REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej osób będzie mogło odzyskać VAT

REKLAMA

Wnioski o zwrot VAT można będzie składać raz w roku. Urząd skarbowy wypłaci podatnikowi pieniądze bez wydawania decyzji. Małżonkowie będą wspólnie obliczali limit przysługującego im zwrotu podatku.


NOWE PRAWO


Jutro zaczną obowiązywać zmienione przepisy ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. z 2007 r. nr 23, poz. 138). Upraszczają one zasady zwrotu. Umożliwiają również ubieganie się o jego wypłatę osobom, które zakończyły swoje inwestycje, ale z różnych powodów nie dotrzymały półrocznego terminu na złożenie wniosku. Nowelizacja doprecyzowała ponadto regulacje w zakresie małżeńskich wniosków o zwrot VAT.

O zwrot części podatku, a dokładnie 15-proc. różnicy, mogą ubiegać się osoby fizyczne, które w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r. poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych związanych z inwestycją mieszkaniową, na które po 30 kwietnia 2004 r. stawka VAT wzrosła z 7 proc. do 22 proc.


Zwrot dla spóźnialskich


Jedną z najważniejszych zmian jest likwidacja warunku zakończenia inwestycji przy ubieganiu się o zwrot wydatków. Od jutra wnioski o zwrot VAT będzie można składać raz w roku, z tym że ostatni nie później niż do 30 czerwca 2008 r. Jednocześnie został zniesiony półroczny termin na złożenie wniosku dla osób, które ubiegały się o wypłatę kwoty zwrotu w trybie po zakończeniu inwestycji. Z ustawy zniknął także przepis, zgodnie z którym w przypadku inwestycji zakończonych przed 1 stycznia 2006 r. termin na złożenie wniosku upłynął 30 czerwca 2006 r. Oznacza to, że dzięki wprowadzonym zmianom osoby, którym upłynął sześciomiesięczny termin i które nie złożyły wniosku w urzędzie skarbowym, będą mogły teraz nadrobić zaległości.

- Nowelizacja wprowadza bardzo korzystną sytuację, zwłaszcza dla tych, którzy przegapili ubiegłoroczny termin do złożenia wniosku dotyczącego wydatków poniesionych na materiały budowlane z okresu od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2005 r. Dzięki zmianie przepisów można będzie złożyć wnioski także za ten miniony okres - potwierdza Beata Stefańska, doradca podatkowy z Kancelarii Radców Prawnych i Adwokatów Nowakowski i Wspólnicy, oddział w Toruniu.


Zwrot bez decyzji


Kolejną istotną zmianą jest wprowadzenie możliwości wypłaty kwoty zwrotu bez wydawania decyzji przez naczelnika urzędu skarbowego. Ten tryb będzie miał zastosowanie w przypadku wniosków, których prawidłowość nie będzie budziła wątpliwości. Spowoduje to znaczne uproszczenie procedury załatwiania wniosków. Niestety tylko nieznacznie przyśpieszy zwrot pieniędzy podatnikom. Termin wypłaty kwoty zwrotu wyniesie w tym przypadku aż sześć miesięcy od dnia złożenia wniosku.

- Znowelizowane przepisy mogą przyspieszyć termin oczekiwania na zwrot, ale tylko nieznacznie. Organy podatkowe, tak jak dotychczas, będą weryfikowały wnioski w ramach czynności sprawdzających - wyjaśnia Katarzyna Mateja, prawnik, ekspert podatkowy z Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych Krystian Ślązak, Arkadiusz Robert Zapiór i Partnerzy w Katowicach.

Dodała, że w efekcie naczelnik urzędu skarbowego przez pięć lat będzie mógł powrócić do wniosku podatnika i ponownie go weryfikować, a wówczas wykryte nieprawidłowości będą skutkowały wydaniem decyzji i naliczeniem odsetek.


Mniej biurokracji


Od wtorku znika także część obowiązków dokumentacyjnych ciążących na podatnikach, przy ubieganiu się o zwrot VAT. Po wejściu w życie zmian wystarczy, że indywidualny inwestor udokumentuje prawo do zwrotu fakturami (wystawionymi w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r.) oraz, w zależności od rodzaju inwestycji, złoży w urzędzie kopię pozwolenia na budowę albo kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do budynku (lokalu) mieszkalnego, w przypadku remontu, który nie wymagał pozwolenia na budowę.


Wspólny limit


Zmienione przepisy określają również zasady dotyczące małżeńskich wniosków o zwrot VAT. Ustawodawca zdefiniował dodatkowo pojęcie małżonków, wykluczając z niego osoby, w stosunku do których sąd orzekł separację. W przypadku małżonków kwota zwrotu obliczona zgodnie z zasadami określonymi w ustawie dotyczy ich obojga. Oznacza to, że jeżeli przed ślubem osoba otrzymała już zwrot podatku, to wnioskując o wypłatę, wspólnie z małżonkiem musi pomniejszyć obliczoną kwotę o wcześniej uzyskany zwrot. Nowe przepisy wskazują, w jaki sposób należy prawidłowo ustalać limit zwrotu także po ustaniu małżeństwa lub orzeczeniu separacji. W tym przypadku wnioskowaną kwotę należy pomniejszyć o 50 proc. kwoty otrzymanej w trakcie trwania małżeństwa, jeżeli małżonkowie składali wspólny wniosek, lub o kwotę otrzymanego zwrotu, jeżeli wniosek składany był odrębnie.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Magdalena Majkowska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA