REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot podatku zawartego w cenie materiałów budowlanych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Wprowadzone zmiany mają przede wszystkim ułatwić zwrot części VAT.


Nowe prawo


Przypomnijmy, że o zwrot części wydatków mogą ubiegać się inwestorzy indywidualni, którzy od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r. zakupili - lub zakupią - materiały budowlane, na które po 30 kwietnia 2004 r. VAT wzrósł z 7 do 22 proc. Przepisy te miały zrekompensować inwestorom indywidualnym podniesienie tego podatku na materiały budowlane.


Trzeba złożyć wniosek


Refundacja części podatku od tyowarów i usług zapłaconego przy zakupie materiałów budowlanych o podwyższonej stawce dotyczy osób budujących lub remontujących lokal, do którego mają tytuł prawny. Aby uzyskać zwrot części zapłaconego VAT-u należy złożyć w urzędzie skarbowym wniosek zawierający podstawowe dane dotyczące podatnika (NIP, dane osobowe, adres zamieszkania) oraz informacje o poniesionych wydatkach i obliczeniu wysokości refundacji.


Podstawowe zmiany dotyczą likwidacji warunku zakończenia inwestycji przy ubieganiu się o zwrot VAT oraz półrocznego terminu na złożenie wniosku. Zatem osoby, które zakończyły swoje inwestycje, i z różnych powodów nie złożyły w ciągu sześciu miesięcy wniosku, mogą to zrobić na mocy znowelizowanej ustawy. W wyniku podpisanej nowelizacji przestał bowiem obowiązywać półroczny termin na ubieganie się o zwrot VAT. Zgodnie z nowymi przepisami wniosek o zwrot VAT może być złożony raz w roku, z tym, że ostatni wniosek może być złożony nie później niż do 30 czerwca 2008 r.


Urząd wydaje decyzję


Co do zasady urząd skarbowy wydaje decyzję w sprawie zwrotu VAT, w której określa kwotę tego zwrotu. Zasadniczo urząd ma na to sześć miesięcy od dnia złożenia wniosku. Aby jednak sprostać postulatowi usprawnienia trybu zwrotu, wprowadzono zasadę, zgodnie z którą, jeśli wniosek będzie poprawnie sporządzony i nie wzbudzi wątpliwości, podatnik powinien otrzymać pieniądze bez konieczności wydawania decyzji. W ustawie przyjęto bowiem, że wnioski niebudzące wątpliwości naczelnika urzędu skarbowego nie będą rozpatrywane w formie decyzji. W takim przypadku kwota zwrotu podlega wypłaceniu w ciągu sześciu miesięcy od dnia złożenia wniosku. Ustawa wprowadza też inne uproszczenia dotyczące procedury ubiegania się o zwrot VAT. Przede wszystkim zrezygnowano z części obowiązków dokumentacyjnych. Inwestor, składając wniosek, nie będzie już musiał dołączać do niego dokumentu określającego stopień zaawansowania inwestycji ani zawiadomienia o zakończeniu prac. W nowelizacji uregulowano ponadto kwestie związane z ustalaniem wysokości limitu zwrotu przysługującego osobie fizycznej w przypadku uprzedniego otrzymania kwoty zwrotu przez nią lub jej małżonka. Wprowadzono też zasadę, że do obliczania limitu kwoty zwrotu ma być przyjmowana cena 1 mkw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego ostatnio ogłoszona przez GUS, a nie jak dotychczas za kwartał poprzedzający ten, w którym złożono wniosek o zwrot.


21 dni od ogłoszenia


Warto też zaznaczyć, że wprowadzono przepis, zgodnie z którym osoby fizyczne nieposiadające NIP we wniosku o zwrot powinny podawać numer PESEL. Natomiast wnioskodawca, któremu nie nadano żadnego z tych numerów, będzie mógł posłużyć się numerem dokumentu tożsamości, także wystawionego za granicą.


Ustawa zacznie obowiązywać po upływie 21 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Ważne!

Jeśli wniosek będzie poprawnie sporządzony i nie wzbudzi wątpliwości, podatnik powinien otrzymać pieniądze bez konieczności wydawania decyzji.


Edyta Wereszczyńska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA