REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Liczą się korzyści majątkowe firmy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Bezpłatne udostępnienie pomieszczenia dostawcy energii nie zawsze musi być traktowane jak podlegające podatkowi dochodowemu od osób prawnych nieodpłatne świadczenie.

W Gazecie Prawnej z 7 sierpnia 2006 r. ukazał się artykuł pt. „CIT Opodatkowanie musi odpowiadać rzeczywistości”, stanowiący analizę wyroku NSA z 30 sierpnia 2005 r., sygn. akt FSK 2105/04. Z treści tego artykułu wynika, że nieodpłatnym świadczeniem, podlegającym opodatkowaniu CIT jest udostępnienie przez odbiorców energii cieplnej do bezpłatnego używania pomieszczenia, w którym dostawca energii eksploatuje urządzenia techniczne. Urządzenia te (sieci, węzły, wymiennikownie itp.) służą dostawcy do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na przesyłaniu i dystrybucji energii (np. ciepła). Ustalenie wartości tego świadczenia dla potrzeb obliczenia podatku zostało ustalone jako wartość czynszu, który dostawca musiałby zapłacić za dzierżawę bądź wynajem takich pomieszczeń.

Uzasadnienie wyroku

Omawiany wyrok został wydany w odniesieniu do stanu faktycznego ustalonego na podstawie treści umowy sprzedaży ciepła, zawierającej postanowienia, na podstawie których odbiorca ciepła nieodpłatnie udostępnia dostawcy określone pomieszczenia. Zapisy tego rodzaju są powszechne w umowach sprzedaży ciepła.
Po analizie treści uzasadnienia wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego teza, jakoby nieodpłatne udostępnienie przez odbiorcę pomieszczenia na rzecz dostawcy dla potrzeb urządzeń energetycznych miałoby być nieodpłatnym świadczeniem podlegającym opodatkowaniu, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest jednak nieuzasadniona. W pierwszej kolejności należy bowiem wskazać, że NSA uznał, iż skarżąca spółka, powołując się w skardze kasacyjnej na naruszenie prawa materialnego (art. 12 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 6 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), nie kwestionuje ustaleń faktycznych, które legły u podstaw wydania orzeczenia I instancji. Innymi słowy, sąd uznał, że spółka otrzymała nieodpłatne świadczenie i tego faktu nie kwestionuje.

W takiej sytuacji brak było jakichkolwiek podstaw do stwierdzenia naruszenia przepisów ustawy podatkowej, traktujących nieodpłatne świadczenie jako przychód do opodatkowania, skoro stwierdzono, że skarżąca spółka takie właśnie nieodpłatne świadczenie otrzymała.

Charakter świadczenia

Z powyższego wynika, że w omawianym wyroku NSA nie zajął się analizą kluczowej dla przedsiębiorstw energetycznych kwestii, jaką jest charakter świadczenia polegającego na udostępnieniu przez odbiorcę pomieszczeń dla potrzeb urządzeń energetycznych. Istota problemu sprowadza się do rozstrzygnięcia kwestii, czy takie udostępnienie ma charakter odrębnego świadczenia, czy też stanowi element szerszego stosunku prawnego, polegającego na dostarczaniu energii. Czy w związku z tym, wobec braku wynagrodzenia dla władającego pomieszczeniem, mamy do czynienia ze świadczeniem odpłatnym czy nieodpłatnym.

Rozliczanie kosztów

Kwestia ta była przedmiotem zainteresowania zarówno przedsiębiorstw energetycznych, jak i organów skarbowych. Urząd Skarbowy w Prudniku 5 listopada 2004 r. wydał interpretację (nr PD-I/423-9/MG/04), w której stwierdził, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, tj. w którym korzyść majątkową otrzymuje tylko jedna ze stron danego stosunku prawnego.

W przypadku przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się przesyłaniem i dystrybucją ciepła istnieje możliwość zaliczenia kosztów korzystania z pomieszczeń dla potrzeb urządzeń energetycznych do taryfy, według której obliczana jest cena dla odbiorcy ciepła.

W tej sytuacji poniesienie przez dostawcę jakichkolwiek kosztów wynikających z umów najmu lub dzierżawy pomieszczeń dla potrzeb urządzeń energetycznych wpłynie na cenę ciepła dla odbiorcy. Jeżeli więc odbiorca rezygnuje z pobierania wynagrodzenia za udostępnianie pomieszczenia, to tym samym obniża końcową cenę ciepła, którą będzie musiał zapłacić dostawcy. Dostawca nie uzyskuje więc korzyści kosztem odbiorcy. Korzyść jest obopólna, ponieważ w efekcie cena ciepła dla odbiorcy jest niższa.

Należy w pełni podzielić stanowisko zaprezentowane przez Urząd Skarbowy w Prudniku. Szerokie spojrzenie na złożony stosunek prawny, jakim jest dostawa ciepła, pozwala na uniknięcie zupełnie nieuzasadnionych komplikacji, które w efekcie prowadziłyby do wzrostu cen energii.

Marek Zdanowicz
adwokat, specjalista m.in. od kwestii podatkowych
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA