Kategorie

Informatyzacja podatków przyspieszy za rok

Najwięksi przedsiębiorcy od kilku miesięcy mogą przesyłać podatkowe deklaracje drogą elektroniczną. Od 2008 roku dołączą do nich małe i średnie firmy. Potrzeba jednak upowszechnienia e-deklaracji.



Dzięki dostępowi do internetu firmy mogą rozliczać się drogą elektroniczną z urzędami, m.in. z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i wysyłać deklaracje podatkowe do urzędów skarbowych. O ile jednak system ZUS działa w miarę sprawnie, o tyle system e-Poltax ciągle raczkuje.


Dla kogo e-Poltax


Z systemu do wysyłania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną może korzystać jak na razie 7,5 tys. przedsiębiorców obsługiwanych przez tzw. duże urzędy skarbowe. Z informacji, jakie przekazało nam Ministerstwo Finansów wynika, że do końca listopada korzystało z systemu 55 podmiotów, a ponad 260 ubiegało się o wydanie pozwolenia do przesyłania e-deklaracji. To pokazuje, że ciągle niewiele podatników korzysta z systemu e-Poltax. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę początkowe trudności resortu i urzędów z wdrażaniem systemu i opóźnienia w przyjęciu niezbędnych rozporządzeń, to ok. 300 podmiotów, które chcą bądź przesyłają e-deklaracje, wydaje się wynikiem dobrym. Jeśli z kolei spojrzymy na liczbę wszystkich podatników w Polsce lub choćby firm, okazuje się, że system należy upowszechnić.


- Mimo że duże firmy mają możliwość przesyłania wielu e-deklaracji, nie są wyraźnie zainteresowane korzystaniem z tego rozwiązania - potwierdził Ernest Frankowski z PricewaterhouseCoopers.

Jednym ze sposobów na zwiększenie użytkowników e-Poltaksu jest wprowadzenie możliwości podpisywania deklaracji, a więc również i e-deklaracji przez pełnomocników podatników. Skorzystają na tym przede wszystkim doradcy podatkowi, księgowi i biegli rewidenci, ale również inni pełnomocnicy, którzy będą mogli w imieniu swoich klientów przesyłać zeznania podatkowe. Obecnie doradcy podatkowi posiadają legitymacje z wbudowanym chipem i podpisem elektronicznym.


Trudności dla podatników


- Doradcy podatkowi obsługujący duże firmy mogą już teraz przesyłać e-deklaracje w imieniu klientów, którzy ich do tego upoważnili - powiedział Gazecie Prawnej Krzysztof Podsiadło, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

Takiej możliwości nie mają jednak małe i średnie przedsiębiorstwa, osoby fizyczne, a więc nie mają również doradcy podatkowi będący ich pełnomocnikami. Trudności związane z korzystaniem z systemu e-Poltax i jego upowszechnieniem wynikają z kilku powodów.


- Przede wszystkim wynika to z samego sposobu udostępniania systemu. Składanie e-deklaracji było udostępniane stopniowo. Początkowo dopuszczono składanie deklaracji PIT, a następnie VAT i CIT. W efekcie podatnicy na tym etapie nie byli zainteresowani korzystaniem z niepełnego systemu - uważa Ernest Frankowski. Kolejnym powodem jest brak niezbędnej infrastruktury technicznej w urzędach skarbowych. W konsekwencji nie było możliwe udostępnienie systemu dla małych i średnich firm od 1 stycznia 2007 r.


- Należy też zauważyć, że polskie władze nie posiadają spój- nej koncepcji informatyzacji podatków. Nawet nazwy trzech systemów (e-Pol-tax, e-Deklaracje i e-Podatki) mające prowadzić do informatyzacji polskich podatków są mylące (nie odpowiadają istocie danego systemu) i wprowadzają znaczny bałagan pojęciowy - stwierdził ekspert PricewaterhouseCoopers.


Kolejne utrudnienia zdaniem ekspertów stanowią: nieuporządkowana struktura informacyjna na stronie resortu finansów, a także brak łatwo dostępnej dla społeczeństwa informacji o systemie.

- Kolejnym czynnikiem hamującym upowszechnienie jest oparcie systemu e-Poltax o podpis elektroniczny, który nie jest w Polsce popularny - przyznaje nasz rozmówca. Te wszystkie czynniki powodują, że przełom w informatyzacji podatków kolejny raz odsunięto w czasie.


Co po 2008 roku


Przełom może nastąpić najwcześniej za rok, ponieważ od 1 stycznia 2008 r. możliwość przesyłania e-deklaracji będą mieli mali i średni przedsiębiorcy, a ponadto jest to rok wprowadzenia systemu docelowego, czyli współfinansowanego ze środków unijnych systemu e-Deklaracje. Problem polega na tym, że, aby go wdrożyć, należy wyposażyć w komputery i infrastrukturę techniczną prawie 400 małych urzędów skarbowych w Polsce. Dodatkowo należy przyjąć odpowiednio wcześnie rozporządzenia o strukturze technicznej wszystkich deklaracji. Już od lutego tego roku ministerstwo wprowadza kolejne 24 rodzaje zeznań elektronicznych. Jeśli resort zdąży z tymi pracami na czas, system będzie można uruchomić dla większej liczby podatników.


To jednak nie koniec problemów. Kolejny stanowi upowszechnienie systemu. Jeśli dalej do wysłania e-deklaracji niezbędny będzie bezpieczny podpis elektroniczny, to sukces będzie możliwy tylko wtedy, gdy e-podpis będzie tani i ogólnodostępny. Tak się może stać za sprawą wdrożenia projektu Pesel-2. Grzegorz Fiuk, szef projektu Pesel-2 w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, uważa, że wprowadzenie nowoczesnego dowodu osobistego z wbudowanym pod- pisem elektronicznym pozwoli na powszechne korzystanie z e-deklaracji.


Co więcej, jeśli urzędy skarbowe będą miały dane o podatnikach w formie elektronicznej, to będzie można zrealizować plany ministra Ludwika Dorna dotyczące rozliczeń podatników przez urzędy skarbowe.

- Chodzi o to, aby zdjąć z obywatela obowiązki podatkowe - wyjaśnił Grzegorz Fiuk.


Ministerstwo Finansów może również wprowadzić obowiązek korzystania z e-deklaracji przez niektóre grupy podatników, ale jak na razie nie ma takich planów.

- Według mojej oceny, Ministerstwo Finansów, co najmniej od jesieni 2005 r., prezentuje koncepcję informatyzacji podatków zgodną z tzw. ustawą o informatyzacji i duchem systemów otwartych - powiedział Krzysztof Podsiadło.


- Wpisuje się w nią brak obowiązku stosowania e-deklaracji podatkowych, który powoduje, że wybór teletransmisji będzie oparty na racjonalnych przesłankach zgodnych z mechanizmami rynkowymi. Będą stosowali środki komunikacji elektronicznej ci podatnicy czy ich pełnomocnicy, którzy z tego odniosą korzyść ekonomiczną lub organizacyjną. Będzie to wygodne, zaoszczędzą oni czas i pieniądze albo prześlą do organów podatkowych deklaracje lub inne dokumenty w tradycyjnej papierowej formie - dodał.


ZESTAW DO E-PODPISU KOSZTUJE

Za zestaw do e-podpisu trzeba zapłacić:

l Sigillum - od 329 zł/rok

l Certum - od 364 zł/rok

l KIR - od 364 zł/rok

Zestaw do składania bezpiecznego e-podpisu zawiera:

l certyfikat kwalifikowany (tylko podpis)

l certyfikat komercyjny (niekwalifikowany - opcja)

l kartę kryptograficzną

l czytnik do kart

l oprogramowanie do czytnika i karty

l oprogramowanie do składania i weryfikacji bezpiecznego podpisu elektronicznego


POMOC W SPRAWIE E-DEKLARACJI I E-PODPISU

Jeśli:

l potrzebujesz pomocy w sprawie procedur składania deklaracji, zadzwoń:

Krajowa Informacja Podatkowa, od poniedziałku do piątku, od 7.00 do 18.00 pod nr tel. 0 801 055 055 lub tel. (22) 330 03 30

l potrzebujesz pomocy technicznej w sprawie systemu e-Poltax, zadzwoń:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9: 00 - 17: 00 pod nr tel. (22) 694 49 74

lub wyślij e-mail na adres: info.e-poltax@mofnet.gov.pl

l potrzebujesz pomocy w sprawie podpisu elektronicznego, zadzwoń do:

- Certum - Powszechne Centrum Certyfikacji, tel. (91) 480 13 40

- KIR Ośrodek Zarządzania Kluczami, tel. (22) 546 02 07

- Sigillum Polskie Centrum Certyfikacji Elektronicznej tel. (22) 530 27 56



Łukasz Zalewski

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    19 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    ECOFIN o reformie stawek VAT i unii bankowej

    Reforma stawek VAT w UE. Reforma stawek podatku VAT, unia bankowa i usługi finansowe – to tematy posiedzenia Rady ECOFIN, które odbyło się 18 czerwca 2021 r. Dyskutowane przez Radę rozwiązania na tym etapie uwzględniają większość głównych priorytetów negocjacyjnych Polski w zakresie stosowania obniżonych stawek VAT. Polska liczy na ich przyjęcie w trakcie Prezydencji Słowenii w Radzie UE. Było to ostatnie planowane posiedzenie ECOFIN za Prezydencji Portugalii.

    Wymiana danych podatkowych w czasie rzeczywistym - Finlandia i Estonia są pierwsze

    Wymiana danych podatkowych. O przystąpieniu do elektronicznej wymiany informacji podatkowych w czasie rzeczywistym poinformowały w 18 czerwca 2021 r. władze Finlandii i Estonii. Według organów podatkowych dwóch sąsiednich krajów tego typu rozwiązanie jest "unikatowe" w skali światowej.

    Transakcje z rajami podatkowymi – kolejne obowiązki dla podmiotów powiązanych i niepowiązanych

    Transakcje z rajami podatkowymi. Od 1 stycznia 2021 r. obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla podatników CIT, PIT i spółek niebędącymi osobami prawnymi dla transakcji o wartości powyżej 500 tys. PLN dotyczy zarówno podmiotów powiązanych, jak i niepowiązanych, jeżeli rzeczywisty właściciel ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, czyli w raju podatkowym.

    Wartość początkowa środka trwałego - jak ustalić

    Wartość początkowa środka trwałego. Przepisy ustawy o podatkach dochodowych (ustawa o PIT i ustawa o CIT) określają dość dokładnie zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych. Ustalenie wartości początkowej wg wyceny podatnika jest możliwością daną przez przepisy jedynie w wyjątkowych przypadkach - jeżeli nie można ustalić tej wartości wg ceny zakupu. Podatnicy nabywający środki trwałe (np. samochody) i remontujący je mogą ustalić wartość początkową z uwzględnieniem wydatków poniesionych (do dnia oddania środka trwałego do użytkowania) na naprawę, remont, czy modernizację - o ile mogą udokumentować te wydatki.

    Polskie firmy w UE - Czarna Księga barier na rynku wewnętrznym (wydanie II)

    Polskie firmy w UE - Czarna Księga barier. Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii opublikowało 16 czerwca 2021 r. już drugą Czarną Księgę barier (administracyjnych i prawnych) na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej, które utrudniają działalność transgraniczną polskich przedsiębiorców.

    Najniższa krajowa 2022 a zmiany w PIT - 300 zł więcej netto

    Najniższa krajowa 2022 a zmiany w PIT. Proponowana przez rząd podwyżka najniższej krajowej (płacy minimalnej) w 2022 r. do poziomu 3000 zł brutto (tj. o 7,1 proc. w porównaniu do minimalnego wynagrodzenia 2021 roku) nie jest rewolucyjna - wskazują ekonomiści. Jednocześnie zauważają, że efekt podwyżki będzie wzmocniony przez zapowiedziane w Polskim Ładzie zmiany w systemie podatkowym (głównie w podatku dochodowym pd osób fizycznych - PIT). Szacuje się, że wynagrodzenie netto osoby zarabiającej płacę minimalną wzrośnie w 2022 roku o ok. 300 zł miesięcznie.

    Problematyczne transakcje z rajami podatkowymi – ceny transferowe, dokumentacja, odpowiedzialność

    Transakcje z rajami podatkowymi a ceny transferowe. Od pewnego czasu polski ustawodawca wyjątkowo chętnie wykorzystuje przepisy z zakresu cen transferowych do pobierania informacji o transakcjach realizowanych z podmiotami zarejestrowanymi w rajach podatkowych. Obowiązki nakładane na polskich podatników w tym zakresie są coraz szersze i wymagają coraz większych nakładów administracyjnych. Jednocześnie, wprowadzane przepisy często są tworzone w sposób chaotyczny i nie zawsze uzasadniony.

    Fiskus zajął majątek firmy mimo braku dowodów

    Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego na majątku podatnika. Urząd skarbowy zajął konto firmy i należny jej zwrot VAT mimo braku dowodów i nieprawidłowości. Czy miał do tego prawo?

    Podatki 2021: osobista odpowiedzialność członków zarządu na nowo (bezpłatne webinarium 24 czerwca)

    24 czerwca 2021 r. o godz. 10:00 rozpocznie się bezpłatne webinarium (szkolenie online) poświęcone obowiązującym od 1 stycznia 2021 r. przepisom rozszerzającym obowiązki z zakresu cen transferowych dla podmiotów niepowiązanych. Za brak dopełnienia należytej staranności i nowych obowiązków dokumentacyjnych odpowiadają osobiście członkowie zarządu! Webinarium poprowadzą Artur Klęsk, Partner w Enodo Advisors oraz Jakub Beym, Senior Associate w Enodo Advisors. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

    Skonta i rabaty przy rozliczaniu transakcji międzynarodowych

    W transakcjach handlowych rozróżniamy różnego rodzaju obniżki cen. Wśród najczęściej stosowanych są skonta i rabaty. Należy jednak pamiętać, że ich udzielenie ma wpływ na podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT), a tym samym także na wysokość podatku jaki zapłaci przedsiębiorca.

    Czym różni się najem prywatny od najmu w działalności gospodarczej?

    Podatek od najmu. W dniu 24 maja 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny podjął ważną uchwałę (w składzie 7. sędziów) dotyczącą rozróżnienia najmu prywatnego i najmu prowadzonego w ramach działalności gospodarczej dla potrzeb opodatkowania PIT i ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jak tę kwestię rozstrzygnął NSA?

    Czy wszyscy podatnicy muszą mieć kasę online od 1 stycznia 2023 r.?

    Kasy fiskalne online są już obowiązkowe dla wybranych grup podatników. Natomiast kasy z elektronicznym zapisem kopii będą dostępne tylko do końca 2022 r. Czy oznacza to, że wszyscy podatnicy będą musieli mieć kasy fiskalne online od 1 stycznia 2023 r.? Co warto wiedzieć o nowym rodzaju kas?

    Sprawozdania finansowe zakładów ubezpieczeń i reasekuracji - zmiany od 2022 r.

    Sprawozdania finansowe. Ustawodawca rozszerza zakres wymogów sprawozdawczych dla zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. Nowe obowiązki sprawozdawcze będą stosowane od 2022 r., tj. do sprawozdań za rok obrotowy rozpoczynający się w 2021 r.

    Estoński CIT - zmiany od 2022 roku

    Estoński CIT. Od 2022 r. ryczałt od dochodów w CIT (czyli tzw. estoński CIT) będzie mogła wybrać każda spółka kapitałowa, niezależnie od wielkości, bo zniknie limit przychodów 100 mln zł. Estoński system będzie też dla spółek komandytowych i komandytowo-akcyjnych.

    E-faktury od 2022 r. Pilotaż od października 2021 r.

    E-faktury są już na kolejnym etapie procesu legislacyjnego. Ustawodawca chce wspólnie z biznesem testować nowe rozwiązanie już od października 2021 r., tak aby jak najwięcej firm korzystało w pełni z e-faktury w 2022 r. Korzystanie z e-faktury stanie się obligatoryjne od 2023 r.

    Rejestracja w CRPA (Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych) do 30 czerwca

    Rejestracja w CRPA. Ministerstwo Finansów przypomina, że 30 czerwca 2021 r. upływa termin (okres przejściowy) na dokonanie: zgłoszenia rejestracyjnego w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) dla podmiotów, które przed 1 lutego 2021 r. nie były objęte obowiązkiem dokonywania zgłoszeń rejestracyjnych w podatku akcyzowym albo zgłoszenia uzupełniającego w CRPA dla podmiotów, które przed 1 lutego 2021 r. zostały zarejestrowane na podstawie zgłoszenia rejestracyjnego AKC-R.

    Dotacja z gminy wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem a przedawnienie

    Dotacja z gminy a przedawnienie. Coraz więcej osób w swojej działalności stara się korzystać z różnych form pomocy. Jednym z popularnych rodzajów wsparcia, są różnego rodzaju dotacje – w tym dotacje z jednostek samorządu terytorialnego. W trakcie działalności podmiotu może jednak okazać się, że środki z dotacji zostały nieprawidłowo spożytkowane. W takiej sytuacji, zasadniczo, podatnik powinien zwrócić dotację – co w praktyce może jednak okazać się dla niego niemożliwe do wykonania (szczególnie po dłuższym czasie). Tak samo więc jak w innych przypadkach, ustawodawca przewidział odpowiedni okres przedawnienia dla konieczności zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem. Warto jednak dowiedzieć się, jak należy obliczać ten termin - w szczególności, że proces przyznania, korzystania i rozliczenia dotacji może być dość długi – i wskazywać na różne momenty, od których należałoby obliczać termin przedawnienia.

    Polski Ład. 2/3 emerytów z zerowym PIT

    Zerowy PIT dla emerytów. Dwie trzecie emerytów będzie miało zerowy PIT, a duża część zapłaci niższy podatek - zapewnił wiceminister finansów Piotr Patkowski. Seniorzy, którzy pobierają emerytury powyżej 5 tys. zł miesięcznie stracą rocznie 75 zł - dodał. Polski Ład dla emerytów - kto zyska, kto straci?

    Interpretacja podatkowa nie może pomijać przepisów

    Interpretacja podatkowa. Przedsiębiorca wdał się w spór z fiskusem o pieniądze należne z tytułu CIT. Oczywiście fiskus chciał ich więcej, w tym celu interpretował przepisy tak, a w zasadzie pomijał ich część, aby uzasadnić słuszność poboru wyższego podatku. Ale po stronie przedsiębiorcy stanął sąd, przypominając organom skarbowym, że: „Nie wolno jest również interpretować przepisów prawnych tak, by pewne ich fragmenty okazały się zbędne” (wyrok WSA w Krakowie z 5 lutego 2021 r., sygn. akt I SA/Kr 1262/20).

    Rekordowy Twój e-PIT w 2021 roku

    Twój e-PIT w 2021 roku. Ministerstwo Finansów podsumowało tegoroczny sezon rozliczeń podatkowych PIT, a w szczególności najbardziej popularną e-usługę Krajowej Administracji Skarbowej - Twój e-PIT.

    Leasing finansowy przedsiębiorstwa – rozliczenia podatkowe (PIT, CIT, VAT, PCC)

    Leasing finansowy przedsiębiorstwa. Rozważając możliwość restrukturyzacji działalności, oprócz standardowych rozwiązań takich jak m.in aporty przedsiębiorstw, połączeń lub sprzedaży (niezależnie czy mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa czy przedsiębiorstwem), należy wziąć pod uwagę możliwości oferowane przez leasing finansowy przedsiębiorstwa. W analizie opłacalności przedsięwzięcia musimy wziąć pod uwagę nie tylko aspekt biznesowy, ale również kwestie opodatkowania danej transakcji. Należy zwrócić uwagę, zarówno na podatki dochodowe (odpowiednio PIT oraz CIT), podatek od towarów i usług oraz podatek od czynności cywilnoprawnych.

    Jak wygląda cyberatak na firmową sieć?

    Cyberatak na firmową sieć. W trakcie pandemii ponad połowa polskich firm (54%) zauważyła wzrost liczby cyberataków. W opublikowanej w maju br. analizie Active Adversary Playbook 2021 analitycy ujawniają, że przestępcy zostają wykryci średnio dopiero po 11 dniach od przeniknięcia do firmowej sieci. W tym czasie mogą swobodnie poruszać się po zasobach i wykradać dane przedsiębiorstwa. Coraz trudniej namierzyć złośliwą działalność, jednak pomocna w tym zakresie może okazać się pandemia. W ubiegłym roku wzrosły bowiem umiejętności i szybkość reagowania zespołów IT.

    Kasa fiskalna online - serwis klimatyzacji w samochodach

    Kasa fiskalna online. Czy prowadząc działalność w ramach punktu serwisowego klimatyzacji w samochodach osobowych podatnik jest zobowiązany do posiadania kasy fiskalnej online?

    CIT-8 za 2020 r. - wersja elektroniczna opublikowana

    CIT-8 za 2020 r. Ministerstwo Finansów opublikowało cyfrową wersję (30) CIT-8. Zrobiło to po trzech miesiącach od zapowiedzi, za to na dwa tygodnie przed upływem terminu na złożenie tego zeznania.

    Firmy z branży beauty nie mają kas fiskalnych online

    Kasy fiskalnej online. Co trzecia firma z branży kosmetycznej nie ma kasy fiskalnej online, która od 1 lipca 2021 r. będzie obowiązkowa - wskazała inicjatywa Beauty Razem. Branża apeluje do Ministra Finansów o przesunięcie o pół roku terminu obowiązkowej instalacji urządzeń.