REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpośredni nadzór ministra wyeliminuje błędy urzędów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Organy podatkowe nie zawsze radziły sobie z wydawaniem interpretacji. Na potknięcia fiskusa uwagę zwracały sądy administracyjne. Uchybienia dotyczyły niewłaściwego doręczania i uchylania postanowień.


Od 1 lipca odpowiedziami na pytania podatników zajmuje się minister finansów za pośrednictwem czterech izb skarbowych: bydgoskiej, poznańskiej, katowickiej i warszawskiej. Do tej pory wydawaniem interpretacji zajmowały się wszystkie urzędy skarbowe.


Mimo że dotychczasowa instytucja działała sprawnie, organy podatkowe przy wydawaniu interpretacji podatkowych nie zawsze sobie radziły. Miały problemy z zachowaniem ustawowego terminu przy doręczaniu odpowiedzi podatnikom. Dodatkowo izby skarbowe zmieniały każde postanowienie urzędu przy najmniejszej nowelizacji prawa, nawet technicznej polegającej np. na modyfikacji numeracji interpretowanego przepisu.


Doręczone po terminie


Na potknięcia fiskusa zwracały uwagę w swoich orzeczeniach sądy administracyjne. Orzecznictwo dotyczące interpretacji skupia się na dwóch wątpliwościach. Jedną z nich jest rozstrzyganie przez sądy, kiedy jest zachowany ustawowy termin na wydanie interpretacji. Przykładowo WSA w Warszawie w wyroku z 20 marca 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 1684/06) wskazał, że termin na wydanie interpretacji podatkowej może być uznany za zachowany tylko wtedy, gdy przed jego upływem postanowienie zostanie skutecznie doręczone wnioskodawcy. Organy podatkowe nie zgadzają się z takim stanowiskiem i składają skargi kasacyjne do NSA.


- Sądy wojewódzkie uznają, że za rozstrzygającą w kwestii wydania interpretacji należy uznać nie datę wydania, a datę doręczenia interpretacji podatnikowi, co następuje najczęściej kilka lub nawet kilkanaście dni później. Przy istniejącej do niedawna praktyce wydawania przez urzędy interpretacji w ostatnich dniach terminu, w stosunku do dużej liczby spraw, za wiążące, na skutek niedoręczenia interpretacji w terminie, należałoby uznać stanowisko podatnika, nawet jeżeli doręczona po terminie interpretacja rozstrzyga sprawę inaczej - tłumaczył Mariusz Marecki, dyrektor w PricewaterhouseCoopers.


Milcząca interpretacja


Trudno dziwić się reakcjom izb skarbowych na takie orzeczenia wojewódzkich sądów administracyjnych. Jeśli uznać, że terminem wydania interpretacji jest data jej doręczenia, a nie data widniejąca na odpowiedzi, w wielu przypadkach dojdzie do obowiązywania tzw. milczącej interpretacji, czyli stanowiska podatnika zawartego we wniosku o interpretację.


Tomasz Rolewicz, starszy konsultant w PricewaterhouseCoopers wyjaśnił, że podatnicy, którzy uzyskali niekorzystne interpretacje w swoich sprawach, powinni sprawdzić datę otrzymania wniosku przez urząd skarbowy oraz datę doręczenia im postanowienia.


- Jeżeli termin trzymiesięczny nie został zachowany, podatnik może żądać uchylenia decyzji przez organ odwoławczy ze względu na rażące naruszenie prawa i respektowania własnego stanowiska w sprawie - dodał Tomasz Rolewicz.


Nadgorliwe izby


Druga grupa problemów, którą dotychczas zajmowały się sądy administracyjne, dotyczyła rozstrzygnięcia kwestii, czy każda nowelizacja prawa skutkuje zmianą (uchyleniem) z urzędu interpretacji. Według WSA w Warszawie jedynie taka zmiana prawa, która powoduje, że postanowienie w sprawie udzielania interpretacji jest rażąco niezgodne z prawem, jest przesłanką uchylenia (zmiany) takiego postanowienia - wyrok WSA w Warszawie z 13 kwietnia 2007 r.; sygn. akt III SA/Wa 4177/06.


Zaprezentowane stanowisko sądu dalekie jednak było od praktyki stosowanej do tej pory przez izby skarbowe.


Jak wynika z informacji Mirosławy Przewoźnik-Kurzycy, radcy prawnego, menedżera w PricewaterhouseCoopers, przepisy Ordynacji podatkowej (obowiązujące do końca czerwca 2007 roku) przewidywały możliwość uchylenia bądź zmiany postanowienia o interpretacji przez organ wyższego stopnia z urzędu w sytuacji, gdy taka interpretacja rażąco narusza prawo. Rażące naruszenie prawa może wynikać m.in. z faktu, że interpretowane przepisy zostały zmienione już po wydaniu interpretacji.


- Organy podatkowe często jednak inaczej stosowały ten przepis, uznając, że wystarczy jakakolwiek zmiana przepisu, aby uchylić wcześniejszą interpretację. Bez znaczenia był fakt, czy zmiana przepisu, o którego wyjaśnienie podatnik wnosił, powodowała niezgodność udzielonej interpretacji z nowym brzmieniem przepisu - powiedziała Mirosława Przewoźnik-Kurzyca.


Dodała też, że WSA w Warszawie orzekł, że takie podejście jest nieprawidłowe. Dyrektor izby skarbowej powinien badać przed wydaniem decyzji uchylającej postanowienie, czy zmiana przepisów doprowadziła do niezgodności interpretacji z prawem. Jeżeli taka niezgodność nie występuje z uwagi np. na kosmetyczną zmianę przepisów, to nie ma podstaw do uchylenia interpretacji z urzędu.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Interpretacje podatkowe w liczbach


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Od 1 lipca wydawaniem interpretacji zajmuje się minister finansów Zyta Gilowska za pośrednictwem czterech izb skarbowych


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl



OPINIE EKSPERTÓW Z PRICEWATERHOUSECOOPERS


Mariusz Marecki

dyrektor

Ostatnia seria orzeczeń Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie kwestionuje stanowisko organów podatkowych, które uznają, że trzymiesięczny termin na wydanie postanowienia w sprawie interpretacji jest zachowany, jeżeli tylko data jej wydania oznaczona w postanowieniu mieści się w tym terminie. Orzeczenia w tych sprawach nie były jeszcze przedmiotem rozpatrywania przez Naczelny Sąd Administracyjny, choć prawdopodobnie zostaną one zaskarżone przez organy podatkowe.


Tomasz Rolewicz

straszy konsultant

Podatnik, który będzie miał podstawy, aby żądać uchylania wydanej interpretacji, ale doręczonej mu po trzymiesięcznym terminie, może to uczynić albo w ramach postępowania zażaleniowego, albo domagać się takiego działania przez organ z urzędu. Należy jednak liczyć się z tym, że organy odwoławcze będą wstrzymywać się z rozstrzygnięciem w tych sprawach do czasu rozpatrzenia tej kwestii przez NSA. W przypadku ostatecznej wygranej, stanowisko podatnika należałoby uznać za wiążące.


Mirosława Przewoźnik-Kurzyca

radca prawny, menedżer

Wyrok WSA wskazujący na konieczność zbadania przez organ podatkowy, czy zmiana przepisów prowadzi do niezgodności z prawem, oznacza, że nie powinno być automatyzmu w działaniach izb skarbowych związanych z badaniem wydanych interpretacji. W tej konkretnej sprawie, w której zapadł wyrok, dla podatnika wiążąca będzie zatem nadal pierwotna wydana dla niego interpretacja. Na tezę takiego wyroku może także się powołać podatnik, wnosząc odwołanie od decyzji izby uchylającej z urzędu interpretację z uwagi na zmianę przepisów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA