REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy skarbowe zaostrzą sprawdzanie ryczałtowców

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Osoby płacące ryczałt znajdują się pod szczególnym nadzorem fiskusa. Powodem weryfikacji jest unikanie płacenia należnych podatków. Podstawą do podjęcia kontroli są m.in. anonimy i donosy na przedsiębiorców.


Urzędnicy skarbowi w 2007 roku szczegółowo zweryfikują rozliczenia podatników opodatkowanych w formie ryczałtu. Wszystko dlatego, że przedsiębiorcy opłacający ryczałt nie wpłacają go, mimo takiego obowiązku. Z doświadczenia kontrolerów oraz danych Ministerstwa Finansów wynika, że nieprawidłowości we wpłatach ryczałtu zazwyczaj są zamierzone.


Trudno się dziwić, że kontrole w tym zakresie są zaostrzane. Podatnicy ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie muszą składać deklaracji miesięcznych lub kwartalnych z wykazanymi wielkościami przychodów i należnego podatku. To często prowadzi do sytuacji, gdy podatnicy faktycznie osiągający przychody, od których powinni odprowadzić podatek, nie dokonują jego wpłat na konto fiskusa. W efekcie dochodzi do zmniejszenia bieżących wpływów budżetowych.


Wspólnie z Izbą Skarbową we Wrocławiu wyjaśniamy, jaki zakres działalności ryczałtowców jest poddawany kontroli, jak przebiega i na jakiej podstawie jest podejmowana.


Plan kontroli


Opodatkowanie przychodów podatkiem zryczałtowanym budzi szczególne zainteresowanie organów podatkowych. Jak podkreśliła Katarzyna Matysiak z Izby Skarbowej we Wrocławiu, znalazło to swoje odzwierciedlenie w Krajowym Planie Dyscypliny Podatkowej na 2007 rok.


- Ministerstwo Finansów wskazuje na nieprawidłowości powodowane przez ryczałtowców, o charakterze zamierzonym lub przypadkowym, wynikającym z nieznajomości aktualnych przepisów podatkowych w tym zakresie - wyjaśniła Katarzyna Matysiak.


Jednocześnie dodała, że weryfikacja podatników korzystających z tej formy opodatkowania jest ukierunkowana przede wszystkim na ustalenie, czy podatnik spełnia określone ustawowo warunki do opodatkowania w tej formie. Nie każda bowiem osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą może opłacać podatek dochodowy w postaci ryczałtu. Zasady i warunki opodatkowania reguluje ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 z późn. zm.).


Ryczałt dla wybranych


Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest formą opodatkowania, z której nie mogą korzystać wszyscy podatnicy. Decyduje o tym wielkość osiąganych obrotów oraz rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej.


Izba Skarbowa we Wrocławiu przypomina, że w 2007 roku, tak jak dotychczas, podatnicy mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, pod warunkiem że w roku poprzednim uzyskali przychody z działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 250 tys. euro (dla podatników opłacających ryczałt kwartalnie limit ten wynosi 25 tys. euro).


- W tym roku odpowiada to kwocie 995 875 zł oraz 99 587,50 zł. Osoby, które w 2006 roku przekroczyły ten limit, nie mogą korzystać w 2007 roku z tej formy opodatkowania. Mają zatem obowiązek uiszczać podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych oraz założyć i prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów bądź księgi rachunkowe - wskazali pracownicy wrocławskiej izby skarbowej.

Jednocześnie dodali, że kwestia spełnienia warunków do korzystania z ryczałtu z uwagi na kwotę osiągniętego obrotu z pewnością będzie przedmiotem ewentualnej kontroli, prowadzonych przez organy podatkowe.


Poza wielkością obrotów przy opodatkowaniu ryczałtem istotny jest również rodzaj działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika.


- W razie kontroli organy skarbowe zawsze zwracają uwagę na to, jakie faktycznie czynności wykonuje podatnik w ramach swojej działalności gospodarczej, a szczególnie na to, czy podatnik nie uzyskał (nie uzyskuje) przychodu z wykonywania czynności wymienionych w ustawie o podatku zryczałtowanym, które wykluczają podatnika z tej formy opodatkowania - wyjaśniła Katarzyna Matysiak.


Według ekspertów z Izby Skarbowej z Wrocławia, utrata warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych powoduje automatyczne pozbawienie podatnika prawa do korzystania z ryczałtu ewidencjonowanego. Podatnik jest wówczas zobowiązany zaprowadzić księgi podatkowe i opłacać podatek dochodowy na zasadach ogólnych.


Podatek do zapłaty


Jednym z niewielu obowiązków ciążących na podatnikach objętych ryczałtem jest samoobliczenie podatku i jego wpłacanie w ciągu roku na konto właściwego urzędu skarbowego oraz złożenie raz do roku zeznania o wysokości osiągniętych przychodów (zgodnie ze wzorem formularza PIT-28).


Jak wynika z informacji uzyskiwanych z urzędów skarbowych województwa dolnośląskiego, obowiązki te nie są przez część podatników wykonywane. Działania organów podatkowych skierowane są więc w szczególności na tę grupę podatników.


- Podstawą do podjęcia czynności kontrolnych mogą być także informacje sygnalne przekazywane przez urzędy skarbowe, a także anonimy i doniesienia - tłumaczyła Katarzyna Matysiak.


Wyjaśniła również, że jeżeli podatnik sam nie zgłosi w odpowiednim momencie faktu utraty prawa do korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu, lecz dopiero kontrola urzędu skarbowego ujawni, że podatnik nie miał prawa opłacać ryczałtu ewidencjonowanego lub wykonywał to w sposób niewłaściwy, konsekwencje są dotkliwe. Urząd skarbowy wydaje decyzję, obliczając podatek dochodowy na zasadach ogólnych (według skali podatkowej) wraz z odsetkami. Dodatkowo trzeba liczyć się z koniecznością zapłacenia kary wynikającej z przepisów karnych skarbowych.


250
tys. Euro limit obrotów, po przekroczeniu którego nie można płacić ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych


4 KROKI Jak przebiega kontrola podatników ryczałtu

1 Typowanie do kontroli.

Urząd skarbowy sam może badać dane wynikające z rozliczeń podatnika ryczałtu. Może też otrzymać je od urzędów skarbowych. Kontrole mogą być podejmowane również poprzez otrzymanie anonimowych informacji od innych podatników lub donosów.

2 Przeprowadzenie kontroli.

Podczas czynności kontrolnych urząd skarbowy bada nie tylko, czy podatnik prawidłowo się rozlicza, ale także, czy ma prawo opłacania ryczałtu lub czy go nie utracił.

3 Wydanie decyzji.

Po zakończeniu kontroli urząd skarbowy wyda decyzję określającą podatek w odpowiedniej wysokości wraz z odsetkami.

4 Nałożenie kar.

Urząd skarbowy ma również prawo nałożyć na podatnika karę wynikającą z przepisów karnych skarbowych.


Zryczałtowany podatek dochodowy
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA