REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakwestionowany zwrot VAT od samochodów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ograniczenia w odliczaniu VAT, jakie obowiązują w Polsce, mogą zostać uznane za niezgodne z prawem unijnym - uważają eksperci. Taki los spotkał Włochy po wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) orzekł, że włoski urząd skarbowy naruszył prawodawstwo unijne. Włoski fiskus od lat odmawiał przedsiębiorstwom zwrotu VAT za zakup samochodów i paliw. Polityka ta okazała się niezgodna z normami Unii Europejskiej. ETS nakazał władzom zwrócenie podatnikom ponad 10 mld euro.
W Polsce też obowiązują podobne ograniczenia. Czy spotka nas włoski los? Zapytaliśmy o to specjalistów. Obawiają się oni podobnego scenariusza dla Polski.

– Europejski Trybunał Sprawiedliwości zarzucił Włochom niedopełnienie procedury konsultacyjnej przy wprowadzeniu wyłączenia prawa do odliczenia VAT związanego z nabyciem samochodów. Ponieważ w polskiej ustawie ograniczenia co do odliczenia VAT przy nabyciu samochodów i paliwa obowiązywały już przed akcesją, polski ustawodawca miał prawo do utrzymania tych ograniczeń w mocy bez zastosowania takiej procedury – wyjaś-niła Anna Szczepankiewicz- -Szmigiel, menedżer w zespole podatków pośrednich PricewaterhouseCoopers. Dodała jednak, że nie oznacza to, że mieliśmy prawo do dowolnego poszerzania zakresu obowiązujących wyłączeń, co niestety miało miejsce.

Dobra wiadomość dla firm

Wyrok ETS z zadowoleniem przyjęli właściciele włoskich firm, którym państwo będzie musiało oddać pieniądze. Trudno się temu dziwić. Jeśli polską sprawą zajmie się Unia, może się okazać, że również polscy przedsiębiorcy będą mieli powody do zadowolenia.

Mariusz Szkaradek, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, podkreślił, że rozstrzygnięcie Trybunału w sprawie Włoch może mieć wpływ na postrzeganie prawa wspólnotowego przez polskiego ustawodawcę.

– Już po dniu akcesji Polski do Unii ograniczono bowiem prawo do odliczenia podatku naliczonego, przez co mniej modeli samochodów kwalifikuje się do odliczenia podatku. Ustawodawca zdaje się nie zauważać konsekwencji związanych z zakwestionowaniem włoskich przepisów i nadal narusza przepisy wspólnotowe, finansując w ten sposób wydatki budżetowe – tłumaczył Mariusz Szkaradek.

Według Danuty Mochol-Gumowskiej, doradcy podatkowego w Taxways, obecnie obowiązująca w Polsce ustawa o VAT znacznie rozszerzyła katalog wyłączeń (np. paliwa, samochody) w stosunku do obowiązującej ustawy z 1993 roku.

– Orzeczenie ETS to szansa dla tych przedsiębiorców, którzy będą kontynuować odliczenia, opierając się na wcześniejszych regulacjach w zakresie VAT, lub wystąpią o zwrot VAT, którego nie mogli odliczyć po 1 maja 2004 r. Może to znacznie obciążyć budżet. Rozsądnie byłoby zmienić te przepisy przy najbliższej nowelizacji ustawy – dodała nasza rozmówczyni.

Wyrok ETS

Przypomnijmy: Europejski Trybunał Sprawiedliwości wydał 14 września 2006 r. wyrok w sprawie Stradasfalti Srl v. Agenzia delle Entrate – Ufficio di Trento (C–228/05).

Trybunał podkreślił, że zgodnie z art. 189 TWE (obecnie art. 249 akapit trzeci TWE) wszystkie postanowienia VI Dyrektywy wiążą państwa członkowskie. Jeśli wyłączenie z systemu odliczeń zostało ustanowione niezgodnie z art. 17 ust. 7 VI Dyrektywy, który określa obowiązek dokonania konsultacji przez państwa członkowskie, krajowe organy podatkowe nie mogą powoływać się wobec podatnika na przepis o charakterze odstępstwa od prawa do odliczenia VAT, które to prawo zostało ustanowione w art. 17 ust. 1 Dyrektywy.

Stan faktyczny sprawy nie wskazuje, że przepis dotyczący odliczenia miał charakter tymczasowy, a także, że podyktowany był względami cyklów w gospodarce. W konsekwencji należy go uznać za należący do przepisów dostosowawczych o chara- kterze strukturalnym, które nie mieszczą się w zakresie art. 17 ust. 7 VI Dyrektywy. Zatem rząd włoski nie może powoływać się na takie przepisy na niekorzyść podatników.

Podatnik, wobec którego zastosowano ten przepis, powinien mieć możliwość ponownego obliczenia należnego VAT, stosownie do postanowień art. 17 ust. 2 VI Dyrektywy w zakresie, w jakim towary lub usługi zostały wykorzystane na potrzeby czynności opodatkowanych.

Ważne!
Włoski fiskus od lat odmawiał firmom zwrotu VAT za zakup samochodów i paliw. Polityka ta okazała się niezgodna z normami Unii Europejskiej. ETS nakazał władzom zwrócenie podatnikom ponad 10 mld euro

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA