REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot podatku zawartego w cenie materiałów budowlanych

REKLAMA

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Wprowadzone zmiany mają przede wszystkim ułatwić zwrot części VAT.


Nowe prawo


Przypomnijmy, że o zwrot części wydatków mogą ubiegać się inwestorzy indywidualni, którzy od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r. zakupili - lub zakupią - materiały budowlane, na które po 30 kwietnia 2004 r. VAT wzrósł z 7 do 22 proc. Przepisy te miały zrekompensować inwestorom indywidualnym podniesienie tego podatku na materiały budowlane.


Trzeba złożyć wniosek


Refundacja części podatku od tyowarów i usług zapłaconego przy zakupie materiałów budowlanych o podwyższonej stawce dotyczy osób budujących lub remontujących lokal, do którego mają tytuł prawny. Aby uzyskać zwrot części zapłaconego VAT-u należy złożyć w urzędzie skarbowym wniosek zawierający podstawowe dane dotyczące podatnika (NIP, dane osobowe, adres zamieszkania) oraz informacje o poniesionych wydatkach i obliczeniu wysokości refundacji.


Podstawowe zmiany dotyczą likwidacji warunku zakończenia inwestycji przy ubieganiu się o zwrot VAT oraz półrocznego terminu na złożenie wniosku. Zatem osoby, które zakończyły swoje inwestycje, i z różnych powodów nie złożyły w ciągu sześciu miesięcy wniosku, mogą to zrobić na mocy znowelizowanej ustawy. W wyniku podpisanej nowelizacji przestał bowiem obowiązywać półroczny termin na ubieganie się o zwrot VAT. Zgodnie z nowymi przepisami wniosek o zwrot VAT może być złożony raz w roku, z tym, że ostatni wniosek może być złożony nie później niż do 30 czerwca 2008 r.


Urząd wydaje decyzję


Co do zasady urząd skarbowy wydaje decyzję w sprawie zwrotu VAT, w której określa kwotę tego zwrotu. Zasadniczo urząd ma na to sześć miesięcy od dnia złożenia wniosku. Aby jednak sprostać postulatowi usprawnienia trybu zwrotu, wprowadzono zasadę, zgodnie z którą, jeśli wniosek będzie poprawnie sporządzony i nie wzbudzi wątpliwości, podatnik powinien otrzymać pieniądze bez konieczności wydawania decyzji. W ustawie przyjęto bowiem, że wnioski niebudzące wątpliwości naczelnika urzędu skarbowego nie będą rozpatrywane w formie decyzji. W takim przypadku kwota zwrotu podlega wypłaceniu w ciągu sześciu miesięcy od dnia złożenia wniosku. Ustawa wprowadza też inne uproszczenia dotyczące procedury ubiegania się o zwrot VAT. Przede wszystkim zrezygnowano z części obowiązków dokumentacyjnych. Inwestor, składając wniosek, nie będzie już musiał dołączać do niego dokumentu określającego stopień zaawansowania inwestycji ani zawiadomienia o zakończeniu prac. W nowelizacji uregulowano ponadto kwestie związane z ustalaniem wysokości limitu zwrotu przysługującego osobie fizycznej w przypadku uprzedniego otrzymania kwoty zwrotu przez nią lub jej małżonka. Wprowadzono też zasadę, że do obliczania limitu kwoty zwrotu ma być przyjmowana cena 1 mkw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego ostatnio ogłoszona przez GUS, a nie jak dotychczas za kwartał poprzedzający ten, w którym złożono wniosek o zwrot.


21 dni od ogłoszenia


Warto też zaznaczyć, że wprowadzono przepis, zgodnie z którym osoby fizyczne nieposiadające NIP we wniosku o zwrot powinny podawać numer PESEL. Natomiast wnioskodawca, któremu nie nadano żadnego z tych numerów, będzie mógł posłużyć się numerem dokumentu tożsamości, także wystawionego za granicą.


Ustawa zacznie obowiązywać po upływie 21 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Ważne!

Jeśli wniosek będzie poprawnie sporządzony i nie wzbudzi wątpliwości, podatnik powinien otrzymać pieniądze bez konieczności wydawania decyzji.


Edyta Wereszczyńska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA