Firmy zawyżają wyniki
REKLAMA
Tworząc bilans, firmy czasami zawyżają wartości posiadanych aktywów, np. przez rozpoznanie należności handlowych z tytułu sprzedaży mającej miejsce tuż po dniu, na który bilans został sporządzony. Takie praktyki zaobserwował Przemysław Orlonek, menedżer w dziale audytu w firmie Ernst & Young.
Twierdzi on, że z samej definicji aktywów wynika, że takie należności nie mogą być rozpoznane, gdyż nie powstały w wyniku przeszłych zdarzeń w odniesieniu do daty sporządzenia bilansu.
- Zdarza się również, że spółki celowo sprzedają duże ilości produktów bądź towarów przed końcem roku obrotowego, wiedząc, że zostaną one zwrócone na samym początku następnego okresu sprawozdawczego - twierdzi rozmówca.
Wyjaśnia on, że w przypadku towarów sprzedawanych z dużą marżą może mieć to znaczący wpływ na wynik finansowy i zarazem na wartość aktywów.
Według naszego eksperta pozbywając się z bilansu sprzedanych w ten sposób zapasów, firmy zwiększają aktywa o jeszcze wyższą wartość należności handlowych, które nie skrystalizują się w przyszłości jako zapłacone. W takim przypadku należałoby skorygować całą transakcję, wracając do punktu wyjścia.
Agnieszka Pokojska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat