REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na rynku e-papierosów wystąpi szara strefa podatkowa?

Akcyza od e-papierosów. Czy na rynku e-papierosów wystąpi szara strefa podatkowa?
Akcyza od e-papierosów. Czy na rynku e-papierosów wystąpi szara strefa podatkowa?

REKLAMA

REKLAMA

Możliwa jest szara strefa na rynku e-papierosów czy tzw. wyrobów nowatorskich, ale Krajowa Administracja Skarbowa jest przygotowana na jej zwalczanie - mówiła PAP Maria Rutka z Ministerstwa Finansów. Zaznaczyła, że np. przemyt wyrobów nowatorskich do Polski nie ma ekonomicznego uzasadnienia.

Akcyza od e-papierosów w Polsce a szara strefa

Od 1 października 2020 r. obowiązuje akcyza na płyn do e-papierosów w kwocie 0,55 zł za 1 ml oraz 305,39 zł/kg w przypadku wyrobów nowatorskich.
Zdaniem dyrektor departamentu podatku akcyzowego w Ministerstwie Finansów Marii Rutki, obciążenie podatkowe płynu do papierosów elektronicznych w Polsce jest na średnim poziomie w UE.
Pytana o wpływ nowej akcyzy na małe i średnie firmy z branży e-papierosów, Rutka zauważyła, że przed wprowadzeniem tego podatku przez około 10 lat korzystały one z wakacji podatkowych, a po wprowadzeniu przez kolejne 32 miesiące - z preferencji podatkowej w zakresie akcyzy (najpierw 29 miesięcy obowiązywania zerowej stawki, potem 3 miesiące zaniechania poboru akcyzy).
"Ten długi czas był wystarczający na przygotowanie się do opodatkowania akcyzą i dostosowania do realiów, w których funkcjonują od lat podmioty z branży tradycyjnych wyrobów tytoniowych. Firmy w tym okresie miały przestrzeń na przeprowadzenie analiz rynku, badanie preferencji konsumentów, weryfikację progów akceptowalności cenowej czy wdrażanie długookresowych strategii rozwoju" - powiedziała.

REKLAMA

Autopromocja

Zauważyła, że już w 2015 r. znaczną część rynku, tj. 60-70 proc. miał jeden z koncernów tytoniowych. Od tego czasu e-papierosy do swojego portfolio wprowadziły inne duże podmioty z branży tradycyjnych wyrobów tytoniowych. W 2019 r. do Polski wszedł znany amerykański producent e-papierosów.
"Nie jest to już – jak miało to miejsce w pierwszych latach obecności e-papierosów w Polsce – rynek małych i średnich przedsiębiorstw. Obecnie obok nich funkcjonują też międzynarodowi potentaci. W tej sytuacji dalsze utrzymywanie sytuacji gdzie akcyza od e-papierosów nie jest odprowadzana do budżetu nie znajduje uzasadnienia" - powiedziała Rutka.
"Jak pokazują ubiegłe lata, w sytuacji braku efektywnego opodatkowania akcyzą struktura rynku też się zmieniała w kierunku zwiększania liczby dużych podmiotów mających w swojej ofercie e-papierosy. Jednocześnie jednak brak efektywnego opodatkowania sprawił, że odsetek młodzieży, która zainteresowała się tą przystępną cenowo używką niebezpiecznie wzrósł" - oceniła.

Według Rutki wprowadzenie akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich nie będzie mieć wpływu na eksporterów.

"Eksport do państw trzecich oraz dostawa wewnątrzwspólnotowa do państw UE płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich nie są opodatkowane akcyzą (...). Jeżeli zaś akcyza od płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich zostanie zapłacona w Polsce - np. wtedy, gdy podatnik wyprodukował te wyroby poza składem podatkowym z zastosowaniem przedpłaty akcyzy - przepisy o podatku akcyzowym przewidują zwrot akcyzy" - wyjaśniła.

Dyrektorka nie wyklucza ryzyka wystąpienia szarej strefy na tym rynku, ale - jak zapewniła - Krajowa Administracja Skarbowa jest przygotowana do podjęcia wszelkich działań z tym związanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Jeśli chodzi o ceny wyrobów nowatorskich, to u naszych unijnych sąsiadów są one wyższe lub znacznie wyższe niż w Polsce. Zakładamy więc, że przemytu tych wyrobów na terytorium kraju nie będzie z uwagi na brak ekonomicznego uzasadnienia. Dodatkowo warto mieć na uwadze, że wyroby nowatorskie wymagają złożonego procesu produkcyjnego, co ogranicza możliwości ich podrabiania" - powiedziała.

Dodała, że w przypadku płynu do papierosów elektronicznych, buteleczka 10 ml kosztuje na Litwie od 1 do 4 euro, w Czechach – 2,7 euro, na Słowacji – 2,55 euro, w Niemczech – ok. 5-6 euro. W Polsce obecnie taka ilość płynu sprzedawana jest w cenie od 5 do około 20 zł, czyli od 1,12 euro do 4,49 euro.

Jak zaznaczyła Rutka, poza Polską płyn do papierosów elektronicznych opodatkowuje 13 krajów. Wyższy (od 0,18 do 0,32 euro za 1 ml) podatek jest w Słowenii, Szwecji, Estonii, Finlandii i Portugalii. W Danii trwają prace nad wprowadzeniem podatku od 1 lipca 2022 r. Na podobnym do Polski poziomie (od 0,1 do 0,13 euro za 1 ml płynu) stawki określiły cztery kraje, a kolejne cztery mają stawki w przedziale od 0 (Chorwacja) do 0,08 euro za 1 ml (Włochy).

"Część krajów opodatkowuje wyłącznie płyn z nikotyną, część – tak jak Polska - niezależnie od zawartości nikotyny, a część wprowadziła odrębny, dodatkowy komponent stawki uzależniony od zawartości nikotyny w płynie" - wyjaśniła przedstawicielka resortu finansów.

Dla porównania akcyza na papierosy w przeliczeniu na paczkę wynosi: 8 euro w Irlandii, 5,9 euro we Francji, 3,3 euro w Niemczech, 2,08 euro w Polsce, 1,8 euro w Bułgarii, a średnia unijna kształtuje się na poziomie 3,2 euro. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA