REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus sprawdzi wartość darowanego mieszkania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Urzędnicy często kwestinują wartość darowanych nieruchomości. Podatnik może się bronić, przedstawiając odpowienie dokumenty. Nieuczciwi dopłacą podatek, a przy dużym zaniżeniu pokryją koszty opinii biegłego.


Podatnicy, którzy zaniżają w akcie notarialnym wartość darowanej nieruchomości, aby nie płacić zbyt wysokiego podatku, mogą zostać wezwani przez urząd skarbowy do podwyższenia wartości darowizny. Fiskus może upomnieć się o dopłatę podatku przed upływem trzech lat, licząc od końca roku, w którym zawarto akt notarialny. Oznacza to, że wezwanie do podwyższenia wartości nieruchomości może dziś otrzymać osoba, która została obdarowana w 2004 roku.


Brak decyzji wymiarowej


Zgodnie z ustawą o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514 z późn. zm.) wysokość podatku od darowizny ustala co do zasady organ podatkowy w drodze decyzji wydanej na podstawie złożonego przez podatnika zeznania. Od tej zasady istnieje jednak wyjątek. Jak wskazuje Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy, podatnicy nie zawsze są zobowiązani do złożenia zeznania. Z taką sytuacją mamy do czynienia np. w przypadku darowizn dokonywanych w formie aktu notarialnego, kiedy to notariusz jako płatnik pobiera i odprowadza podatek.


- Notariusze nie są zobowiązani do weryfikacji wartości darowizny, tylko pobierają podatek od wartości określonej przez strony. Informacje o zawartych aktach notarialnych przekazywane są do właściwych urzędów skarbowych - wyjaśnił ekspert.


Organ podatkowy przyjmuje jako podstawę opodatkowania wartość określoną przez podatnika, pod warunkiem że odpowiada ona wartości rynkowej. Halina Kwiatkowska, radca prawny i partner w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, oddział w Krakowie, wyjaśnia, że wartość darowanej nieruchomości należy określić zgodnie z przepisami, według jej wartości rynkowej, na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie podobnymi nieruchomościami, z uwzględnieniem miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia.


- Organy podatkowe dysponują katalogami średnich cen nieruchomości, z uwzględnieniem ich wieku, stąd przy zbyt dużej rozbieżności wartości zadeklarowanej przez podatnika z wartością z katalogu, podatnik z pewnością zostanie wezwany do jej skorygowania - podkreśla nasza rozmówczyni.


Można się bronić


- Podatnik może oczywiście bronić podanej przez siebie wartości poprzez przedstawienie dokumentacji uzasadniającej niższą wartość nieruchomości od wartości rynkowej. Może to wynikać np. z uciążliwego sąsiedztwa, położenia nieruchomości lub jej stanu. O ile podatnik posiada własne wyceny, dobrym rozwiązaniem jest przedstawienie ich organowi - wskazał Andrzej Nikończyk.


Ekspert zwraca uwagę, że podatnik może bronić podanej wartości zarówno przed wydaniem decyzji, jak i po jej wydaniu w ramach postępowania odwoławczego.


- Praktyka pokazuje, że lepsze efekty daje współpraca z organem I instancji niż obrona w ramach odwołania, choć czasami dostępna jest tylko ta druga droga. W takim wypadku podatnik powinien i tak przedstawić organowi I instancji swoje argumenty, by móc potem kwestionować brak ich uwzględnienia przy wydaniu decyzji - radzi Andrzej Nikończyk.


Organ podatkowy może wezwać podatnika do podwyższenia wartości rynkowej w określonym czasie. Nasz rozmówca wyjaśnił, że gdy nie wydano decyzji (a tak jest przy darowiznach dokonywanych u notariusza), może ona zostać wydana i doręczona podatnikowi przed upływem terminu przedawnienia.


- W przypadku darowizn dokonywanych w formie aktu notarialnego brak jest obowiązku zgłoszenia i termin ten wynosi trzy lata od końca roku, w którym sporządzono akt notarialny. Decyzje wydane lub doręczone po tym terminie nie powodują powstania zobowiązania podatkowego - wskazał ekspert.


Podatnik sfinansuje biegłego


Istotne jest to, że fiskus ocenia wartość nieruchomości według cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego, czyli sporządzenia aktu notarialnego, a nie na dzień wezwania do podwyższenia czy wydania decyzji. Organ podatkowy może powołać biegłego, jeżeli podatnik, który otrzymał wezwanie do podwyższenia wartości, odmawia zmiany zadeklarowanej podstawy opodatkowania. W przypadku gdy wartość podana przez podatnika i ustalona przez biegłego różni się o więcej niż 33 proc., koszty opinii biegłego poniesie podatnik. Organ może (ale nie musi) uwzględnić także przedstawioną przez obdarowanego wycenę rzeczoznawcy.


- Najkorzystniejsze z punktu widzenia podatnika jest posiadanie takiej wyceny jeszcze przed zawarciem umowy darowizny. W ten sposób podatnik ma szansę uniknąć podejrzenia, że wycena została opracowana pod gotową i wcześniej zawartą umowę darowizny - ocenia Rafał Maciesza, radca prawny z Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych P.J. Sowisło z Poznania.


Zdaniem eksperta wyceną taką podatnik powinien się posłużyć jednak dopiero w momencie, gdy otrzyma stosowne wezwanie z organu podatkowego, w którym organ wskaże, jaka jest w jego mniemaniu rzeczywista wartość przedmiotu darowizny.


- Znając stanowisko organu podatkowego oraz dysponując wyceną rzeczoznawcy, podatnikowi będzie łatwiej polemizować z tym stanowiskiem, przedstawiając wsparte wyceną argumenty na uwiarygodnienie przyjętej przez siebie wartości darowizny - powiedział Rafał Maciesza.


Sporu można uniknąć


- Aby uniknąć ewentualnego sporu z organami podatkowymi i potwierdzić zasadność deklarowanej wartości, należy sprawdzić, jakie ceny transakcyjne są uzyskiwane za podobne nieruchomości na rynku lokalnym. Samodzielne ustalenie takich danych może być trudne, dlatego warto rozważyć dokonanie wyceny przez rzeczoznawcę majątkowego - radzi Halina Kwiatkowska.


Nasza rozmówczyni podkreśla, że sporządzenie darowizny w formie aktu notarialnego nie oznacza, że notariusz w jakikolwiek sposób sprawdza czy weryfikuje deklarowaną przez podatnika wartość nieruchomości. W akcie tym warto jednak dokładnie opisać stan nieruchomości, tak aby można było przed organem podatkowym wykazać przyczyny przyjęcia wartości niższej niż rynkowa.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Zapłata podatku od darowizny nieruchomości


MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA