REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małżonkowie mogli rozliczyć się wspólnie mimo zmiany przepisów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Osoba opodatkowana ryczałtem, która po 1 stycznia 2003 r. nie złożyła oświadczenia o wyborze tej formy, mogła rozliczyć się wspólnie z małżonkiem.


Podatniczka w 1998 roku zarejestrowała działalność gospodarczą. Jako formę opodatkowania wybrała ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Przez kolejne lata nie uzyskiwała przychodów opodatkowanych w ten sposób i rozliczała się z mężem. Problem pojawił się przy rozliczeniu za 2003 rok. Małżonkowie tak jak poprzednio wypełnili jeden formularz.


Zakwestionowane prawo


Organy podatkowe zakwestionowały jednak ich prawo do wspólnego rozliczenia. Wyjaśniły, że od 1 stycznia 2003 r. zmienił się przepis określający warunki skorzystania ze wspólnego rozliczenia. Do końca 2002 roku wyłączenie z preferencyjnego rozliczenia następowało, jeżeli któryś z małżonków uzyskał dochody (przychody) opodatkowane na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podatniczka ich nie uzyskiwała, więc spełniała ten warunek. Po 1 stycznia 2003 r. ustawodawca zmienił nieco ten warunek zastrzegając, że ze wspólnego rozliczenia nie można skorzystać, gdy choćby do jednego z małżonków mają zastosowanie przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatniczka nie złożyła oświadczenia o rezygnacji z ryczałtu. Choć więc nie uzyskiwała przychodów opodatkowanych ryczałtem, miały do niej zastosowanie przepisy o ryczałcie.


Rozstrzygnięcie sądu


Małżonkowie, którym organy nakazały rozliczyć się oddzielnie, zaskarżyli niekorzystne decyzje do sądu administracyjnego. I wygrali. Rację przyznał im nie tylko sąd I instancji.

Naczelny Sąd Administracyjny, do którego skargi kasacyjne wniósł dyrektor izby skarbowej, był tego samego zdania. NSA zwrócił uwagę na to, że od 1 stycznia 2003 r. zmieniły się nie tylko przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dokonano też zmiany przepisów regulujących zasady opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym. Od tego momentu na podatników chcących skorzystać z ryczałtu nałożono obowiązek złożenia oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania. Przedtem podatnik mógł zrzec się opodatkowania ryczałtem.


Bez przepisów przejściowych


NSA zauważył, że nowelizacja nie przewidywała przepisów przejściowych. Tym samym nie określono, co ma zrobić podatnik, który przed zmianą przepisów był opodatkowany ryczałtem, a potem nie złożył oświadczenia. Podatniczka nie złożyła oświadczenia o wyborze ryczałtu do 20 stycznia 2003 r. W ocenie sądu, skoro nie było przepisów przejściowych, w jej przypadku automatycznie przestała być opodatkowana ryczałtem. Zastosowanie w tej sprawie miały bowiem ogólne przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Co do zasady podatnicy są opodatkowani według zasad ogólnych, czyli skali podatkowej, chyba że złożą oświadczenia o wyborze innej formy. Podatniczka po zmianie przepisów nie złożyła oświadczenia o ryczałcie, co powodowało, że spełniała przesłanki do wspólnego rozliczenia - podkreślił NSA. Wyrok jest prawomocny.


Sygn. akt II FSK 578 i 579/06


Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

OPINIA


Robert Krasnodębski, radca prawny Weil Gotshal & Manges


Od 1 stycznia 2003 r. ustanowiono normę, że podatnicy prowadzący działalność podlegają standardowym zasadom opodatkowania, chyba że wybiorą formę zryczałtowaną. NSA w orzeczeniu wskazał na brak przepisów przejściowych odnoszących się do tych osób, które prowadziły działalność przed wejściem w życie sygnalizowanej zmiany, dodając jednocześnie, że w jego ocenie brak odpowiedniego zawiadomienia (w zakreślonym terminie) oznaczał przejście tych osób na standardowe zasady opodatkowania. Interpretacja ta oznacza, że wszyscy podatnicy, którzy nie złożyli na początku 2003 roku oświadczenia o wyborze zryczałtowanej formy opodatkowania, od tego okresu podlegają - zazwyczaj nieświadomi tego - zupełnie innym zasadom podatkowym. Zważywszy na różnicę między wysokością obciążeń podatkowych w obydwu przypadkach, powzięcie wiadomości na ten temat (np. na skutek kontroli przeprowadzonej przez organ podatkowy) może okazać się bardzo bolesne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA