REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-Płatności na PUESC - akcyza od samochodów osobowych i wniosek o wydanie banderol

Subskrybuj nas na Youtube
e-Płatności na PUESC - akcyza od samochodów osobowych i wniosek o wydanie banderol
e-Płatności na PUESC - akcyza od samochodów osobowych i wniosek o wydanie banderol

REKLAMA

REKLAMA

e-Płatności na PUESC. Ministerstwo Finansów informuje, że od 23 listopada 2021 roku od godz. 8.00 na Portalu Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych jest dostępna nowa usługa - „Zapłać za dokument poprzez e-Płatności”. Pozwala ona na opłatę należności w formie płatności elektronicznych online za deklarację akcyzową od aut osobowych lub za wniosek o wydanie banderol. Ministerstwo Finansów zapowiada, że będą udostępniane kolejne usługi z grupy e-Płatności.

Akcyzę od samochodów i wniosek o wydanie banderol opłacisz przez e-Płatności na PUESC

Usługa zapewni możliwość płatności online za należności, które wynikają z jednego dokumentu:

REKLAMA

  • deklaracji akcyzowej od samochodów osobowych AKC-US lub
  • wniosku o wydanie banderol WNSB,

i jest powiązana z usługami:

Płatności online na PUESC są realizowane z wykorzystaniem systemu PayByNet.

  1. Usługa e-Płatności Opozwala na zapłatę należności w formie płatności elektronicznych online w czasie rzeczywistym.
    Płatności online możesz zrobić na rzecz Krajowej Administracji Skarbowej, a także na rzecz partnerów KAS – inspekcji granicznych współpracujących z KAS i Służbą Celno-Skarbową w ramach usług dostępnych w serwisie Single Window.
  2. Operatorem płatności online dla klientów KAS korzystających z PUESC jest Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. (KIR).
  3. Poprzez płatność online nie zapłacisz opłaty skarbowej.

Będą kolejne usługi w ramach e-Płatności

Ministerstwo Finansów zapowiada, że będą udostępniane kolejne usługi z grupy e-Płatności (w tym opłaty za kontrolę/rozstrzygnięcie wydane przez inspekcję graniczną współpracującą z KAS i Służbą Celno-Skarbową w ramach usług dostępnych w serwisie Single Window oraz usługi Zapłać należności poprzez e-Płatności).

Jak zapłacić przez e-Płatności?

Aktualnie usługa e-Płatności jest dostępna dla osób, które chcą zapłacić za jeden dokument:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • deklarację AKC-US,
  • wniosek o wydanie banderol WNSB,
  • kontrolę/roztrzygnięcie wydane przez graniczną inspekcję (na razie jest tylko zapowiedź tej możliwości).

Natomiast jeżeli podatnik chce zapłacić:

  • podatki
    • akcyzowy,
    • od gier,
    • od wydobycia niektórych kopalin,
    • VAT14, 
  • opłaty
    • paliwową,
    • emisyjną,
  • cło i podatki od importu,
  • kary i grzywny celno-skarbowe,
  • dokumenty z przekroczonym terminem płatności.

– może skorzystać z zaawansowanej usługi Zapłać należności poprzez e-Płatności.

Możesz zapłacić online za dokument pod warunkiem, że:

  • dokument zarejestrowany na PUESC umożliwia tę formę płatności (AKC-US, WNSB, dokumenty dostępne w serwisie Single Window),
  • poprawnie wysłałeś dokument i dostałeś potwierdzenie jego przyjęcia na PUESC,
  • nie upłynął termin płatności dokumentu,
  • w kolumnie „Status e-płatności” dokument ma status „Do zapłaty”,
  • nie masz zaległości wynikających ze starszych dokumentów podatkowych, które nie zostały zapłacone – warunek dotyczy płatności za AKC-US i WNSB.

Pamiętaj – Twój bank musi współpracować z operatorem płatności PayByNet. Na stronie operatora usługi znajduje się aktualna lista banków współpracujących z PayByNet (strona otwiera się w nowym oknie).

KROK WSTĘPNY

Żeby skorzystać z płatności za dokument, musisz mieć na PUESC dostęp do tego dokumentu.

KROK 0

Zaloguj się Zaloguj się na PUESC

KROK 1 - Wybierz dokument do zapłaty

Możesz to zrobić na 2 sposoby:

  1. Jeśli chcesz zapłacić za deklaracje AKC-US,  wniosek o wydanie banderol WNSB lub za kontrolę/rozstrzygnięcie wydane przez graniczne inspekcje, wybierz zakładkę

Mój pulpit | Moje Sprawy i dokumenty | Dokumenty

a następnie:

  • odszukaj dokument, który chcesz opłacić,
  • sprawdź, czy złożony dokument (deklaracja, wniosek) uzyskał w kolumnie „Status e-Płatności” status „Do zapłaty”,
  • wybierz przycisk „Zapłać",

lub

  1. Jeśli chcesz zapłacić za kontrolę/rozstrzygnięcie przez graniczne inspekcje, możesz to zrobić także w serwisie Single Window:
  • wybierz serwis Single Window,
  • wybierz zakładkę „Sprawy i dokumenty” a następnie zakładkę „Wszystkie”,
  • na liście spraw odszukaj sprawę, którą chcesz opłacić - symbol dolara oznacza możliwość płatności elektronicznej,
  • otwórz sprawę,
  • wybierz zakładkę „Płatność”,
  • wybierz przycisk „Zapłać".

KROK 2 - Zweryfikuj propozycję płatności

  1. Po chwili otrzymasz podsumowanie płatności za dokument.
  2. Zweryfikuj wyświetlone dane, takie jak kwota do zapłaty, dane wpłacającego.
  3. Zapoznaj się z warunkami wykonania płatności online i zaakceptuj je.
  4. Wybierz przycisk "Zapłać".

KROK 3 - Zrealizuj przelew w swoim banku

  1. Wybierz bank i zaloguj się na swoje konto bankowe.
  2. Potwierdź propozycję przelewu z wykorzystaniem bankowych zabezpieczeń.
  3. Zostaniesz przekierowany na PUESC i otrzymasz informację, czy przelew został zrealizowany.

KROK 4 - Sprawdź szczegóły zrealizowanej płatności

  1. Po zrealizowaniu płatności zostaniesz przekierowany na PUESC do zakładki

Mój pulpit | Moje Sprawy i dokumenty | Dokumenty

  1. Do 60 sekund od wykonania płatności status płatności na opłaconym dokumencie zmieni się na "Transakcja zrealizowana" oraz pojawi się dodatkowy przycisk "Szczegóły płatności". Znajdziesz tam szczegółowe informacje o wykonanej płatności m.in. identyfikator płatności oraz datę i czas zapłaty.

Opłaty, prowizje

Krajowa Administracja Skarbowa nie pobiera opłat za skorzystanie z płatności online. Płatność online zostanie powiększona o prowizję naliczoną przez operatora płatności PayByNet.

Wysokość prowizji można sprawdzić na stronie KIR.

Pomoc techniczna

Kontakt całodobowy 24/7/365 poprzez:

Czas realizacji

  • Rejestracja zgłoszeń oraz wniosków – niezwłocznie, całodobowo.
  • Obsługa standardowych zgłoszeń lub wniosków, dla których zostały opracowane rozwiązania – na bieżąco,  maksymalny czas obsługi zgłoszenia lub wniosku do  4 godzin.
  • Obsługa zgłoszeń wymagająca wiedzy specjalistycznej bądź technicznej w dni robocze od 7:30 do 15:30 – maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 20 dni roboczych.
  • Obsługa wniosków wymagająca wiedzy specjalistycznej bądź technicznej  w dni robocze od 7:30 do 15:30 maksymalny czas obsługi zgłoszenia do 10 dni roboczych.

e-Płatności - najczęściej zadawane pytania

Które banki obsługują płatności online dla PUESC?

Płatności online dla PUESC obsługują te banki, które współpracują z operatorem płatności PayByNet.

Na stronie operatora usługi znajduje się aktualna lista banków współpracujących z PayByNet.

Uwaga! Usługa PayByNet nie realizuje obsługi płatności dla niektórych rachunków bankowych, gdzie wymagana jest podwójna lub potrójna akceptacja płatności po stronie banku.

Dlaczego nie jest widoczny przycisk „Zapłać”?

Przycisk „Zapłać” nie jest widoczny, ponieważ:

  • dokument, za który chcesz zapłacić, nie został poprawnie złożony - upewnij się, czy dla danego dokumentu zostało zwrócone potwierdzenie jego złożenia np. UPO (Urzędowe Potwierdzenie Odbioru),
  • dokument został już opłacony lub częściowo rozliczony.

Możesz sprawdzić, czy dokument prezentowany na liście dokumentów może być opłacony online:

  • w kolumnie „Status e-Płatności” będzie wyświetlony status „Do zapłaty”,
  • po wybraniu dokumentu będzie aktywny przycisk „Zapłać”.

Jakie są rodzaje statusów w usłudze „Zapłać za dokument poprzez e-Płatności”?

Dokumenty mogą posiadać statusy:

  • „Do zapłaty” – status dla dokumentów, które spełniają reguły dla płatności online na PUESC,
  • „Transakcja zrealizowana” – status po dokonaniu płatności online na PUESC za cały dokument. Przycisk „Zapłać” będzie niedostępny i uaktywniony zostanie przycisk „Szczegóły płatności”.
  • „Niedostępna” – ten status oznacza każdy przypadek, gdy dokument nie może być opłacony. Dla dokumentów, które są w trakcie przetwarzania, oraz dla dokumentów, które nie podlegających płatnościom, kolumna ta będzie zawsze pusta. Rozliczenie należności w całości lub w części w inny sposób niż z wykorzystaniem tej usługi zmieni status na "Niedostępna".

Na jakich przeglądarkach dostępna jest usługa „Zapłać za dokument poprzez e-Płatności”? Czy dostępna jest na urządzeniach mobilnych?

Usługa działa na przeglądarkach Edge, Mozilla Firefox, Chrome. Usługa działa również na urządzeniach mobilnych, jeżeli urządzenia te posiadają dostęp do Internetu (konieczne jest korzystanie z przeglądarki internetowej).

Gdzie mogę znaleźć potwierdzenie wykonania transakcji?

Mój pulpit | Moje Sprawy i dokumenty | Dokumenty

Wybierz dokument a następnie przycisk „Szczegóły płatności ".

Jeżeli płatność zrealizowano w serwisie Single Window, szczegóły transakcji możesz zobaczyć w tym serwisie po wybraniu sprawy w zakładce „Płatność”. 

W jaki sposób mogę złożyć reklamację do wykonanej płatności?

Sposób reklamacji opisany jest szczegółowo na stronie operatora płatności w części dotyczącej zgłaszania reklamacji (strona otwiera się w nowym oknie).

Dlaczego nie mogę zobaczyć szczegółów wykonanej transakcji?

Szczegóły transakcji będziesz mógł zobaczyć tylko wtedy, gdy transakcja zostanie zakończona i otrzymasz informację o jej pozytywnym zakończeniu. Opłacony dokument otrzyma status "Transakcja zrealizowana". Jeśli przerwałeś transakcję w trakcie procesu płatności online, to szczegóły takiej transakcji nie będą dostępne.

Czy dokumenty można opłacić zwykłym przelewem bankowym?

Dokumenty możesz także opłacić zwykłym przelewem bankowym. Taki standardowy przelew jest księgowany zwykle w ciągu 1-2 dni roboczych. Gdy będziesz korzystać z tej formy płatności, musisz sam prawidłowo uzupełnić dane w polach formatki przelewu bankowego.

Szczegółowe informacje można znaleźć w opisie usługi Zapłać za dokument poprzez e-Płatności na Portalu Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.

Źródło: Ministerstwo Finansów, Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA