REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na rynku e-papierosów wystąpi szara strefa podatkowa?

Akcyza od e-papierosów. Czy na rynku e-papierosów wystąpi szara strefa podatkowa?
Akcyza od e-papierosów. Czy na rynku e-papierosów wystąpi szara strefa podatkowa?

REKLAMA

REKLAMA

Możliwa jest szara strefa na rynku e-papierosów czy tzw. wyrobów nowatorskich, ale Krajowa Administracja Skarbowa jest przygotowana na jej zwalczanie - mówiła PAP Maria Rutka z Ministerstwa Finansów. Zaznaczyła, że np. przemyt wyrobów nowatorskich do Polski nie ma ekonomicznego uzasadnienia.

Akcyza od e-papierosów w Polsce a szara strefa

Od 1 października 2020 r. obowiązuje akcyza na płyn do e-papierosów w kwocie 0,55 zł za 1 ml oraz 305,39 zł/kg w przypadku wyrobów nowatorskich.
Zdaniem dyrektor departamentu podatku akcyzowego w Ministerstwie Finansów Marii Rutki, obciążenie podatkowe płynu do papierosów elektronicznych w Polsce jest na średnim poziomie w UE.
Pytana o wpływ nowej akcyzy na małe i średnie firmy z branży e-papierosów, Rutka zauważyła, że przed wprowadzeniem tego podatku przez około 10 lat korzystały one z wakacji podatkowych, a po wprowadzeniu przez kolejne 32 miesiące - z preferencji podatkowej w zakresie akcyzy (najpierw 29 miesięcy obowiązywania zerowej stawki, potem 3 miesiące zaniechania poboru akcyzy).
"Ten długi czas był wystarczający na przygotowanie się do opodatkowania akcyzą i dostosowania do realiów, w których funkcjonują od lat podmioty z branży tradycyjnych wyrobów tytoniowych. Firmy w tym okresie miały przestrzeń na przeprowadzenie analiz rynku, badanie preferencji konsumentów, weryfikację progów akceptowalności cenowej czy wdrażanie długookresowych strategii rozwoju" - powiedziała.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zauważyła, że już w 2015 r. znaczną część rynku, tj. 60-70 proc. miał jeden z koncernów tytoniowych. Od tego czasu e-papierosy do swojego portfolio wprowadziły inne duże podmioty z branży tradycyjnych wyrobów tytoniowych. W 2019 r. do Polski wszedł znany amerykański producent e-papierosów.
"Nie jest to już – jak miało to miejsce w pierwszych latach obecności e-papierosów w Polsce – rynek małych i średnich przedsiębiorstw. Obecnie obok nich funkcjonują też międzynarodowi potentaci. W tej sytuacji dalsze utrzymywanie sytuacji gdzie akcyza od e-papierosów nie jest odprowadzana do budżetu nie znajduje uzasadnienia" - powiedziała Rutka.
"Jak pokazują ubiegłe lata, w sytuacji braku efektywnego opodatkowania akcyzą struktura rynku też się zmieniała w kierunku zwiększania liczby dużych podmiotów mających w swojej ofercie e-papierosy. Jednocześnie jednak brak efektywnego opodatkowania sprawił, że odsetek młodzieży, która zainteresowała się tą przystępną cenowo używką niebezpiecznie wzrósł" - oceniła.

Według Rutki wprowadzenie akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich nie będzie mieć wpływu na eksporterów.

"Eksport do państw trzecich oraz dostawa wewnątrzwspólnotowa do państw UE płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich nie są opodatkowane akcyzą (...). Jeżeli zaś akcyza od płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów nowatorskich zostanie zapłacona w Polsce - np. wtedy, gdy podatnik wyprodukował te wyroby poza składem podatkowym z zastosowaniem przedpłaty akcyzy - przepisy o podatku akcyzowym przewidują zwrot akcyzy" - wyjaśniła.

REKLAMA

Dyrektorka nie wyklucza ryzyka wystąpienia szarej strefy na tym rynku, ale - jak zapewniła - Krajowa Administracja Skarbowa jest przygotowana do podjęcia wszelkich działań z tym związanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Jeśli chodzi o ceny wyrobów nowatorskich, to u naszych unijnych sąsiadów są one wyższe lub znacznie wyższe niż w Polsce. Zakładamy więc, że przemytu tych wyrobów na terytorium kraju nie będzie z uwagi na brak ekonomicznego uzasadnienia. Dodatkowo warto mieć na uwadze, że wyroby nowatorskie wymagają złożonego procesu produkcyjnego, co ogranicza możliwości ich podrabiania" - powiedziała.

Dodała, że w przypadku płynu do papierosów elektronicznych, buteleczka 10 ml kosztuje na Litwie od 1 do 4 euro, w Czechach – 2,7 euro, na Słowacji – 2,55 euro, w Niemczech – ok. 5-6 euro. W Polsce obecnie taka ilość płynu sprzedawana jest w cenie od 5 do około 20 zł, czyli od 1,12 euro do 4,49 euro.

Jak zaznaczyła Rutka, poza Polską płyn do papierosów elektronicznych opodatkowuje 13 krajów. Wyższy (od 0,18 do 0,32 euro za 1 ml) podatek jest w Słowenii, Szwecji, Estonii, Finlandii i Portugalii. W Danii trwają prace nad wprowadzeniem podatku od 1 lipca 2022 r. Na podobnym do Polski poziomie (od 0,1 do 0,13 euro za 1 ml płynu) stawki określiły cztery kraje, a kolejne cztery mają stawki w przedziale od 0 (Chorwacja) do 0,08 euro za 1 ml (Włochy).

"Część krajów opodatkowuje wyłącznie płyn z nikotyną, część – tak jak Polska - niezależnie od zawartości nikotyny, a część wprowadziła odrębny, dodatkowy komponent stawki uzależniony od zawartości nikotyny w płynie" - wyjaśniła przedstawicielka resortu finansów.

Dla porównania akcyza na papierosy w przeliczeniu na paczkę wynosi: 8 euro w Irlandii, 5,9 euro we Francji, 3,3 euro w Niemczech, 2,08 euro w Polsce, 1,8 euro w Bułgarii, a średnia unijna kształtuje się na poziomie 3,2 euro. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA