REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informatyzacja podatków przyspieszy za rok

REKLAMA

Najwięksi przedsiębiorcy od kilku miesięcy mogą przesyłać podatkowe deklaracje drogą elektroniczną. Od 2008 roku dołączą do nich małe i średnie firmy. Potrzeba jednak upowszechnienia e-deklaracji.



Dzięki dostępowi do internetu firmy mogą rozliczać się drogą elektroniczną z urzędami, m.in. z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i wysyłać deklaracje podatkowe do urzędów skarbowych. O ile jednak system ZUS działa w miarę sprawnie, o tyle system e-Poltax ciągle raczkuje.


Dla kogo e-Poltax


Z systemu do wysyłania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną może korzystać jak na razie 7,5 tys. przedsiębiorców obsługiwanych przez tzw. duże urzędy skarbowe. Z informacji, jakie przekazało nam Ministerstwo Finansów wynika, że do końca listopada korzystało z systemu 55 podmiotów, a ponad 260 ubiegało się o wydanie pozwolenia do przesyłania e-deklaracji. To pokazuje, że ciągle niewiele podatników korzysta z systemu e-Poltax. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę początkowe trudności resortu i urzędów z wdrażaniem systemu i opóźnienia w przyjęciu niezbędnych rozporządzeń, to ok. 300 podmiotów, które chcą bądź przesyłają e-deklaracje, wydaje się wynikiem dobrym. Jeśli z kolei spojrzymy na liczbę wszystkich podatników w Polsce lub choćby firm, okazuje się, że system należy upowszechnić.


- Mimo że duże firmy mają możliwość przesyłania wielu e-deklaracji, nie są wyraźnie zainteresowane korzystaniem z tego rozwiązania - potwierdził Ernest Frankowski z PricewaterhouseCoopers.

Jednym ze sposobów na zwiększenie użytkowników e-Poltaksu jest wprowadzenie możliwości podpisywania deklaracji, a więc również i e-deklaracji przez pełnomocników podatników. Skorzystają na tym przede wszystkim doradcy podatkowi, księgowi i biegli rewidenci, ale również inni pełnomocnicy, którzy będą mogli w imieniu swoich klientów przesyłać zeznania podatkowe. Obecnie doradcy podatkowi posiadają legitymacje z wbudowanym chipem i podpisem elektronicznym.


Trudności dla podatników


- Doradcy podatkowi obsługujący duże firmy mogą już teraz przesyłać e-deklaracje w imieniu klientów, którzy ich do tego upoważnili - powiedział Gazecie Prawnej Krzysztof Podsiadło, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

Takiej możliwości nie mają jednak małe i średnie przedsiębiorstwa, osoby fizyczne, a więc nie mają również doradcy podatkowi będący ich pełnomocnikami. Trudności związane z korzystaniem z systemu e-Poltax i jego upowszechnieniem wynikają z kilku powodów.


- Przede wszystkim wynika to z samego sposobu udostępniania systemu. Składanie e-deklaracji było udostępniane stopniowo. Początkowo dopuszczono składanie deklaracji PIT, a następnie VAT i CIT. W efekcie podatnicy na tym etapie nie byli zainteresowani korzystaniem z niepełnego systemu - uważa Ernest Frankowski. Kolejnym powodem jest brak niezbędnej infrastruktury technicznej w urzędach skarbowych. W konsekwencji nie było możliwe udostępnienie systemu dla małych i średnich firm od 1 stycznia 2007 r.


- Należy też zauważyć, że polskie władze nie posiadają spój- nej koncepcji informatyzacji podatków. Nawet nazwy trzech systemów (e-Pol-tax, e-Deklaracje i e-Podatki) mające prowadzić do informatyzacji polskich podatków są mylące (nie odpowiadają istocie danego systemu) i wprowadzają znaczny bałagan pojęciowy - stwierdził ekspert PricewaterhouseCoopers.


Kolejne utrudnienia zdaniem ekspertów stanowią: nieuporządkowana struktura informacyjna na stronie resortu finansów, a także brak łatwo dostępnej dla społeczeństwa informacji o systemie.

- Kolejnym czynnikiem hamującym upowszechnienie jest oparcie systemu e-Poltax o podpis elektroniczny, który nie jest w Polsce popularny - przyznaje nasz rozmówca. Te wszystkie czynniki powodują, że przełom w informatyzacji podatków kolejny raz odsunięto w czasie.


Co po 2008 roku


Przełom może nastąpić najwcześniej za rok, ponieważ od 1 stycznia 2008 r. możliwość przesyłania e-deklaracji będą mieli mali i średni przedsiębiorcy, a ponadto jest to rok wprowadzenia systemu docelowego, czyli współfinansowanego ze środków unijnych systemu e-Deklaracje. Problem polega na tym, że, aby go wdrożyć, należy wyposażyć w komputery i infrastrukturę techniczną prawie 400 małych urzędów skarbowych w Polsce. Dodatkowo należy przyjąć odpowiednio wcześnie rozporządzenia o strukturze technicznej wszystkich deklaracji. Już od lutego tego roku ministerstwo wprowadza kolejne 24 rodzaje zeznań elektronicznych. Jeśli resort zdąży z tymi pracami na czas, system będzie można uruchomić dla większej liczby podatników.


To jednak nie koniec problemów. Kolejny stanowi upowszechnienie systemu. Jeśli dalej do wysłania e-deklaracji niezbędny będzie bezpieczny podpis elektroniczny, to sukces będzie możliwy tylko wtedy, gdy e-podpis będzie tani i ogólnodostępny. Tak się może stać za sprawą wdrożenia projektu Pesel-2. Grzegorz Fiuk, szef projektu Pesel-2 w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, uważa, że wprowadzenie nowoczesnego dowodu osobistego z wbudowanym pod- pisem elektronicznym pozwoli na powszechne korzystanie z e-deklaracji.


Co więcej, jeśli urzędy skarbowe będą miały dane o podatnikach w formie elektronicznej, to będzie można zrealizować plany ministra Ludwika Dorna dotyczące rozliczeń podatników przez urzędy skarbowe.

- Chodzi o to, aby zdjąć z obywatela obowiązki podatkowe - wyjaśnił Grzegorz Fiuk.


Ministerstwo Finansów może również wprowadzić obowiązek korzystania z e-deklaracji przez niektóre grupy podatników, ale jak na razie nie ma takich planów.

- Według mojej oceny, Ministerstwo Finansów, co najmniej od jesieni 2005 r., prezentuje koncepcję informatyzacji podatków zgodną z tzw. ustawą o informatyzacji i duchem systemów otwartych - powiedział Krzysztof Podsiadło.


- Wpisuje się w nią brak obowiązku stosowania e-deklaracji podatkowych, który powoduje, że wybór teletransmisji będzie oparty na racjonalnych przesłankach zgodnych z mechanizmami rynkowymi. Będą stosowali środki komunikacji elektronicznej ci podatnicy czy ich pełnomocnicy, którzy z tego odniosą korzyść ekonomiczną lub organizacyjną. Będzie to wygodne, zaoszczędzą oni czas i pieniądze albo prześlą do organów podatkowych deklaracje lub inne dokumenty w tradycyjnej papierowej formie - dodał.


ZESTAW DO E-PODPISU KOSZTUJE

Za zestaw do e-podpisu trzeba zapłacić:

l Sigillum - od 329 zł/rok

l Certum - od 364 zł/rok

l KIR - od 364 zł/rok

Zestaw do składania bezpiecznego e-podpisu zawiera:

l certyfikat kwalifikowany (tylko podpis)

l certyfikat komercyjny (niekwalifikowany - opcja)

l kartę kryptograficzną

l czytnik do kart

l oprogramowanie do czytnika i karty

l oprogramowanie do składania i weryfikacji bezpiecznego podpisu elektronicznego


POMOC W SPRAWIE E-DEKLARACJI I E-PODPISU

Jeśli:

l potrzebujesz pomocy w sprawie procedur składania deklaracji, zadzwoń:

Krajowa Informacja Podatkowa, od poniedziałku do piątku, od 7.00 do 18.00 pod nr tel. 0 801 055 055 lub tel. (22) 330 03 30

l potrzebujesz pomocy technicznej w sprawie systemu e-Poltax, zadzwoń:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9: 00 - 17: 00 pod nr tel. (22) 694 49 74

lub wyślij e-mail na adres: info.e-poltax@mofnet.gov.pl

l potrzebujesz pomocy w sprawie podpisu elektronicznego, zadzwoń do:

- Certum - Powszechne Centrum Certyfikacji, tel. (91) 480 13 40

- KIR Ośrodek Zarządzania Kluczami, tel. (22) 546 02 07

- Sigillum Polskie Centrum Certyfikacji Elektronicznej tel. (22) 530 27 56



Łukasz Zalewski

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA