REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomocny audyt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Audyt wewnętrzny jest niezbędny w jednostkach finansów publicznych. Ma on pomóc w prawidłowym i sprawnym wykonywaniu zadań i dobrym wykorzystywaniu pieniędzy.


Czy we wszystkich państwach Unii Europejskiej powinien obowiązywać ten sam model audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych?

- Wybór konkretnego modelu zależy od państwa członkowskiego. Są jednak pewne zasady, które muszą być zachowane. Podstawową zasadą jest takie ustanowienie audytu wewnętrznego, aby mógł on wykonywać swoje zadania w sposób w pełni niezależny i był podporządkowany najwyższemu poziomowi w danej organizacji.


Czyli nie można uznać konkretnego rozwiązania obowiązującego w którymś z państw członkowskich jako modelowego?

- Najważniejsze, że państwa członkowskie podjęły decyzję o wprowadzeniu audytu wewnętrznego do swoich struktur. Ważne jest również to, że przestrzegają zasady niezależności audytorów i zapewniają im odpowiednie warunki do pracy. Natomiast kwestia konkretnych rozwiązań organizacyjnych ma znaczenie trzeciorzędne.


Jak powinna być rozwiązana kwestia usytuowania komórek audytu wewnętrznego w poszczególnych jednostkach w sektorze państwowym. Czy można decyzję o posiadaniu komórki audytu pozostawić kierownikowi danej jednostki?

- W tym przypadku bardzo dużo zależy od tradycji administracyjnej danego kraju: czy podobne rozwiązania są wprowadzane na zasadzie ustawowej, czy pozostawia się je do decyzji organów. Najistotniejsze jest to, aby w każdej jednostce sektora publicznego audyt wewnętrzny był prowadzony. Trzeba tylko podjąć decyzję, jak zdefiniuje się organizację - czy będzie to odrębna jednostka czy ich grupa. Z drugiej strony, ważne jest, aby kierownik jednostki - dysponent środków budżetowych, nie postrzegał audytu jako coś narzuconego z zewnątrz. Konieczne jest, aby wiedział, w czym audytor może mu pomóc. Powinien mieć świadomość, że dzięki jego pracy może sprawniej i bardziej gospodarnie zarządzać jednostką.


Jak przekonać kierowników jednostek, którzy mają wątpliwości, że audyt wewnętrzny jest im potrzebny?

- Pełniąc funkcję publiczną szef jednostki ma obowiązek pokazać, że wypełnia zadania, które są na niego nałożone, i że dobrze wykorzystuje środki finansowe i zasoby kadrowe. Musi zapewnić o tym podatników. Do tego potrzebuje wiarygodnych informacji. I audytor wewnętrzny jest jednym ze źródeł takich informacji; tym cenniejszym, że obiektywnym, niewłączonym w zarządzanie. Po drugie, audytor jest też źródłem informacji o pojawiających się problemach. A takie problemy wcześnie wykryte dają możliwość wprowadzenia działań korygujących. Ponieważ audytorzy wewnętrzni myślą w kategoriach systemu kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem, są także w stanie przedstawić propozycje rozwiązań poprzez swoje zalecenia. Doradzają, jak usprawnić pracę jednostki i robią to w sposób szybki.


W postrzeganiu audytu wewnętrznego przez kierownika jednostki wiele zależy od samego audytora. Jak powinni postępować audytorzy, aby kierownik jednostki akceptował ich pracę?

- Między kierownikiem jednostki a audytorem wewnętrznym musi być zaufanie. Audytor powinien rozmawiać z kierownikiem jednostki, aby wiedzieć, które obszary działania jednostki uważa on za obarczone wysokim ryzykiem i co do których chciałby poznać obiektywną, opartą na badaniu, opinię audytora. Jeżeli między nimi będzie istniał konflikt, to odbiór zaleceń audytora, nawet najbardziej słusznych, będzie utrudniony.


Jak natomiast powinien zachować się audytor w relacjach z pozostałymi pracownikami?

- Każdy pracownik, który jest audytowany, powinien rozumieć, jaki jest cel danego audytu i jakie są oczekiwania wobec niego. W audycie wewnętrznym nie chodzi o to, aby kogoś złapać. W Komisji Europejskiej wynik audytu nie może być zaskoczeniem. Wszystkie ustalenia są konsultowane. Ta zasada nie ma zastosowania jedynie w sytuacji, gdy mamy do czynienia z oszustwami, kiedy celowo prowadzone są działania na niekorzyść Unii Europejskiej. W pozostałych przypadkach musi być pełny przepływ informacji.


Rozmawiała Agnieszka Pokojska


WALTER DEFFAA, doktor, członek Instytutu Audytorów Wewnętrznych (IIA), CIA. Od 2004 roku dyrektor generalny ds. audytu wewnętrznego w Komisji Europejskiej


OD KIEDY AUDYT

W wielu krajach europejskich oraz azjatyckich do 2000 roku audyt wewnętrzny w sektorze rządowym w ogóle nie funkcjonował. W dziesięciu nowych krajach UE (które weszly do Wspólnoty w 2004 roku) audyt został wprowadzony dopiero od 2002 roku.

JAKA PODSTAWA PRAWNA

W Polsce obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych wynika z przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2005 r. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA