskich (TWE).
Problem jednak w tym, że Komisja Europejska nie domaga się likwidacji ulgi. Jej zarzuty dotyczą wyłącznie konstrukcji samego przepisu, a nie istnienia ulgi odsetkowej.

Ulga tylko dla Polaków
Adrian Jonca, doradca podatkowy Beiten Burkhardt, wyjaśnia, że – w przeciwieństwie do VAT – kwestie podatku dochodowego od osób fizycznych nie są regulowane przez dyrektywy unijne. Przedmiotem zarzutów czynionych przez Komisję Europejską jest raczej treść przepisu, który zawęża krąg mogących skorzystać z ulgi odsetkowej do osób o nieograniczonym obowiązku podatkowym.
Zgodnie z art. 26b ustawy o PIT, z ulgi odsetkowej mogą skorzystać tylko podatnicy, którzy posiadają miejsce zamieszkania na terenie Polski. Obowiązkowi temu nie podlegają nierezydenci z innych krajów Unii Europejskiej, jeżeli przebywają w Polsce czasowo w ramach tzw. oddelegowania. Osoby te, mimo osiągania u nas dochodów z pracy, podlegających opodatkowaniu według skali podatkowej, nie są upoważnione do skorzystania z ulgi odsetkowej i to nawet wtedy, gdy spełniają wszystkie pozostałe warunki. Właśnie to zarzuciła nam Komisja Europejska.
– Zdaniem Komisji Wspólnot Europejskich przepisy dotyczące ulgi odsetkowej naruszają TWE – podkreśla Adam Mariuk, menedżer w Zespole Doradztwa dla Pracodawców Deloitte.
– Od momentu przystąpienia Polski do UE treść regulacji w prawie podatkowym nie może naruszać Traktatu Wspólnot Europejskich w zakresie równego traktowania obywateli Unii Europejskiej czy też obywateli Europejskiego Obszaru Gospodarczego – dodaje Adrian Jonca.
Zgadza się z tym, że obecna treść przepisu dotyczącego ulgi odsetkowej może naruszać traktat.
– Dwaj rezydenci unijni, polski i np. austriacki, mimo spełnienia identycznych warunków wymaganych w ramach ulgi odsetkowej i mimo podlegania opodatkowaniu według tej samej skali podatkowej, będą różnie opodatkowani. Jeden będzie mógł skorzystać z ulgi odsetkowej, a drugi nie – wyjaśnia nasz rozmówca.

Trzeba poprawić przepis
Zdaniem ekspertów wystarczy, jeśli ustawodawca wyeliminuje niezgodność polskich przepisów z TWE poprzez skreślenie zastrzeżenia o polskiej rezydencji i ograniczenia podmiotów, których kredyty czy pożyczki pozwalają na odliczenie odsetek.
– Ulga odsetkowa wprowadzona z początkiem 2002 roku jest jednym z czynników wpływających na silny rozwój rynku mieszkaniowego w Polsce – twierdzi Łukasz Strzelec, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers. Jego zdaniem Polska chyba zbyt szybko wycofuje się z dyskusji z Komisją, która wysłała oficjalne ostrzeżenie niedawno, bo 4 kwietnia 2006 r.
– Może budzić to podejrzenia, że rząd, zasłaniając się wymogami prawa unijnego, chce odebrać podatnikom korzystną dla nich ulgę – mówi Łukasz Strzelec.
Uzasadnia to dodatkowo postępowanie Polski w innej sprawie, gdzie również mogą istnieć wątpliwość, czy nie są naruszane przepisy wspólnotowe. Chodzi o brak możliwości odliczania od podstawy opodatkowania składek na ubezpieczenie społeczne płaconych w innych niż Polska krajach UE.

Uzasadnienie resortu
Zdaniem Adriana Joncy, rząd polski preferuje inną formę wspierania budownictwa mieszkaniowego aniżeli w formie ulgi odsetkowej. Znalazło to swój wyraz w projekcie ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania. I może właśnie to jest przyczyną likwidacji ulgi odsetkowej. Podobnego zdania jest Adam Mariuk. on również twierdzi, że likwidacja ulgi nie jest konieczna.
– Można rozszerzyć zakres przedmiotowy ulgi również na nieruchomości położone poza granicami Polski oraz na spłatę odsetek od kredytów zaciągniętych poza Polską. Ustawodawca zdecydował się jednak na bardziej radykalne rozwiązanie – podkreśla. Jego zdaniem likwidacja ulgi z pewnością pogorszy sytuację podatników decydujących się na zakup nowej nieruchomości, zwłaszcza, że większość podatników kupuje mieszkania na kredyt.
– Trudno zgodzić się z argumentacją, że zmiana przepisów jest wymuszona koniecznością dostosowania naszego prawa do przepisów unijnych – konstatuje Adam Mariuk.
Komisja rzeczywiście nie domaga się od Polski całkowitej likwidacji ulgi odsetkowej. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, żeby naruszenia wyeliminować przez zmianę przepisów, a nie likwidację ulgi.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ALEKSANDRA TARKA
aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA