REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małżonkowie mogli rozliczyć się wspólnie mimo zmiany przepisów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Osoba opodatkowana ryczałtem, która po 1 stycznia 2003 r. nie złożyła oświadczenia o wyborze tej formy, mogła rozliczyć się wspólnie z małżonkiem.


Podatniczka w 1998 roku zarejestrowała działalność gospodarczą. Jako formę opodatkowania wybrała ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Przez kolejne lata nie uzyskiwała przychodów opodatkowanych w ten sposób i rozliczała się z mężem. Problem pojawił się przy rozliczeniu za 2003 rok. Małżonkowie tak jak poprzednio wypełnili jeden formularz.


Zakwestionowane prawo


Organy podatkowe zakwestionowały jednak ich prawo do wspólnego rozliczenia. Wyjaśniły, że od 1 stycznia 2003 r. zmienił się przepis określający warunki skorzystania ze wspólnego rozliczenia. Do końca 2002 roku wyłączenie z preferencyjnego rozliczenia następowało, jeżeli któryś z małżonków uzyskał dochody (przychody) opodatkowane na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podatniczka ich nie uzyskiwała, więc spełniała ten warunek. Po 1 stycznia 2003 r. ustawodawca zmienił nieco ten warunek zastrzegając, że ze wspólnego rozliczenia nie można skorzystać, gdy choćby do jednego z małżonków mają zastosowanie przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatniczka nie złożyła oświadczenia o rezygnacji z ryczałtu. Choć więc nie uzyskiwała przychodów opodatkowanych ryczałtem, miały do niej zastosowanie przepisy o ryczałcie.


Rozstrzygnięcie sądu


Małżonkowie, którym organy nakazały rozliczyć się oddzielnie, zaskarżyli niekorzystne decyzje do sądu administracyjnego. I wygrali. Rację przyznał im nie tylko sąd I instancji.

Naczelny Sąd Administracyjny, do którego skargi kasacyjne wniósł dyrektor izby skarbowej, był tego samego zdania. NSA zwrócił uwagę na to, że od 1 stycznia 2003 r. zmieniły się nie tylko przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dokonano też zmiany przepisów regulujących zasady opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym. Od tego momentu na podatników chcących skorzystać z ryczałtu nałożono obowiązek złożenia oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania. Przedtem podatnik mógł zrzec się opodatkowania ryczałtem.


Bez przepisów przejściowych


NSA zauważył, że nowelizacja nie przewidywała przepisów przejściowych. Tym samym nie określono, co ma zrobić podatnik, który przed zmianą przepisów był opodatkowany ryczałtem, a potem nie złożył oświadczenia. Podatniczka nie złożyła oświadczenia o wyborze ryczałtu do 20 stycznia 2003 r. W ocenie sądu, skoro nie było przepisów przejściowych, w jej przypadku automatycznie przestała być opodatkowana ryczałtem. Zastosowanie w tej sprawie miały bowiem ogólne przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Co do zasady podatnicy są opodatkowani według zasad ogólnych, czyli skali podatkowej, chyba że złożą oświadczenia o wyborze innej formy. Podatniczka po zmianie przepisów nie złożyła oświadczenia o ryczałcie, co powodowało, że spełniała przesłanki do wspólnego rozliczenia - podkreślił NSA. Wyrok jest prawomocny.


Sygn. akt II FSK 578 i 579/06


Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

OPINIA


Robert Krasnodębski, radca prawny Weil Gotshal & Manges


Od 1 stycznia 2003 r. ustanowiono normę, że podatnicy prowadzący działalność podlegają standardowym zasadom opodatkowania, chyba że wybiorą formę zryczałtowaną. NSA w orzeczeniu wskazał na brak przepisów przejściowych odnoszących się do tych osób, które prowadziły działalność przed wejściem w życie sygnalizowanej zmiany, dodając jednocześnie, że w jego ocenie brak odpowiedniego zawiadomienia (w zakreślonym terminie) oznaczał przejście tych osób na standardowe zasady opodatkowania. Interpretacja ta oznacza, że wszyscy podatnicy, którzy nie złożyli na początku 2003 roku oświadczenia o wyborze zryczałtowanej formy opodatkowania, od tego okresu podlegają - zazwyczaj nieświadomi tego - zupełnie innym zasadom podatkowym. Zważywszy na różnicę między wysokością obciążeń podatkowych w obydwu przypadkach, powzięcie wiadomości na ten temat (np. na skutek kontroli przeprowadzonej przez organ podatkowy) może okazać się bardzo bolesne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA