REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak oświadczenia to nie zawsze zła wola

REKLAMA

Nieadekwatna i niewspółmierna do winy jest utrata mandatu, jeśli stosowne oświadczenie majątkowe złożono, a tylko termin jego złożenia przekroczony został o kilka dni. Przecież powody tego mogą być różne. Absurdem wydaje się odbieranie mandatu za niezłożenie oświadczenia dotyczącego współmałżonka. (komentuje Andrzej Wąsik, starosta wrocławski)


Skoro istnieje obowiązek składania oświadczeń majątkowych, to należy je składać. Zgadzam się też, że odmowa złożenia tegoż oświadczenia powinna skutkować określonymi sankcjami - z utratą mandatu włącznie. Jeśli ktoś chce być radnym czy prezydentem, ale nie zgadza się ujawnić swojego majątku, to powinien liczyć się z określonymi konsekwencjami. Ale nie od razu musi być to kara najsurowsza. Ważne są tu również procedury. Najpierw takiemu radnemu czy urzędnikowi wojewoda powinien przypomnieć, że termin złożenia oświadczenia minął i w związku z tym wzywa go do usunięcia tego braku na przykład w terminie 14 dni, pod rygorem utraty mandatu. Jeśli takie ponaglenia by nie poskutkowały, można by uznać, że osoba uporczywie uchyla się od obowiązku. Wtedy kara utraty mandatu wydaje się sensowna. Ale jest ono nieadekwatne i niewspółmierne do winy, jeśli stosowne oświadczenie złożono, a tylko termin jego złożenia przekroczony został o kilka dni. Przecież powody tego też mogą być różne. Jeden zwyczajnie zapomniał, ale ktoś inny nie dopełnił obowiązku, bo na przykład jadąc do wojewody z oświadczeniem, miał wypadek albo dostał zawału i trafił do szpitala. Czy odebrać w tej sytuacji mandat? Przecież to absurd.


Jeszcze większym absurdem wydaje mi się odbieranie mandatu za niezłożenie oświadczenia dotyczącego współmałżonka. Przecież to jest tylko jeden z załączników do oświadczenia podstawowego. To ostatnie złożono zgodnie z prawem, a załącznika nie było z powodu niejasnego przepisu. W tym przypadku więc nie powinno się literalnie podchodzić do przepisów ustawowych. Ważniejsza przecież od sztywnego przepisu jest intencja ustawodawcy. A intencją nie było odbieranie mandatów, kiedy ktoś nie złoży oświadczeń majątkowych, lecz spowodowanie, żeby dokumenty te w odpowiednim trybie złożono.


Ja też nie złożyłem oświadczenia, bo uznałem, że - jako starosta wybrany na drugą kadencję - mam ciągłość urzędowania, więc nie mam takiego obowiązku. Wojewoda był jednak innego zdania. Zostałem więc z funkcji odwołany, a po kwadransie powołano mnie znowu. Ciągłość więc została przerwana i teraz obowiązek złożenia oświadczenia jest bezsporny.


Jeżeli bowiem czytamy prawo literalnie, to w ustawie o samorządzie gminnym jest zapisana kadencyjność i funkcję w zarządzie pełni się do wyboru następnego. W zarządzie powiatu jest ciągłość. Tylko rada powiatu jest kadencyjna i w związku z tym - jak wynika z ustawy - raz do roku radni mają obowiązek złożyć oświadczenia majątkowe. Są jeszcze dwa takie przypadki: przy okazji odwołania lub w momencie rozwiązania umowy o pracę dla członków zarządu. Innej podstawy nie ma.


Można by się też zastanowić, dlaczego to akurat wojewoda sprawdza oświadczenie majątkowe. A może powinni to robić obywatele? Radny czy urzędnik ma obowiązek swoje oświadczenie majątkowe zamieścić w internecie, a wojewoda powinien tylko sprawdzić, czy ono tam w ogóle jest. A co do szczegółów, to skąd wojewoda ma wiedzieć, jaka jest prawdziwa sytuacja majątkowa np. radnego? To wiedzą np. tylko sąsiedzi, i to oni, w razie jakichś nieścisłości, powinni donieść o tym do właściwych organów.


Andrzej Wąsik
starosta wrocławski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stawka godzinowa netto od lipca 2024 r. Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

W 2024 roku minimalna stawka godzinowa  wzrasta dwukrotnie – od 1 stycznia i od 1 lipca. Ile wynosi ta stawka netto i kogo dotyczy? Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

Najniższa krajowa - ile na rękę od lipca 2024?

W 2024 roku (tak samo jak w poprzednim) minimalne wynagrodzenie za pracę jest podnoszone dwa razy – od 1 stycznia i od 1 lipca. Tzw. najniższa krajowa pensja dla pracownika na pełnym etacie wynosi od 1 stycznia 4242 zł brutto (to jest ok. 3220 zł netto). Jaka będzie minimalna płaca (brutto i netto) od 1 lipca 2024 r.?

Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

Od kiedy KSeF?

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

REKLAMA