REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dochód z linków w sieci trzeba wpisać w PIT

REKLAMA

Zamieszczanie płatnych linków na stronach internetowych okazuje się bardzo opłacalne. Nawet niezbyt popularna strona internetowa przynosi swojemu właścicielowi przychody rzędu kilku tysięcy złotych miesięcznie. Problem jednak w tym, że z tak uzyskanych dochodów trzeba rozliczyć się z fikusem, a o tym nie wszyscy pamiętają.

Źródło dochodów

Mechanizm zamieszczania płatnych linków jest prosty. Najczęściej operator – czyli wypłacający pieniądze, umożliwia różnym podmiotom umieszczanie na prowadzonych przez nich stronach internetowych tzw. płatnych linków, opłacanych przez inne podmioty, które rozliczają się z operatorem od liczby kliknięć lub odsłon. Po upływie okresu rozliczeniowego lub po zebraniu określonej kwoty operator przelewa ją na rachunek podmiotu, który linki zamieścił na swoich stronach. Jeśli linki zamieszczane są na stronach, które pochodzą od zagranicznych operatorów, dodatkowo trzeba jeszcze pamiętać o przeliczeniu przychodów w walutach obcych na złote.

Urzędnik wie lepiej

Linki zamieszczają nie tylko firmy, ale również osoby nieprowadzące działalności gospodarczej. Tych drugich jest nawet więcej, a prowadzone przez nich strony nie mają profesjonalnego charakteru. Zazwyczaj są to strony hobbystyczne. I to właśnie te osoby mają kłopot z prawidłowym rozliczaniem się z fiskusem, tym bardziej że przepisy podatkowe nie przewidują wprost takiej formy osiągania dochodów. W przepisach można jednak odnaleźć pojęcie działalności gospodarczej, a to ma kluczowe znaczenie dla określenia skutków podatkowych związanych z zamieszczaniem na stronach płatnych linków.
Zgodnie z Ordynacją podatkową działalnością gospodarczą jest każda działalność zarobkowa w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a także każda inna działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonujące taką działalność – do przedsiębiorców. Z kolei ustawa o PIT zawiera definicję pozarolniczej działalności gospodarczej, która oznacza działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów.
Co to oznacza dla wszystkich zamieszczających na stronach płatne linki? Ryzyko, że organy podatkowe zechcą zakwalifikować ich aktywność jako działalność gospodarczą.

Nie każdy wybiera

Problemem jest też sposób opodatkowania osiąganych w ten sposób dochodów. O ile możliwość opodatkowania podatkiem liniowym nie budzi w tym przypadku większych wątpliwości, to pojawia się pytanie, czy przychody te można opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Trudno jednoznacznie określić, czy tego rodzaju aktywność jest działalnością usługową w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Co więcej, działalność taka wymaga właściwego przyporządkowania do klasyfikacji statystycznej. W tym celu najlepiej wystąpić do Urzędu Statystycznego o dokonanie odpowiedniej kwalifikacji statystycznej, która będzie też miała wpływ na ewentualne ustalenie wysokości ryczałtu. Aby zminimalizować ryzyko sporu z organem podatkowym, warto wcześniej wystąpić z zapytaniem o zastosowanie właściwej stawki.
O możliwości skorzystania z ryczałtu przy tego rodzaju działalności przekonana jest Magdalena Kobos, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Krakowie. Jej zdaniem w tym przypadku właściwa byłaby stawka 17 proc., czyli taka, jak od przychodów ze świadczenia usług w zakresie przetwarzania danych (symbol PKWiU 72.3).
– W grupowaniu tym mieści się sprzedaż miejsca na reklamę w internecie przez właścicieli witryn internetowych (PKWiU 72.30.3), pod co można zakwalifikować zamieszczanie płatnych linków czy bannerów na stronach internetowych – podkreśla nasza rozmówczyni.
Podatnik może również opodatkować osiągane dochody według stawek ze skali podatkowej, czyli odpowiednio 19, 30 lub 40 proc. – w zależności od wielkości osiąganych dochodów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Edyta Wereszczyńska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA