REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura elektroniczna musi mieć podpis i akceptację

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

W przypadku elektronicznych faktur VAT musi być zachowana autentyczność ich pochodzenia i integralność treści wyrażona podpisem elektronicznym.


Faktury VAT nie muszą zawierać ani podpisu, ani pieczątki. O ważności faktur bez tych elementów pisaliśmy w GP z 6 czerwca. Po naszym artykule czytelnicy zaczęli zgłaszać swoje wątpliwości. Jedna z nich dotyczy podpisywania faktur elektronicznych.


Podatnik prowadzi sklep internetowy i udostępnia faktury drogą elektroniczną na stronie internetowej do wydruku dla swoich klientów.


- Przy przesyłaniu faktur drogą elektroniczną teoretycznie powinien znajdować się podpis elektroniczny, jednak po wydrukowaniu tej faktury przez klienta jest ona standardową fakturą VAT w formie papierowej, czyli nie wymaga podpisu i pieczątki. Czy takie faktury są pełnowartościowe - pyta czytelnik.


Zdaniem Andrzeja Pośniaka, prawnika z CMS Cameron McKenna, rozwiązanie zastosowane przez podatnika jest nieprawidłowe. Przede wszystkim nie zapewnia ono wymaganej przepisami autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur VAT wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej.


Zgodne z rzeczywistością


Faktury VAT mogą być wystawiane i przesyłane przez podatników w formie elektronicznej. Będzie to możliwe, pod warunkiem - jak podkreślił Andrzej Pośniak - że autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur wystawianych w formie elektronicznej będą zagwarantowane: bezpiecznym podpisem elektronicznym lub poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury VAT i integralność danych.


- Co więcej, wystawianie i przesyłanie przez podatników faktur VAT w formie elektronicznej będzie możliwe dopiero po uzyskaniu przez nich akceptacji takiego sposobu obiegu dokumentów od odbiorców faktur. Akceptacja może być wyrażona w formie pisemnej lub w elektronicznej, a faktury VAT mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej nie wcześniej niż od dnia następującego po dniu, w którym odbiorca faktury dokonał akceptacji - tłumaczył ekspert z CMS Cameron McKenna.


Faktura informacyjna


Na konieczność spełnienia określonych warunków przy wystawianiu faktur elektronicznych wskazał również Roman Namysłowski, menedżer podatkowy z Ernst & Young. Wyjaśnił, że obowiązek wystawiania faktur z własnej woli dotyczy tylko i wyłącznie dostaw towarów czy świadczenia usług na rzecz podatników. Jeżeli klientem jest osoba fizyczna, nie trzeba wystawiać faktur, chyba że osoba taka zwróci się z takim żądaniem do przedsiębiorcy.


- Przy fakturach elektronicznych chodzi o zapewnienie, że faktura wystawiona przez sprzedawcę jest identyczna w swej treści z fakturą, którą posiada nabywca. Innymi słowy, kwota zadeklarowanego przez sprzedawcę podatku należnego nie powinna być mniejsza niż kwota odliczona przez nabywcę - podkreślił Roman Namysłowski.


Wskazał jednocześnie, że jeżeli wymienione warunki dotyczące e-faktur nie są spełnione, wydrukowany dokument ma jedynie wartość informacyjną i nie daje nabywcy towarów żadnych uprawnień, a sprzedawcy nie zwalnia z obowiązku wystawienia faktury VAT.


Ważne!

Wystawianie i przesyłanie przez podatników faktur VAT w formie elektronicznej będzie możliwe dopiero po uzyskaniu przez nich akceptacji takiego sposobu obiegu dokumentów od odbiorców faktur


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA