REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Liczą się korzyści majątkowe firmy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Bezpłatne udostępnienie pomieszczenia dostawcy energii nie zawsze musi być traktowane jak podlegające podatkowi dochodowemu od osób prawnych nieodpłatne świadczenie.

W Gazecie Prawnej z 7 sierpnia 2006 r. ukazał się artykuł pt. „CIT Opodatkowanie musi odpowiadać rzeczywistości”, stanowiący analizę wyroku NSA z 30 sierpnia 2005 r., sygn. akt FSK 2105/04. Z treści tego artykułu wynika, że nieodpłatnym świadczeniem, podlegającym opodatkowaniu CIT jest udostępnienie przez odbiorców energii cieplnej do bezpłatnego używania pomieszczenia, w którym dostawca energii eksploatuje urządzenia techniczne. Urządzenia te (sieci, węzły, wymiennikownie itp.) służą dostawcy do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na przesyłaniu i dystrybucji energii (np. ciepła). Ustalenie wartości tego świadczenia dla potrzeb obliczenia podatku zostało ustalone jako wartość czynszu, który dostawca musiałby zapłacić za dzierżawę bądź wynajem takich pomieszczeń.

Uzasadnienie wyroku

Omawiany wyrok został wydany w odniesieniu do stanu faktycznego ustalonego na podstawie treści umowy sprzedaży ciepła, zawierającej postanowienia, na podstawie których odbiorca ciepła nieodpłatnie udostępnia dostawcy określone pomieszczenia. Zapisy tego rodzaju są powszechne w umowach sprzedaży ciepła.
Po analizie treści uzasadnienia wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego teza, jakoby nieodpłatne udostępnienie przez odbiorcę pomieszczenia na rzecz dostawcy dla potrzeb urządzeń energetycznych miałoby być nieodpłatnym świadczeniem podlegającym opodatkowaniu, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest jednak nieuzasadniona. W pierwszej kolejności należy bowiem wskazać, że NSA uznał, iż skarżąca spółka, powołując się w skardze kasacyjnej na naruszenie prawa materialnego (art. 12 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 6 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), nie kwestionuje ustaleń faktycznych, które legły u podstaw wydania orzeczenia I instancji. Innymi słowy, sąd uznał, że spółka otrzymała nieodpłatne świadczenie i tego faktu nie kwestionuje.

W takiej sytuacji brak było jakichkolwiek podstaw do stwierdzenia naruszenia przepisów ustawy podatkowej, traktujących nieodpłatne świadczenie jako przychód do opodatkowania, skoro stwierdzono, że skarżąca spółka takie właśnie nieodpłatne świadczenie otrzymała.

Charakter świadczenia

Z powyższego wynika, że w omawianym wyroku NSA nie zajął się analizą kluczowej dla przedsiębiorstw energetycznych kwestii, jaką jest charakter świadczenia polegającego na udostępnieniu przez odbiorcę pomieszczeń dla potrzeb urządzeń energetycznych. Istota problemu sprowadza się do rozstrzygnięcia kwestii, czy takie udostępnienie ma charakter odrębnego świadczenia, czy też stanowi element szerszego stosunku prawnego, polegającego na dostarczaniu energii. Czy w związku z tym, wobec braku wynagrodzenia dla władającego pomieszczeniem, mamy do czynienia ze świadczeniem odpłatnym czy nieodpłatnym.

Rozliczanie kosztów

Kwestia ta była przedmiotem zainteresowania zarówno przedsiębiorstw energetycznych, jak i organów skarbowych. Urząd Skarbowy w Prudniku 5 listopada 2004 r. wydał interpretację (nr PD-I/423-9/MG/04), w której stwierdził, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, tj. w którym korzyść majątkową otrzymuje tylko jedna ze stron danego stosunku prawnego.

W przypadku przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się przesyłaniem i dystrybucją ciepła istnieje możliwość zaliczenia kosztów korzystania z pomieszczeń dla potrzeb urządzeń energetycznych do taryfy, według której obliczana jest cena dla odbiorcy ciepła.

W tej sytuacji poniesienie przez dostawcę jakichkolwiek kosztów wynikających z umów najmu lub dzierżawy pomieszczeń dla potrzeb urządzeń energetycznych wpłynie na cenę ciepła dla odbiorcy. Jeżeli więc odbiorca rezygnuje z pobierania wynagrodzenia za udostępnianie pomieszczenia, to tym samym obniża końcową cenę ciepła, którą będzie musiał zapłacić dostawcy. Dostawca nie uzyskuje więc korzyści kosztem odbiorcy. Korzyść jest obopólna, ponieważ w efekcie cena ciepła dla odbiorcy jest niższa.

Należy w pełni podzielić stanowisko zaprezentowane przez Urząd Skarbowy w Prudniku. Szerokie spojrzenie na złożony stosunek prawny, jakim jest dostawa ciepła, pozwala na uniknięcie zupełnie nieuzasadnionych komplikacji, które w efekcie prowadziłyby do wzrostu cen energii.

Marek Zdanowicz
adwokat, specjalista m.in. od kwestii podatkowych
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA