REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy będą niepotrzebnie korygować deklaracje

REKLAMA

Przewidywana w projekcie nowelizacji ustawy o VAT zmiana terminów odliczenia podatku może skutkować koniecznością niepotrzebnego korygowania deklaracji.


ZMIANA PRAWA

Ustalenie nowych terminów prawa do odliczenia podatku naliczonego może skutkować poważnymi konsekwencjami dla podatników VAT. W przypadku gdy kontrahent spóźni się z wystawieniem faktury, będą oni musieli korygować deklaracje podatkowe. Prostym rozwiązaniem byłoby przedłużenie terminu prawa do odliczenia nawet do kilku miesięcy od momentu powstania obowiązku podatkowego.


Terminy odliczania podatku


Zgodnie z zasadą obowiązującą w obecnym art. 86 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnik może odliczyć podatek naliczony od należnego w miesiącu otrzymania faktury lub miesiącu następnym. Rządowy projekt nowelizacji ustawy zakłada jednak zmianę zawartego w tym przepisie (i następnych) terminu odliczenia podatku. Zgodnie z nim, podatnik ma nabywać prawo do odliczenia podatku z chwilą powstania u dostawcy obowiązku podatkowego z tytułu danej dostawy towarów lub świadczenia usług. Jednak w praktyce do odliczenia nadal potrzebna będzie faktura.

- Ustawodawca przewidział, że jeśli podatnik otrzyma fakturę zakupu przed złożeniem deklaracji za miesiąc, w którym nabył prawo do odliczenia VAT, to musi ująć tę fakturę w rozliczeniu za ten miesiąc - tłumaczy Tomasz Olkiewicz, partner w spółce doradztwa podatkowego MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.


Faktura po złożeniu deklaracji...


Jeśli natomiast podatnik otrzyma fakturę zakupu dotyczącą danego miesiąca po złożeniu deklaracji VAT za ten miesiąc, ale nie później niż do złożenia deklaracji VAT za następny miesiąc, to może ująć tę fakturę w rozliczeniu za miesiąc następny.

Gdy fakturę otrzymamy jeszcze później, odliczenie jest nadal możliwe, ale wymaga korekty deklaracji podatkowej. Problemy mogą się zacząć, gdy podatnik otrzyma fakturę właśnie z dwumiesięcznym opóźnieniem (lub większym), które może wynikać zarówno z winy poczty czy kuriera, jak i z powodu błędu kontrahenta. W takim przypadku podatnik będzie zmuszony do korekty deklaracji, w której powinno nastąpić odliczenie. W przypadku gdy miał kwoty do przeniesienia na następne miesiące, konieczne będą także korekty kolejnych deklaracji.

- W teorii rozwiązanie przyjęte w projekcie jest bardzo poprawne, oddaje ducha VI Dyrektywy VAT. Natomiast w mojej ocenie jest ono zupełnie niepraktyczne, gdyż doprowadzi do niekontrolowanego wzrostu korekt deklaracji VAT i niepotrzebnych dyskusji z urzędami - dodaje ekspert.


...lub po zamknięciu księgowań


Można sobie także wyobrazić sytuację, gdy faktura zakupu za dany miesiąc wpłynie do firmy po zamknięciu księgowań za dany miesiąc (po wydrukowaniu rejestrów VAT itp), ale przed złożeniem deklaracji. W takiej sytuacji podatnik będzie musiał ująć te faktury w deklaracji za dany miesiąc, czyli zmienić już przygotowaną do wysłania deklarację albo później wysłać deklarację korygującą.

Według Tomasza Olkiewicza, praktycznym rozwiązaniem byłoby wydłużenie terminu na odliczenie VAT do trzech-sześciu miesięcy od momentu powstania obowiązku podatkowego. Ponieważ w obrocie gospodarczym kluczowym momentem dla realizacji prawa do odliczenia VAT jest moment rejestrowania faktury zakupu w księgach, odpowiednie byłoby rozwiązanie pozwalające ująć faktury w rozliczeniu za bieżący okres.

Marcin Musiał

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA