REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż uprawnień jest objęta 22-proc. stawką VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Matusik
Marcin Matyka

REKLAMA

22-proc. stawką VAT powinna być opodatkowana sprzedaż uprawnień wynikających z czerwonych certyfikatów, czyli świadectw pochodzenia energii elektrycznej uzyskanej w procesie wytwarzania ciepła.


Nowelizacja ustawy Prawo energetyczne z 12 stycznia 2007 r. powołuje system tzw. czerwonych certyfikatów - świadectw pochodzenia energii wytworzonej w kogeneracji (tj. energii elektrycznej wytwarzanej w procesie wytwarzania ciepła). System ten uprości wywiązywanie się przez przedsiębiorstwa sprzedające odbiorcom końcowym energię elektryczną z obowiązku zakupu energii elektrycznej wytworzonej w kogeneracji.


Warto określić podstawowe konsekwencje podatkowe nowego systemu.


Zmiana przepisów


Do 30 czerwca 2007 r. przedsiębiorstwa sprzedające energię elektryczną odbiorcom końcowym mają obowiązek zakupu określonej ilości energii wytworzonej w kogeneracji. Od 1 lipca obowiązek ten będzie realizowany poprzez system czerwonych certyfikatów.


Świadectwa pochodzenia energii z kogeneracji (czerwone certyfikaty) będą przydzielane podmiotom wytwarzającym energię w skojarzeniu z energią cieplną. Czerwone certyfikaty (a ściślej prawa majątkowe z nich wynikające) będą przedmiotem obrotu na Towarowej Giełdzie Energii (TGE). Jednocześnie podmiot sprzedający energię elektryczną odbiorcom końcowym będzie miał obowiązek nabycia certyfikatów i przedstawienia ich do umorzenia w ilości odpowiadającej określonej części sprzedawanej energii. Umorzenia dokonywać będzie prezes URE. W razie nieprzedstawienia do umorzenia wymaganej ilości czerwonych certyfikatów sprzedawca będzie uiszczał opłatę zastępczą. Umorzenia certyfikatów za dany rok można dokonywać do 31 marca kolejnego roku.


Przychody podatkowe


Pierwsze pytanie, na które należy odpowiedzieć to, czy pierwotne przydzielenie certyfikatów wytwórcom energii elektrycznej w kogeneracji jest czynnością opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT). Dotychczasowa praktyka organów podatkowych, w odniesieniu do zielonych certyfikatów wskazuje, że pierwotny przydział czerwonych certyfikatów nie spowoduje dla wytwórcy powstania przychodów podatkowych. Przychód do opodatkowania powstanie natomiast z chwilą ich zbycia.


Problemy może sprawiać też prawidłowe ustalenie momentu rozpoznania oraz wysokości kosztów podatkowych w przypadku zbycia lub umorzenia czerwonych certyfikatów. Z uwagi na fakt, że przychód ze sprzedaży czerwonych certyfikatów może wystąpić w innym miesiącu (roku) niż przychód ze sprzedaży energii elektrycznej, może powstać wątpliwość, które koszty uznać za koszty bezpośrednio związane z przychodami ze sprzedaży czerwonych certyfikatów, a które za związane ze sprzedażą energii elektrycznej. Implikuje to na moment rozpoznania tych kosztów - w okresie, w którym osiągnięto przychody ze sprzedaży czerwonych certyfikatów, bądź w okresie, w którym osiągnięto przychody ze sprzedaży energii.


Wydaje się, że przychody ze sprzedaży czerwonych certyfikatów można traktować jako odrębne źródło przychodów w stosunku do przychodów z tytułu sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej. Koszty związane bezpośrednio z przychodami ze sprzedaży energii (np. koszt zakupu węgla spalanego w elektrociepłowni) należy zatem alokować wyłącznie do przychodów ze sprzedaży energii. Kosztami bezpośrednio związanymi z przychodami ze sprzedaży certyfikatów są natomiast opłaty administracyjne i prowizje towarzyszące transakcji zbycia oraz pierwotnego przydziału certyfikatów.


Ważne uprawnienia


Uprawnienia wynikające z certyfikatów mogą być również sprzedawane przez podmiot, który nie otrzymał ich w drodze pierwotnego przydziału (tj. wytwórcę), lecz nabył je od wytwórcy lub pośrednika. W takim przypadku kosztem uzyskania przychodu ze sprzedaży uprawnień (powstającym w momencie ich zbycia) bezpośrednio związanymi z tą czynnością będzie ich cena zakupu oraz prowizje i opłaty administracyjne towarzyszące transakcjom nabycia i zbycia. Koszty podatkowe w przypadku umorzenia czerwonych certyfikatów należy rozpoznawać, co do zasady, w analogiczny sposób.


W świetle dotychczasowej praktyki wykształconej w zakresie obrotu uprawnieniami wynikającymi z tzw. zielonych certyfikatów, sprzedaż uprawnień wynikających z czerwonych certyfikatów powinna być opodatkowana 22-proc. stawką VAT. Obowiązek podatkowy powinien powstać z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności. Jednak odliczenie podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie świadectw pochodzenia następuje na zasadach ogólnych - w miesiącu otrzymania faktury lub w miesiącu następnym. Zarówno przydzielenie przez URE uprawnień wytwórcom energii elektrycznej w kogeneracji, jak i umorzenie tych uprawnień przez podmioty do tego zobowiązane nie będzie zaś mieć wpływu na rozliczenia z tytułu VAT.


Ważne!

Przychody ze sprzedaży czerwonych certyfikatów można traktować jako odrębne źródło przychodów w stosunku do przychodów z tytułu sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej


MARCIN MATYKA

starszy menedżer, doradca podatkowy w Grupie Energetycznej Deloitte

BARTOSZ MATUSIK

konsultant, doradca podatkowy w tej grupie


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA