REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wspólne zeznanie trafi tylko do jednego urzędu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Małżonkowie posiadający różne miejsca zamieszkania mogą wypełnić PIT wspólnie. Swoje zeznanie podatkowe wyślą jednak tylko do jednego urzędu skarbowego.


Małżonkowie mogą złożyć wspólny PIT nie tylko wtedy, gdy wspólnie mieszkają. Możliwość taką mają również wtedy, gdy każde z nich ma inne miejsce zamieszkania. Muszą jednak spełnić inne warunki przewidziane dla tej preferencyjnej formy rozliczenia. Określa je art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).


Z przepisu tego wynika, że małżonkowie mogą wystąpić z wnioskiem o wspólne opodatkowanie dochodów, jeśli pozostają w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy, istnieje między nimi wspólność majątkowa, a dodatkowo do żadnego z nich nie mają zastosowania przepisy dotyczące opodatkowania przychodów ryczałtem ewidencjonowanym lub kartą podatkową albo przepisy dotyczące podatku liniowego.


Małżonkowie wybierają urząd


Jeśli małżonkowie wnoszą o łączne opodatkowanie ich dochodów, zeznanie powinno zostać skierowane do urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania małżonków w ostatnim dniu roku podatkowego. Gdyby jednak małżonkowie mieli różne miejsca zamieszkania, wspólny PIT powinien trafić do urzędu skarbowego ustalonego według miejsca zamieszkania jednego z małżonków, czyli albo do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania żony, albo do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania męża. Wybór należy w tym przypadku do małżonków. Sami powinni zdecydować, do którego urzędu wyślą ich wspólny PIT.


Jeden załącznik o ulgach


Małżonkowie wnoszący o łączne opodatkowanie dochodów często korzystają z ulg i odliczeń. W takim przypadku zobowiązani są do wypełnienia załączników: PIT/O, PIT/D a jeśli po raz pierwszy odliczają wydatki na spłatę odsetek od kredytu mieszkaniowego - również PIT-2K.


Małżonkowie opodatkowujący swoje dochody łącznie składają jeden załącznik PIT/D dołączając do wspólnego zeznania podatkowego. Dotyczy to również sytuacji, gdy mają różne miejsca zamieszkania. Jeden będzie również załącznik PIT/O. Jeśli z odliczeń będzie korzystać zarówno żona, jak i mąż, w załączniku trzeba wypełnić zarówno pozycje „podatnik”, jak i „małżonek”.


W praktyce wspólne zeznanie opłaca się małżonkom wypełniać wtedy, gdy ich dochody znacznie się różnią. Jeżeli jedno z małżonków zarabia bardzo dużo i płaci podatek według najwyższej stawki, a drugi małżonek bardzo mało lub nic, przy wspólnym opodatkowaniu można zejść nawet do niższej stawki. Na zaoszczędzenie na podatku nie pozwoli natomiast wypełnienie wspólnego PIT, gdy dochody małżonków są na podobnym poziomie.


PRZYKŁAD: MAŁŻONKOWIE MIESZKAJĄ ODDZIELNIE

Podatnik mieszka w Garwolinie, a jego żona w Warszawie. Zdecydowali, że za 2006 rok złożą wspólne zeznanie podatkowe. Spełniają wszystkie warunki pozwalające na korzystanie z tej preferencyjnej formy rozliczeń. W takim przypadku podatnicy muszą podjąć decyzję, czy wspólny PIT złożyć w urzędzie skarbowym w Garwolinie (urząd właściwy dla męża), czy też w urzędzie skarbowym w Warszawie, czyli w urzędzie właściwym według miejsca zamieszkania żony. Będzie to Urząd Skarbowy Warszawa Mokotów.

Małżonkowie postanowili, że złożą zeznanie podatkowe w urzędzie skarbowym ustalonym według miejsca zamieszkania żony, czyli w urzędzie skarbowym w Warszawie. Do tego urzędu powinni do końca kwietnia 2007 r. przesłać za pośrednictwem poczty lub złożyć osobiście wypełnione zeznanie PIT-37.


Anna Wojda

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA