REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na rynku e-papierosów wystąpi szara strefa podatkowa?

Subskrybuj nas na Youtube
Akcyza od e-papierosów. Czy na rynku e-papierosów wystąpi szara strefa podatkowa?
Akcyza od e-papierosów. Czy na rynku e-papierosów wystąpi szara strefa podatkowa?

REKLAMA

REKLAMA

Możliwa jest szara strefa na rynku e-papierosów czy tzw. wyrobów nowatorskich, ale Krajowa Administracja Skarbowa jest przygotowana na jej zwalczanie - mówiła PAP Maria Rutka z Ministerstwa Finansów. Zaznaczyła, że np. przemyt wyrobów nowatorskich do Polski nie ma ekonomicznego uzasadnienia.

Akcyza od e-papierosów w Polsce a szara strefa

Od 1 października 2020 r. obowiązuje akcyza na płyn do e-papierosów w kwocie 0,55 zł za 1 ml oraz 305,39 zł/kg w przypadku wyrobów nowatorskich.
Zdaniem dyrektor departamentu podatku akcyzowego w Ministerstwie Finansów Marii Rutki, obciążenie podatkowe płynu do papierosów elektronicznych w Polsce jest na średnim poziomie w UE.
Pytana o wpływ nowej akcyzy na małe i średnie firmy z branży e-papierosów, Rutka zauważyła, że przed wprowadzeniem tego podatku przez około 10 lat korzystały one z wakacji podatkowych, a po wprowadzeniu przez kolejne 32 miesiące - z preferencji podatkowej w zakresie akcyzy (najpierw 29 miesięcy obowiązywania zerowej stawki, potem 3 miesiące zaniechania poboru akcyzy).
"Ten długi czas był wystarczający na przygotowanie się do opodatkowania akcyzą i dostosowania do realiów, w których funkcjonują od lat podmioty z branży tradycyjnych wyrobów tytoniowych. Firmy w tym okresie miały przestrzeń na przeprowadzenie analiz rynku, badanie preferencji konsumentów, weryfikację progów akceptowalności cenowej czy wdrażanie długookresowych strategii rozwoju" - powiedziała.

REKLAMA

Autopromocja

Zauważyła, że już w 2015 r. znaczną część rynku, tj. 60-70 proc. miał jeden z koncernów tytoniowych. Od tego czasu e-papierosy do swojego portfolio wprowadziły inne duże podmioty z branży tradycyjnych wyrobów tytoniowych. W 2019 r. do Polski wszedł znany amerykański producent e-papierosów.
"Nie jest to już – jak miało to miejsce w pierwszych latach obecności e-papierosów w Polsce – rynek małych i średnich przedsiębiorstw. Obecnie obok nich funkcjonują też międzynarodowi potentaci. W tej sytuacji dalsze utrzymywanie sytuacji gdzie akcyza od e-papierosów nie jest odprowadzana do budżetu nie znajduje uzasadnienia" - powiedziała Rutka.
"Jak pokazują ubiegłe lata, w sytuacji braku efektywnego opodatkowania akcyzą struktura rynku też się zmieniała w kierunku zwiększania liczby dużych podmiotów mających w swojej ofercie e-papierosy. Jednocześnie jednak brak efektywnego opodatkowania sprawił, że odsetek młodzieży, która zainteresowała się tą przystępną cenowo używką niebezpiecznie wzrósł" - oceniła.

Według Rutki wprowadzenie akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich nie będzie mieć wpływu na eksporterów.

"Eksport do państw trzecich oraz dostawa wewnątrzwspólnotowa do państw UE płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich nie są opodatkowane akcyzą (...). Jeżeli zaś akcyza od płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich zostanie zapłacona w Polsce - np. wtedy, gdy podatnik wyprodukował te wyroby poza składem podatkowym z zastosowaniem przedpłaty akcyzy - przepisy o podatku akcyzowym przewidują zwrot akcyzy" - wyjaśniła.

Dyrektorka nie wyklucza ryzyka wystąpienia szarej strefy na tym rynku, ale - jak zapewniła - Krajowa Administracja Skarbowa jest przygotowana do podjęcia wszelkich działań z tym związanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

"Jeśli chodzi o ceny wyrobów nowatorskich, to u naszych unijnych sąsiadów są one wyższe lub znacznie wyższe niż w Polsce. Zakładamy więc, że przemytu tych wyrobów na terytorium kraju nie będzie z uwagi na brak ekonomicznego uzasadnienia. Dodatkowo warto mieć na uwadze, że wyroby nowatorskie wymagają złożonego procesu produkcyjnego, co ogranicza możliwości ich podrabiania" - powiedziała.

Dodała, że w przypadku płynu do papierosów elektronicznych, buteleczka 10 ml kosztuje na Litwie od 1 do 4 euro, w Czechach – 2,7 euro, na Słowacji – 2,55 euro, w Niemczech – ok. 5-6 euro. W Polsce obecnie taka ilość płynu sprzedawana jest w cenie od 5 do około 20 zł, czyli od 1,12 euro do 4,49 euro.

Jak zaznaczyła Rutka, poza Polską płyn do papierosów elektronicznych opodatkowuje 13 krajów. Wyższy (od 0,18 do 0,32 euro za 1 ml) podatek jest w Słowenii, Szwecji, Estonii, Finlandii i Portugalii. W Danii trwają prace nad wprowadzeniem podatku od 1 lipca 2022 r. Na podobnym do Polski poziomie (od 0,1 do 0,13 euro za 1 ml płynu) stawki określiły cztery kraje, a kolejne cztery mają stawki w przedziale od 0 (Chorwacja) do 0,08 euro za 1 ml (Włochy).

REKLAMA

"Część krajów opodatkowuje wyłącznie płyn z nikotyną, część – tak jak Polska - niezależnie od zawartości nikotyny, a część wprowadziła odrębny, dodatkowy komponent stawki uzależniony od zawartości nikotyny w płynie" - wyjaśniła przedstawicielka resortu finansów.

Dla porównania akcyza na papierosy w przeliczeniu na paczkę wynosi: 8 euro w Irlandii, 5,9 euro we Francji, 3,3 euro w Niemczech, 2,08 euro w Polsce, 1,8 euro w Bułgarii, a średnia unijna kształtuje się na poziomie 3,2 euro. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA