REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy bez wyższego wykształcenia także będą mogli znaleźć pracę w nowej skarbówce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Brak wyższego wykształcenia nie będzie przeszkodą w zatrudnieniu w Krajowej Administracji Skarbowej. Z dniem 31 grudnia 2007 r. wszyscy pracownicy skarbówki i służby celnej automatycznie przejdą do pracy w nowej administracji.

ZMIANA PRAWA

Projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) jest jeszcze w tzw. uzgodnieniach wewnątrzresortowych w Ministerstwie Finansów, ale jego kształt znacznie odbiega od pierwotnej wersji. Najważniejsze zmiany, jakie wprowadzono, dotyczą zapowiadanej opcji zerowej. Resort finansów nie wycofuje się z niej, ale ją łagodzi. Początkowo zakładano, że od 1 stycznia 2008 r. (kiedy ma powstać KAS), wszystkie stosunki pracy z urzędnikami i celnikami miały wygasnąć z mocy prawa, a specjalny pełnomocnik miał ich powoływać do pracy na nowo.

Nowa wersja projektu ustawy o KAS przewiduje, że z dniem 31 grudnia 2007 r. wszyscy pracownicy i funkcjonariusze automatycznie przejdą do pracy w nowych jednostkach organizacyjnych, a rozstrzygnięcia dotyczące ich dalszego statusu w służbie skarbowej zapadną do 31 marca 2008 r. W konsekwencji stosunki pracy mają wygasnąć po upływie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, jeśli przed upływem tego terminu pracownicy nie dostaną propozycji pracy w nowych służbach.

Doświadczenie nie przepadnie

Zmiany w projekcie ustawy o KAS w większości przypadków są korzystne dla urzędników. Z informacji przedstawicieli MF wynika, że projekt ustawy o KAS oraz ustawy wprowadzającej KAS jest w ostatniej fazie uzgodnień wewnątrzresortowych i w najbliższych dniach zostanie przekazany do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji społecznych. Projekty uwzględniają większość zgłoszonych do tej pory uwag przez związki zawodowe. Nowy projekt zakłada, że nieposiadanie wyższego wykształcenia nie będzie przeszkodą w zatrudnieniu w KAS na stanowiskach urzędników.

Najniższe wynagrodzenie urzędnika KAS nie będzie niższe niż trzykrotność najniższego wynagrodzenia w gospodarcze narodowej. Staż pracy w dotychczasowych organach skarbowych i celnych ma być zaliczany do przywilejów przewidzianych w ustawie o KAS (z wyłączeniem wcześniejszych emerytur w grupach mobilnych). Co ważne, zdecydowana większość pracowników ma otrzymać propozycje zatrudnienia w KAS.

Na szczeblach wojewódzkich ustanowieni zostaną przez pełnomocnika MF do spraw tworzenia KAS pełnomocnicy regionalni. Usytuowanie w 16 grupach urzędników administracji skarbowej uwzględniać będzie dotychczasowe stanowisko pracy i poziom wynagrodzenia. W Ministerstwie Finansów pracuje zespół zajmujący się opracowywaniem aktów wykonawczych do ustawy o KAS, w tym także aktów określających siatkę urzędów.

Bez ograniczeń dla związków

Z planowanych zmian w projekcie ustawy o KAS zapewne ucieszą się przedstawiciele związków zawodowych. Pierwotny projekt zakładał, że w KAS będzie mógł funkcjonować tylko jeden związek zawodowy. Teraz resort finansów wycofuje się z tego pomysłu.

Według przedstawicieli MF, żaden pracownik spełniający wymogi formalne i prawidłowo wypełniający dotychczasowe obowiązki nie ma podstaw do obaw, że nie zostanie mu zaproponowana praca w administracji skarbowej. Prawidłowość posunięć personalnych będzie możliwa do oceny przez wszystkie funkcjonujące w resorcie związki zawodowe, gdyż projekt zakłada zachowanie pełnego pluralizmu związkowego.

O wszystkich zmianach w projekcie ustawy o KAS poinformowali pod koniec kwietnia Marian Banaś, szef służby celnej, podsekretarz stanu w MF, Paweł Banaś, generalny inspektor kontroli skarbowej, podsekretarz stanu w MF, oraz Jerzy Tchórzewski, wicedyrektor Departamentu Administracji Podatkowej, którzy uczestniczyli w X Walnym Zebraniu Delegatów Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ Solidarność.

Ważne!
Od 1 stycznia 2008 r. ma zostać powołana Krajowa Administracja Skarbowa. Ma ona powstać z połączenia dzisiejszych urzędów i izb skarbowych oraz urzędów i izb celnych

Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA