REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy będą niepotrzebnie korygować deklaracje

REKLAMA

Przewidywana w projekcie nowelizacji ustawy o VAT zmiana terminów odliczenia podatku może skutkować koniecznością niepotrzebnego korygowania deklaracji.


ZMIANA PRAWA

Ustalenie nowych terminów prawa do odliczenia podatku naliczonego może skutkować poważnymi konsekwencjami dla podatników VAT. W przypadku gdy kontrahent spóźni się z wystawieniem faktury, będą oni musieli korygować deklaracje podatkowe. Prostym rozwiązaniem byłoby przedłużenie terminu prawa do odliczenia nawet do kilku miesięcy od momentu powstania obowiązku podatkowego.


Terminy odliczania podatku


Zgodnie z zasadą obowiązującą w obecnym art. 86 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnik może odliczyć podatek naliczony od należnego w miesiącu otrzymania faktury lub miesiącu następnym. Rządowy projekt nowelizacji ustawy zakłada jednak zmianę zawartego w tym przepisie (i następnych) terminu odliczenia podatku. Zgodnie z nim, podatnik ma nabywać prawo do odliczenia podatku z chwilą powstania u dostawcy obowiązku podatkowego z tytułu danej dostawy towarów lub świadczenia usług. Jednak w praktyce do odliczenia nadal potrzebna będzie faktura.

- Ustawodawca przewidział, że jeśli podatnik otrzyma fakturę zakupu przed złożeniem deklaracji za miesiąc, w którym nabył prawo do odliczenia VAT, to musi ująć tę fakturę w rozliczeniu za ten miesiąc - tłumaczy Tomasz Olkiewicz, partner w spółce doradztwa podatkowego MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.


Faktura po złożeniu deklaracji...


Jeśli natomiast podatnik otrzyma fakturę zakupu dotyczącą danego miesiąca po złożeniu deklaracji VAT za ten miesiąc, ale nie później niż do złożenia deklaracji VAT za następny miesiąc, to może ująć tę fakturę w rozliczeniu za miesiąc następny.

Gdy fakturę otrzymamy jeszcze później, odliczenie jest nadal możliwe, ale wymaga korekty deklaracji podatkowej. Problemy mogą się zacząć, gdy podatnik otrzyma fakturę właśnie z dwumiesięcznym opóźnieniem (lub większym), które może wynikać zarówno z winy poczty czy kuriera, jak i z powodu błędu kontrahenta. W takim przypadku podatnik będzie zmuszony do korekty deklaracji, w której powinno nastąpić odliczenie. W przypadku gdy miał kwoty do przeniesienia na następne miesiące, konieczne będą także korekty kolejnych deklaracji.

- W teorii rozwiązanie przyjęte w projekcie jest bardzo poprawne, oddaje ducha VI Dyrektywy VAT. Natomiast w mojej ocenie jest ono zupełnie niepraktyczne, gdyż doprowadzi do niekontrolowanego wzrostu korekt deklaracji VAT i niepotrzebnych dyskusji z urzędami - dodaje ekspert.


...lub po zamknięciu księgowań


Można sobie także wyobrazić sytuację, gdy faktura zakupu za dany miesiąc wpłynie do firmy po zamknięciu księgowań za dany miesiąc (po wydrukowaniu rejestrów VAT itp), ale przed złożeniem deklaracji. W takiej sytuacji podatnik będzie musiał ująć te faktury w deklaracji za dany miesiąc, czyli zmienić już przygotowaną do wysłania deklarację albo później wysłać deklarację korygującą.

Według Tomasza Olkiewicza, praktycznym rozwiązaniem byłoby wydłużenie terminu na odliczenie VAT do trzech-sześciu miesięcy od momentu powstania obowiązku podatkowego. Ponieważ w obrocie gospodarczym kluczowym momentem dla realizacji prawa do odliczenia VAT jest moment rejestrowania faktury zakupu w księgach, odpowiednie byłoby rozwiązanie pozwalające ująć faktury w rozliczeniu za bieżący okres.

Marcin Musiał

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA