REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W Polsce mamy niskie stawki, a nie podatki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jednym z wywiadów dla Newsweeka premier Jarosław Kaczyński powiedział: "(...) Niektórzy ciągle żądają niskich podatków, ale one są już niskie. 95 proc. obywateli płaci podatek liniowy, niski jest podatek od osób prawnych".

Z wypowiedzi premiera wynikało, że reforma podatkowa zostanie przeprowadzona, ale nie jest to najważniejsza sprawa. Trzeba przyznać, że stwierdzenie to jest dość rewolucyjne, zwłaszcza że od kilku lat jesteśmy świadkami zapowiedzi – zarówno ze strony polityków, jak i niezależnych ekspertów – że podatki w Polsce należy obniżyć i uprościć. Również z ust polityków PiS-u słyszymy od wielu miesięcy obietnice obniżki podatków. Zresztą zapowiedzi te w wielu przypadkach znalazły swoje odzwierciedlenie w projektach zmian w ustawach podatkowych, nad którymi pracuje już Sejm. Czyżby takie zmiany okazały się już niepotrzebne? Zapytaliśmy o to ekspertów podatkowych.

Wyższe progi podatkowe

– To, że duża część podatników płaci podatek według stawki 19 proc. nie może przesłonić faktu, że pozostała część płaci podatek obliczany według stawek wyższych i dla nich nie jest to podatek liniowy, lecz bardzo progresywny – podkreślił dr Janusz Fiszer, partner w Kancelarii Prawnej White & Case i adiunkt Uniwersytetu Warszawskiego. Dodał, że w Polsce najwyższa stawka PIT, czyli 40 proc., dotyczy relatywnie niskich – jak na średnie warunki Unii Europejskiej – dochodów. Osoby z tej grupy wpłacają do budżetu, proporcjonalnie do swej liczebności, znacznie więcej niż grupa opodatkowana stawką 19-proc.
– W każdym systemie podatku progresywnego dla osób z pierwszej grupy podatkowej będzie istniał quasi-podatek liniowy, lecz nie sposób zgodzić się z tezą, że jeżeli grupa takich podatników jest w miarę liczna, to tym samym obowiązuje system podatku liniowego – argumentował nasz rozmówca. Co zaś do obciążeń podatkowych osób prawnych, najlepiej zapoznać się z podatkami w Irlandii, Estonii i na Cyprze – gdzie podatki są autentycznie niskie (10-12 proc.).
– Może wtedy polski system podatkowy nie będzie już jawił się politykom jako raj o niskich podatkach – dodaje.
Podobnie uważa Jarosław Koziński, partner zarządzający działem podatkowym w Ernst & Young. Jego zdaniem podatki od dochodów osobistych w Polsce nie są wysokie. Pozostają one w granicach europejskiej normy. Natomiast wysokość progów i to jak szybko wpada się w stawki 30 proc. i 40 proc. – to demonstracja nadmiernego i szkodliwego fiskalizmu.

Płacimy za dużo

Prawdą jest – co podkreślają eksperci – że stosunkowo niskiemu podatkowi podlegają dochody przedsiębiorców, ale nie wszystkich.
– Przedsiębiorcy prowadzący spółkę kapitałową płacą podwójnie, tj. 38 proc. Po raz pierwszy 19 proc. od dochodu spółki, po raz drugi 19 proc. od dywidendy – twierdzi Marek Bytof, prawnik z Kancelarii TaxWays.
Jego zdaniem faktem jest, że 95 proc. obywateli wykazuje dochody mieszczące się w pierwszym przedziale skali. Jednak według różnych badań 85-90 proc. tych samych obywateli uważa, że podatki są za wysokie. Dlaczego? Otóż 30-proc. PIT objęte są dochody już w wysokości 37 024 zł rocznie.
Nie najlepsze są też odczucia społeczne dotyczące polskich podatków. Potwierdziło to przeprowadzone w maju badanie PBS DGA na zlecenie Gazety Prawnej i CMS Cameron McKenna. Wynikało z niego, że polscy podatnicy oceniają system podatkowy jako skomplikowany i niesprawiedliwy. Jednak nie chcą reformy. Chcieliby raczej uproszczeń systemu podatkowego (sondaż przedstawiliśmy w GP nr 98 z 22 maja 2006 r.).

Reforma jest potrzebna

Jacek Tkaczyk, ekspert podatkowy uważa, że na pewno niskie mamy podatki dochodowe związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (PIT i CIT), gdyż przy 19-proc. stawce podatku liniowego plasujemy się raczej w czołówce państw Unii, gdzie średnia stawka CIT wynosi ok. 30 proc.
– Niekorzystnie wypada natomiast opodatkowanie dochodów pracowniczych według skali z najwyższą stawką 40 proc. i dość niskimi, niezmienianymi od lat, progami podatkowymi – wskazywał Jacek Tkaczyk.
Jego zdaniem rozsądna reforma podatkowa powinna zmierzać w kierunku obniżenia najwyższej stawki podatku dochodowego wstępnie do 30 proc., a docelowo do 25 proc., czy nawet 20 proc., podwyższenia progów oraz wprowadzenia pewnych preferencji podatkowych dla ludzi najmniej zarabiających.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA