REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w rozliczeniu dotacji mogą być kosztowne

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Fiskus sprawdza rozliczenia otrzymanych przez podatników dotacji. Błędy mogą skutkować koniecznością zapłaty zaległości podatkowej. Korzystający z dopłat muszą zadbać o zgromadzenie solidnej dokumentacji.


Urzędy skarbowe oraz urzędy kontroli skarbowej sprawdzają, jak przedsiębiorcy wykorzystują i rozliczają dotacje, zarówno krajowe, jak i unijne. Czynności kontrolne fiskusa są kompleksowe i obejmują przedsiębiorców otrzymujących tego typu środki oraz instytucje wypłacające pieniądze. Z zapowiedzi urzędników wynika, że kontrole w tym zakresie będą coraz częstsze, gdyż coraz więcej przedsiębiorców z dotacji korzysta.


Wspólnie z ekspertami Accreo Taxand wyjaśnimy, jak podatnik powinien przygotować się do kontroli w zakresie podatkowego rozliczenia dotacji, aby przejść ją bez stresu i wyjść z niej obronną ręką.


Niebezpieczne zwolnienia


Każdy podatnik otrzymujący dotację powinien mieć świadomość, że przedstawiciele administracji skarbowej mogą sprawdzać prawidłowość rozliczenia otrzymanych przez niego środków.


- Kilka kwestii podatkowych związanych z rozliczeniem dotacji unijnych może skupić na sobie uwagę władz skarbowych. Należy do nich zasadność zastosowania przez przedsiębiorcę zwolnień z opodatkowania podatkiem dochodowym otrzymanych środków pomocowych - wyjaśniła Hanna Filipczyk, menedżer w dziale doradztwa podatkowego Accreo Taxand.


Jednocześnie wskazała, że należy pamiętać o kontrowersyjnej interpretacji ministra finansów z 30 sierpnia 2006 r. (nr DD6-8213-8/06 /DZ/412), zgodnie z którą dotacje pieniężne otrzymane w ramach perspektywy finansowej 2004-2006 na cele inne od inwestycyjnych nie korzystają ze zwolnień z podatku dochodowego.


- Stanowisko ministerialne zasługuje na krytykę, jednak wzoruje się na nim praktyka władz skarbowych. Szczęśliwie, ze względu na zmianę ustawy o finansach publicznych, problem nie będzie dotyczyć przyszłych dotacji, otrzymanych w ramach perspektywy finansowej 2007-2013, na podstawie ustawy z o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - dodała Hanna Filipczyk.


Kontrola kosztów


Według Hanny Filipczyk, kontrolujący mogą również zainteresować się tym, czy przedsiębiorca wywiązał się z obowiązków płatnika w odniesieniu do wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację projektu finansowanego dotacją. Problemem może okazać się również rozpoznanie jako kosztu wydatków związanych z procesem aplikacyjnym, w tym z pozyskiwaniem środków pomocowych przeznaczonych na cele inwestycyjne.


- Jak wiadomo, w tej ostatniej sprawie wciąż brak jednolitego, korzystnego dla podatnika, stanowiska administracji skarbowej - zauważyła ekspert Accreo Taxand.


Dodała także, że co do dotacji inwestycyjnych - odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych współfinansowanych dotacją nie stanowią kosztu podatkowego w części przypadającej proporcjonalnie na otrzymane wsparcie. Stąd organy podatkowe mogą badać, czy podatnik dokonał stosownego wyłączenia z kosztów i czy uczynił to w odniesieniu do właściwych środków trwałych.


- Na wypadek kontroli warto zatem przygotować dokumentację wskazującą, które środki trwałe zostały sfinansowane dotacją, zwłaszcza kompletną umowę o dofinansowanie projektów i składane wnioski o płatność - radziła Hanna Filipczyk.


Michał Gwizda, menedżer w dziale doradztwa europejskiego Accreo Taxand, zwraca przy tym uwagę, że o ile stwierdzenie wad w rozliczeniach podatkowych może oznaczać, że po stronie przedsiębiorcy powstała zaległość podatkowa (nie wpływa natomiast na samo uprawnienie do korzystania z dotacji), o tyle nieprawidłowości w wykorzystaniu środków pomocowych mogą skutkować nawet najbardziej dotkliwymi konsekwencjami: koniecznością zwrotu otrzymanej dotacji wraz z odsetkami.


Dokumentacja może pomóc


Aby kontrola fiskusa nie okazała się drogą przez mękę, warto na bieżąco prowadzić odpowiednią dokumentację.


Mariusz Machciński, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego Accreo Taxand, wskazał, że rola dokumentów w kontroli podatkowej jest ogromna. Urzędnicy mimo formalnie obowiązującej zasady równej mocy wszystkich środków dowodowych, często preferują dokumenty zamiast wyjaśnień kontrolowanego czy zeznań świadków.


- Zebranie takich dokumentów z wyprzedzeniem oraz zadbanie o ich uporządkowanie powinno istotnie ułatwić przyszłe kontakty z urzędnikami - tłumaczył Mariusz Machciński.


Według niego, kwestie budzące wątpliwości warto bezpośrednio wyjaśniać z urzędem skarbowym jeszcze przed wszczęciem kontroli, występując z wnioskiem o interpretację podatkową. Przedsiębiorcy, którzy uzyskają pozytywną interpretację, korzystają bowiem ze szczególnej ochrony. Zastosowanie się przez nich do treści takiej interpretacji, co do zasady, nie może im szkodzić, nawet wówczas, gdy organ przeprowadzający kontrolę ma na dany temat zdanie inne niż organ, który wydał interpretację.


- Zachowanie bieżącego nadzoru nad kontrolą podatkową pozwoli uniknąć niespodzianek w postaci sprzecznych wyjaśnień pracowników czy niekontrolowanego wypływu z firmy informacji i dokumentów, co skrzętnie wykorzystują, a niekiedy nawet inicjują urzędnicy. Dlatego warto wyznaczyć osobę, która będzie reprezentowała przedsiębiorcę w trakcie kontroli i czuwała z jego strony nad jej prawidłowym przebiegiem - radził Mariusz Machciński.


11,5
proc. wynoszą obecnie odsetki od zaległości podatkowych w skali rocznej


ZE STRONY BIZNESU: DOTACJE UNIJNE

Na lata 2004-2006 Bruksela przyznała Polsce 37 mld zł wsparcia na pomoc dla przedsiębiorców i rozwój regionalny. Do końca I kwartału 2007 r. wydaliśmy z tej sumy ponad 13 mld zł. Na okres 2007-2013 Unia Europejska przyznała nam ponad 67 mld euro (ok. 260 mld zł) wsparcia w ramach funduszy unijnych.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jak urzędnicy kontrolują podatników


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl


OPINIE


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Hanna Filipczyk, menedżer w Accreo Taxand

Rozliczenie podatkowe dotacji może stać się przedmiotem kontroli prowadzonej przez organy podatkowe (naczelnika urzędu skarbowego) lub organy kontroli skarbowej (dyrektora urzędu kontroli skarbowej) na zasadach ogólnych. Choć przebieg kontroli i związanego z nią postępowania jest w obu przypadkach podobny - m.in. ze względu na fakt, że ustawa o kontroli skarbowej odsyła w sprawach nieuregulowanych do Ordynacji podatkowej - to jednak występują tu pewne proceduralne odrębności. W szczególności, kontrola podatkowa mieści się wewnątrz postępowania kontrolnego (prowadzonego przez organy kontroli skarbowej), to znaczy odbywa się w jego trakcie, podczas gdy w przypadku działań urzędów skarbowych kontrola taka poprzedza wszczęcie postępowania podatkowego.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Michał Gwizda, menedżer w Accreo Taxand

Organy kontroli skarbowej są upoważnione do kontrolowania nie tylko rozliczeń podatkowych, lecz także zgodności z prawem wykorzystania środków unijnych. Tego rodzaju postępowanie kontrolne ma inny zakres przedmiotowy niż prowadzone w zakresie podatków, jednak z punktu widzenia przedsiębiorcy pod względem proceduralnym przebiega podobnie - z tym zastrzeżeniem, że kończy się nie decyzją administracyjną, a wynikiem kontroli, przekazywanym następnie instytucji, z którą przedsiębiorca zawarł umowę o dofinansowanie.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Mariusz Machciński, starszy konsultant w Accreo Taxand

Kontrola podatkowa ze swojej istoty skierowana jest na zbadanie pewnych zaszłości: konsekwencji podatkowych zdarzenia, które miało miejsce w przeszłości. Próba odtworzenia przebiegu takiego zdarzenia po pewnym czasie - na etapie kontroli podatkowej - może zakończyć się niepowodzeniem. Częstokroć okazuje się bowiem, że dokumentacja jest niepełna, osoby, które mogłyby udzielić wyjaśnień, już nie pracują w firmie, wyjaśnienia składane przez innych pracowników są sprzeczne ze sobą. Dlatego najlepiej przygotować się do kontroli wcześniej. Przed wszczęciem kontroli trzeba zgromadzić odpowiednie dokumenty, wyjaśnić z urzędem skarbowym kwestie wątpliwe oraz wprowadzić procedury wewnętrzne w zakresie zarządzania kontrolą podatkową.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA