REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

WSA we Wrocławiu: wzór Lisaka dla aut z kratką jest niezgodny z prawem unijnym. Przedsiębiorcy mogą składać wnioski o zwrot nadpłaty i odzyskać VAT. Uzyskując zwrot nadpłaconego podatku, będą musieli skorygować koszty podatkowe.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podatnicy pozbawieni prawa do odliczenia VAT od paliwa do samochodów mają szansę na odzyskanie swoich pieniędzy. Jest już pierwsze orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu potwierdzające, że polskie regulacje ograniczające odliczenia VAT są niezgodne z prawem unijnym. Wyrok jest ważny dla tych podatników, którzy musieli zaprzestać odliczania VAT w związku z wprowadzeniem tzw. wzoru Lisaka.

Choć wyrok jest nieprawomocny i wiąże tylko w konkretnej sprawie, na pewno zostanie wykorzystany przez innych przedsiębiorców. Do występowania o zwrot nadpłaty zachęcają również eksperci podatkowi.


Sąd po stronie podatnika


Spór z fiskusem, który może przesądzić o losie tysięcy innych podatników, wygrała spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ze Śląska. W lipcu ubiegłego roku organy podatkowe zakwestionowały rozliczenie VAT za I kwartał 2005 roku. Uznały, że spółka bezpodstawnie odliczyła VAT z faktur dokumentujących zakup paliwa do samochodu, który nie spełniał wymogów ze wzoru Lisaka.

Ostatecznie spór trafił do WSA, który przyznał rację spółce. W pisemnym uzasadnieniu wyroku sąd wyjaśnił, że art. 88 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT sprzeciwia się celowi i treści VI Dyrektywy, zwłaszcza jej art. 17 ust. 6. Jak podkreślił WSA, niezgodność ta dotyczy tych sytuacji, w jakich rozszerzono zakres ograniczenia rzeczywiście stosowanego przed wejściem w życie VI Dyrektywy do polskiego porządku prawnego. Zdaniem sądu polski ustawodawca nie miał prawa po wejściu Polski do UE wprowadzać przepisów, które ograniczałyby prawo do odliczenia VAT bardziej niż przepisy obowiązujące w momencie akcesji.

Orzeczenie jest korzystne nie tylko dla podatników, których pozbawiono prawa do odliczenia podatku. W ocenie sądu, jeżeli zaistniały sytuacje, w których polskie przepisy zmniejszały zakres ograniczenia podatku naliczonego na korzyść podatników, wówczas to im należy przyznać pierwszeństwo.

W orzeczeniu sąd odniósł się także do powoływanego przez organy podatkowe wyroku TK z 19 września 2006 r. Trybunał orzekł wówczas o zgodności przepisu wprowadzającego wzór Lisaka z konstytucją. Jednak WSA przypomniał, że nie ma on znaczenia dla omawianej sprawy. TK orzekał o zgodności z konstytucją, a nie z prawem wspólnotowym. A prawo wspólnotowe jest nadrzędne nad prawem krajowym, w tym także prawem konstytucyjnym.

Stanowisko WSA jak na razie jest jednostkowe. Co więcej, może zostać jeszcze zakwestionowane przez NSA. Niemniej jednak argumentacja składu orzekającego wrocławskiego WSA poparta licznymi orzeczeniami ETS wydaje się niezwykle mocna.

- Podatnicy, którzy opierając się na literalnej wykładni art. 88 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT nie dokonywali odliczeń podatku naliczonego związanego z zakupami paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, z uznaniem powinni przywitać omawiane orzeczenie sądowe - mówi Robert Krasnodębski, radca prawny z kancelarii Weil, Gotshal & Manges.


Będą wnioski o zwrot


Przyjęta przez sąd interpretacja zdaniem eksperta stwarza silne argumenty przemawiające za możliwością występowania z wnioskami o zwrot nadpłat powstałych na skutek zawyżania wysokości zobowiązań podatkowych w związku z pozbawieniem podatników - niezgodnie z prawem europejskim - prawa do pomniejszania podatku należnego.

- Zainicjowane przez podatników postępowania w sprawie stwierdzenia nadpłaty, jeżeli organy podatkowe wydadzą decyzje negatywne, znaleźć mogą swój finał w sądzie, który podzielić może argumentację o niezgodności w tym zakresie polskiego prawa z prawem wspólnotowym - wyjaśnia nasz rozmówca.

Podobnego zdania jest Adrian Jonca, doradca podatkowy Beiten Burkhardt. Jego zdaniem państwa członkowskie nie mogą wprowadzać do prawa krajowego nowych wyłączeń z prawa do odliczenia VAT, chyba że wyłączenie takie istniało w momencie akcesji lub przewidziane jest Dyrektywą, lub Komisja Europejska wyraziła na takie wyłączenie zgodę. Wprowadzenie z dniem akcesji w polskich przepisach zakazu odliczenia VAT przy nabyciu pojazdów samochodowych niespełniających wymogów tzw. wzoru Lisaka od początku budziło wątpliwości co do zgodności z prawem UE.

- Mając na względzie prymat prawa wspólnotowego nad prawem krajowym, podatnicy mogą dokonywać odliczeń w tym zakresie w ramach korekty deklaracji za okresy od maja 2004 r. - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje jednak, że mając na względzie możliwość kwestionowania takiej argumentacji przez organa podatkowe, najwłaściwsze wydaje się wystąpienie do organu podatkowego o wydanie wiążącej interpretacji prawa podatkowego w oparciu o treść Dyrektywy UE w sprawie VAT. Termin do odliczenia VAT dla podatników wynosi efektywnie prawie sześć lat.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Są inne ograniczenia


Zdaniem Adriana Joncy w polskich przepisach o VAT po 30 kwietnia 2004 r. zachowano inne ograniczenie obowiązujące jeszcze przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Chodzi o ograniczenie polegające na wyłączeniu prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jeżeli wydatki na nabycie towarów i usług nie stanowią kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

- Co prawda przepisy VI Dyrektywy nie zawierały takiego ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego, to zostało ono zachowane na podstawie artykułu 17(6) VI Dyrektywy VAT - tłumaczy ekspert.


Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA