REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy skarbowe zaostrzą sprawdzanie ryczałtowców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Osoby płacące ryczałt znajdują się pod szczególnym nadzorem fiskusa. Powodem weryfikacji jest unikanie płacenia należnych podatków. Podstawą do podjęcia kontroli są m.in. anonimy i donosy na przedsiębiorców.


Urzędnicy skarbowi w 2007 roku szczegółowo zweryfikują rozliczenia podatników opodatkowanych w formie ryczałtu. Wszystko dlatego, że przedsiębiorcy opłacający ryczałt nie wpłacają go, mimo takiego obowiązku. Z doświadczenia kontrolerów oraz danych Ministerstwa Finansów wynika, że nieprawidłowości we wpłatach ryczałtu zazwyczaj są zamierzone.


Trudno się dziwić, że kontrole w tym zakresie są zaostrzane. Podatnicy ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie muszą składać deklaracji miesięcznych lub kwartalnych z wykazanymi wielkościami przychodów i należnego podatku. To często prowadzi do sytuacji, gdy podatnicy faktycznie osiągający przychody, od których powinni odprowadzić podatek, nie dokonują jego wpłat na konto fiskusa. W efekcie dochodzi do zmniejszenia bieżących wpływów budżetowych.


Wspólnie z Izbą Skarbową we Wrocławiu wyjaśniamy, jaki zakres działalności ryczałtowców jest poddawany kontroli, jak przebiega i na jakiej podstawie jest podejmowana.


Plan kontroli


Opodatkowanie przychodów podatkiem zryczałtowanym budzi szczególne zainteresowanie organów podatkowych. Jak podkreśliła Katarzyna Matysiak z Izby Skarbowej we Wrocławiu, znalazło to swoje odzwierciedlenie w Krajowym Planie Dyscypliny Podatkowej na 2007 rok.


- Ministerstwo Finansów wskazuje na nieprawidłowości powodowane przez ryczałtowców, o charakterze zamierzonym lub przypadkowym, wynikającym z nieznajomości aktualnych przepisów podatkowych w tym zakresie - wyjaśniła Katarzyna Matysiak.


Jednocześnie dodała, że weryfikacja podatników korzystających z tej formy opodatkowania jest ukierunkowana przede wszystkim na ustalenie, czy podatnik spełnia określone ustawowo warunki do opodatkowania w tej formie. Nie każda bowiem osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą może opłacać podatek dochodowy w postaci ryczałtu. Zasady i warunki opodatkowania reguluje ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 z późn. zm.).


Ryczałt dla wybranych


Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest formą opodatkowania, z której nie mogą korzystać wszyscy podatnicy. Decyduje o tym wielkość osiąganych obrotów oraz rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej.


Izba Skarbowa we Wrocławiu przypomina, że w 2007 roku, tak jak dotychczas, podatnicy mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, pod warunkiem że w roku poprzednim uzyskali przychody z działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 250 tys. euro (dla podatników opłacających ryczałt kwartalnie limit ten wynosi 25 tys. euro).


- W tym roku odpowiada to kwocie 995 875 zł oraz 99 587,50 zł. Osoby, które w 2006 roku przekroczyły ten limit, nie mogą korzystać w 2007 roku z tej formy opodatkowania. Mają zatem obowiązek uiszczać podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych oraz założyć i prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów bądź księgi rachunkowe - wskazali pracownicy wrocławskiej izby skarbowej.

Jednocześnie dodali, że kwestia spełnienia warunków do korzystania z ryczałtu z uwagi na kwotę osiągniętego obrotu z pewnością będzie przedmiotem ewentualnej kontroli, prowadzonych przez organy podatkowe.


Poza wielkością obrotów przy opodatkowaniu ryczałtem istotny jest również rodzaj działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika.


- W razie kontroli organy skarbowe zawsze zwracają uwagę na to, jakie faktycznie czynności wykonuje podatnik w ramach swojej działalności gospodarczej, a szczególnie na to, czy podatnik nie uzyskał (nie uzyskuje) przychodu z wykonywania czynności wymienionych w ustawie o podatku zryczałtowanym, które wykluczają podatnika z tej formy opodatkowania - wyjaśniła Katarzyna Matysiak.


Według ekspertów z Izby Skarbowej z Wrocławia, utrata warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych powoduje automatyczne pozbawienie podatnika prawa do korzystania z ryczałtu ewidencjonowanego. Podatnik jest wówczas zobowiązany zaprowadzić księgi podatkowe i opłacać podatek dochodowy na zasadach ogólnych.


Podatek do zapłaty


Jednym z niewielu obowiązków ciążących na podatnikach objętych ryczałtem jest samoobliczenie podatku i jego wpłacanie w ciągu roku na konto właściwego urzędu skarbowego oraz złożenie raz do roku zeznania o wysokości osiągniętych przychodów (zgodnie ze wzorem formularza PIT-28).


Jak wynika z informacji uzyskiwanych z urzędów skarbowych województwa dolnośląskiego, obowiązki te nie są przez część podatników wykonywane. Działania organów podatkowych skierowane są więc w szczególności na tę grupę podatników.


- Podstawą do podjęcia czynności kontrolnych mogą być także informacje sygnalne przekazywane przez urzędy skarbowe, a także anonimy i doniesienia - tłumaczyła Katarzyna Matysiak.


Wyjaśniła również, że jeżeli podatnik sam nie zgłosi w odpowiednim momencie faktu utraty prawa do korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu, lecz dopiero kontrola urzędu skarbowego ujawni, że podatnik nie miał prawa opłacać ryczałtu ewidencjonowanego lub wykonywał to w sposób niewłaściwy, konsekwencje są dotkliwe. Urząd skarbowy wydaje decyzję, obliczając podatek dochodowy na zasadach ogólnych (według skali podatkowej) wraz z odsetkami. Dodatkowo trzeba liczyć się z koniecznością zapłacenia kary wynikającej z przepisów karnych skarbowych.


250
tys. Euro limit obrotów, po przekroczeniu którego nie można płacić ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych


4 KROKI Jak przebiega kontrola podatników ryczałtu

1 Typowanie do kontroli.

Urząd skarbowy sam może badać dane wynikające z rozliczeń podatnika ryczałtu. Może też otrzymać je od urzędów skarbowych. Kontrole mogą być podejmowane również poprzez otrzymanie anonimowych informacji od innych podatników lub donosów.

2 Przeprowadzenie kontroli.

Podczas czynności kontrolnych urząd skarbowy bada nie tylko, czy podatnik prawidłowo się rozlicza, ale także, czy ma prawo opłacania ryczałtu lub czy go nie utracił.

3 Wydanie decyzji.

Po zakończeniu kontroli urząd skarbowy wyda decyzję określającą podatek w odpowiedniej wysokości wraz z odsetkami.

4 Nałożenie kar.

Urząd skarbowy ma również prawo nałożyć na podatnika karę wynikającą z przepisów karnych skarbowych.


Zryczałtowany podatek dochodowy
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA