REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Liczy się okres faktycznego pobytu za granicą

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Osoba fizyczna musi ustanowić pełnomocnika do spraw doręczeń, jeżeli w czasie postępowania wyjeżdża za granicę na co najmniej dwa miesiące.


Obowiązek ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń wynika z konieczności zapewnienia niezakłóconego i bieżącego doręczania pism stronie postępowania. Obowiązek ten dotyczy wyłączenie strony będącej osobą fizyczną, która wyjeżdża za granicę na okres co najmniej dwóch miesięcy.


Faktyczny pobyt


Marlena Kucińska, ekspert podatkowy w Kancelarii Radców Prawnych i Adwokatów Nowakowski i Wspólnicy, (zrzeszona w Consortio Lex) wyjaśnia, że obowiązek ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń powstaje, gdy podatnik faktycznie przebywa za granicą co najmniej dwa miesiące.


- Zatem należałoby przyjąć, że chodzi o okres co najmniej dwumiesięcznego nieprzerwanego pobytu za granicą. Oznacza to, iż w przypadku, gdy podatnik planował wyjechać za granicę na miesiąc, ale pobyt się przedłużył co najmniej o kolejny miesiąc, to po upływie dwumiesięcznego okresu przebywania za granicą musi ustanowić pełnomocnika do spraw doręczeń. I analogicznie, gdy podatnik planuje, że wyjedzie za granicę na pół roku, ale wraca po miesiącu do Polski, nie ma wówczas obowiązku ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń - mówi Marlena Kucińska.


Wioletta Jałocha, prawnik w Kancelarii Prawnej Lakron M. Kargul i Wspólnicy, zwraca uwagę, że obowiązek ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń dotyczy również osób fizycznych mających miejsce zamieszkania za granicą (nierezydentów). Nierezydent będący osobą fizyczną powinien ustanowić w kraju pełnomocnika do spraw doręczeń, jeżeli w stosunku do niego zostało wszczęte postępowanie podatkowe.


Zawiadomić organ podatkowy


Ustanowienie pełnomocnictwa do spraw doręczeń odbywa się na takich samych zasadach jak ustanowienie zwykłego pełnomocnictwa w postępowaniu podatkowym.


- Pełnomocnictwa w postępowaniu podatkowym udziela się na piśmie bądź ustnie do protokołu. Dotyczy to również pełnomocnictwa dla doręczeń - mówi Wioletta Jałocha.


Fakt ustanowienia pełnomocnictwa należy zgłosić organowi podatkowemu właściwemu w sprawie. Nasza rozmówczyni dodaje, że w przypadku zaniedbania obowiązku ustanowienia pełnomocnika do spraw doręczeń pismo uważa się za doręczone w stosunku do strony pod dotychczasowym adresem, a w stosunku do nierezydenta - pod adresem ostatniego czasowego pobytu.


- W takiej sytuacji okoliczność, czy podatnik list odebrał, jest bez znaczenia z prawnego punktu widzenia. W przypadku nieodebrania listu pod wskazanymi adresami przyjmuje się bowiem fikcję doręczenia, dla podatnika biegną więc wszelkie terminy, np. do złożenia odwołania od decyzji - podkreśla Wioletta Jałocha.


Zwraca uwagę, że również strona ustanawiająca kilku pełnomocników, obowiązana jest wyznaczyć jednego z nich jako właściwego do doręczeń.


- W przypadku niewyznaczenia pełnomocnika właściwego do doręczeń organ podatkowy doręcza pismo jednemu z pełnomocników - podsumowuje nasza rozmówczyni.


MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA