REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż uprawnień jest objęta 22-proc. stawką VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Matusik
Marcin Matyka

REKLAMA

22-proc. stawką VAT powinna być opodatkowana sprzedaż uprawnień wynikających z czerwonych certyfikatów, czyli świadectw pochodzenia energii elektrycznej uzyskanej w procesie wytwarzania ciepła.


Nowelizacja ustawy Prawo energetyczne z 12 stycznia 2007 r. powołuje system tzw. czerwonych certyfikatów - świadectw pochodzenia energii wytworzonej w kogeneracji (tj. energii elektrycznej wytwarzanej w procesie wytwarzania ciepła). System ten uprości wywiązywanie się przez przedsiębiorstwa sprzedające odbiorcom końcowym energię elektryczną z obowiązku zakupu energii elektrycznej wytworzonej w kogeneracji.


Warto określić podstawowe konsekwencje podatkowe nowego systemu.


Zmiana przepisów


Do 30 czerwca 2007 r. przedsiębiorstwa sprzedające energię elektryczną odbiorcom końcowym mają obowiązek zakupu określonej ilości energii wytworzonej w kogeneracji. Od 1 lipca obowiązek ten będzie realizowany poprzez system czerwonych certyfikatów.


Świadectwa pochodzenia energii z kogeneracji (czerwone certyfikaty) będą przydzielane podmiotom wytwarzającym energię w skojarzeniu z energią cieplną. Czerwone certyfikaty (a ściślej prawa majątkowe z nich wynikające) będą przedmiotem obrotu na Towarowej Giełdzie Energii (TGE). Jednocześnie podmiot sprzedający energię elektryczną odbiorcom końcowym będzie miał obowiązek nabycia certyfikatów i przedstawienia ich do umorzenia w ilości odpowiadającej określonej części sprzedawanej energii. Umorzenia dokonywać będzie prezes URE. W razie nieprzedstawienia do umorzenia wymaganej ilości czerwonych certyfikatów sprzedawca będzie uiszczał opłatę zastępczą. Umorzenia certyfikatów za dany rok można dokonywać do 31 marca kolejnego roku.


Przychody podatkowe


Pierwsze pytanie, na które należy odpowiedzieć to, czy pierwotne przydzielenie certyfikatów wytwórcom energii elektrycznej w kogeneracji jest czynnością opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT). Dotychczasowa praktyka organów podatkowych, w odniesieniu do zielonych certyfikatów wskazuje, że pierwotny przydział czerwonych certyfikatów nie spowoduje dla wytwórcy powstania przychodów podatkowych. Przychód do opodatkowania powstanie natomiast z chwilą ich zbycia.


Problemy może sprawiać też prawidłowe ustalenie momentu rozpoznania oraz wysokości kosztów podatkowych w przypadku zbycia lub umorzenia czerwonych certyfikatów. Z uwagi na fakt, że przychód ze sprzedaży czerwonych certyfikatów może wystąpić w innym miesiącu (roku) niż przychód ze sprzedaży energii elektrycznej, może powstać wątpliwość, które koszty uznać za koszty bezpośrednio związane z przychodami ze sprzedaży czerwonych certyfikatów, a które za związane ze sprzedażą energii elektrycznej. Implikuje to na moment rozpoznania tych kosztów - w okresie, w którym osiągnięto przychody ze sprzedaży czerwonych certyfikatów, bądź w okresie, w którym osiągnięto przychody ze sprzedaży energii.


Wydaje się, że przychody ze sprzedaży czerwonych certyfikatów można traktować jako odrębne źródło przychodów w stosunku do przychodów z tytułu sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej. Koszty związane bezpośrednio z przychodami ze sprzedaży energii (np. koszt zakupu węgla spalanego w elektrociepłowni) należy zatem alokować wyłącznie do przychodów ze sprzedaży energii. Kosztami bezpośrednio związanymi z przychodami ze sprzedaży certyfikatów są natomiast opłaty administracyjne i prowizje towarzyszące transakcji zbycia oraz pierwotnego przydziału certyfikatów.


Ważne uprawnienia


Uprawnienia wynikające z certyfikatów mogą być również sprzedawane przez podmiot, który nie otrzymał ich w drodze pierwotnego przydziału (tj. wytwórcę), lecz nabył je od wytwórcy lub pośrednika. W takim przypadku kosztem uzyskania przychodu ze sprzedaży uprawnień (powstającym w momencie ich zbycia) bezpośrednio związanymi z tą czynnością będzie ich cena zakupu oraz prowizje i opłaty administracyjne towarzyszące transakcjom nabycia i zbycia. Koszty podatkowe w przypadku umorzenia czerwonych certyfikatów należy rozpoznawać, co do zasady, w analogiczny sposób.


W świetle dotychczasowej praktyki wykształconej w zakresie obrotu uprawnieniami wynikającymi z tzw. zielonych certyfikatów, sprzedaż uprawnień wynikających z czerwonych certyfikatów powinna być opodatkowana 22-proc. stawką VAT. Obowiązek podatkowy powinien powstać z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności. Jednak odliczenie podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie świadectw pochodzenia następuje na zasadach ogólnych - w miesiącu otrzymania faktury lub w miesiącu następnym. Zarówno przydzielenie przez URE uprawnień wytwórcom energii elektrycznej w kogeneracji, jak i umorzenie tych uprawnień przez podmioty do tego zobowiązane nie będzie zaś mieć wpływu na rozliczenia z tytułu VAT.


Ważne!

Przychody ze sprzedaży czerwonych certyfikatów można traktować jako odrębne źródło przychodów w stosunku do przychodów z tytułu sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej


MARCIN MATYKA

starszy menedżer, doradca podatkowy w Grupie Energetycznej Deloitte

BARTOSZ MATUSIK

konsultant, doradca podatkowy w tej grupie


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

REKLAMA

Doradcy podatkowi w przededniu rewolucji. Założą togi, jak adwokaci i radcowie prawni

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA