REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w rozliczeniu dotacji mogą być kosztowne

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Fiskus sprawdza rozliczenia otrzymanych przez podatników dotacji. Błędy mogą skutkować koniecznością zapłaty zaległości podatkowej. Korzystający z dopłat muszą zadbać o zgromadzenie solidnej dokumentacji.


Urzędy skarbowe oraz urzędy kontroli skarbowej sprawdzają, jak przedsiębiorcy wykorzystują i rozliczają dotacje, zarówno krajowe, jak i unijne. Czynności kontrolne fiskusa są kompleksowe i obejmują przedsiębiorców otrzymujących tego typu środki oraz instytucje wypłacające pieniądze. Z zapowiedzi urzędników wynika, że kontrole w tym zakresie będą coraz częstsze, gdyż coraz więcej przedsiębiorców z dotacji korzysta.


Wspólnie z ekspertami Accreo Taxand wyjaśnimy, jak podatnik powinien przygotować się do kontroli w zakresie podatkowego rozliczenia dotacji, aby przejść ją bez stresu i wyjść z niej obronną ręką.


Niebezpieczne zwolnienia


Każdy podatnik otrzymujący dotację powinien mieć świadomość, że przedstawiciele administracji skarbowej mogą sprawdzać prawidłowość rozliczenia otrzymanych przez niego środków.


- Kilka kwestii podatkowych związanych z rozliczeniem dotacji unijnych może skupić na sobie uwagę władz skarbowych. Należy do nich zasadność zastosowania przez przedsiębiorcę zwolnień z opodatkowania podatkiem dochodowym otrzymanych środków pomocowych - wyjaśniła Hanna Filipczyk, menedżer w dziale doradztwa podatkowego Accreo Taxand.


Jednocześnie wskazała, że należy pamiętać o kontrowersyjnej interpretacji ministra finansów z 30 sierpnia 2006 r. (nr DD6-8213-8/06 /DZ/412), zgodnie z którą dotacje pieniężne otrzymane w ramach perspektywy finansowej 2004-2006 na cele inne od inwestycyjnych nie korzystają ze zwolnień z podatku dochodowego.


- Stanowisko ministerialne zasługuje na krytykę, jednak wzoruje się na nim praktyka władz skarbowych. Szczęśliwie, ze względu na zmianę ustawy o finansach publicznych, problem nie będzie dotyczyć przyszłych dotacji, otrzymanych w ramach perspektywy finansowej 2007-2013, na podstawie ustawy z o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - dodała Hanna Filipczyk.


Kontrola kosztów


Według Hanny Filipczyk, kontrolujący mogą również zainteresować się tym, czy przedsiębiorca wywiązał się z obowiązków płatnika w odniesieniu do wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację projektu finansowanego dotacją. Problemem może okazać się również rozpoznanie jako kosztu wydatków związanych z procesem aplikacyjnym, w tym z pozyskiwaniem środków pomocowych przeznaczonych na cele inwestycyjne.


- Jak wiadomo, w tej ostatniej sprawie wciąż brak jednolitego, korzystnego dla podatnika, stanowiska administracji skarbowej - zauważyła ekspert Accreo Taxand.


Dodała także, że co do dotacji inwestycyjnych - odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych współfinansowanych dotacją nie stanowią kosztu podatkowego w części przypadającej proporcjonalnie na otrzymane wsparcie. Stąd organy podatkowe mogą badać, czy podatnik dokonał stosownego wyłączenia z kosztów i czy uczynił to w odniesieniu do właściwych środków trwałych.


- Na wypadek kontroli warto zatem przygotować dokumentację wskazującą, które środki trwałe zostały sfinansowane dotacją, zwłaszcza kompletną umowę o dofinansowanie projektów i składane wnioski o płatność - radziła Hanna Filipczyk.


Michał Gwizda, menedżer w dziale doradztwa europejskiego Accreo Taxand, zwraca przy tym uwagę, że o ile stwierdzenie wad w rozliczeniach podatkowych może oznaczać, że po stronie przedsiębiorcy powstała zaległość podatkowa (nie wpływa natomiast na samo uprawnienie do korzystania z dotacji), o tyle nieprawidłowości w wykorzystaniu środków pomocowych mogą skutkować nawet najbardziej dotkliwymi konsekwencjami: koniecznością zwrotu otrzymanej dotacji wraz z odsetkami.


Dokumentacja może pomóc


Aby kontrola fiskusa nie okazała się drogą przez mękę, warto na bieżąco prowadzić odpowiednią dokumentację.


Mariusz Machciński, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego Accreo Taxand, wskazał, że rola dokumentów w kontroli podatkowej jest ogromna. Urzędnicy mimo formalnie obowiązującej zasady równej mocy wszystkich środków dowodowych, często preferują dokumenty zamiast wyjaśnień kontrolowanego czy zeznań świadków.


- Zebranie takich dokumentów z wyprzedzeniem oraz zadbanie o ich uporządkowanie powinno istotnie ułatwić przyszłe kontakty z urzędnikami - tłumaczył Mariusz Machciński.


Według niego, kwestie budzące wątpliwości warto bezpośrednio wyjaśniać z urzędem skarbowym jeszcze przed wszczęciem kontroli, występując z wnioskiem o interpretację podatkową. Przedsiębiorcy, którzy uzyskają pozytywną interpretację, korzystają bowiem ze szczególnej ochrony. Zastosowanie się przez nich do treści takiej interpretacji, co do zasady, nie może im szkodzić, nawet wówczas, gdy organ przeprowadzający kontrolę ma na dany temat zdanie inne niż organ, który wydał interpretację.


- Zachowanie bieżącego nadzoru nad kontrolą podatkową pozwoli uniknąć niespodzianek w postaci sprzecznych wyjaśnień pracowników czy niekontrolowanego wypływu z firmy informacji i dokumentów, co skrzętnie wykorzystują, a niekiedy nawet inicjują urzędnicy. Dlatego warto wyznaczyć osobę, która będzie reprezentowała przedsiębiorcę w trakcie kontroli i czuwała z jego strony nad jej prawidłowym przebiegiem - radził Mariusz Machciński.


11,5
proc. wynoszą obecnie odsetki od zaległości podatkowych w skali rocznej


ZE STRONY BIZNESU: DOTACJE UNIJNE

Na lata 2004-2006 Bruksela przyznała Polsce 37 mld zł wsparcia na pomoc dla przedsiębiorców i rozwój regionalny. Do końca I kwartału 2007 r. wydaliśmy z tej sumy ponad 13 mld zł. Na okres 2007-2013 Unia Europejska przyznała nam ponad 67 mld euro (ok. 260 mld zł) wsparcia w ramach funduszy unijnych.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jak urzędnicy kontrolują podatników


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl


OPINIE


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Hanna Filipczyk, menedżer w Accreo Taxand

Rozliczenie podatkowe dotacji może stać się przedmiotem kontroli prowadzonej przez organy podatkowe (naczelnika urzędu skarbowego) lub organy kontroli skarbowej (dyrektora urzędu kontroli skarbowej) na zasadach ogólnych. Choć przebieg kontroli i związanego z nią postępowania jest w obu przypadkach podobny - m.in. ze względu na fakt, że ustawa o kontroli skarbowej odsyła w sprawach nieuregulowanych do Ordynacji podatkowej - to jednak występują tu pewne proceduralne odrębności. W szczególności, kontrola podatkowa mieści się wewnątrz postępowania kontrolnego (prowadzonego przez organy kontroli skarbowej), to znaczy odbywa się w jego trakcie, podczas gdy w przypadku działań urzędów skarbowych kontrola taka poprzedza wszczęcie postępowania podatkowego.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Michał Gwizda, menedżer w Accreo Taxand

Organy kontroli skarbowej są upoważnione do kontrolowania nie tylko rozliczeń podatkowych, lecz także zgodności z prawem wykorzystania środków unijnych. Tego rodzaju postępowanie kontrolne ma inny zakres przedmiotowy niż prowadzone w zakresie podatków, jednak z punktu widzenia przedsiębiorcy pod względem proceduralnym przebiega podobnie - z tym zastrzeżeniem, że kończy się nie decyzją administracyjną, a wynikiem kontroli, przekazywanym następnie instytucji, z którą przedsiębiorca zawarł umowę o dofinansowanie.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Mariusz Machciński, starszy konsultant w Accreo Taxand

Kontrola podatkowa ze swojej istoty skierowana jest na zbadanie pewnych zaszłości: konsekwencji podatkowych zdarzenia, które miało miejsce w przeszłości. Próba odtworzenia przebiegu takiego zdarzenia po pewnym czasie - na etapie kontroli podatkowej - może zakończyć się niepowodzeniem. Częstokroć okazuje się bowiem, że dokumentacja jest niepełna, osoby, które mogłyby udzielić wyjaśnień, już nie pracują w firmie, wyjaśnienia składane przez innych pracowników są sprzeczne ze sobą. Dlatego najlepiej przygotować się do kontroli wcześniej. Przed wszczęciem kontroli trzeba zgromadzić odpowiednie dokumenty, wyjaśnić z urzędem skarbowym kwestie wątpliwe oraz wprowadzić procedury wewnętrzne w zakresie zarządzania kontrolą podatkową.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA