REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decydująca będzie data złożenia wniosku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

O tym, czy po 1 lipca 2007 r. podatnik otrzyma interpretację podatkową od ministra finansów czy z urzędu skarbowego, zdecyduje data złożenia wniosku.


NOWE PRAWO


Już za niecałe dwa tygodnie zmienią się zasady wydawania wiążących interpretacji podatkowych. Od 1 lipca odpowiedziami na wnioski podatników będzie zajmował się minister finansów, a nie jak dotychczas wszystkie organy podatkowe. Zmieni się też wysokość opłaty za wniosek. Nowa opłata wyniesie 75 zł od każdego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.


Minister upoważnił izby


Wchodzące w życie 1 lipca 2007 r. nowe zasady wydawania interpretacji przepisów podatkowych będą miały zastosowanie do wszystkich wniosków o interpretację wnoszonych począwszy od tego dnia.


- Jeżeli ktoś złoży w urzędzie skarbowym wniosek o interpretację lub wyśle go pocztą do 30 czerwca 2007 r. włącznie, to wniosek taki zostanie rozpoznany jeszcze na starych zasadach. Podatnicy powinni pamiętać, że nowe przepisy wprowadzają istotne zmiany, m.in. w zakresie składania wniosków, opłat za wydanie interpretacji i organów właściwych do ich wydawania - tłumaczyła Mirosława Przewoźnik-Kurzyca, menedżer w zespole do spraw postępowań podatkowych PricewaterhouseCoopers.


Dodała także, że interpretacje od początku lipca będą wydawane przez ministra finansów, a faktycznie przez upoważnionych przez niego dyrektorów izb skarbowych w Bydgoszczy, Katowicach, Poznaniu i Warszawie (nie dotyczy to wniosków składanych w zakresie podatków należących do właściwości wójta, burmistrza czy prezydenta miasta, czyli np. podatku od nieruchomości).


- Złożenie wniosku o interpretację będzie wymagało wypełnienia formularza ORD-IN, który zawiera informacje na temat właściwości wymienionych dyrektorów izb skarbowych oraz odpowiednie adresy korespondencyjne, na które trzeba przesłać wypełniony formularz. Wprowadzono także obowiązek uiszczenia opłaty. Brak zapłaty spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia - wyjaśniała nasza rozmówczyni.


Kłopotliwe przepisy


Nowelizacja Ordynacji podatkowej, która od lipca wprowadza zmiany w zakresie wydawania interpretacji, przewiduje stosowanie przepisów przejściowych. Mariusz Marecki, szef zespołu do spraw postępowań podatkowych PricewaterhouseCoopers, wskazał, że zazwyczaj trudności ze stosowaniem przepisów przejściowych pojawiają się dopiero w praktyce, jednak w przypadku interpretacji mamy do czynienia z regulacją od razu na takie wątpliwości skazaną.


- Przepis stanowiący, że do uchylenia lub zmiany interpretacji wydanych przed 1 lipca stosuje się stare przepisy, pozostawia pytanie, jak skarżyć interpretacje wydane na starych zasadach na wniosek złożony pod rządami starych przepisów, ale wydanych już po 1 lipca - pytał Mariusz Marecki.


Jak twierdzi ekspert nowa procedura jest na tyle odmienna, że nie bardzo do starych interpretacji pasuje, a brzmienie przepisów przejściowych pozwala wątpić w zasadność stosowania starego trybu uchylenia lub zmiany interpretacji.


- Błędne zaskarżenie może doprowadzić do przegrania sprawy z powodów formalnych. Na szczęście polskie regulacje przewidują ochronę dla podatników, którzy skarżą decyzje i postanowienia nawet niewłaściwie, ale zgodnie z pouczeniem organu, który taki akt wydał. Takie pouczenie musi być zawarte w treści aktu - argumentował ekspert PricewaterhouseCoopers.


Dodał, że postępowanie, zgodne z pouczeniem, nie powinno podatnikowi szkodzić, oczywiście poza stratą czasu.


75  zł wyniesie od 1 lipca minimalna opłata za wydanie interpretacji podatkowej


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA