REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy skarbowe zaostrzą sprawdzanie ryczałtowców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Osoby płacące ryczałt znajdują się pod szczególnym nadzorem fiskusa. Powodem weryfikacji jest unikanie płacenia należnych podatków. Podstawą do podjęcia kontroli są m.in. anonimy i donosy na przedsiębiorców.


Urzędnicy skarbowi w 2007 roku szczegółowo zweryfikują rozliczenia podatników opodatkowanych w formie ryczałtu. Wszystko dlatego, że przedsiębiorcy opłacający ryczałt nie wpłacają go, mimo takiego obowiązku. Z doświadczenia kontrolerów oraz danych Ministerstwa Finansów wynika, że nieprawidłowości we wpłatach ryczałtu zazwyczaj są zamierzone.


Trudno się dziwić, że kontrole w tym zakresie są zaostrzane. Podatnicy ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie muszą składać deklaracji miesięcznych lub kwartalnych z wykazanymi wielkościami przychodów i należnego podatku. To często prowadzi do sytuacji, gdy podatnicy faktycznie osiągający przychody, od których powinni odprowadzić podatek, nie dokonują jego wpłat na konto fiskusa. W efekcie dochodzi do zmniejszenia bieżących wpływów budżetowych.


Wspólnie z Izbą Skarbową we Wrocławiu wyjaśniamy, jaki zakres działalności ryczałtowców jest poddawany kontroli, jak przebiega i na jakiej podstawie jest podejmowana.


Plan kontroli


Opodatkowanie przychodów podatkiem zryczałtowanym budzi szczególne zainteresowanie organów podatkowych. Jak podkreśliła Katarzyna Matysiak z Izby Skarbowej we Wrocławiu, znalazło to swoje odzwierciedlenie w Krajowym Planie Dyscypliny Podatkowej na 2007 rok.


- Ministerstwo Finansów wskazuje na nieprawidłowości powodowane przez ryczałtowców, o charakterze zamierzonym lub przypadkowym, wynikającym z nieznajomości aktualnych przepisów podatkowych w tym zakresie - wyjaśniła Katarzyna Matysiak.


Jednocześnie dodała, że weryfikacja podatników korzystających z tej formy opodatkowania jest ukierunkowana przede wszystkim na ustalenie, czy podatnik spełnia określone ustawowo warunki do opodatkowania w tej formie. Nie każda bowiem osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą może opłacać podatek dochodowy w postaci ryczałtu. Zasady i warunki opodatkowania reguluje ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 z późn. zm.).


Ryczałt dla wybranych


Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest formą opodatkowania, z której nie mogą korzystać wszyscy podatnicy. Decyduje o tym wielkość osiąganych obrotów oraz rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej.


Izba Skarbowa we Wrocławiu przypomina, że w 2007 roku, tak jak dotychczas, podatnicy mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, pod warunkiem że w roku poprzednim uzyskali przychody z działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 250 tys. euro (dla podatników opłacających ryczałt kwartalnie limit ten wynosi 25 tys. euro).


- W tym roku odpowiada to kwocie 995 875 zł oraz 99 587,50 zł. Osoby, które w 2006 roku przekroczyły ten limit, nie mogą korzystać w 2007 roku z tej formy opodatkowania. Mają zatem obowiązek uiszczać podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych oraz założyć i prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów bądź księgi rachunkowe - wskazali pracownicy wrocławskiej izby skarbowej.

Jednocześnie dodali, że kwestia spełnienia warunków do korzystania z ryczałtu z uwagi na kwotę osiągniętego obrotu z pewnością będzie przedmiotem ewentualnej kontroli, prowadzonych przez organy podatkowe.


Poza wielkością obrotów przy opodatkowaniu ryczałtem istotny jest również rodzaj działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika.


- W razie kontroli organy skarbowe zawsze zwracają uwagę na to, jakie faktycznie czynności wykonuje podatnik w ramach swojej działalności gospodarczej, a szczególnie na to, czy podatnik nie uzyskał (nie uzyskuje) przychodu z wykonywania czynności wymienionych w ustawie o podatku zryczałtowanym, które wykluczają podatnika z tej formy opodatkowania - wyjaśniła Katarzyna Matysiak.


Według ekspertów z Izby Skarbowej z Wrocławia, utrata warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych powoduje automatyczne pozbawienie podatnika prawa do korzystania z ryczałtu ewidencjonowanego. Podatnik jest wówczas zobowiązany zaprowadzić księgi podatkowe i opłacać podatek dochodowy na zasadach ogólnych.


Podatek do zapłaty


Jednym z niewielu obowiązków ciążących na podatnikach objętych ryczałtem jest samoobliczenie podatku i jego wpłacanie w ciągu roku na konto właściwego urzędu skarbowego oraz złożenie raz do roku zeznania o wysokości osiągniętych przychodów (zgodnie ze wzorem formularza PIT-28).


Jak wynika z informacji uzyskiwanych z urzędów skarbowych województwa dolnośląskiego, obowiązki te nie są przez część podatników wykonywane. Działania organów podatkowych skierowane są więc w szczególności na tę grupę podatników.


- Podstawą do podjęcia czynności kontrolnych mogą być także informacje sygnalne przekazywane przez urzędy skarbowe, a także anonimy i doniesienia - tłumaczyła Katarzyna Matysiak.


Wyjaśniła również, że jeżeli podatnik sam nie zgłosi w odpowiednim momencie faktu utraty prawa do korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu, lecz dopiero kontrola urzędu skarbowego ujawni, że podatnik nie miał prawa opłacać ryczałtu ewidencjonowanego lub wykonywał to w sposób niewłaściwy, konsekwencje są dotkliwe. Urząd skarbowy wydaje decyzję, obliczając podatek dochodowy na zasadach ogólnych (według skali podatkowej) wraz z odsetkami. Dodatkowo trzeba liczyć się z koniecznością zapłacenia kary wynikającej z przepisów karnych skarbowych.


250
tys. Euro limit obrotów, po przekroczeniu którego nie można płacić ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych


4 KROKI Jak przebiega kontrola podatników ryczałtu

1 Typowanie do kontroli.

Urząd skarbowy sam może badać dane wynikające z rozliczeń podatnika ryczałtu. Może też otrzymać je od urzędów skarbowych. Kontrole mogą być podejmowane również poprzez otrzymanie anonimowych informacji od innych podatników lub donosów.

2 Przeprowadzenie kontroli.

Podczas czynności kontrolnych urząd skarbowy bada nie tylko, czy podatnik prawidłowo się rozlicza, ale także, czy ma prawo opłacania ryczałtu lub czy go nie utracił.

3 Wydanie decyzji.

Po zakończeniu kontroli urząd skarbowy wyda decyzję określającą podatek w odpowiedniej wysokości wraz z odsetkami.

4 Nałożenie kar.

Urząd skarbowy ma również prawo nałożyć na podatnika karę wynikającą z przepisów karnych skarbowych.


Zryczałtowany podatek dochodowy
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA