REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis wystawcy nie ułatwi rozliczenia fikcyjnej faktury

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Jeśli podatnik otrzyma fakturę dotyczącą fikcyjnej transakcji, nie ma prawa do odliczenia wykazanego w niej VAT. Podpisanie takiej faktury przez jej wystawcę nie zmieni sytuacji odbiorcy faktury.


Zarówno przepisy polskie, jak i unijne nie wymagają, aby faktury VAT zawierały podpis lub pieczątki. Czytelnicy GP pytają, co robić w sytuacji, gdy firma sprzedająca wystawi fakturę innej firmie bądź osobie fizycznej za usługę nigdy niewykonaną lub towar niedostarczony? Oczywiście podpisu na fakturze nie będzie.


Zdaniem Marka Wojdy, doradcy podatkowego z Baker & McKenzie, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej ustawa o VAT), nie stanowią podstawy do odliczenia podatku naliczonego faktury VAT stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.


Fakturę trzeba sprawdzić...


Na odbiorcy faktury, przed ujęciem jej w deklaracji VAT, ciąży obowiązek sprawdzenia, czy dokumentuje ona faktyczne czynności (dostawę towarów, wykonaną usługę, otrzymanie zaliczki).


- Jeśli podatnik otrzyma fakturę dotyczącą fikcyjnej transakcji (czynności), oczywiście nie będzie uprawniony do odliczenia kwoty wykazanego na niej VAT. W praktyce, zapewne odmówi również płatności należności wykazanej na fakturze - tłumaczył Marek Wojda.


Jednocześnie dodał, że z punktu widzenia przepisów o VAT ewentualne podpisanie takiej faktury przez jej wystawcę, czy też dodatkowo opatrzenie jej pieczęcią firmową, w niczym nie zmienia sytuacji odbiorcy faktury.


- Trudno więc twierdzić, by zniesienie przed ponad trzema laty obowiązku podpisywania faktur VAT, wynikające z akcesji Polski do UE, zmniejszyło bezpieczeństwo podatników otrzymujących faktury VAT - argumentował nasz rozmówca z Baker & McKenzie.


...a podatek rozliczyć


Przemysław Polkowski, doradca podatkowy z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy stwierdził, że zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.


- Mimo to po stronie wystawcy pojawia się obowiązek rozliczenia podatku wykazanego w takim dokumencie. Przymus taki wynika z art. 108 ustawy o VAT, który stanowi, że w sytuacji, gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest zobowiązana do jego zapłaty - tłumaczył Przemysław Polskowski.


Według niego, często sama podpisana faktura jest jedynym dokumentem poświadczającym zawarcie umowy, dlatego strony zamieszczają na niej podpisy. Przemysław Polkowski radził również, aby podatnik, który nie zawierał z wystawcą żadnej umowy na wyświadczenie usługi bądź dostawę towaru, zignorował otrzymaną fakturę - nie podpisywał jej, ani nie pomniejszał podatku należnego.


Ważne!

Zgodnie z ustawą o VAT nie stanowią podstawy do odliczenia podatku naliczonego faktury VAT stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek u źródła (WHT) w świetle nowych technologii

Podatek u źródła (WHT) może stanowić wyzwanie dla branży informatycznej, w kontekście stale rozwijającej się technologii. Z chęci świadczenia kompleksowych usług, przedsiębiorstwa nabywają różnego rodzaju oprogramowania, dostępy do platform, usługi w chmurze, serwery, urządzenia przemysłowe czy usługi niematerialne. Wykorzystanie najnowszej technologii jest niezbędne, aby oferowane usługi pozostały konkurencyjne na rynku. Często dostawcami takich produktów są zagraniczne spółki, co rodzi wątpliwości – czy nabycie tego rodzaju usług wiąże się z ryzykiem w podatku u źródła?

Obligacje skarbowe - czerwiec 2024 r. Zmiana oprocentowania obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w czerwcu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w maju br. Od 27 maja można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Zwrot podatku z Austrii – ile, dla kogo, jak uzyskać (formalności)

Austria to zyskujący na popularności kierunek emigracji zarobkowej wśród Polaków. Jeśli podejmowane zatrudnienie jest legalne, z łatwością można ubiegać się o zwrot podatku z tego kraju. Wysokość zwrotu może być naprawdę spora, przy małym nakładzie wysiłku ze strony podatnika. 

Dłuższy okres ważności znaków akcyzy do końca 2024 r.

Aktualnie znajdują się w legalnej sprzedaży wyroby winiarskie oznaczone znakami akcyzy, których ważność została przedłużona do 31 grudnia 2024 r.

Sanatorium na koszt ZUS 2024 - choroby psychosomatyczne. Nerwice, lęki, depresja, ciężki stres i inne. Jak uzyskać skierowanie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że cały czas – także w 2024 roku - można skorzystać z rehabilitacji leczniczej w sanatorium na koszt ZUSu. Dotyczy to różnych schorzeń, także psychosomatycznych. 

Podatek od nieruchomości w przypadku najmu lokali mieszkalnych. Kiedy stawka niższa a kiedy nawet 28 razy wyższa?

Wynajęcie swojego mieszkania lub domu nie zwalnia właściciela z obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości. Ale w tym przypadku wątpliwe jest jaka stawka podatku od nieruchomości jest właściwa. Ta dla budynków mieszkalnych, czy dla budynków mieszkalnych zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej? Problem jest istotny, bo ta druga stawka jest ponad 28 razy wyższa.

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe?

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe? Przepisy wskazują na obowiązek przechowania dokumentacji podatkowej do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, czyli przez pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (o ile nie został zawieszony/przerwany bieg terminu przedawnienia).

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki. Podatnikowi przysługuje możliwość złożenia wniosku o zaliczenie w całości lub w części nadpłaty podatku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Ma do tego prawo, gdy spełnione są przesłanki zawarte w przepisach Ordynacji podatkowej.

Ulgi w spłacie podatków (odroczenie, rozłożenie na raty, umorzenie). Dla kogo? Kiedy? Warunki udzielenia

Ordynacja podatkowa przewiduje w szczególnych sytuacjach możliwość zastosowania wobec podatnika trzech ulg w spłacie podatków lub zaległości podatkowej. Chodzi o odroczenie terminu płatności, rozłożenie zapłaty na raty lub umorzenie całości lub części podatku lub zaległości podatkowej. Kiedy można liczyć na taki gest fiskusa?

Kontrola podatkowa: czy musi być zapowiedziana. Zasada i wyjątki

Kontrola podatkowa, to oczywiście nic przyjemnego dla podatnika ale czasem się zdarza. Na taką okoliczność trzeba być przygotowanym. W szczególności warto wiedzieć, że taka kontrola z urzędu skarbowego powinna być w większości przypadków zapowiedziana z 7-dniowym wyprzedzeniem. Ale od tej zasady są niestety liczne wyjątki. Zobaczmy co na ten temat mówią przepisy.

REKLAMA