REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najlepszą polską księgową została Ewa Misiaszek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W sobotę wyłoniony został zwycięzca VIII edycji konkursu Księgowy Roku organizowanej pod patronatem Gazety Prawnej. Najlepsza okazała się Ewa Misiaszek z Katowic. Pokonała ponad sześć tysięcy osób i jako jedyna z trójki finalistów najlepiej rozwiązała sześć finałowych zadań.


ROZMOWA z laureatką konkursu

REKLAMA


Aby być dobrym księgowym, nie trzeba posiadać od razu uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Przykładem jest Ewa Misiaszek, zwyciężczyni konkursu Księgowy Roku 2006.

Wygrała pani tegoroczną edycję konkursu. Jakich rad może pani udzielić osobom, które będą się przygotowywały do kolejnych edycji?

- Do tego konkursu trudno przygotować się w jakiś szczególny sposób. Przygotowaniem jest codzienna praca księgowego, ciągłe sięganie do przepisów i bieżące czytanie prasy fachowej i to nie tylko na tematy poruszające problemy ze swojej firmy.


Jednak wiedza to część sukcesu. Etap finałowy odbywa się w obecności widzów. To dość duże utrudnienie. Jak zwycięsko przejść ten etap?

- Faktycznie obecność publiczności może być paraliżująca i trzeba umieć opanować stres i emocje. Przede wszystkim nie należy myśleć o zwycięstwie. Ja nie spodziewałam się nawet awansu do finału, a co dopiero wygranej w całym konkursie. Po raz pierwszy pomyślałam, że to ja mogę wygrać przed ostatnim pytaniem, kiedy wyszłam na prowadzenie w klasyfikacji punktowej i oczekując na swoją kolej - odpowiadałam jako druga - uświadomiłam sobie, że zwycięstwo nie jest takie całkiem abstrakcyjne. Na to ostatnie pytanie udzieliłam najbardziej chaotycznej odpowiedzi w całym konkursie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jest pani główną księgową. Wygrywając konkurs potwierdziła pani swoją wiedzę. Czy uważa pani, że regulacje dotyczące zawodu księgowego powinny zostać zmienione? Może trzeba wprowadzić licencjonowanie księgowych w firmach?

- Wydaje mi się, że obecne regulacje prawne dotyczące zawodu księgowego są wystarczające. Ja nie mam uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, bo dyplom mam ze specjalności finanse i inwestycje i choć poprzez indywidualny plan i program studiów zrealizowałam prawie cały program studiów z rachunkowości, musiałabym teraz zdawać egzamin państwowy lub skończyć studia podyplomowe, które zresztą właśnie realizuję. Gdyby było licencjonowanie księgowych na etatach w firmach, to pewnie nie byłoby mnie tu dzisiaj.


Czy pani zdaniem certyfikat wydawany przez Ministerstwo Finansów daje gwarancję jakości usług księgowych?

- Myślę, że wśród osób, które mają licencję MF, są zarówno takie, które świetnie sprawdzają się w tym zawodzie, jak i takie, które się do tego kompletnie nie nadają. Zetknęłam się już w życiu z przypadkami, gdzie np. biuro rachunkowe popełniało kardynalne błędy, będące wynikiem nie braku wiedzy, lecz zwykłego niechlujstwa czy braku należytej staranności. A przecież żaden egzamin nie zweryfikuje cech osobowych kandydata. Tak naprawdę to życie często weryfikuje umiejętności, które nie są oparte wyłącznie na znajomości przepisów prawnych i podatkowych. Kiepskiemu księgowemu trudniej znaleźć dobrą pracę w dużej firmie niż temu, który ma duże kwalifikacje, umiejętności i predyspozycje osobowościowe na to stanowisko.


Jakie wyzwania stoją obecnie przed księgowymi?

- Wyzwaniem dla każdego księgowego w Polsce jest nadążanie za często zmieniającymi się i przede wszystkim niejednoznacznymi przepisami. Ponadto, zwłaszcza na bazie moich ostatnich doświadczeń zawodowych, uważam, że księgowi mają zbyt małą wiedzę prawną. Jest bardzo wiele zagadnień na styku prawa, podatków i rachunkowości i będąc fachowcem tylko w jednej z tych dziedzin można nie być w stanie ogarnąć tak złożonych kwestii, jak np. przekształcenia formy prawnej firmy.


Jeśli chodzi o wiedzę z rachunkowości, to jaki obszar jest dla pani najtrudniejszy?

- Wydaje mi się, że MSR-y. Na co dzień nie mam z tym zbyt wiele do czynienia i moja wiedza na ten temat ogranicza się tylko do przeczytanych kilku opracowań teoretycznych.


Rozmawiała Agnieszka Pokojska


EWA MISIASZEK

Absolwentka Akademii Ekonomicznej w Katowicach, specjalność finanse i inwestycje. Od ponad dwóch lat pracuje jako główna księgowa w Wydawnictwie Elamed. Pracę rozpoczynała jako młodsza księgowa w kancelarii Grupa Gumułka.


KONKURS MA JUŻ OSIEM LAT

Konkurs Księgowy Roku został przeprowadzony po raz pierwszy w 1999 roku. Organizatorami byli Grupa Wydawnicza INFOR oraz Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. W pierwszej edycji konkursu nie przyznano nagrody głównej tylko trzy wyróżnienia. Dostali je Łucja Gawlik, Aurelia Malatyńska oraz Zdzisław Pakuła. W kolejnych latach współorganizatorem konkursu była firma Matrix.pl. Od maja 2005 roku jej obowiązki przejęła firma SAGE SYMFONIA.


Zwycięzcami konkursu byli:

l w 2000 roku - główna księgowa Barbara Skowrońska,

l w 2001 roku - dyrektor finansowy Paweł Piechowicz,

l w 2002 roku - zastępca dyrektora finansowego Andrzej Dac,

l w 2003 roku - zastępca dyrektora finansowego Ryszard Kędzierski,

l w 2004 roku - dyrektor finansowy Wiesław Stachowiak,

l w 2005 roku - dyrektor nadzoru księgowego Andrzej Stępak.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA