REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sąd rozpoznaje coraz więcej skarg kasacyjnych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do Izby Finansowej NSA w 2006 roku wpłynęły 3293 skargi kasacyjne. Większość skarżących musiała czekać na wyrok ponad sześć miesięcy. Coraz częściej organy podatkowe skarżą niekorzystne dla nich wyroki.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Izba Finansowa Naczelnego Sądu Administracyjnego przygotowała sprawozdanie z działalności za 2006 rok. W dalszym ciągu nie maleje liczba skarg kasacyjnych na wyroki sądów administracyjnych. W porównaniu z 2005 rokiem wpłynęło ich o 576 więcej. Okazuje się jednak, że z prawa do zaskarżenia niekorzystnego wyroku coraz częściej korzystają organy podatkowe.


Skargi piszą urzędnicy


Z danych wynika, że organy podatkowe występowały do NSA jako strona skarżąca aż 526 razy. W 246 przypadkach skargi kasacyjne dotyczyły VAT lub akcyzy, 280 skarg dotyczyło pozostałych podatków.


Najwięcej skarg kasacyjnych w 2006 roku wniósł przysłowiowy Kowalski. Osoby fizyczne skierowały do sądu aż 393 skargi dotyczące VAT lub akcyzy i aż 829 skarg dotyczących pozostałych podatków, w tym PIT. W sumie osoby fizyczne skierowały do Izby Finansowej 1222 skargi kasacyjne. Osoby prawne z prawa do zaskarżenia wyroku WSA korzystały równie często. W sumie wniosły 985 skarg, z tym że 613 dotyczyło VAT lub akcyzy. Organizacje społeczne występowały do NSA w sprawach podatkowych tylko 3 razy, a rzecznik praw obywatelskich wniósł jedną skargę kasacyjną.


Jeśli chodzi o udział pełnomocników w postępowaniu sądowym przed Naczelnym Sądem Administracyjnym, organy podatkowe w 2006 roku były reprezentowane przez nich w 1567 przypadkach. Podatników przed sądem najczęściej reprezentują radcowie prawni, którzy stawali w 610 sprawach. Coraz częściej przed NSA podatników reprezentują doradcy podatkowi, którzy stawali przed sądem 383 razy. Adwokaci brali udział w rozprawie 209 razy.


Należy podkreślić, że chodzi tu o udział pełnomocników podczas rozprawy przed NSA, a nie o sporządzenie samej skargi kasacyjnej. Przed NSA obowiązuje bowiem tzw. przymus adwokacki, co oznacza, że skarga kasacyjna musi być sporządzona przez profesjonalistę. W sprawach podatkowych skargę kasacyjną może sporządzić adwokat, radca prawny i doradca podatkowy.


Coraz mniej zaległości


W 2005 roku do Izby Finansowej NSA wpłynęło 2800 skarg kasacyjnych. W 2006 roku liczba ta wzrosła do 3293. Mimo zwiększenia aktywności stron w kwestionowaniu orzeczeń wojewódzkich sądów administracyjnych sędziowie NSA rozpoznali więcej skarg kasacyjnych niż w 2005 roku. W ubiegłym roku udało się załatwić aż 2717 skarg kasacyjnych. Dla porównania w 2005 załatwiono tylko 2360 skarg kasacyjnych. Trzeba dodać, że do rozpoznania z poprzedniego okresu zostały dodatkowo 2233 skargi kasacyjne.


W większości spraw skarga kasacyjna nie przyniosła oczekiwanego przez strony efektu. NSA aż w 1858 sprawach oddalał skargi kasacyjne. W 492 przypadkach sąd uchylił zaskarżone orzeczenie i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania, a w 18 przypadkach uchylił orzeczenie i uwzględnił skargę. NSA może orzec merytorycznie tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy nie budzi wątpliwości i nie ma zarzutów dotyczących postępowania, a spór dotyczy tylko wykładni przepisów.


Skraca się również czas oczekiwania na rozpoznanie sprawy podatkowej przed NSA. W 2006 roku 88 skarg kasacyjnych udało załatwić się w terminie do 2 miesięcy, łącznie nie więcej niż pół roku skarżący czekali w 267 sprawach. W większości spraw od daty wpływu sprawy do dnia jej zakończenia najczęściej mija od pół roku do roku. Miało to miejsce w 1930 sprawach.


Pełnomocnicy mają problemy


Przypomnijmy, że 2006 to już trzeci rok funkcjonowania zreformowanego, dwuinstancyjnego sądownictwa administracyjnego. Na początku pełnomocnicy mieli problemy z prawidłowym sformułowaniem skarg kasacyjnych. Obecnie takie sytuacje zdarzają się coraz rzadziej. Jak wyjaśnia Mirosław Siwiński, doradca podatkowy z Kancelarii Prawnej Witold Modzelewski, wypracowany przez ponad dwa lata funkcjonowania skarg kasacyjnych do NSA dorobek orzeczniczy pomaga obecnie formułować podstawy kasacyjne.


- Niestety, nawet w obrębie Izby Finansowej NSA poglądy nie są jednolite, co zmniejsza wartość tego dorobku - dodaje.

Jego zdaniem po jednym z ostatnich wyroków Trybunału Konstytucyjnego dotyczącego podstaw skarg kasacyjnych (SK 63/05) doszło do pogorszenia sytuacji podatników, których podstawy kasacyjne są bardziej rygorystycznie oceniane, i to przy jednoczesnej dużej wyrozumiałości dla skarg organów przy takiej samej treści podstaw.


- Przepisy dotyczące skarg kasacyjnych powinny zostać zmienione analogicznie, jak to miało miejsce w kodeksie postępowania cywilnego - mówi Mirosław Siwiński.


Obecne przepisy prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi są powtórzeniem poprzedniej regulacji k.p.c. - też ostro krytykowanej. Zdaniem naszego rozmówcy lepszym rozwiązaniem byłoby zbliżenie tej skargi do apelacji cywilnej oraz wprowadzenie do procedury sądowoadministracyjnej przepisów regulujących postępowanie (choćby dowodowe) przed wojewódzkim sądem administracyjnym. To pozwoliłoby prawidłowo formułować podstawę kasacyjną naruszenia prawa procesowego.


Adam Studziński, doradca podatkowy, członek Zespołu Podatkowego w kancelarii Wardyński i Wspólnicy, zwraca uwagę, że analizując orzeczenie NSA, w którym omawia się formalną prawidłowość konstrukcji skargi kasacyjnej, można dostrzec utrwalenie się kilku poglądów judykatury. Jednym z nich jest linia orzecznictwa, która stosuje liberalną ocenę prawidłowości konstrukcji skargi kasacyjnej. Zdaniem eksperta pogląd ten zasługuje na pełną akceptację.


- Choć nic nie usprawiedliwia profesjonalistów popełniających istotne błędy redakcyjne skargi kasacyjnej, to jednak najważniejsza jest przecież możliwie najszersza ochrona prawa skarżących do sądu - dodaje Adam Studziński.


Będą zmiany w przepisach


- Patrząc na sprawę statystycznie, jestem bardzo zadowolony z działalności Izby Finansowej w 2006 roku - mówi Marek Zirk-Sadowski, prezes Izby Finansowej, wieceprezes NSA.


Podkreśla, że plan był bardzo ambitny, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę ilość obciążeń sędziów. Na jednego sędziego w Izbie Finansowej w ubiegłym roku wypadło aż 230 spraw.


- Tym, co nas martwi, są oczywiście zaległości, choć są one mniejsze niż w okresie poprzednim - tłumaczy prezes.

Podkreśla jednak, że zaległości są wynikiem przejęcia 1200 spraw z Sądu Najwyższego w związku z wejściem w życie reformy sądownictwa administracyjnego.


- Cieszę się bardzo z tego, że 2006 rok był rokiem przełomowym, jeśli chodzi o aktywność uchwałodawczą sądu - dodaje.


Jest coraz więcej pytań i coraz więcej uchwał, przez które izba finansowa może pozytywnie wpływać na orzecznictwo sądów administracyjnych.


Prezes Zirk-Sadowski nie ukrywa, że nadal największą bolączką pozostają dla izby finansowej kwestie proceduralne, zwłaszcza te związane z podstawami kasacyjnymi. Potwierdza, że w samym NSA daje się zauważyć rozbieżności w podejściu do tego problemu w zależności od izby. W jego ocenie po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego sytuacja ta się zmienia, a w NSA trwa ważna dyskusja na ten temat.


- Myślę, że skończy się ona uchwałami, które będą wiążące dla składów orzekających, co pozwoli ujednolicić formalne podejście do skarg kasacyjnych - mówi prezes.


Dodaje, że na podstawie wyroku TK oraz z uwzględnieniem opinii RPO Biuro Orzecznictwa NSA pracuje nad projektem zmian przepisów dotyczących podstaw kasacyjnych.


Aleksandra Tarka

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA