Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-Płatności na PUESC - akcyza od samochodów osobowych i wniosek o wydanie banderol

e-Płatności na PUESC - akcyza od samochodów osobowych i wniosek o wydanie banderol
e-Płatności na PUESC - akcyza od samochodów osobowych i wniosek o wydanie banderol
e-Płatności na PUESC. Ministerstwo Finansów informuje, że od 23 listopada 2021 roku od godz. 8.00 na Portalu Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych jest dostępna nowa usługa - „Zapłać za dokument poprzez e-Płatności”. Pozwala ona na opłatę należności w formie płatności elektronicznych online za deklarację akcyzową od aut osobowych lub za wniosek o wydanie banderol. Ministerstwo Finansów zapowiada, że będą udostępniane kolejne usługi z grupy e-Płatności.

Akcyzę od samochodów i wniosek o wydanie banderol opłacisz przez e-Płatności na PUESC

Usługa zapewni możliwość płatności online za należności, które wynikają z jednego dokumentu:

  • deklaracji akcyzowej od samochodów osobowych AKC-US lub
  • wniosku o wydanie banderol WNSB,

i jest powiązana z usługami:

Płatności online na PUESC są realizowane z wykorzystaniem systemu PayByNet.

  1. Usługa e-Płatności Opozwala na zapłatę należności w formie płatności elektronicznych online w czasie rzeczywistym.
    Płatności online możesz zrobić na rzecz Krajowej Administracji Skarbowej, a także na rzecz partnerów KAS – inspekcji granicznych współpracujących z KAS i Służbą Celno-Skarbową w ramach usług dostępnych w serwisie Single Window.
  2. Operatorem płatności online dla klientów KAS korzystających z PUESC jest Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. (KIR).
  3. Poprzez płatność online nie zapłacisz opłaty skarbowej.

Będą kolejne usługi w ramach e-Płatności

Ministerstwo Finansów zapowiada, że będą udostępniane kolejne usługi z grupy e-Płatności (w tym opłaty za kontrolę/rozstrzygnięcie wydane przez inspekcję graniczną współpracującą z KAS i Służbą Celno-Skarbową w ramach usług dostępnych w serwisie Single Window oraz usługi Zapłać należności poprzez e-Płatności).

Jak zapłacić przez e-Płatności?

Aktualnie usługa e-Płatności jest dostępna dla osób, które chcą zapłacić za jeden dokument:

  • deklarację AKC-US,
  • wniosek o wydanie banderol WNSB,
  • kontrolę/roztrzygnięcie wydane przez graniczną inspekcję (na razie jest tylko zapowiedź tej możliwości).

Natomiast jeżeli podatnik chce zapłacić:

  • podatki
    • akcyzowy,
    • od gier,
    • od wydobycia niektórych kopalin,
    • VAT14, 
  • opłaty
    • paliwową,
    • emisyjną,
  • cło i podatki od importu,
  • kary i grzywny celno-skarbowe,
  • dokumenty z przekroczonym terminem płatności.

– może skorzystać z zaawansowanej usługi Zapłać należności poprzez e-Płatności.

Możesz zapłacić online za dokument pod warunkiem, że:

  • dokument zarejestrowany na PUESC umożliwia tę formę płatności (AKC-US, WNSB, dokumenty dostępne w serwisie Single Window),
  • poprawnie wysłałeś dokument i dostałeś potwierdzenie jego przyjęcia na PUESC,
  • nie upłynął termin płatności dokumentu,
  • w kolumnie „Status e-płatności” dokument ma status „Do zapłaty”,
  • nie masz zaległości wynikających ze starszych dokumentów podatkowych, które nie zostały zapłacone – warunek dotyczy płatności za AKC-US i WNSB.

Pamiętaj – Twój bank musi współpracować z operatorem płatności PayByNet. Na stronie operatora usługi znajduje się aktualna lista banków współpracujących z PayByNet (strona otwiera się w nowym oknie).

KROK WSTĘPNY

Żeby skorzystać z płatności za dokument, musisz mieć na PUESC dostęp do tego dokumentu.

KROK 0

Zaloguj się Zaloguj się na PUESC

KROK 1 - Wybierz dokument do zapłaty

Możesz to zrobić na 2 sposoby:

  1. Jeśli chcesz zapłacić za deklaracje AKC-US,  wniosek o wydanie banderol WNSB lub za kontrolę/rozstrzygnięcie wydane przez graniczne inspekcje, wybierz zakładkę

Mój pulpit | Moje Sprawy i dokumenty | Dokumenty

a następnie:

  • odszukaj dokument, który chcesz opłacić,
  • sprawdź, czy złożony dokument (deklaracja, wniosek) uzyskał w kolumnie „Status e-Płatności” status „Do zapłaty”,
  • wybierz przycisk „Zapłać",

lub

  1. Jeśli chcesz zapłacić za kontrolę/rozstrzygnięcie przez graniczne inspekcje, możesz to zrobić także w serwisie Single Window:
  • wybierz serwis Single Window,
  • wybierz zakładkę „Sprawy i dokumenty” a następnie zakładkę „Wszystkie”,
  • na liście spraw odszukaj sprawę, którą chcesz opłacić - symbol dolara oznacza możliwość płatności elektronicznej,
  • otwórz sprawę,
  • wybierz zakładkę „Płatność”,
  • wybierz przycisk „Zapłać".

KROK 2 - Zweryfikuj propozycję płatności

  1. Po chwili otrzymasz podsumowanie płatności za dokument.
  2. Zweryfikuj wyświetlone dane, takie jak kwota do zapłaty, dane wpłacającego.
  3. Zapoznaj się z warunkami wykonania płatności online i zaakceptuj je.
  4. Wybierz przycisk "Zapłać".

KROK 3 - Zrealizuj przelew w swoim banku

  1. Wybierz bank i zaloguj się na swoje konto bankowe.
  2. Potwierdź propozycję przelewu z wykorzystaniem bankowych zabezpieczeń.
  3. Zostaniesz przekierowany na PUESC i otrzymasz informację, czy przelew został zrealizowany.

KROK 4 - Sprawdź szczegóły zrealizowanej płatności

  1. Po zrealizowaniu płatności zostaniesz przekierowany na PUESC do zakładki

Mój pulpit | Moje Sprawy i dokumenty | Dokumenty

  1. Do 60 sekund od wykonania płatności status płatności na opłaconym dokumencie zmieni się na "Transakcja zrealizowana" oraz pojawi się dodatkowy przycisk "Szczegóły płatności". Znajdziesz tam szczegółowe informacje o wykonanej płatności m.in. identyfikator płatności oraz datę i czas zapłaty.

Opłaty, prowizje

Krajowa Administracja Skarbowa nie pobiera opłat za skorzystanie z płatności online. Płatność online zostanie powiększona o prowizję naliczoną przez operatora płatności PayByNet.

Wysokość prowizji można sprawdzić na stronie KIR.

Pomoc techniczna

Kontakt całodobowy 24/7/365 poprzez:

Czas realizacji

  • Rejestracja zgłoszeń oraz wniosków – niezwłocznie, całodobowo.
  • Obsługa standardowych zgłoszeń lub wniosków, dla których zostały opracowane rozwiązania – na bieżąco,  maksymalny czas obsługi zgłoszenia lub wniosku do  4 godzin.
  • Obsługa zgłoszeń wymagająca wiedzy specjalistycznej bądź technicznej w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 20 dni roboczych.
  • Obsługa wniosków wymagająca wiedzy specjalistycznej bądź technicznej  w dni robocze od 7:30 do 15:30 maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 10 dni roboczych.

e-Płatności - najczęściej zadawane pytania

Które banki obsługują płatności online dla PUESC?

Płatności online dla PUESC obsługują te banki, które współpracują z operatorem płatności PayByNet.

Na stronie operatora usługi znajduje się aktualna lista banków współpracujących z PayByNet.

Uwaga! Usługa PayByNet nie realizuje obsługi płatności dla niektórych rachunków bankowych, gdzie wymagana jest podwójna lub potrójna akceptacja płatności po stronie banku.

Dlaczego nie jest widoczny przycisk „Zapłać”?

Przycisk „Zapłać” nie jest widoczny, ponieważ:

  • dokument, za który chcesz zapłacić, nie został poprawnie złożony - upewnij się, czy dla danego dokumentu zostało zwrócone potwierdzenie jego złożenia np. UPO (Urzędowe Potwierdzenie Odbioru),
  • dokument został już opłacony lub częściowo rozliczony.

Możesz sprawdzić, czy dokument prezentowany na liście dokumentów może być opłacony online:

  • w kolumnie „Status e-Płatności” będzie wyświetlony status „Do zapłaty”,
  • po wybraniu dokumentu będzie aktywny przycisk „Zapłać”.

Jakie są rodzaje statusów w usłudze „Zapłać za dokument poprzez e-Płatności”?

Dokumenty mogą posiadać statusy:

  • „Do zapłaty” – status dla dokumentów, które spełniają reguły dla płatności online na PUESC,
  • „Transakcja zrealizowana” – status po dokonaniu płatności online na PUESC za cały dokument. Przycisk „Zapłać” będzie niedostępny i uaktywniony zostanie przycisk „Szczegóły płatności”.
  • „Niedostępna” – ten status oznacza każdy przypadek, gdy dokument nie może być opłacony. Dla dokumentów, które są w trakcie przetwarzania, oraz dla dokumentów, które nie podlegających płatnościom, kolumna ta będzie zawsze pusta. Rozliczenie należności w całości lub w części w inny sposób niż z wykorzystaniem tej usługi zmieni status na "Niedostępna".

Na jakich przeglądarkach dostępna jest usługa „Zapłać za dokument poprzez e-Płatności”? Czy dostępna jest na urządzeniach mobilnych?

Usługa działa na przeglądarkach Edge, Mozilla Firefox, Chrome. Usługa działa również na urządzeniach mobilnych, jeżeli urządzenia te posiadają dostęp do Internetu (konieczne jest korzystanie z przeglądarki internetowej).

Gdzie mogę znaleźć potwierdzenie wykonania transakcji?

Mój pulpit | Moje Sprawy i dokumenty | Dokumenty

Wybierz dokument a następnie przycisk „Szczegóły płatności ".

Jeżeli płatność zrealizowano w serwisie Single Window, szczegóły transakcji możesz zobaczyć w tym serwisie po wybraniu sprawy w zakładce „Płatność”. 

W jaki sposób mogę złożyć reklamację do wykonanej płatności?

Sposób reklamacji opisany jest szczegółowo na stronie operatora płatności w części dotyczącej zgłaszania reklamacji (strona otwiera się w nowym oknie).

Dlaczego nie mogę zobaczyć szczegółów wykonanej transakcji?

Szczegóły transakcji będziesz mógł zobaczyć tylko wtedy, gdy transakcja zostanie zakończona i otrzymasz informację o jej pozytywnym zakończeniu. Opłacony dokument otrzyma status "Transakcja zrealizowana". Jeśli przerwałeś transakcję w trakcie procesu płatności online, to szczegóły takiej transakcji nie będą dostępne.

Czy dokumenty można opłacić zwykłym przelewem bankowym?

Dokumenty możesz także opłacić zwykłym przelewem bankowym. Taki standardowy przelew jest księgowany zwykle w ciągu 1-2 dni roboczych. Gdy będziesz korzystać z tej formy płatności, musisz sam prawidłowo uzupełnić dane w polach formatki przelewu bankowego.

Szczegółowe informacje można znaleźć w opisie usługi Zapłać za dokument poprzez e-Płatności na Portalu Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.

Źródło: Ministerstwo Finansów, Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC)

Więcej na ten temat przeczytasz w naszej publikacji
Polski Ład. Tabela planowanych zmian w podatkach (PDF)
Polski Ład. Tabela planowanych zmian w podatkach (PDF)
Tylko teraz
Źródło: Ministerstwo Finansów
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    27 lis 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zwrot VAT w 2022 roku - nowe skrócone terminy (40 dni i 15 dni)
    Zwrot VAT w 2022 roku. Od 1 stycznia 2022 r. w ustawie o VAT wprowadzone zostaną nowe skrócone terminy zwrotu VAT. Zwrot VAT w terminie 40 dni, wprowadzany nowelizacją ustawy o VAT, która określa zasady wystawiania e-faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur. Oraz zwrot VAT w terminie 15 dni, wprowadzany nowelizacją ustawy o VAT w ramach programu rządowego „Polski Ład”.
    Zmiany w JPK_VAT od 2022 roku - nowelizacja rozporządzenia
    Zmiany w JPK_VAT od 2022 roku. Z uwagi na to, że od początku 2022 roku w ustawie o VAT wprowadzone zostaną nowe, skrócone terminy zwrotu VAT, konieczna jest również zmiana przepisów rozporządzenia dotyczącego JPK_VAT. Chodzi o dostosowanie zakresu deklaracji podatkowych i ewidencji, tak aby możliwe było składanie przez podatników deklaracji w wykazanym podatkiem do zwrotu w proponowanych skróconych terminach. Poza tym w rozporządzeniu dot. JPK_VAT wprowadzone zostaną zmiany upraszczające oraz doprecyzowujące. Minister Finansów przygotował już projekt rozporządzenia zmieniającego.
    O podatkach w Polskim Ładzie pół żartem, pół serio
    W dniu 23 listopada 2021 r. w Dzienniku Ustaw (poz. 2105) została opublikowana ustawa z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (tzw. Polski Ład). Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. wprowadzając gruntowne zmiany w systemie podatkowym, w tym również nowe ulgi podatkowe. Co mogło być genezą takich zmian?
    Crowdfunding - zmiany od listopada 2021 r.
    Crowdfunding - zmiany od listopada 2021 r. Nowe przepisy w ustawie o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych obowiązują od początku listopada 2021 roku. Nowelizacja uwzględnia między innymi obowiązek posiadania licencji przez platformy zajmujące się crowdfundingiem, a także ich regularny nadzór ze strony Komisji Nadzoru Finansowego. Znajdziemy w niej także zwiększenie limitu kwoty uzyskiwanej w wyniku tej formy finansowania z 1 miliona do 5 milionów euro.
    „Ukryta dywidenda” a koszty podatkowe – czy przedsiębiorcy mają się czego obawiać?
    Ukryta dywidenda a koszty podatkowe. Jednym z rozwiązań w ramach Polskiego Ładu mającym wpłynąć na uszczelnienie systemu podatkowego, jest wykluczenie możliwości rozliczania kosztów uzyskania przychodu z określonych tytułów w przypadku transakcji dotyczących podmiotów powiązanych. Twórcy nowych przepisów nazwali takie świadczenia „ukrytymi dywidendami” i uwzględnili jako nową kategorię podatkową. Wprowadzone zmiany znalazły także swoje odzwierciedlenie w rozszerzonym katalogu kosztów niestanowiących kosztów podatkowych zawartym w art. 16 ustawy o PDOP.
    Tarcza antyinflacyjna - szczegóły podatkowe
    Tarcza antyinflacyjna - podatki. 25 listopada 2021 r. Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki przedstawił Tarczę Antyinflacyjną. Wśród jej rozwiązań są mechanizmy wdrażane przez Ministerstwo Finansów. To zwolnienie z akcyzy dla energii elektrycznej zużywanej przez gospodarstwa domowe, obniżenie akcyzy na paliwa i energię elektryczną do dozwolonego przepisami europejskimi minimum, brak podatku od sprzedaży detalicznej paliw oraz niższy VAT na gaz ziemny i energię elektryczną.
    Tarcza antyinflacyjna - 6 elementów. Zmiany w podatkach, dodatek osłonowy
    Tarcza antyinflacyjna to sześć elementów, m.in. obniżka cen paliw silnikowych, cen gazu, zerowa akcyza na prąd dla gospodarstw domowych - wynika z prezentacji KPRM, pokazanej podczas konferencji prasowej premiera Mateusza Morawieckiego i wicepremiera Jacka Sasina w dniu 25 listopada 2021 r.
    Zasady ogólne powstawania obowiązku podatkowego w VAT
    Obowiązek podatkowy w VAT. Zasady powstawania obowiązku podatkowego w VAT determinują okres opodatkowania danego świadczenia. Przepisy ustawy o VAT przewidują zasadę ogólną, ale także szereg wyjątków zmieniających zasadniczo terminy wykazania transakcji w deklaracji VAT. Poniżej przedstawione zostały zasady ogólne oraz wybrane tematy wyjątkowego powstawania obowiązku podatkowego.
    Usługi świadczone dla zagranicznych kontrahentów - rozliczenie VAT
    Usługi świadczone dla zagranicznych kontrahentów - rozliczenie VAT. Świadcząc usługi na rzecz zagranicznych kontrahentów, musimy zawsze ustalić miejsce świadczenia tych usług. Wyznaczają je przepisy VAT. Gdy nabywcy są podatnikami, zazwyczaj na nich przechodzi obowiązek rozliczenia VAT. Inaczej jest, gdy nabywca nie jest podatnikiem. Jeśli miejsce świadczenia usług jest poza terytorium kraju, to VAT rozlicza świadczeniodawca. Od 1 lipca 2021 r. może skorzystać z procedury OSS, gdy nabywca jest z innego kraju UE.
    Rozwiązanie umowy o pracę a termin wypłaty wynagrodzenia
    Rozwiązanie umowy o pracę a termin wypłaty wynagrodzenia. Pracodawcy mają wątpliwości kiedy powinni wypłacić pracownikowi wynagrodzenie za pracę w przypadku rozwiązania umowy o pracę. Czy w zwykłym terminie wypłaty wynagrodzenia u danego pracodawcy? A może z dniem rozwiązania umowy o pracę? Wyjaśnia Państwowa Inspekcja Pracy.
    Akcyza na alkohol - zmiany od 2022 roku
    Akcyza na alkohol - zmiany od 2022 roku. Od przyszłego roku gorzelnie należące do producentów owoców, mali producenci wina i napojów fermentowanych (np. cydru) oraz miodów pitnych będą płacić o połowę niższą akcyzę. Zmiany wynikają z wdrożenia zmienionej dyrektywy alkoholowej. Zmiana była fakultatywna, ale Polska zdecydowała się na nią po to, żeby ułatwić prowadzenie działalności i rozwój przedsiębiorczości małych producentów napojów alkoholowych.
    Kopie certyfikatów rezydencji - co warto wiedzieć?
    Kopie certyfikatów rezydencji podatkowej stają się coraz bardziej powszechne, szczególnie w dobie pandemii COVID-19. W przeszłości organy podatkowe traktowały tę kwestię bardzo formalnie, tj. dopuszczalne było jedynie posiadanie oryginału certyfikatu w wersji papierowej. Z czasem dopuszczono certyfikaty wydawane elektronicznie, o ile wystawienie w takiej formie pozostawało w zgodzie z lokalnymi przepisami.
    E-faktury - zmiany od 2022 roku
    E-faktury - zmiany od 2022 roku. 18 listopada w Dzienniku Ustaw została opublikowana ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur (KSeF). W 2022 r. korzystanie z e-faktury będzie fakultatywne. Od 2023 r. użycie e-faktury ma się stać obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT. Będzie to wymagać uprzedniej zgody organów UE. Ustawa zawiera również przepisy dotyczące zmian w fakturowaniu, stanowiące część pakietu SLIM VAT 2.
    Składka zdrowotna po zmianach
    Składka zdrowotna po zmianach. Niepokoje wokół rewolucji kalkulacji składki zdrowotnej nie cichną od kilku miesięcy. Nic w tym dziwnego skoro rządzący nie przestają zaskakiwać podatników częstotliwością wprowadzanych naprędce zmian. Szokujące zdaje się być również wprowadzanie nowelizacji do „świeżo” podpisanej przez Prezydenta ustawy nowelizującej - w szczególności, że zmiany te dotyczą właśnie składki zdrowotnej.
    Koszty usług niematerialnych w 2022 roku - uchylenie art. 15e ustawy o CIT
    Koszty usług niematerialnych w 2022 roku. Ustawa nowelizująca wiele przepisów podatkowych przygotowana w ramach rządowego programu „Polski Ład” uchyla od 2022 roku w całości art. 15e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie oznacza to jednak, że problemy interpretacyjne związane ze stosowaniem tego przepisu znikną wraz z nadejściem nowego roku.
    Zwolnienie podatkowe z CIT na terenie SSE - wynagrodzenie z tytułu utrzymywania zdolności produkcyjnej
    Zwolnienie podatkowe z CIT na terenie SSE. Przychód podatkowy (wynagrodzenie) z tytułu utrzymywania zdolności produkcyjnej powinien stanowić element kalkulacyjny dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 5 sierpnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.200.2021.4.MBD.
    Reforma cen transferowych - rekomendacje zagranicznych ekspertów
    Reforma cen transferowych. 19 listopada 2021 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się uroczysta inauguracja projektu, w ramach którego eksperci OECD, Komisji Europejskiej oraz naukowcy i praktycy z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii, Szwecji i USA, pod kierownictwem pracowników MF, będą wspólnie pracować nad reformą polskich regulacji w zakresie cen transferowych. Efektem prac będzie przygotowanie wspólnych rekomendacji dotyczących ewentualnych zmian w polskich przepisach podatkowych. Ich celem jest zwiększenie konkurencyjności obowiązujących w Polsce regulacji oraz dalszy wzrost efektywności elektronicznego raportowania (TPR).
    Polski Ład: zmiany podatkowe opublikowane w Dzienniku Ustaw - niektóre już obowiązują
    Nowelizacja wielu przepisów podatkowych przygotowana w ramach rządowego programu Polski Ład została w dniu 23 listopada 2021 r. opublikowana w Dzienniku Ustaw. Większość tych zmian wejdzie w życie z początkiem 2022 roku. Pierwsze przepisy tej ustawy obowiązują już od 24 listopada 2021 r. Niektóre przepisy wejdą w życie 8 grudnia 2021 r.
    Zmiana umowy podatkowej między Polską a Holandią (Królestwem Niderlandów)
    Zmiana umowy podatkowej między Polską a Holandią. W dniu 22 listopada 2021 r. Prezydent RP Andrzej Duda podpisał ustawę z 14 października 2021 r. o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów o zmianie Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Warszawie dnia 13 lutego 2002 roku, oraz Protokołu, podpisanego w Warszawie dnia 13 lutego 2002 roku.
    Ryczałt ewidencjonowany 2022 - składka zdrowotna
    Ryczałt ewidencjonowany 2022 - składka zdrowotna. Od 2022 roku składka na ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorców rozliczających się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych będzie zależna od przychodów oraz średniej pensji według GUS. Jak obliczyć wysokość składki zdrowotnej?
    Składka zdrowotna – zmiany od 2022 roku dla prowadzących działalność gospodarczą i pełniących funkcje na mocy powołania
    Składka zdrowotna – zmiany od 2022 roku. Ustawa z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw przewiduje szereg zmian w ustawie z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zmiany te zajdą od 1 stycznia 2022 r. i dotyczyć będą w szczególności modyfikacji kalkulacji składki zdrowotnej dla poszczególnych grup podatników, zniesienia możliwości odliczenia składki zdrowotnej od podatku, a ponadto objęcia obowiązkiem składki zdrowotnej podmiotów, które wcześniej nie posiadały takiego obowiązku (np. członków zarządu, czy prokurentów spółek).
    Jak rozliczać VAT przy eksporcie towaru partiami?
    Eksport towaru partiami a VAT. Spółka otrzymała zaliczkę na poczet zamówienia produkcji gier w marcu br. Wystawiliśmy fakturę zaliczkową ze stawką 0%. Zgodnie z zamówieniem towar wysyłany jest do klienta poza UE partiami, całe zamówienie przekracza okres 6 miesięcy. Po upływie 6 miesięcy od otrzymania zaliczki nie wysłaliśmy całego towaru. Czy musimy skorygować nie rozliczone dostawy i opodatkować różnice w stawce krajowej? Czy możemy skorzystać z art. 41 ust 9b ustawy o VAT w związku z specyfikacją realizacji dostaw?
    e-Płatności na PUESC - akcyza od samochodów osobowych i wniosek o wydanie banderol
    e-Płatności na PUESC. Ministerstwo Finansów informuje, że od 23 listopada 2021 roku od godz. 8.00 na Portalu Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych jest dostępna nowa usługa - „Zapłać za dokument poprzez e-Płatności”. Pozwala ona na opłatę należności w formie płatności elektronicznych online za deklarację akcyzową od aut osobowych lub za wniosek o wydanie banderol. Ministerstwo Finansów zapowiada, że będą udostępniane kolejne usługi z grupy e-Płatności.
    IKE, IKZE i PPE w 2022 roku - limity i korzyści podatkowe
    IKE, IKZE i PPE - limity. W 2022 roku wzrosną roczne limity wpłat na Indywidualne Konta Emerytalne (IKE), Indywidualne Konta Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE) oraz Pracownicze Programy Emerytalne (PPE). W 2022 roku limity te będą wynosiły 17.766,- zł dla IKE, 7.106,40 zł dla IKZE (10.659,60 zł w przypadku przedsiębiorców) oraz 26.649 zł w przypadku PPE. Wyższe limity to efekt prognozy wyższego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na 2022 rok (5922 zł). Jakie odliczenia i korzyści podatkowe można mieć z tych wpłat?
    Estoński CIT po nowemu od 2022 roku [Nowy Ład]
    Estoński CIT - zmiany od 2022 roku. Podatnicy CIT od 2021 roku mogą korzystać z nowej formy opodatkowania, zwanej potocznie estońskim CIT. Warto wiedzieć, że od 2022 r. w przepisach regulujących tą formę opodatkowania zajdą istotne zmiany.