REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w rozliczeniu dotacji mogą być kosztowne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Fiskus sprawdza rozliczenia otrzymanych przez podatników dotacji. Błędy mogą skutkować koniecznością zapłaty zaległości podatkowej. Korzystający z dopłat muszą zadbać o zgromadzenie solidnej dokumentacji.


Urzędy skarbowe oraz urzędy kontroli skarbowej sprawdzają, jak przedsiębiorcy wykorzystują i rozliczają dotacje, zarówno krajowe, jak i unijne. Czynności kontrolne fiskusa są kompleksowe i obejmują przedsiębiorców otrzymujących tego typu środki oraz instytucje wypłacające pieniądze. Z zapowiedzi urzędników wynika, że kontrole w tym zakresie będą coraz częstsze, gdyż coraz więcej przedsiębiorców z dotacji korzysta.


Wspólnie z ekspertami Accreo Taxand wyjaśnimy, jak podatnik powinien przygotować się do kontroli w zakresie podatkowego rozliczenia dotacji, aby przejść ją bez stresu i wyjść z niej obronną ręką.


Niebezpieczne zwolnienia


Każdy podatnik otrzymujący dotację powinien mieć świadomość, że przedstawiciele administracji skarbowej mogą sprawdzać prawidłowość rozliczenia otrzymanych przez niego środków.


- Kilka kwestii podatkowych związanych z rozliczeniem dotacji unijnych może skupić na sobie uwagę władz skarbowych. Należy do nich zasadność zastosowania przez przedsiębiorcę zwolnień z opodatkowania podatkiem dochodowym otrzymanych środków pomocowych - wyjaśniła Hanna Filipczyk, menedżer w dziale doradztwa podatkowego Accreo Taxand.


Jednocześnie wskazała, że należy pamiętać o kontrowersyjnej interpretacji ministra finansów z 30 sierpnia 2006 r. (nr DD6-8213-8/06 /DZ/412), zgodnie z którą dotacje pieniężne otrzymane w ramach perspektywy finansowej 2004-2006 na cele inne od inwestycyjnych nie korzystają ze zwolnień z podatku dochodowego.


- Stanowisko ministerialne zasługuje na krytykę, jednak wzoruje się na nim praktyka władz skarbowych. Szczęśliwie, ze względu na zmianę ustawy o finansach publicznych, problem nie będzie dotyczyć przyszłych dotacji, otrzymanych w ramach perspektywy finansowej 2007-2013, na podstawie ustawy z o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - dodała Hanna Filipczyk.


Kontrola kosztów


Według Hanny Filipczyk, kontrolujący mogą również zainteresować się tym, czy przedsiębiorca wywiązał się z obowiązków płatnika w odniesieniu do wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację projektu finansowanego dotacją. Problemem może okazać się również rozpoznanie jako kosztu wydatków związanych z procesem aplikacyjnym, w tym z pozyskiwaniem środków pomocowych przeznaczonych na cele inwestycyjne.


- Jak wiadomo, w tej ostatniej sprawie wciąż brak jednolitego, korzystnego dla podatnika, stanowiska administracji skarbowej - zauważyła ekspert Accreo Taxand.


Dodała także, że co do dotacji inwestycyjnych - odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych współfinansowanych dotacją nie stanowią kosztu podatkowego w części przypadającej proporcjonalnie na otrzymane wsparcie. Stąd organy podatkowe mogą badać, czy podatnik dokonał stosownego wyłączenia z kosztów i czy uczynił to w odniesieniu do właściwych środków trwałych.


- Na wypadek kontroli warto zatem przygotować dokumentację wskazującą, które środki trwałe zostały sfinansowane dotacją, zwłaszcza kompletną umowę o dofinansowanie projektów i składane wnioski o płatność - radziła Hanna Filipczyk.


Michał Gwizda, menedżer w dziale doradztwa europejskiego Accreo Taxand, zwraca przy tym uwagę, że o ile stwierdzenie wad w rozliczeniach podatkowych może oznaczać, że po stronie przedsiębiorcy powstała zaległość podatkowa (nie wpływa natomiast na samo uprawnienie do korzystania z dotacji), o tyle nieprawidłowości w wykorzystaniu środków pomocowych mogą skutkować nawet najbardziej dotkliwymi konsekwencjami: koniecznością zwrotu otrzymanej dotacji wraz z odsetkami.


Dokumentacja może pomóc


Aby kontrola fiskusa nie okazała się drogą przez mękę, warto na bieżąco prowadzić odpowiednią dokumentację.


Mariusz Machciński, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego Accreo Taxand, wskazał, że rola dokumentów w kontroli podatkowej jest ogromna. Urzędnicy mimo formalnie obowiązującej zasady równej mocy wszystkich środków dowodowych, często preferują dokumenty zamiast wyjaśnień kontrolowanego czy zeznań świadków.


- Zebranie takich dokumentów z wyprzedzeniem oraz zadbanie o ich uporządkowanie powinno istotnie ułatwić przyszłe kontakty z urzędnikami - tłumaczył Mariusz Machciński.


Według niego, kwestie budzące wątpliwości warto bezpośrednio wyjaśniać z urzędem skarbowym jeszcze przed wszczęciem kontroli, występując z wnioskiem o interpretację podatkową. Przedsiębiorcy, którzy uzyskają pozytywną interpretację, korzystają bowiem ze szczególnej ochrony. Zastosowanie się przez nich do treści takiej interpretacji, co do zasady, nie może im szkodzić, nawet wówczas, gdy organ przeprowadzający kontrolę ma na dany temat zdanie inne niż organ, który wydał interpretację.


- Zachowanie bieżącego nadzoru nad kontrolą podatkową pozwoli uniknąć niespodzianek w postaci sprzecznych wyjaśnień pracowników czy niekontrolowanego wypływu z firmy informacji i dokumentów, co skrzętnie wykorzystują, a niekiedy nawet inicjują urzędnicy. Dlatego warto wyznaczyć osobę, która będzie reprezentowała przedsiębiorcę w trakcie kontroli i czuwała z jego strony nad jej prawidłowym przebiegiem - radził Mariusz Machciński.


11,5
proc. wynoszą obecnie odsetki od zaległości podatkowych w skali rocznej


ZE STRONY BIZNESU: DOTACJE UNIJNE

Na lata 2004-2006 Bruksela przyznała Polsce 37 mld zł wsparcia na pomoc dla przedsiębiorców i rozwój regionalny. Do końca I kwartału 2007 r. wydaliśmy z tej sumy ponad 13 mld zł. Na okres 2007-2013 Unia Europejska przyznała nam ponad 67 mld euro (ok. 260 mld zł) wsparcia w ramach funduszy unijnych.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jak urzędnicy kontrolują podatników


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl


OPINIE


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Hanna Filipczyk, menedżer w Accreo Taxand

Rozliczenie podatkowe dotacji może stać się przedmiotem kontroli prowadzonej przez organy podatkowe (naczelnika urzędu skarbowego) lub organy kontroli skarbowej (dyrektora urzędu kontroli skarbowej) na zasadach ogólnych. Choć przebieg kontroli i związanego z nią postępowania jest w obu przypadkach podobny - m.in. ze względu na fakt, że ustawa o kontroli skarbowej odsyła w sprawach nieuregulowanych do Ordynacji podatkowej - to jednak występują tu pewne proceduralne odrębności. W szczególności, kontrola podatkowa mieści się wewnątrz postępowania kontrolnego (prowadzonego przez organy kontroli skarbowej), to znaczy odbywa się w jego trakcie, podczas gdy w przypadku działań urzędów skarbowych kontrola taka poprzedza wszczęcie postępowania podatkowego.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Michał Gwizda, menedżer w Accreo Taxand

Organy kontroli skarbowej są upoważnione do kontrolowania nie tylko rozliczeń podatkowych, lecz także zgodności z prawem wykorzystania środków unijnych. Tego rodzaju postępowanie kontrolne ma inny zakres przedmiotowy niż prowadzone w zakresie podatków, jednak z punktu widzenia przedsiębiorcy pod względem proceduralnym przebiega podobnie - z tym zastrzeżeniem, że kończy się nie decyzją administracyjną, a wynikiem kontroli, przekazywanym następnie instytucji, z którą przedsiębiorca zawarł umowę o dofinansowanie.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Mariusz Machciński, starszy konsultant w Accreo Taxand

Kontrola podatkowa ze swojej istoty skierowana jest na zbadanie pewnych zaszłości: konsekwencji podatkowych zdarzenia, które miało miejsce w przeszłości. Próba odtworzenia przebiegu takiego zdarzenia po pewnym czasie - na etapie kontroli podatkowej - może zakończyć się niepowodzeniem. Częstokroć okazuje się bowiem, że dokumentacja jest niepełna, osoby, które mogłyby udzielić wyjaśnień, już nie pracują w firmie, wyjaśnienia składane przez innych pracowników są sprzeczne ze sobą. Dlatego najlepiej przygotować się do kontroli wcześniej. Przed wszczęciem kontroli trzeba zgromadzić odpowiednie dokumenty, wyjaśnić z urzędem skarbowym kwestie wątpliwe oraz wprowadzić procedury wewnętrzne w zakresie zarządzania kontrolą podatkową.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA