REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za studia i szkolenia są kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wydatki poniesione na studia i szkolenia mogą zostać wliczone do kosztów uzyskania przychodu. Trzeba jednak udowodnić ich związek z prowadzoną działalnością.


Zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Dany wydatek może być więc uznany za koszt uzyskania przychodu, jeśli spełnia dwie przesłanki: ponoszony jest w celu uzyskania przychodu (ewentualnie jego zachowania lub zabezpieczenia) i nie znajduje się w negatywnym katalogu kosztów wymienionych w art. 23. Wydatki na studia i szkolenia nie znalazły się w tym katalogu. Nie ma więc powodu, by z góry stwierdzić niemożność zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodu.


Nie tylko wiedza ogólna


Organy podatkowe są zgodne co do tego, że uzupełnianie wykształcenia przez przedsiębiorcę ma niemałe znaczenie dla jego firmy. Nie wystarczy jednak poszerzanie wiedzy ogólnej - kierunek studiów czy tematyka odbytych szkoleń muszą być ściśle wyspecjalizowane i zgodne z kierunkiem prowadzonej działalności gospodarczej. Dyskusyjne może więc być wliczanie w koszty wydatków poniesionych na studia, które okazują się przydatne w wielu dziedzinach działalności, np. na studia zarządzania czy marketingu. Podobna sytuacja dotyczy nauki języków - można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu naukę danego języka, jeżeli specyfika działalności gospodarczej wymaga jego znajomości. Urząd nie musi się zgodzić na wliczenie w koszty wydatków na kurs negocjacji handlowych czy przedsiębiorczości. Ważna jest więc przekonywająca argumentacja, która udowodni związek takiego szkolenia z osiąganymi przychodami.


Do kosztów uzyskania przychodu podatnik zaliczyć może nie tylko wydatki na samo szkolenie, ale także koszty dojazdu, noclegu, zakupu fachowej literatury. Jeżeli organizuje szkolenie dla własnych pracowników, do kosztów może zaliczyć wynagrodzenie wykładowców, wynajem sali, sprzętu technicznego czy materiały szkoleniowe.


Warto też pamiętać, że urząd często nie zgadza się, aby w koszty firmy wliczać związane ze szkoleniami atrakcje. Zakwestionować może też celowość przeprowadzania szkolenia za granicą, jeżeli równie dobrze mogłoby się odbyć w Polsce.

Ukończenie studiów rzadko jest warunkiem niezbędnym do prowadzenia działalności gospodarczej. Nie gwarantuje też zwiększenia ani nawet utrzymania przychodów na tym samym poziomie.


Cel a nie rezultat


Jak wynika z wyroku NSA z 13 maja 1998 roku (SA/Sz 1354/97) koszty poniesione przez podatnika kwalifikuje się pod względem celowości - ważne jest więc dążenie do uzyskania przychodu, a nie samo jego uzyskanie. Podmiot prowadzący działalność gospodarczą ma więc prawo sam zdecydować, czy poniesienie danego kosztu pozwoli na uzyskanie wyższego przychodu. Jednak by wykazać związek przyczynowo - skutkowy, cel musi być realny, a poniesione wydatki powinny go realizować bezpośrednio.


WAŻNE!

Podatnik musi udowodnić urzędowi, że odbyte studia i szkolenia mają charakter zawodowy. Warto więc gromadzić otrzymane podczas nich materiały, zachować harmonogram. Urząd może od podatnika zażądać udowodnienia uczestnictwa w szkoleniu, niezbędna więc może się okazać podpisana lista obecności


Joanna Kalkowska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

REKLAMA

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA