REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na rynku e-papierosów wystąpi szara strefa podatkowa?

Subskrybuj nas na Youtube
Akcyza od e-papierosów. Czy na rynku e-papierosów wystąpi szara strefa podatkowa?
Akcyza od e-papierosów. Czy na rynku e-papierosów wystąpi szara strefa podatkowa?

REKLAMA

REKLAMA

Możliwa jest szara strefa na rynku e-papierosów czy tzw. wyrobów nowatorskich, ale Krajowa Administracja Skarbowa jest przygotowana na jej zwalczanie - mówiła PAP Maria Rutka z Ministerstwa Finansów. Zaznaczyła, że np. przemyt wyrobów nowatorskich do Polski nie ma ekonomicznego uzasadnienia.

Akcyza od e-papierosów w Polsce a szara strefa

Od 1 października 2020 r. obowiązuje akcyza na płyn do e-papierosów w kwocie 0,55 zł za 1 ml oraz 305,39 zł/kg w przypadku wyrobów nowatorskich.
Zdaniem dyrektor departamentu podatku akcyzowego w Ministerstwie Finansów Marii Rutki, obciążenie podatkowe płynu do papierosów elektronicznych w Polsce jest na średnim poziomie w UE.
Pytana o wpływ nowej akcyzy na małe i średnie firmy z branży e-papierosów, Rutka zauważyła, że przed wprowadzeniem tego podatku przez około 10 lat korzystały one z wakacji podatkowych, a po wprowadzeniu przez kolejne 32 miesiące - z preferencji podatkowej w zakresie akcyzy (najpierw 29 miesięcy obowiązywania zerowej stawki, potem 3 miesiące zaniechania poboru akcyzy).
"Ten długi czas był wystarczający na przygotowanie się do opodatkowania akcyzą i dostosowania do realiów, w których funkcjonują od lat podmioty z branży tradycyjnych wyrobów tytoniowych. Firmy w tym okresie miały przestrzeń na przeprowadzenie analiz rynku, badanie preferencji konsumentów, weryfikację progów akceptowalności cenowej czy wdrażanie długookresowych strategii rozwoju" - powiedziała.

REKLAMA

Autopromocja

Zauważyła, że już w 2015 r. znaczną część rynku, tj. 60-70 proc. miał jeden z koncernów tytoniowych. Od tego czasu e-papierosy do swojego portfolio wprowadziły inne duże podmioty z branży tradycyjnych wyrobów tytoniowych. W 2019 r. do Polski wszedł znany amerykański producent e-papierosów.
"Nie jest to już – jak miało to miejsce w pierwszych latach obecności e-papierosów w Polsce – rynek małych i średnich przedsiębiorstw. Obecnie obok nich funkcjonują też międzynarodowi potentaci. W tej sytuacji dalsze utrzymywanie sytuacji gdzie akcyza od e-papierosów nie jest odprowadzana do budżetu nie znajduje uzasadnienia" - powiedziała Rutka.
"Jak pokazują ubiegłe lata, w sytuacji braku efektywnego opodatkowania akcyzą struktura rynku też się zmieniała w kierunku zwiększania liczby dużych podmiotów mających w swojej ofercie e-papierosy. Jednocześnie jednak brak efektywnego opodatkowania sprawił, że odsetek młodzieży, która zainteresowała się tą przystępną cenowo używką niebezpiecznie wzrósł" - oceniła.

Według Rutki wprowadzenie akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich nie będzie mieć wpływu na eksporterów.

"Eksport do państw trzecich oraz dostawa wewnątrzwspólnotowa do państw UE płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich nie są opodatkowane akcyzą (...). Jeżeli zaś akcyza od płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich zostanie zapłacona w Polsce - np. wtedy, gdy podatnik wyprodukował te wyroby poza składem podatkowym z zastosowaniem przedpłaty akcyzy - przepisy o podatku akcyzowym przewidują zwrot akcyzy" - wyjaśniła.

Dyrektorka nie wyklucza ryzyka wystąpienia szarej strefy na tym rynku, ale - jak zapewniła - Krajowa Administracja Skarbowa jest przygotowana do podjęcia wszelkich działań z tym związanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Jeśli chodzi o ceny wyrobów nowatorskich, to u naszych unijnych sąsiadów są one wyższe lub znacznie wyższe niż w Polsce. Zakładamy więc, że przemytu tych wyrobów na terytorium kraju nie będzie z uwagi na brak ekonomicznego uzasadnienia. Dodatkowo warto mieć na uwadze, że wyroby nowatorskie wymagają złożonego procesu produkcyjnego, co ogranicza możliwości ich podrabiania" - powiedziała.

Dodała, że w przypadku płynu do papierosów elektronicznych, buteleczka 10 ml kosztuje na Litwie od 1 do 4 euro, w Czechach – 2,7 euro, na Słowacji – 2,55 euro, w Niemczech – ok. 5-6 euro. W Polsce obecnie taka ilość płynu sprzedawana jest w cenie od 5 do około 20 zł, czyli od 1,12 euro do 4,49 euro.

Jak zaznaczyła Rutka, poza Polską płyn do papierosów elektronicznych opodatkowuje 13 krajów. Wyższy (od 0,18 do 0,32 euro za 1 ml) podatek jest w Słowenii, Szwecji, Estonii, Finlandii i Portugalii. W Danii trwają prace nad wprowadzeniem podatku od 1 lipca 2022 r. Na podobnym do Polski poziomie (od 0,1 do 0,13 euro za 1 ml płynu) stawki określiły cztery kraje, a kolejne cztery mają stawki w przedziale od 0 (Chorwacja) do 0,08 euro za 1 ml (Włochy).

"Część krajów opodatkowuje wyłącznie płyn z nikotyną, część – tak jak Polska - niezależnie od zawartości nikotyny, a część wprowadziła odrębny, dodatkowy komponent stawki uzależniony od zawartości nikotyny w płynie" - wyjaśniła przedstawicielka resortu finansów.

Dla porównania akcyza na papierosy w przeliczeniu na paczkę wynosi: 8 euro w Irlandii, 5,9 euro we Francji, 3,3 euro w Niemczech, 2,08 euro w Polsce, 1,8 euro w Bułgarii, a średnia unijna kształtuje się na poziomie 3,2 euro. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA