REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy skarbowe zaostrzą sprawdzanie ryczałtowców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Osoby płacące ryczałt znajdują się pod szczególnym nadzorem fiskusa. Powodem weryfikacji jest unikanie płacenia należnych podatków. Podstawą do podjęcia kontroli są m.in. anonimy i donosy na przedsiębiorców.


Urzędnicy skarbowi w 2007 roku szczegółowo zweryfikują rozliczenia podatników opodatkowanych w formie ryczałtu. Wszystko dlatego, że przedsiębiorcy opłacający ryczałt nie wpłacają go, mimo takiego obowiązku. Z doświadczenia kontrolerów oraz danych Ministerstwa Finansów wynika, że nieprawidłowości we wpłatach ryczałtu zazwyczaj są zamierzone.


Trudno się dziwić, że kontrole w tym zakresie są zaostrzane. Podatnicy ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie muszą składać deklaracji miesięcznych lub kwartalnych z wykazanymi wielkościami przychodów i należnego podatku. To często prowadzi do sytuacji, gdy podatnicy faktycznie osiągający przychody, od których powinni odprowadzić podatek, nie dokonują jego wpłat na konto fiskusa. W efekcie dochodzi do zmniejszenia bieżących wpływów budżetowych.


Wspólnie z Izbą Skarbową we Wrocławiu wyjaśniamy, jaki zakres działalności ryczałtowców jest poddawany kontroli, jak przebiega i na jakiej podstawie jest podejmowana.


Plan kontroli


Opodatkowanie przychodów podatkiem zryczałtowanym budzi szczególne zainteresowanie organów podatkowych. Jak podkreśliła Katarzyna Matysiak z Izby Skarbowej we Wrocławiu, znalazło to swoje odzwierciedlenie w Krajowym Planie Dyscypliny Podatkowej na 2007 rok.


- Ministerstwo Finansów wskazuje na nieprawidłowości powodowane przez ryczałtowców, o charakterze zamierzonym lub przypadkowym, wynikającym z nieznajomości aktualnych przepisów podatkowych w tym zakresie - wyjaśniła Katarzyna Matysiak.


Jednocześnie dodała, że weryfikacja podatników korzystających z tej formy opodatkowania jest ukierunkowana przede wszystkim na ustalenie, czy podatnik spełnia określone ustawowo warunki do opodatkowania w tej formie. Nie każda bowiem osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą może opłacać podatek dochodowy w postaci ryczałtu. Zasady i warunki opodatkowania reguluje ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 z późn. zm.).


Ryczałt dla wybranych


Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest formą opodatkowania, z której nie mogą korzystać wszyscy podatnicy. Decyduje o tym wielkość osiąganych obrotów oraz rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej.


Izba Skarbowa we Wrocławiu przypomina, że w 2007 roku, tak jak dotychczas, podatnicy mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, pod warunkiem że w roku poprzednim uzyskali przychody z działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 250 tys. euro (dla podatników opłacających ryczałt kwartalnie limit ten wynosi 25 tys. euro).


- W tym roku odpowiada to kwocie 995 875 zł oraz 99 587,50 zł. Osoby, które w 2006 roku przekroczyły ten limit, nie mogą korzystać w 2007 roku z tej formy opodatkowania. Mają zatem obowiązek uiszczać podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych oraz założyć i prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów bądź księgi rachunkowe - wskazali pracownicy wrocławskiej izby skarbowej.

Jednocześnie dodali, że kwestia spełnienia warunków do korzystania z ryczałtu z uwagi na kwotę osiągniętego obrotu z pewnością będzie przedmiotem ewentualnej kontroli, prowadzonych przez organy podatkowe.


Poza wielkością obrotów przy opodatkowaniu ryczałtem istotny jest również rodzaj działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika.


- W razie kontroli organy skarbowe zawsze zwracają uwagę na to, jakie faktycznie czynności wykonuje podatnik w ramach swojej działalności gospodarczej, a szczególnie na to, czy podatnik nie uzyskał (nie uzyskuje) przychodu z wykonywania czynności wymienionych w ustawie o podatku zryczałtowanym, które wykluczają podatnika z tej formy opodatkowania - wyjaśniła Katarzyna Matysiak.


Według ekspertów z Izby Skarbowej z Wrocławia, utrata warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych powoduje automatyczne pozbawienie podatnika prawa do korzystania z ryczałtu ewidencjonowanego. Podatnik jest wówczas zobowiązany zaprowadzić księgi podatkowe i opłacać podatek dochodowy na zasadach ogólnych.


Podatek do zapłaty


Jednym z niewielu obowiązków ciążących na podatnikach objętych ryczałtem jest samoobliczenie podatku i jego wpłacanie w ciągu roku na konto właściwego urzędu skarbowego oraz złożenie raz do roku zeznania o wysokości osiągniętych przychodów (zgodnie ze wzorem formularza PIT-28).


Jak wynika z informacji uzyskiwanych z urzędów skarbowych województwa dolnośląskiego, obowiązki te nie są przez część podatników wykonywane. Działania organów podatkowych skierowane są więc w szczególności na tę grupę podatników.


- Podstawą do podjęcia czynności kontrolnych mogą być także informacje sygnalne przekazywane przez urzędy skarbowe, a także anonimy i doniesienia - tłumaczyła Katarzyna Matysiak.


Wyjaśniła również, że jeżeli podatnik sam nie zgłosi w odpowiednim momencie faktu utraty prawa do korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu, lecz dopiero kontrola urzędu skarbowego ujawni, że podatnik nie miał prawa opłacać ryczałtu ewidencjonowanego lub wykonywał to w sposób niewłaściwy, konsekwencje są dotkliwe. Urząd skarbowy wydaje decyzję, obliczając podatek dochodowy na zasadach ogólnych (według skali podatkowej) wraz z odsetkami. Dodatkowo trzeba liczyć się z koniecznością zapłacenia kary wynikającej z przepisów karnych skarbowych.


250
tys. Euro limit obrotów, po przekroczeniu którego nie można płacić ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych


4 KROKI Jak przebiega kontrola podatników ryczałtu

1 Typowanie do kontroli.

Urząd skarbowy sam może badać dane wynikające z rozliczeń podatnika ryczałtu. Może też otrzymać je od urzędów skarbowych. Kontrole mogą być podejmowane również poprzez otrzymanie anonimowych informacji od innych podatników lub donosów.

2 Przeprowadzenie kontroli.

Podczas czynności kontrolnych urząd skarbowy bada nie tylko, czy podatnik prawidłowo się rozlicza, ale także, czy ma prawo opłacania ryczałtu lub czy go nie utracił.

3 Wydanie decyzji.

Po zakończeniu kontroli urząd skarbowy wyda decyzję określającą podatek w odpowiedniej wysokości wraz z odsetkami.

4 Nałożenie kar.

Urząd skarbowy ma również prawo nałożyć na podatnika karę wynikającą z przepisów karnych skarbowych.


Zryczałtowany podatek dochodowy
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA