REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przy zakupie kateringu można odliczyć podatek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zakup usług kateringowych pozwala nabywcom odliczyć naliczony VAT. Możliwości takiej nie ma już przy usługach gastronomicznych.

Prowadząc działalność gospodarczą, przedsiębiorcy niejednokrotnie zastanawiają się, jak w ramach obowiązujących przepisów zmaksymalizować przychód z działalności, a zarazem pomniejszyć dochód do opodatkowania, nie narażając się na zarzut niewłaściwego stosowania przepisów podatkowych. Każdy z przedsiębiorców analizuje więc wydatki, głównie pod kątem ich związku z osiąganym przychodem, tj. pod kątem zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.

Usługi podobne, odpisy różne

Wątpliwości często pojawiają się przy odliczaniu VAT z wystawionej faktury na zakup usług kateringowych. Niepewność, co do możliwości odliczenia, wynika głównie z podobieństwa tych usług do usług gastronomicznych, których nabycie mimo oczywistego związku poniesionego wydatku z przychodem zostało wyłączone z grupy wydatków dających prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony.

Tymczasem usługi gastronomiczne różnią się od usług kateringowych w swym zakresie pojęciowym jedynie miejscem spożycia posiłków przygotowanych przez usługodawcę.

Nie każdy ma prawo

Mimo niewielkiej różnicy w świadczeniach składających się na treść poszczególnych usług, analiza przepisów ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że tylko nabycie usług kateringowych pozwoli nabywcy na odliczenie naliczonego podatku od towarów i usług, związanego z ich nabyciem.

Sama ustawa o VAT nie używa pojęcia usług kateringowch. Nie oznacza to jednak, że usługi te są tożsame z usługami gastronomicznymi, a wydatki poniesione na ich zakup nie dają prawa do obniżenia VAT. Do uwypuklenia różnic pojęciowych obu usług pomocna będzie klasyfikacja PKWiU. Mimo że zarówno jedne, jak i drugie mieszczą się w sekcji H klasyfikacji o nazwie usługi hotelarskie i gastronomiczne (PKWiU 55), to usługi kateringowe zawarte są w grupowaniu 55.5, a gastronomiczne określone zostały symbolem 55.3.

W wyjaśnieniach zawartych w tej sekcji ustawodawca definiuje usługi kateringowe jako usługi dostarczania posiłków do odbiorców zewnętrznych.

Ważne!
Usługa gastronomiczna polega na przygotowaniu i podaniu posiłku w miejscu, w którym jest on przyrządzany (lokal usługodawcy). Natomiast katering obejmuje dodatkowo dostarczenie przygotowanych posiłków w miejsce wskazane przez zamawiającego (miejsce ich spożycia)

Usługa dla odbiorcy z zewnątrz

Charakterystyka ta pozwala stwierdzić, że ustawodawca także na gruncie ustawy o VAT rozróżnia usługi kateringowe od gastronomicznych. Dzieje się tak dlatego, że art. 146 ust. 1 ustawy o VAT wprowadza obniżoną 7-proc. stawkę podatku w odniesieniu do usług gastronomicznych. Gdyby pojęcie kateringu zawierało się w definicji usług gastronomicznych, to ustawodawca nie wprowadziłby dodatkowego zapisu obniżającego stawkę VAT do wysokości 7 proc. - właśnie w stosunku do usług dostarczania posiłków do odbiorców zewnętrznych. Tymczasem ustawa o VAT w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustanawia zakaz odliczania naliczonego podatku jedynie z faktur dokumentujących nabycie usługi gastronomicznej.

Bez wątpienia korzystniejsze będzie zatem - ze względu na możliwość odliczenia naliczonego VAT - nabycie przez podatnika usług kateringowych, a nie usług gastronomicznych. Nie oznacza to jednak, że w każdym przypadku strony umowy o świadczenie takich usług mogą swobodnie i zamiennie używać obu pojęć.

Trzeba pamiętać, że kontrolujący firmę urząd skarbowy może próbować ustalić rzeczywisty charakter otrzymanych przez podatnika świadczeń. W tym przypadku bez wątpienia podda analizie treść umowy i o ile z jej zapisów wynikać będzie, iż realnym przedmiotem świadczenia były usługi gastronomiczne, a nie kateringowe, to z pewnością odliczenie VAT dokonane przez podatnika zostanie przez ten organ zakwestionowane.

Michał Grzywacz
Associate, Krawczyk i Wspólnicy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA