REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

WSA we Wrocławiu: wzór Lisaka dla aut z kratką jest niezgodny z prawem unijnym. Przedsiębiorcy mogą składać wnioski o zwrot nadpłaty i odzyskać VAT. Uzyskując zwrot nadpłaconego podatku, będą musieli skorygować koszty podatkowe.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podatnicy pozbawieni prawa do odliczenia VAT od paliwa do samochodów mają szansę na odzyskanie swoich pieniędzy. Jest już pierwsze orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu potwierdzające, że polskie regulacje ograniczające odliczenia VAT są niezgodne z prawem unijnym. Wyrok jest ważny dla tych podatników, którzy musieli zaprzestać odliczania VAT w związku z wprowadzeniem tzw. wzoru Lisaka.

Choć wyrok jest nieprawomocny i wiąże tylko w konkretnej sprawie, na pewno zostanie wykorzystany przez innych przedsiębiorców. Do występowania o zwrot nadpłaty zachęcają również eksperci podatkowi.


Sąd po stronie podatnika


Spór z fiskusem, który może przesądzić o losie tysięcy innych podatników, wygrała spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ze Śląska. W lipcu ubiegłego roku organy podatkowe zakwestionowały rozliczenie VAT za I kwartał 2005 roku. Uznały, że spółka bezpodstawnie odliczyła VAT z faktur dokumentujących zakup paliwa do samochodu, który nie spełniał wymogów ze wzoru Lisaka.

Ostatecznie spór trafił do WSA, który przyznał rację spółce. W pisemnym uzasadnieniu wyroku sąd wyjaśnił, że art. 88 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT sprzeciwia się celowi i treści VI Dyrektywy, zwłaszcza jej art. 17 ust. 6. Jak podkreślił WSA, niezgodność ta dotyczy tych sytuacji, w jakich rozszerzono zakres ograniczenia rzeczywiście stosowanego przed wejściem w życie VI Dyrektywy do polskiego porządku prawnego. Zdaniem sądu polski ustawodawca nie miał prawa po wejściu Polski do UE wprowadzać przepisów, które ograniczałyby prawo do odliczenia VAT bardziej niż przepisy obowiązujące w momencie akcesji.

Orzeczenie jest korzystne nie tylko dla podatników, których pozbawiono prawa do odliczenia podatku. W ocenie sądu, jeżeli zaistniały sytuacje, w których polskie przepisy zmniejszały zakres ograniczenia podatku naliczonego na korzyść podatników, wówczas to im należy przyznać pierwszeństwo.

W orzeczeniu sąd odniósł się także do powoływanego przez organy podatkowe wyroku TK z 19 września 2006 r. Trybunał orzekł wówczas o zgodności przepisu wprowadzającego wzór Lisaka z konstytucją. Jednak WSA przypomniał, że nie ma on znaczenia dla omawianej sprawy. TK orzekał o zgodności z konstytucją, a nie z prawem wspólnotowym. A prawo wspólnotowe jest nadrzędne nad prawem krajowym, w tym także prawem konstytucyjnym.

Stanowisko WSA jak na razie jest jednostkowe. Co więcej, może zostać jeszcze zakwestionowane przez NSA. Niemniej jednak argumentacja składu orzekającego wrocławskiego WSA poparta licznymi orzeczeniami ETS wydaje się niezwykle mocna.

- Podatnicy, którzy opierając się na literalnej wykładni art. 88 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 86 ust. 3 i 5 ustawy o VAT nie dokonywali odliczeń podatku naliczonego związanego z zakupami paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, z uznaniem powinni przywitać omawiane orzeczenie sądowe - mówi Robert Krasnodębski, radca prawny z kancelarii Weil, Gotshal & Manges.


Będą wnioski o zwrot


Przyjęta przez sąd interpretacja zdaniem eksperta stwarza silne argumenty przemawiające za możliwością występowania z wnioskami o zwrot nadpłat powstałych na skutek zawyżania wysokości zobowiązań podatkowych w związku z pozbawieniem podatników - niezgodnie z prawem europejskim - prawa do pomniejszania podatku należnego.

- Zainicjowane przez podatników postępowania w sprawie stwierdzenia nadpłaty, jeżeli organy podatkowe wydadzą decyzje negatywne, znaleźć mogą swój finał w sądzie, który podzielić może argumentację o niezgodności w tym zakresie polskiego prawa z prawem wspólnotowym - wyjaśnia nasz rozmówca.

Podobnego zdania jest Adrian Jonca, doradca podatkowy Beiten Burkhardt. Jego zdaniem państwa członkowskie nie mogą wprowadzać do prawa krajowego nowych wyłączeń z prawa do odliczenia VAT, chyba że wyłączenie takie istniało w momencie akcesji lub przewidziane jest Dyrektywą, lub Komisja Europejska wyraziła na takie wyłączenie zgodę. Wprowadzenie z dniem akcesji w polskich przepisach zakazu odliczenia VAT przy nabyciu pojazdów samochodowych niespełniających wymogów tzw. wzoru Lisaka od początku budziło wątpliwości co do zgodności z prawem UE.

- Mając na względzie prymat prawa wspólnotowego nad prawem krajowym, podatnicy mogą dokonywać odliczeń w tym zakresie w ramach korekty deklaracji za okresy od maja 2004 r. - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje jednak, że mając na względzie możliwość kwestionowania takiej argumentacji przez organa podatkowe, najwłaściwsze wydaje się wystąpienie do organu podatkowego o wydanie wiążącej interpretacji prawa podatkowego w oparciu o treść Dyrektywy UE w sprawie VAT. Termin do odliczenia VAT dla podatników wynosi efektywnie prawie sześć lat.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Są inne ograniczenia


Zdaniem Adriana Joncy w polskich przepisach o VAT po 30 kwietnia 2004 r. zachowano inne ograniczenie obowiązujące jeszcze przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Chodzi o ograniczenie polegające na wyłączeniu prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jeżeli wydatki na nabycie towarów i usług nie stanowią kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

- Co prawda przepisy VI Dyrektywy nie zawierały takiego ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego, to zostało ono zachowane na podstawie artykułu 17(6) VI Dyrektywy VAT - tłumaczy ekspert.


Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy KSeF utopi politycznie rządzącą większość? Będzie katastrofa na miarę tzw. Polskiego Ładu czy kolejne przesunięcie terminu wdrożenia?

Obowiązkowy KSeF, to pomysł podrzucony obecnej kolacji rządowej jeszcze przez „pisowskie rządy”, a dobrze poinformowani twierdzą, że stała za tym jakaś firma doradcza („międzynarodowa”?), która wcześniej utopiła politycznie prawicowe rządy tzw. Polskim Ładem. Wiadomo, że szykuje się zarobek dla biznesu informatycznego i tych wszystkich, którzy zarabiają na katastrofach – pisze profesor Witold Modzelewski.

Zewnętrzne finansowanie filmu bez VAT? Przełomowy wyrok WSA wyznacza granice opodatkowania

Nie każdy przepływ pieniędzy musi oznaczać VAT. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał, że zewnętrzne finansowanie produkcji filmu z udziałem w zyskach nie stanowi usługi opodatkowanej VAT. Wyrok ma znaczenie nie tylko dla branży filmowej, ale także dla wszystkich projektów finansowanych partnersko, gdzie strony wspólnie ponoszą ryzyko, a środki nie są zapłatą za konkretne świadczenie.

AliExpress, Temu i inne chińskie internetowe platformy handlowe wygrywają konkurencję w Polsce i Europie. e-Izba: bo nie muszą przestrzegać prawa UE

Chińskie internetowe platformy handlowe zwiększają udziały w polskim rynku; przewagę zapewnia im w szczególności to, że nie muszą przestrzegać przepisów Unii Europejskiej - informuje Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba). W jej ocenie, aby polski e-commerce mógł się rozwijać, konieczne są zmiany przepisów.

Zmiany w PIT i CIT od 2026 roku: tylko jeden warunek przyspieszonej amortyzacja środków trwałych (budynków i budowli) w gminach o wysokim bezrobociu

W dniu 15 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o PIT i ustawy o CIT, która ma ułatwić stosowanie przez przedsiębiorców przyspieszonej amortyzacji budynków i budowli w gminach o podwyższonym wskaźniku bezrobocia.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie będzie obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA