REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reforma uda się tylko wtedy gdy obniżymy podatki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Wereszczyńska

REKLAMA

Rząd nie ma pomysłu na zreformowanie podatków, mimo że dobre i sprawdzone rozwiązania już u nas funkcjonowały.


Czekamy na obiecane przez rząd nowe ulgi rodzinne. Czy rzeczywiście możemy mieć powody do radości?

- Rząd nie ma własnych pieniędzy. Ma tylko te, które zabierze polskim rodzinom, a potem poprzez bardzo kosztowny system administracji publicznej i skarbowej zwróci pomniejszone o koszty związane z taką redystrybucją. Takie przyznawanie ulg ma wyłącznie charakter propagandowy i polskim rodzinom niewiele pomoże. Jeżeli są rodziny wymagające wsparcia, to od tego jest system pomocy społecznej.


Co wobec tego należałoby zrobić?

- Zarówno własne doświadczenie, jak i to, co zrobiono w krajach sąsiednich, wskazuje na konieczność radykalnego obniżenia opodatkowania oraz zmiany, a nie reformy systemu podatkowego. Nie można skupiać się wyłącznie na poszczególnych podatkach i kolejnych łatach do systemu.


Z pewnością sytuacji nie poprawia ogromna liczba podatków, obecnie mamy w Polsce ponad 115 różnego rodzaju opłat i podatków...

- A i tak 20 proc. wszystkich podatków daje 80 proc. wpływów do systemu finansów publicznych. Jak na tak biedny kraj mamy zdecydowanie nadmierne opodatkowanie. Przekonują się o tym na własnej skórze obywatele, którzy pracowali za granicą i zapłacili tam podatki, a muszą jeszcze w Polsce sporo dopłacać. Nie trzeba znać się na systemie podatkowym i jego stawkach, aby wiedzieć, że w Polsce ciężary są ponad miarę.


Twierdzi pan, że podatki dochodowe są złymi podatkami. Co można zatem zaproponować w zamian?

- Podatki dochodowe są szkodliwe i wynikajace z przesłanek ideologicznych. Można powszechnie wprowadzić to, co z dosyć dobrym skutkiem funkcjonowało do początku lat 90., a obecnie funkcjonuje w postaci tzw. podatku Belki, czyli podatku od odsetek od lokat. Proszę zauważyć, że klienci banków mają uprzywilejowaną sytuację. Poborem podatku od odsetek kapitałowych nie obciąża się pojedynczego klienta banku, nie zmusza się go do wypisywania dodatkowego PIT-u, ponieważ to bank dokonuje całej operacji za niego. Dodatkowo łączy się podatki od wszystkich klientów banku w jeden i wysyła się jednym przelewem do jednego urzędu skarbowego.


Czy rozwiązanie takie mogłoby funkcjonować w systemie podatkowym?

- Centrum już dawno udowodniło korzyści z wprowadzenia, a raczej przywrócenia podatku od funduszu płac, czyli podatku liniowego, ale zagregowanego. Było już przecież tak, że przedsiębiorstwa w Polsce odprowadzały określony procent podatku od sumy wszystkich wynagrodzień wypłaconych w danym miesiącu. Urząd skarbowy kontroluje jedno przedsiębiorstwo, a nie tłumy ludzi, którzy tam pracują. A zatem było i jest w Polsce rozwiązanie, które jest sprawdzone, łatwe i tanie - zarówno dla podatnika, jak i dla państwa. Mamy co najmniej te same wpływy, ale przy radykalnie niższych kosztach poboru.


Podobne problemy widać w podatku od towarów i usług. Czy ten podatek również jest niepotrzebny?

- VAT jest bardzo skomplikowany, a przez to podatny na działania kryminalne i drogi w poborze. W ubiegłym roku Wielka Brytania straciła 12 mld euro na wyłudzeniach tego podatku. W Polsce na 85 zebranych miliardów złotych z tytułu VAT 30 miliardów stanowią koszty jego poboru.

Nie ma żadnego ekonomicznego uzasadnienia dla rozszerzania VAT i wciskania komu się da kas fiskalnych. Należy go ograniczać i stosować formy uproszczone tego podatku, które Unia przecież dopuszcza.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Andrzej Sadowski z Centrum im. Adama Smitha


Rozmawiała EDYTA WERESZCZYŃSKA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA