REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpośredni nadzór ministra wyeliminuje błędy urzędów

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Organy podatkowe nie zawsze radziły sobie z wydawaniem interpretacji. Na potknięcia fiskusa uwagę zwracały sądy administracyjne. Uchybienia dotyczyły niewłaściwego doręczania i uchylania postanowień.


Od 1 lipca odpowiedziami na pytania podatników zajmuje się minister finansów za pośrednictwem czterech izb skarbowych: bydgoskiej, poznańskiej, katowickiej i warszawskiej. Do tej pory wydawaniem interpretacji zajmowały się wszystkie urzędy skarbowe.


Mimo że dotychczasowa instytucja działała sprawnie, organy podatkowe przy wydawaniu interpretacji podatkowych nie zawsze sobie radziły. Miały problemy z zachowaniem ustawowego terminu przy doręczaniu odpowiedzi podatnikom. Dodatkowo izby skarbowe zmieniały każde postanowienie urzędu przy najmniejszej nowelizacji prawa, nawet technicznej polegającej np. na modyfikacji numeracji interpretowanego przepisu.


Doręczone po terminie


Na potknięcia fiskusa zwracały uwagę w swoich orzeczeniach sądy administracyjne. Orzecznictwo dotyczące interpretacji skupia się na dwóch wątpliwościach. Jedną z nich jest rozstrzyganie przez sądy, kiedy jest zachowany ustawowy termin na wydanie interpretacji. Przykładowo WSA w Warszawie w wyroku z 20 marca 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 1684/06) wskazał, że termin na wydanie interpretacji podatkowej może być uznany za zachowany tylko wtedy, gdy przed jego upływem postanowienie zostanie skutecznie doręczone wnioskodawcy. Organy podatkowe nie zgadzają się z takim stanowiskiem i składają skargi kasacyjne do NSA.


- Sądy wojewódzkie uznają, że za rozstrzygającą w kwestii wydania interpretacji należy uznać nie datę wydania, a datę doręczenia interpretacji podatnikowi, co następuje najczęściej kilka lub nawet kilkanaście dni później. Przy istniejącej do niedawna praktyce wydawania przez urzędy interpretacji w ostatnich dniach terminu, w stosunku do dużej liczby spraw, za wiążące, na skutek niedoręczenia interpretacji w terminie, należałoby uznać stanowisko podatnika, nawet jeżeli doręczona po terminie interpretacja rozstrzyga sprawę inaczej - tłumaczył Mariusz Marecki, dyrektor w PricewaterhouseCoopers.


Milcząca interpretacja


Trudno dziwić się reakcjom izb skarbowych na takie orzeczenia wojewódzkich sądów administracyjnych. Jeśli uznać, że terminem wydania interpretacji jest data jej doręczenia, a nie data widniejąca na odpowiedzi, w wielu przypadkach dojdzie do obowiązywania tzw. milczącej interpretacji, czyli stanowiska podatnika zawartego we wniosku o interpretację.


Tomasz Rolewicz, starszy konsultant w PricewaterhouseCoopers wyjaśnił, że podatnicy, którzy uzyskali niekorzystne interpretacje w swoich sprawach, powinni sprawdzić datę otrzymania wniosku przez urząd skarbowy oraz datę doręczenia im postanowienia.


- Jeżeli termin trzymiesięczny nie został zachowany, podatnik może żądać uchylenia decyzji przez organ odwoławczy ze względu na rażące naruszenie prawa i respektowania własnego stanowiska w sprawie - dodał Tomasz Rolewicz.


Nadgorliwe izby


Druga grupa problemów, którą dotychczas zajmowały się sądy administracyjne, dotyczyła rozstrzygnięcia kwestii, czy każda nowelizacja prawa skutkuje zmianą (uchyleniem) z urzędu interpretacji. Według WSA w Warszawie jedynie taka zmiana prawa, która powoduje, że postanowienie w sprawie udzielania interpretacji jest rażąco niezgodne z prawem, jest przesłanką uchylenia (zmiany) takiego postanowienia - wyrok WSA w Warszawie z 13 kwietnia 2007 r.; sygn. akt III SA/Wa 4177/06.


Zaprezentowane stanowisko sądu dalekie jednak było od praktyki stosowanej do tej pory przez izby skarbowe.


Jak wynika z informacji Mirosławy Przewoźnik-Kurzycy, radcy prawnego, menedżera w PricewaterhouseCoopers, przepisy Ordynacji podatkowej (obowiązujące do końca czerwca 2007 roku) przewidywały możliwość uchylenia bądź zmiany postanowienia o interpretacji przez organ wyższego stopnia z urzędu w sytuacji, gdy taka interpretacja rażąco narusza prawo. Rażące naruszenie prawa może wynikać m.in. z faktu, że interpretowane przepisy zostały zmienione już po wydaniu interpretacji.


- Organy podatkowe często jednak inaczej stosowały ten przepis, uznając, że wystarczy jakakolwiek zmiana przepisu, aby uchylić wcześniejszą interpretację. Bez znaczenia był fakt, czy zmiana przepisu, o którego wyjaśnienie podatnik wnosił, powodowała niezgodność udzielonej interpretacji z nowym brzmieniem przepisu - powiedziała Mirosława Przewoźnik-Kurzyca.


Dodała też, że WSA w Warszawie orzekł, że takie podejście jest nieprawidłowe. Dyrektor izby skarbowej powinien badać przed wydaniem decyzji uchylającej postanowienie, czy zmiana przepisów doprowadziła do niezgodności interpretacji z prawem. Jeżeli taka niezgodność nie występuje z uwagi np. na kosmetyczną zmianę przepisów, to nie ma podstaw do uchylenia interpretacji z urzędu.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Interpretacje podatkowe w liczbach


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Od 1 lipca wydawaniem interpretacji zajmuje się minister finansów Zyta Gilowska za pośrednictwem czterech izb skarbowych


Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl



OPINIE EKSPERTÓW Z PRICEWATERHOUSECOOPERS


Mariusz Marecki

dyrektor

Ostatnia seria orzeczeń Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie kwestionuje stanowisko organów podatkowych, które uznają, że trzymiesięczny termin na wydanie postanowienia w sprawie interpretacji jest zachowany, jeżeli tylko data jej wydania oznaczona w postanowieniu mieści się w tym terminie. Orzeczenia w tych sprawach nie były jeszcze przedmiotem rozpatrywania przez Naczelny Sąd Administracyjny, choć prawdopodobnie zostaną one zaskarżone przez organy podatkowe.


Tomasz Rolewicz

straszy konsultant

Podatnik, który będzie miał podstawy, aby żądać uchylania wydanej interpretacji, ale doręczonej mu po trzymiesięcznym terminie, może to uczynić albo w ramach postępowania zażaleniowego, albo domagać się takiego działania przez organ z urzędu. Należy jednak liczyć się z tym, że organy odwoławcze będą wstrzymywać się z rozstrzygnięciem w tych sprawach do czasu rozpatrzenia tej kwestii przez NSA. W przypadku ostatecznej wygranej, stanowisko podatnika należałoby uznać za wiążące.


Mirosława Przewoźnik-Kurzyca

radca prawny, menedżer

Wyrok WSA wskazujący na konieczność zbadania przez organ podatkowy, czy zmiana przepisów prowadzi do niezgodności z prawem, oznacza, że nie powinno być automatyzmu w działaniach izb skarbowych związanych z badaniem wydanych interpretacji. W tej konkretnej sprawie, w której zapadł wyrok, dla podatnika wiążąca będzie zatem nadal pierwotna wydana dla niego interpretacja. Na tezę takiego wyroku może także się powołać podatnik, wnosząc odwołanie od decyzji izby uchylającej z urzędu interpretację z uwagi na zmianę przepisów.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA