REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewidentów czekają zmiany

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Biegli rewidenci uzyskają możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w dowolnej formie. To efekt zmian przygotowywanych w 8 Dyrektywie.


Trwają prace nad zmianami w 8 Dyrektywie dotyczącymi biegłych rewidentów. Na co oni mogą liczyć?

- Prace opierają się na trzech zasadniczych i powiązanych ze sobą obszarach: zasady i normy sprawozdawczości finansowej, rola i zadania biegłego rewidenta, zasady ładu korporacyjnego, w tym przyjęcie dyrektywy UE o przejrzystości. Pierwszy obszar obejmuje ujednolicenie sprawozdawczości finansowej i przyjęcie przez Unię - pod pewnymi warunkami - wytycznych Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Drugim obszarem są zatwierdzone przez Wspólnotę zmiany do 8 Dyrektywy regulującej zasady i warunki funkcjonowania biegłych rewidentów w krajach członkowskich.


Co zatem zmieni się w funkcjonowaniu biegłych rewidentów, zwłaszcza w Polsce?

- Dyrektywa 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 17 maja 2006 r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych, zmieniająca Dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG oraz uchylająca Dyrektywę Rady 84/253/EWG wprowadza dość zasadnicze zmiany do obecnie obowiązujących w Polsce ustaw o rachunkowości i biegłych rewidentach oraz ich samorządzie. Do najważniejszych rozwiązań, które mają zostać wprowadzone, należą harmonizacja warunków zatwierdzenia osób odpowiedzialnych za przeprowadzenie ustawowego badania sprawozdań finansowych w krajach UE oraz umożliwienie biegłym rewidentom prowadzenia działalności gospodarczej w dowolnej formie prawnej przy założeniu, że większość praw głosu w podmiocie uprawionym do badania posiadają biegli rewidenci. Istotne jest również unormowanie kryteriów niezależności biegłych, wprowadzenie niezależnej instytucji nadzoru publicznego oraz zaostrzenie wymogów badania sprawozdań finansowych i niezależności biegłego rewidenta w odniesieniu do tzw. jednostek interesu publicznego.


Zmieniona dyrektywa kończy więc z barierami i protekcją zawodową w krajach członkowskich? Co to oznacza w praktyce?

- Między innymi to, że kwalifikacje do przeprowadzania badania uzyskane przez biegłych rewidentów w krajach członkowskich na podstawie dyrektywy powinny być uznawane za równorzędne. Tym samym państwa członkowskie nie mają prawa żądać, by większość praw głosu w firmie audytorskiej należała do biegłych rewidentów zatwierdzonych w danym państwie lub by większość członków organu administracyjnego lub zarządzającego firmy audytorskiej była zatwierdzona w danym państwie.


Nowe przepisy świadomie unikają określenia formy prawnej, w jakiej mogą funkcjonować podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych. Czy rozszerzenie kręgu wspólników w firmach audytorskich to dobry pomysł?

- Podstawowym warunkiem stworzenia takich firm jest to, by większość głosów, maksymalnie 75 proc. członków organu administracyjnego bądź zarządzającego stanowiły firmy audytorskie lub osoby fizyczne zatwierdzone do kręgu osób uprawnionych do badania sprawozdań finansowych. W obecnej ustawie o biegłych rewidentach zabrania się im uczestniczenia w spółkach komandytowych, jawnych i partnerskich, jeżeli wszyscy wspólnicy nie są biegłymi rewidentami. Nowa dyrektywa słusznie zatem przewiduje szerszy krąg wspólników niż dotychczasowe przepisy krajowe.


Jednym z wymogów stawianych przez dyrektywę jest wprowadzenie skutecznego nadzoru publicznego nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi. Rozumiem, że będą go sprawować inne osoby niż biegli?

- System nadzoru publicznego powinien być zarządzany przez osoby niewykonujące zawodu biegłego rewidenta, posiadające wiedzę w dziedzinach istotnych dla badania ustawowego. Osoby uczestniczące w zarządzaniu systemem nadzoru powinny być wybierane zgodnie z niezależną i przejrzystą procedurą wyboru. Do systemu nadzoru publicznego będzie należeć ostateczna odpowiedzialność za nadzór nad zatwierdzaniem i rejestracją biegłych rewidentów i firm audytorskich, przyjmowaniem standardów etyki zawodowej, wewnętrznej kontroli jakości firm audytorskich oraz rewizji finansowej. System nadzoru publicznego ma również prawo przeprowadzania dochodzeń w odniesieniu do biegłych rewidentów i firm audytorskich. Może też podejmować odpowiednie działania.


Biegli i firmy audytorskie będą publikować na swoich stronach internetowych informacje o sobie. Jakie?

- Dyrektywa wymaga, aby biegli rewidenci i firmy audytorskie, badający sprawozdania finansowe jednostek interesu publicznego, czyli spółki giełdowe, instytucje kredytowe i zakłady ubezpieczeń, zamieszczali na swojej stronie internetowej informacje o formie prawnej i strukturze własnościowej istniejącej w firmie. Podawane mają być również informacje o przynależności do sieci audytorskiej oraz o systemach zarządzania i kontroli wewnętrznej obwiązujących w danej firmie i mających znaczenie dla jakości świadczonych usług. Raport ten powinien zawierać wykaz jednostek interesu publicznego, dla których firma audytorska przeprowadza badanie ustawowe.


Czego oczekuje pan od nowych rozwiązań?

- Stworzenia dobrych warunków pracy dla biegłych rewidentów i firm audytorskich. Wskazane dziś zmiany będą podstawą do stworzenia dobrej legislacji, która da poczucie bezpieczeństwa gospodarczego.

Rozmawiała Ewa Matyszewska


Andre Helin

prezes zarządu firmy audytorskiej BDO Numerica, doktor nauk ekonomicznych w zakresie zarządzania, jeden z nielicznych zagranicznych audytorów posiadających uprawnienia polskiego biegłego rewidenta

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA