REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Liczą się korzyści majątkowe firmy

REKLAMA

Bezpłatne udostępnienie pomieszczenia dostawcy energii nie zawsze musi być traktowane jak podlegające podatkowi dochodowemu od osób prawnych nieodpłatne świadczenie.

W Gazecie Prawnej z 7 sierpnia 2006 r. ukazał się artykuł pt. „CIT Opodatkowanie musi odpowiadać rzeczywistości”, stanowiący analizę wyroku NSA z 30 sierpnia 2005 r., sygn. akt FSK 2105/04. Z treści tego artykułu wynika, że nieodpłatnym świadczeniem, podlegającym opodatkowaniu CIT jest udostępnienie przez odbiorców energii cieplnej do bezpłatnego używania pomieszczenia, w którym dostawca energii eksploatuje urządzenia techniczne. Urządzenia te (sieci, węzły, wymiennikownie itp.) służą dostawcy do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na przesyłaniu i dystrybucji energii (np. ciepła). Ustalenie wartości tego świadczenia dla potrzeb obliczenia podatku zostało ustalone jako wartość czynszu, który dostawca musiałby zapłacić za dzierżawę bądź wynajem takich pomieszczeń.

Uzasadnienie wyroku

Omawiany wyrok został wydany w odniesieniu do stanu faktycznego ustalonego na podstawie treści umowy sprzedaży ciepła, zawierającej postanowienia, na podstawie których odbiorca ciepła nieodpłatnie udostępnia dostawcy określone pomieszczenia. Zapisy tego rodzaju są powszechne w umowach sprzedaży ciepła.
Po analizie treści uzasadnienia wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego teza, jakoby nieodpłatne udostępnienie przez odbiorcę pomieszczenia na rzecz dostawcy dla potrzeb urządzeń energetycznych miałoby być nieodpłatnym świadczeniem podlegającym opodatkowaniu, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest jednak nieuzasadniona. W pierwszej kolejności należy bowiem wskazać, że NSA uznał, iż skarżąca spółka, powołując się w skardze kasacyjnej na naruszenie prawa materialnego (art. 12 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 6 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), nie kwestionuje ustaleń faktycznych, które legły u podstaw wydania orzeczenia I instancji. Innymi słowy, sąd uznał, że spółka otrzymała nieodpłatne świadczenie i tego faktu nie kwestionuje.

W takiej sytuacji brak było jakichkolwiek podstaw do stwierdzenia naruszenia przepisów ustawy podatkowej, traktujących nieodpłatne świadczenie jako przychód do opodatkowania, skoro stwierdzono, że skarżąca spółka takie właśnie nieodpłatne świadczenie otrzymała.

Charakter świadczenia

Z powyższego wynika, że w omawianym wyroku NSA nie zajął się analizą kluczowej dla przedsiębiorstw energetycznych kwestii, jaką jest charakter świadczenia polegającego na udostępnieniu przez odbiorcę pomieszczeń dla potrzeb urządzeń energetycznych. Istota problemu sprowadza się do rozstrzygnięcia kwestii, czy takie udostępnienie ma charakter odrębnego świadczenia, czy też stanowi element szerszego stosunku prawnego, polegającego na dostarczaniu energii. Czy w związku z tym, wobec braku wynagrodzenia dla władającego pomieszczeniem, mamy do czynienia ze świadczeniem odpłatnym czy nieodpłatnym.

Rozliczanie kosztów

Kwestia ta była przedmiotem zainteresowania zarówno przedsiębiorstw energetycznych, jak i organów skarbowych. Urząd Skarbowy w Prudniku 5 listopada 2004 r. wydał interpretację (nr PD-I/423-9/MG/04), w której stwierdził, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, tj. w którym korzyść majątkową otrzymuje tylko jedna ze stron danego stosunku prawnego.

W przypadku przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się przesyłaniem i dystrybucją ciepła istnieje możliwość zaliczenia kosztów korzystania z pomieszczeń dla potrzeb urządzeń energetycznych do taryfy, według której obliczana jest cena dla odbiorcy ciepła.

W tej sytuacji poniesienie przez dostawcę jakichkolwiek kosztów wynikających z umów najmu lub dzierżawy pomieszczeń dla potrzeb urządzeń energetycznych wpłynie na cenę ciepła dla odbiorcy. Jeżeli więc odbiorca rezygnuje z pobierania wynagrodzenia za udostępnianie pomieszczenia, to tym samym obniża końcową cenę ciepła, którą będzie musiał zapłacić dostawcy. Dostawca nie uzyskuje więc korzyści kosztem odbiorcy. Korzyść jest obopólna, ponieważ w efekcie cena ciepła dla odbiorcy jest niższa.

Należy w pełni podzielić stanowisko zaprezentowane przez Urząd Skarbowy w Prudniku. Szerokie spojrzenie na złożony stosunek prawny, jakim jest dostawa ciepła, pozwala na uniknięcie zupełnie nieuzasadnionych komplikacji, które w efekcie prowadziłyby do wzrostu cen energii.

Marek Zdanowicz
adwokat, specjalista m.in. od kwestii podatkowych
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA