REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Biegli rewidenci uzyskają możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w dowolnej formie. To efekt zmian przygotowywanych w 8 Dyrektywie.


Trwają prace nad zmianami w 8 Dyrektywie dotyczącymi biegłych rewidentów. Na co oni mogą liczyć?

- Prace opierają się na trzech zasadniczych i powiązanych ze sobą obszarach: zasady i normy sprawozdawczości finansowej, rola i zadania biegłego rewidenta, zasady ładu korporacyjnego, w tym przyjęcie dyrektywy UE o przejrzystości. Pierwszy obszar obejmuje ujednolicenie sprawozdawczości finansowej i przyjęcie przez Unię - pod pewnymi warunkami - wytycznych Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Drugim obszarem są zatwierdzone przez Wspólnotę zmiany do 8 Dyrektywy regulującej zasady i warunki funkcjonowania biegłych rewidentów w krajach członkowskich.


Co zatem zmieni się w funkcjonowaniu biegłych rewidentów, zwłaszcza w Polsce?

- Dyrektywa 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 17 maja 2006 r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych, zmieniająca Dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG oraz uchylająca Dyrektywę Rady 84/253/EWG wprowadza dość zasadnicze zmiany do obecnie obowiązujących w Polsce ustaw o rachunkowości i biegłych rewidentach oraz ich samorządzie. Do najważniejszych rozwiązań, które mają zostać wprowadzone, należą harmonizacja warunków zatwierdzenia osób odpowiedzialnych za przeprowadzenie ustawowego badania sprawozdań finansowych w krajach UE oraz umożliwienie biegłym rewidentom prowadzenia działalności gospodarczej w dowolnej formie prawnej przy założeniu, że większość praw głosu w podmiocie uprawionym do badania posiadają biegli rewidenci. Istotne jest również unormowanie kryteriów niezależności biegłych, wprowadzenie niezależnej instytucji nadzoru publicznego oraz zaostrzenie wymogów badania sprawozdań finansowych i niezależności biegłego rewidenta w odniesieniu do tzw. jednostek interesu publicznego.


Zmieniona dyrektywa kończy więc z barierami i protekcją zawodową w krajach członkowskich? Co to oznacza w praktyce?

- Między innymi to, że kwalifikacje do przeprowadzania badania uzyskane przez biegłych rewidentów w krajach członkowskich na podstawie dyrektywy powinny być uznawane za równorzędne. Tym samym państwa członkowskie nie mają prawa żądać, by większość praw głosu w firmie audytorskiej należała do biegłych rewidentów zatwierdzonych w danym państwie lub by większość członków organu administracyjnego lub zarządzającego firmy audytorskiej była zatwierdzona w danym państwie.


Nowe przepisy świadomie unikają określenia formy prawnej, w jakiej mogą funkcjonować podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych. Czy rozszerzenie kręgu wspólników w firmach audytorskich to dobry pomysł?

- Podstawowym warunkiem stworzenia takich firm jest to, by większość głosów, maksymalnie 75 proc. członków organu administracyjnego bądź zarządzającego stanowiły firmy audytorskie lub osoby fizyczne zatwierdzone do kręgu osób uprawnionych do badania sprawozdań finansowych. W obecnej ustawie o biegłych rewidentach zabrania się im uczestniczenia w spółkach komandytowych, jawnych i partnerskich, jeżeli wszyscy wspólnicy nie są biegłymi rewidentami. Nowa dyrektywa słusznie zatem przewiduje szerszy krąg wspólników niż dotychczasowe przepisy krajowe.


Jednym z wymogów stawianych przez dyrektywę jest wprowadzenie skutecznego nadzoru publicznego nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi. Rozumiem, że będą go sprawować inne osoby niż biegli?

- System nadzoru publicznego powinien być zarządzany przez osoby niewykonujące zawodu biegłego rewidenta, posiadające wiedzę w dziedzinach istotnych dla badania ustawowego. Osoby uczestniczące w zarządzaniu systemem nadzoru powinny być wybierane zgodnie z niezależną i przejrzystą procedurą wyboru. Do systemu nadzoru publicznego będzie należeć ostateczna odpowiedzialność za nadzór nad zatwierdzaniem i rejestracją biegłych rewidentów i firm audytorskich, przyjmowaniem standardów etyki zawodowej, wewnętrznej kontroli jakości firm audytorskich oraz rewizji finansowej. System nadzoru publicznego ma również prawo przeprowadzania dochodzeń w odniesieniu do biegłych rewidentów i firm audytorskich. Może też podejmować odpowiednie działania.


Biegli i firmy audytorskie będą publikować na swoich stronach internetowych informacje o sobie. Jakie?

- Dyrektywa wymaga, aby biegli rewidenci i firmy audytorskie, badający sprawozdania finansowe jednostek interesu publicznego, czyli spółki giełdowe, instytucje kredytowe i zakłady ubezpieczeń, zamieszczali na swojej stronie internetowej informacje o formie prawnej i strukturze własnościowej istniejącej w firmie. Podawane mają być również informacje o przynależności do sieci audytorskiej oraz o systemach zarządzania i kontroli wewnętrznej obwiązujących w danej firmie i mających znaczenie dla jakości świadczonych usług. Raport ten powinien zawierać wykaz jednostek interesu publicznego, dla których firma audytorska przeprowadza badanie ustawowe.


Czego oczekuje pan od nowych rozwiązań?

- Stworzenia dobrych warunków pracy dla biegłych rewidentów i firm audytorskich. Wskazane dziś zmiany będą podstawą do stworzenia dobrej legislacji, która da poczucie bezpieczeństwa gospodarczego.

Rozmawiała Ewa Matyszewska


Andre Helin

prezes zarządu firmy audytorskiej BDO Numerica, doktor nauk ekonomicznych w zakresie zarządzania, jeden z nielicznych zagranicznych audytorów posiadających uprawnienia polskiego biegłego rewidenta

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA