REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot podatku zawartego w cenie materiałów budowlanych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Wprowadzone zmiany mają przede wszystkim ułatwić zwrot części VAT.


Nowe prawo


Przypomnijmy, że o zwrot części wydatków mogą ubiegać się inwestorzy indywidualni, którzy od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r. zakupili - lub zakupią - materiały budowlane, na które po 30 kwietnia 2004 r. VAT wzrósł z 7 do 22 proc. Przepisy te miały zrekompensować inwestorom indywidualnym podniesienie tego podatku na materiały budowlane.


Trzeba złożyć wniosek


Refundacja części podatku od tyowarów i usług zapłaconego przy zakupie materiałów budowlanych o podwyższonej stawce dotyczy osób budujących lub remontujących lokal, do którego mają tytuł prawny. Aby uzyskać zwrot części zapłaconego VAT-u należy złożyć w urzędzie skarbowym wniosek zawierający podstawowe dane dotyczące podatnika (NIP, dane osobowe, adres zamieszkania) oraz informacje o poniesionych wydatkach i obliczeniu wysokości refundacji.


Podstawowe zmiany dotyczą likwidacji warunku zakończenia inwestycji przy ubieganiu się o zwrot VAT oraz półrocznego terminu na złożenie wniosku. Zatem osoby, które zakończyły swoje inwestycje, i z różnych powodów nie złożyły w ciągu sześciu miesięcy wniosku, mogą to zrobić na mocy znowelizowanej ustawy. W wyniku podpisanej nowelizacji przestał bowiem obowiązywać półroczny termin na ubieganie się o zwrot VAT. Zgodnie z nowymi przepisami wniosek o zwrot VAT może być złożony raz w roku, z tym, że ostatni wniosek może być złożony nie później niż do 30 czerwca 2008 r.


Urząd wydaje decyzję


Co do zasady urząd skarbowy wydaje decyzję w sprawie zwrotu VAT, w której określa kwotę tego zwrotu. Zasadniczo urząd ma na to sześć miesięcy od dnia złożenia wniosku. Aby jednak sprostać postulatowi usprawnienia trybu zwrotu, wprowadzono zasadę, zgodnie z którą, jeśli wniosek będzie poprawnie sporządzony i nie wzbudzi wątpliwości, podatnik powinien otrzymać pieniądze bez konieczności wydawania decyzji. W ustawie przyjęto bowiem, że wnioski niebudzące wątpliwości naczelnika urzędu skarbowego nie będą rozpatrywane w formie decyzji. W takim przypadku kwota zwrotu podlega wypłaceniu w ciągu sześciu miesięcy od dnia złożenia wniosku. Ustawa wprowadza też inne uproszczenia dotyczące procedury ubiegania się o zwrot VAT. Przede wszystkim zrezygnowano z części obowiązków dokumentacyjnych. Inwestor, składając wniosek, nie będzie już musiał dołączać do niego dokumentu określającego stopień zaawansowania inwestycji ani zawiadomienia o zakończeniu prac. W nowelizacji uregulowano ponadto kwestie związane z ustalaniem wysokości limitu zwrotu przysługującego osobie fizycznej w przypadku uprzedniego otrzymania kwoty zwrotu przez nią lub jej małżonka. Wprowadzono też zasadę, że do obliczania limitu kwoty zwrotu ma być przyjmowana cena 1 mkw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego ostatnio ogłoszona przez GUS, a nie jak dotychczas za kwartał poprzedzający ten, w którym złożono wniosek o zwrot.


21 dni od ogłoszenia


Warto też zaznaczyć, że wprowadzono przepis, zgodnie z którym osoby fizyczne nieposiadające NIP we wniosku o zwrot powinny podawać numer PESEL. Natomiast wnioskodawca, któremu nie nadano żadnego z tych numerów, będzie mógł posłużyć się numerem dokumentu tożsamości, także wystawionego za granicą.


Ustawa zacznie obowiązywać po upływie 21 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Ważne!

Jeśli wniosek będzie poprawnie sporządzony i nie wzbudzi wątpliwości, podatnik powinien otrzymać pieniądze bez konieczności wydawania decyzji.


Edyta Wereszczyńska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA