REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy skarbowe zaostrzą sprawdzanie ryczałtowców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Osoby płacące ryczałt znajdują się pod szczególnym nadzorem fiskusa. Powodem weryfikacji jest unikanie płacenia należnych podatków. Podstawą do podjęcia kontroli są m.in. anonimy i donosy na przedsiębiorców.


Urzędnicy skarbowi w 2007 roku szczegółowo zweryfikują rozliczenia podatników opodatkowanych w formie ryczałtu. Wszystko dlatego, że przedsiębiorcy opłacający ryczałt nie wpłacają go, mimo takiego obowiązku. Z doświadczenia kontrolerów oraz danych Ministerstwa Finansów wynika, że nieprawidłowości we wpłatach ryczałtu zazwyczaj są zamierzone.


Trudno się dziwić, że kontrole w tym zakresie są zaostrzane. Podatnicy ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie muszą składać deklaracji miesięcznych lub kwartalnych z wykazanymi wielkościami przychodów i należnego podatku. To często prowadzi do sytuacji, gdy podatnicy faktycznie osiągający przychody, od których powinni odprowadzić podatek, nie dokonują jego wpłat na konto fiskusa. W efekcie dochodzi do zmniejszenia bieżących wpływów budżetowych.


Wspólnie z Izbą Skarbową we Wrocławiu wyjaśniamy, jaki zakres działalności ryczałtowców jest poddawany kontroli, jak przebiega i na jakiej podstawie jest podejmowana.


Plan kontroli


Opodatkowanie przychodów podatkiem zryczałtowanym budzi szczególne zainteresowanie organów podatkowych. Jak podkreśliła Katarzyna Matysiak z Izby Skarbowej we Wrocławiu, znalazło to swoje odzwierciedlenie w Krajowym Planie Dyscypliny Podatkowej na 2007 rok.


- Ministerstwo Finansów wskazuje na nieprawidłowości powodowane przez ryczałtowców, o charakterze zamierzonym lub przypadkowym, wynikającym z nieznajomości aktualnych przepisów podatkowych w tym zakresie - wyjaśniła Katarzyna Matysiak.


Jednocześnie dodała, że weryfikacja podatników korzystających z tej formy opodatkowania jest ukierunkowana przede wszystkim na ustalenie, czy podatnik spełnia określone ustawowo warunki do opodatkowania w tej formie. Nie każda bowiem osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą może opłacać podatek dochodowy w postaci ryczałtu. Zasady i warunki opodatkowania reguluje ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 z późn. zm.).


Ryczałt dla wybranych


Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest formą opodatkowania, z której nie mogą korzystać wszyscy podatnicy. Decyduje o tym wielkość osiąganych obrotów oraz rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej.


Izba Skarbowa we Wrocławiu przypomina, że w 2007 roku, tak jak dotychczas, podatnicy mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, pod warunkiem że w roku poprzednim uzyskali przychody z działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 250 tys. euro (dla podatników opłacających ryczałt kwartalnie limit ten wynosi 25 tys. euro).


- W tym roku odpowiada to kwocie 995 875 zł oraz 99 587,50 zł. Osoby, które w 2006 roku przekroczyły ten limit, nie mogą korzystać w 2007 roku z tej formy opodatkowania. Mają zatem obowiązek uiszczać podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych oraz założyć i prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów bądź księgi rachunkowe - wskazali pracownicy wrocławskiej izby skarbowej.

Jednocześnie dodali, że kwestia spełnienia warunków do korzystania z ryczałtu z uwagi na kwotę osiągniętego obrotu z pewnością będzie przedmiotem ewentualnej kontroli, prowadzonych przez organy podatkowe.


Poza wielkością obrotów przy opodatkowaniu ryczałtem istotny jest również rodzaj działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika.


- W razie kontroli organy skarbowe zawsze zwracają uwagę na to, jakie faktycznie czynności wykonuje podatnik w ramach swojej działalności gospodarczej, a szczególnie na to, czy podatnik nie uzyskał (nie uzyskuje) przychodu z wykonywania czynności wymienionych w ustawie o podatku zryczałtowanym, które wykluczają podatnika z tej formy opodatkowania - wyjaśniła Katarzyna Matysiak.


Według ekspertów z Izby Skarbowej z Wrocławia, utrata warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych powoduje automatyczne pozbawienie podatnika prawa do korzystania z ryczałtu ewidencjonowanego. Podatnik jest wówczas zobowiązany zaprowadzić księgi podatkowe i opłacać podatek dochodowy na zasadach ogólnych.


Podatek do zapłaty


Jednym z niewielu obowiązków ciążących na podatnikach objętych ryczałtem jest samoobliczenie podatku i jego wpłacanie w ciągu roku na konto właściwego urzędu skarbowego oraz złożenie raz do roku zeznania o wysokości osiągniętych przychodów (zgodnie ze wzorem formularza PIT-28).


Jak wynika z informacji uzyskiwanych z urzędów skarbowych województwa dolnośląskiego, obowiązki te nie są przez część podatników wykonywane. Działania organów podatkowych skierowane są więc w szczególności na tę grupę podatników.


- Podstawą do podjęcia czynności kontrolnych mogą być także informacje sygnalne przekazywane przez urzędy skarbowe, a także anonimy i doniesienia - tłumaczyła Katarzyna Matysiak.


Wyjaśniła również, że jeżeli podatnik sam nie zgłosi w odpowiednim momencie faktu utraty prawa do korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu, lecz dopiero kontrola urzędu skarbowego ujawni, że podatnik nie miał prawa opłacać ryczałtu ewidencjonowanego lub wykonywał to w sposób niewłaściwy, konsekwencje są dotkliwe. Urząd skarbowy wydaje decyzję, obliczając podatek dochodowy na zasadach ogólnych (według skali podatkowej) wraz z odsetkami. Dodatkowo trzeba liczyć się z koniecznością zapłacenia kary wynikającej z przepisów karnych skarbowych.


250
tys. Euro limit obrotów, po przekroczeniu którego nie można płacić ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych


4 KROKI Jak przebiega kontrola podatników ryczałtu

1 Typowanie do kontroli.

Urząd skarbowy sam może badać dane wynikające z rozliczeń podatnika ryczałtu. Może też otrzymać je od urzędów skarbowych. Kontrole mogą być podejmowane również poprzez otrzymanie anonimowych informacji od innych podatników lub donosów.

2 Przeprowadzenie kontroli.

Podczas czynności kontrolnych urząd skarbowy bada nie tylko, czy podatnik prawidłowo się rozlicza, ale także, czy ma prawo opłacania ryczałtu lub czy go nie utracił.

3 Wydanie decyzji.

Po zakończeniu kontroli urząd skarbowy wyda decyzję określającą podatek w odpowiedniej wysokości wraz z odsetkami.

4 Nałożenie kar.

Urząd skarbowy ma również prawo nałożyć na podatnika karę wynikającą z przepisów karnych skarbowych.


Zryczałtowany podatek dochodowy
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA