REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie trzeba likwidować ulgi odsetkowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Likwidacja ulgi odsetkowej, którą zaproponowało w projekcie zmian do ustawy o PIT Ministerstwo Finansów, zaskoczyła wszystkich. Resort finansów uzasadnia to koniecznością dostosowania przepisów do prawa unijnego w związku z zarzutem wobec Polski dotyczącym naruszenia Traktatu Wspólnot Europejskich (TWE).
Problem jednak w tym, że Komisja Europejska nie domaga się likwidacji ulgi. Jej zarzuty dotyczą wyłącznie konstrukcji samego przepisu, a nie istnienia ulgi odsetkowej.

Ulga tylko dla Polaków
Adrian Jonca, doradca podatkowy Beiten Burkhardt, wyjaśnia, że – w przeciwieństwie do VAT – kwestie podatku dochodowego od osób fizycznych nie są regulowane przez dyrektywy unijne. Przedmiotem zarzutów czynionych przez Komisję Europejską jest raczej treść przepisu, który zawęża krąg mogących skorzystać z ulgi odsetkowej do osób o nieograniczonym obowiązku podatkowym.
Zgodnie z art. 26b ustawy o PIT, z ulgi odsetkowej mogą skorzystać tylko podatnicy, którzy posiadają miejsce zamieszkania na terenie Polski. Obowiązkowi temu nie podlegają nierezydenci z innych krajów Unii Europejskiej, jeżeli przebywają w Polsce czasowo w ramach tzw. oddelegowania. Osoby te, mimo osiągania u nas dochodów z pracy, podlegających opodatkowaniu według skali podatkowej, nie są upoważnione do skorzystania z ulgi odsetkowej i to nawet wtedy, gdy spełniają wszystkie pozostałe warunki. Właśnie to zarzuciła nam Komisja Europejska.
– Zdaniem Komisji Wspólnot Europejskich przepisy dotyczące ulgi odsetkowej naruszają TWE – podkreśla Adam Mariuk, menedżer w Zespole Doradztwa dla Pracodawców Deloitte.
– Od momentu przystąpienia Polski do UE treść regulacji w prawie podatkowym nie może naruszać Traktatu Wspólnot Europejskich w zakresie równego traktowania obywateli Unii Europejskiej czy też obywateli Europejskiego Obszaru Gospodarczego – dodaje Adrian Jonca.
Zgadza się z tym, że obecna treść przepisu dotyczącego ulgi odsetkowej może naruszać traktat.
– Dwaj rezydenci unijni, polski i np. austriacki, mimo spełnienia identycznych warunków wymaganych w ramach ulgi odsetkowej i mimo podlegania opodatkowaniu według tej samej skali podatkowej, będą różnie opodatkowani. Jeden będzie mógł skorzystać z ulgi odsetkowej, a drugi nie – wyjaśnia nasz rozmówca.

Trzeba poprawić przepis
Zdaniem ekspertów wystarczy, jeśli ustawodawca wyeliminuje niezgodność polskich przepisów z TWE poprzez skreślenie zastrzeżenia o polskiej rezydencji i ograniczenia podmiotów, których kredyty czy pożyczki pozwalają na odliczenie odsetek.
– Ulga odsetkowa wprowadzona z początkiem 2002 roku jest jednym z czynników wpływających na silny rozwój rynku mieszkaniowego w Polsce – twierdzi Łukasz Strzelec, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers. Jego zdaniem Polska chyba zbyt szybko wycofuje się z dyskusji z Komisją, która wysłała oficjalne ostrzeżenie niedawno, bo 4 kwietnia 2006 r.
– Może budzić to podejrzenia, że rząd, zasłaniając się wymogami prawa unijnego, chce odebrać podatnikom korzystną dla nich ulgę – mówi Łukasz Strzelec.
Uzasadnia to dodatkowo postępowanie Polski w innej sprawie, gdzie również mogą istnieć wątpliwość, czy nie są naruszane przepisy wspólnotowe. Chodzi o brak możliwości odliczania od podstawy opodatkowania składek na ubezpieczenie społeczne płaconych w innych niż Polska krajach UE.

Uzasadnienie resortu
Zdaniem Adriana Joncy, rząd polski preferuje inną formę wspierania budownictwa mieszkaniowego aniżeli w formie ulgi odsetkowej. Znalazło to swój wyraz w projekcie ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania. I może właśnie to jest przyczyną likwidacji ulgi odsetkowej. Podobnego zdania jest Adam Mariuk. on również twierdzi, że likwidacja ulgi nie jest konieczna.
– Można rozszerzyć zakres przedmiotowy ulgi również na nieruchomości położone poza granicami Polski oraz na spłatę odsetek od kredytów zaciągniętych poza Polską. Ustawodawca zdecydował się jednak na bardziej radykalne rozwiązanie – podkreśla. Jego zdaniem likwidacja ulgi z pewnością pogorszy sytuację podatników decydujących się na zakup nowej nieruchomości, zwłaszcza, że większość podatników kupuje mieszkania na kredyt.
– Trudno zgodzić się z argumentacją, że zmiana przepisów jest wymuszona koniecznością dostosowania naszego prawa do przepisów unijnych – konstatuje Adam Mariuk.
Komisja rzeczywiście nie domaga się od Polski całkowitej likwidacji ulgi odsetkowej. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, żeby naruszenia wyeliminować przez zmianę przepisów, a nie likwidację ulgi.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ALEKSANDRA TARKA
aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA