REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wspólne zeznanie trafi tylko do jednego urzędu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Małżonkowie posiadający różne miejsca zamieszkania mogą wypełnić PIT wspólnie. Swoje zeznanie podatkowe wyślą jednak tylko do jednego urzędu skarbowego.


Małżonkowie mogą złożyć wspólny PIT nie tylko wtedy, gdy wspólnie mieszkają. Możliwość taką mają również wtedy, gdy każde z nich ma inne miejsce zamieszkania. Muszą jednak spełnić inne warunki przewidziane dla tej preferencyjnej formy rozliczenia. Określa je art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).


Z przepisu tego wynika, że małżonkowie mogą wystąpić z wnioskiem o wspólne opodatkowanie dochodów, jeśli pozostają w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy, istnieje między nimi wspólność majątkowa, a dodatkowo do żadnego z nich nie mają zastosowania przepisy dotyczące opodatkowania przychodów ryczałtem ewidencjonowanym lub kartą podatkową albo przepisy dotyczące podatku liniowego.


Małżonkowie wybierają urząd


Jeśli małżonkowie wnoszą o łączne opodatkowanie ich dochodów, zeznanie powinno zostać skierowane do urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania małżonków w ostatnim dniu roku podatkowego. Gdyby jednak małżonkowie mieli różne miejsca zamieszkania, wspólny PIT powinien trafić do urzędu skarbowego ustalonego według miejsca zamieszkania jednego z małżonków, czyli albo do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania żony, albo do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania męża. Wybór należy w tym przypadku do małżonków. Sami powinni zdecydować, do którego urzędu wyślą ich wspólny PIT.


Jeden załącznik o ulgach


Małżonkowie wnoszący o łączne opodatkowanie dochodów często korzystają z ulg i odliczeń. W takim przypadku zobowiązani są do wypełnienia załączników: PIT/O, PIT/D a jeśli po raz pierwszy odliczają wydatki na spłatę odsetek od kredytu mieszkaniowego - również PIT-2K.


Małżonkowie opodatkowujący swoje dochody łącznie składają jeden załącznik PIT/D dołączając do wspólnego zeznania podatkowego. Dotyczy to również sytuacji, gdy mają różne miejsca zamieszkania. Jeden będzie również załącznik PIT/O. Jeśli z odliczeń będzie korzystać zarówno żona, jak i mąż, w załączniku trzeba wypełnić zarówno pozycje „podatnik”, jak i „małżonek”.


W praktyce wspólne zeznanie opłaca się małżonkom wypełniać wtedy, gdy ich dochody znacznie się różnią. Jeżeli jedno z małżonków zarabia bardzo dużo i płaci podatek według najwyższej stawki, a drugi małżonek bardzo mało lub nic, przy wspólnym opodatkowaniu można zejść nawet do niższej stawki. Na zaoszczędzenie na podatku nie pozwoli natomiast wypełnienie wspólnego PIT, gdy dochody małżonków są na podobnym poziomie.


PRZYKŁAD: MAŁŻONKOWIE MIESZKAJĄ ODDZIELNIE

Podatnik mieszka w Garwolinie, a jego żona w Warszawie. Zdecydowali, że za 2006 rok złożą wspólne zeznanie podatkowe. Spełniają wszystkie warunki pozwalające na korzystanie z tej preferencyjnej formy rozliczeń. W takim przypadku podatnicy muszą podjąć decyzję, czy wspólny PIT złożyć w urzędzie skarbowym w Garwolinie (urząd właściwy dla męża), czy też w urzędzie skarbowym w Warszawie, czyli w urzędzie właściwym według miejsca zamieszkania żony. Będzie to Urząd Skarbowy Warszawa Mokotów.

Małżonkowie postanowili, że złożą zeznanie podatkowe w urzędzie skarbowym ustalonym według miejsca zamieszkania żony, czyli w urzędzie skarbowym w Warszawie. Do tego urzędu powinni do końca kwietnia 2007 r. przesłać za pośrednictwem poczty lub złożyć osobiście wypełnione zeznanie PIT-37.


Anna Wojda

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA