REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budżet odda miliony gminom a gminy - użytkownikom

REKLAMA

Po uchwale NSA samorządy przygotowują się do walki z fiskusem. Urzędy skarbowe będą musiały zwrócić dziesiątki milionów złotych. Użytkownicy wieczyści nieruchomości występują z roszczeniami wobec gmin.


Samorządy przygotowują się do walki z urzędami skarbowymi o zwrot VAT zawartego w cenie opłat za użytkowanie wieczyste. Chodzi o opłaty od umów podpisanych przed 1 maja 2004 r. Spór może dotyczyć dziesiątków milionów złotych. Tylko Poznań odprowadził do budżetu prawie 9 mln zł nienależnego podatku, a Katowice - 7,5 mln zł. Ewentualne roszczenia będą konsekwencją uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego, który 8 stycznia 2007 r. (sygn. IFPS 1/06) stwierdził, że umowy użytkowania wieczystego zawarte przed 1 maja 2004 r. nie podlegają VAT.


Problemy gmin


Problem pojawił się po przystąpieniu Polski do UE. Zgodnie z nową ustawą o VAT oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste, wcześniej nieobjęte podatkiem, zostało opodatkowane 22-proc. stawką. Samorządy zaczęły pobierać VAT także od opłat wynikających z umów podpisanych przed 1 maja 2004 r. Jedne doliczały podatek do opłat, podwyższając je o 22 proc., inne wzięły ciężar podatku na swoje barki. W tym ostatnim przypadku koszt dla użytkownika nie zwiększył się, jednak samorząd musiał z własnej kasy odprowadzić zawarty w opłacie VAT do urzędu skarbowego. Po uchwale NSA gminy mogą wystąpić z roszczeniami o zwrot podatku. Jak dotąd nie otrzymaliśmy odpowiedzi z Ministerstwa Finansów, jakiej kwoty mogą zażądać samorządy.


Samorządy chcą pieniędzy


Tymczasem gminy już przygotowują się do sporów z urzędami skarbowymi. Te, które doliczały VAT do opłat spodziewają się także roszczeń użytkowników wieczystych, którzy nie mogli odliczyć podatku. Większość samorządów jednak sama poniosła ciężar opodatkowania opłat. Tak było w Poznaniu. Z około 21,5 tys. użytkowników wieczystych ponad 20 tys. to umowy zawarte przed 1 maja 2004 r.

- Za lata 2004-2006 od użytkowania wieczystego nieruchomości miasto odprowadziło do urzędu skarbowego około 8,8 mln zł VAT - informuje Anna Szpytko, rzecznik prasowy poznańskiego ratusza.

Urzędnicy przygotowują się do skorygowania deklaracji oraz tysięcy faktur i wystąpienia do fiskusa o zwrot nadpłaconego podatku.

Nieco mniejszej kwoty mogą domagać się Katowice. Początkowo miasto doliczało VAT do opłat, ale potem przejęło koszt podatku na siebie.

- Trzeba było zmienić ponad 20 tys. umów, wystawić tysiące korekt i zwrócić naliczony podatek. W sumie zamieszanie z VAT od użytkowania wieczystego kosztowało nasz budżet około 7,5 mln zł. Będziemy próbować odzyskać te pieniądze wraz z odsetkami. To wiąże się jednak z wystawianiem ponownych faktur korygujących. To konsekwencje uporu Ministerstwa Finansów - tłumaczy Danuta Kamińska, skarbnik Katowic.


Skomplikowana sytuacja


Równie skomplikowana sytuacja jest w Łodzi. Jak poinformowała GP Agnieszka Szczepaniak, dyrektor wydziału finansowego z UM w Łodzi, w 2005 roku podatek był zawarty w opłatach za użytkowanie wieczyste. Z własnego budżetu miasto odprowadziło około 4,5 mln zł. W 2006 roku wypowiedziało około 35 tys. umów i doliczyło podatek do opłaty. Użytkownicy musieli dopłacić około 3 mln zł.

- Na pewno będziemy się domagać od fiskusa zwrotu 4,5 mln zł oraz kwot, które dopiero zostaną oszacowane. To zależy od samych użytkowników wieczystych. Będziemy musieli wysłać korekty faktur, ale dopiero po potwierdzeniu ich odbioru będziemy mogli skorygować nasze deklaracje - mówi Agnieszka Szczepaniak. Miasto liczy się z roszczeniami użytkowników, którzy nie mieli możliwości odliczenia VAT. Niemniej jeżeli gmina odzyska pieniądze od fiskusa, to nie powinna stracić.

Największe roszczenia wobec skarbu państwa może mieć Warszawa, która wzięła koszt VAT na siebie. Szczegółowe wyliczenia przygotowują dzielnice stolicy.

Z kolei żądań ze strony użytkowników wieczystych obawia się Gdańsk, który doliczał 22 proc. VAT do opłat. Gmina zapowiada, że po sporządzeniu korekt deklaracji będzie dochodzić zwrotu nadpłaty VAT od fiskusa.

Szczecin zrezygnował z dodatkowego podatku w czerwcu 2005 r. Nie spodziewa się roszczeń użytkowników wieczystych, gdyż pobrany podatek został im już zwrócony. Ewentualny wniosek gminy o zwrot VAT zależy od rozstrzygnięcia izby skarbowej, do której zwrócił się samorząd.

Jak dowiedzieliśmy się w Urzędzie Miejskim w Lublinie, gmina będzie domagać się zwrotu podatku z budżetu państwa tylko w przypadku, gdy użytkownicy wystąpią z żądaniami wobec samorządu. Pierwsze wnioski o zwrot pieniędzy już się pojawiły. Miasto potraktowało bowiem VAT jak podatek, który powinien obciążać ostatecznego nabywcę, a nie pośrednika.

Do urzędu docierają też sygnały od przedsiębiorców, którzy odliczyli podatek, że nie zależy im na zwrocie. Wiązałoby się to z korygowaniem deklaracji, a nie przysporzyłoby im żadnych korzyści.


Rozliczenia z urzędem


Piotr Witkowski, radca prawny z Kancelarii Dr Krystian Ziemski & Partners z Poznania jest zdania, że gminy, które wzięły na siebie ciężar podatku i uwzględniły go przy opłacie za użytkowanie wieczyste, mogą wystąpić do urzędów skarbowych o zwrot nadpłaty VAT.

- Co prawda przepisy nie regulują tej kwestii wprost, ale dopuszczają zwrot nadpłaty, czyli podatku pobranego nienależnie lub w zawyżonej wysokości. Z takim podatkiem mamy do czynienia w tym przypadku - mówi Piotr Witkowski.

Według Tomasza Siennickiego, radcy prawnego z kancelarii Ożóg i Wspólnicy uchwała NSA będzie rodzić doniosłe konsekwencje dla skarbu państwa. Najważniejsza dla budżetu jest utrata przyszłych wpływów z VAT od użytkowania wieczystego ustanowionego przed 1 maja 2004 r. Także jego zdaniem gminy, które rozliczyły podatek od towarów i usług od opłat za użytkowanie wieczyste, mogą zmierzać do jego odzyskania. Jeżeli wystawiały faktury VAT, to powinny je skorygować i dokonać obniżenia podatku należnego. Jeżeli samorządy nie wystawiały faktur, wówczas mają prawo występować do naczelników właściwych urzędów skarbowych o zwrot nadpłaty VAT jako podatku zapłaconego nienależnie.


Żądania użytkowników


Problem wygląda inaczej, gdy gmina doliczała podatek do opłaty za użytkowanie wieczyste. Teoretycznie także powinna otrzymać zwrot nadpłaty. Ponieważ samorząd przerzucał ciężar podatku na użytkowników wieczystych, to do nich ostatecznie powinny trafić pieniądze.

- W tym wypadku ważne jest, czy użytkownik jest podatnikiem VAT, czy nie. Podatnicy VAT zapewne odliczyli podatek naliczony przez gminę, więc zasada neutralności VAT nie została naruszona. Gdyby otrzymali korektę faktury z gminy i zwrot pieniędzy, musieliby skorygować swoje odliczenia - mówi Piotr Witkowski.

W efekcie zwrot podatku nie miałby żadnych skutków ekonomicznych ani dla gminy, ani dla użytkownika wieczystego.

Nie należy jednak do rzadkości sytuacja, gdy użytkownik wieczysty nie ma prawa do odliczenia, gdyż nie jest podatnikiem VAT. Nie może zrekompensować podwyżki opłat, która nastąpiła po 1 maja 2004 r. Zapewne będzie domagać się zwrotu od gminy niesłusznie doliczonego podatku. Nie wiadomo, czy ta chętnie odda pieniądze.

- Użytkownik może być zmuszony do wystąpienia z powództwem cywilnym do sądu powszechnego - uważa Piotr Witkowski.

Także według Tomasza Siennickiego zapłacony przez użytkownika podatek można uznać za świadczenie nienależne. Takie stanowisko byłoby zgodne z orzecznictwem Sądu Najwyższego. Gmina, od której użytkownik skuteczne wyegzekwuje pieniądze, będzie miała dodatkowy argument w sporze z urzędem skarbowym o zwrot VAT.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Musiał

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA