REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-Paragony - bezpłatna aplikacja Ministerstwa Finansów. Jakie funkcje?

e-Paragony - bezpłatna aplikacja Ministerstwa Finansów. Jakie funkcje?
e-Paragony - bezpłatna aplikacja Ministerstwa Finansów. Jakie funkcje?

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów udostępniło aplikację e-Paragony. Jest to bezpłatna aplikacja, dzięki której można zarządzać wydatkami, sprawdzać paragony z kodem QR, a także zgłaszać nieprawidłowości. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa. Wszystkie informacje o aktywności są zapisywane tylko w twoim urządzeniu.

Aplikacja e-Paragony - funkcje

Zarządzanie wydatkami

REKLAMA

REKLAMA

W aplikacji możesz m. in.:

  • zarządzać wydatkami i przypisywać do nich paragony (dodawać papierowe paragony do aplikacji),
  • dokumentować swoje wydatki,
  • przeglądać statystyki,
  • uzupełniać informację o gwarancjach.

W przyszłości aplikacja ma zostać rozbudowana o funkcjonalność, która umożliwia pobranie paragonu w postaci elektronicznej bezpośrednio z kasy.

Sprawdzanie paragonów z kodem QR

REKLAMA

W aplikacji e-Paragony można sprawdzić paragony z kodem QR, wystawione przez kasy wirtualne. Dowiesz się czy paragon został wystawiony przez kasę wirtualną zarejestrowaną w Centralnym Repozytorium Kas (CRK).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgłaszanie nieprawidłowości

Poprzez aplikację e-Paragony można zgłosić (anonimowo) nieprawidłowości dotyczące wydatków lub paragonów. Do wyboru jest 7 rodzajów zgłoszeń, np. sprzedawca nie wydał paragonu albo zamiast paragonu wydał tzw. paragon kelnerski, na paragonie są nieprawidłowe pozycje lub podejrzenie, że paragon jest fałszywy. Dane dotyczące nieprawidłowości związanych z wydatkiem lub paragonem są w pełni anonimowe i przekazywane bez możliwości identyfikacji zgłaszającego.

Jak korzystać z aplikacji?

Aplikacja e-Paragony pozwala zapisać szczegóły wydatków, takie jak m.in. data, kwota, kategoria. Kluczowym elementem każdego wydatku jest paragon z danymi sprzedawcy. Możliwe jest również dodanie zdjęcia. Aby sprawdzić paragon, wybierz w głównym oknie aplikacji menu „Moje wydatki”, kliknij w wybraną pozycję z listy i przejdź do szczegółów paragonu.

Możesz także pogrupować wydatki wg paragonów, do których zostały przypisane. Dzięki temu uzyskasz zestawienie wszystkich paragonów i wydatków z nimi związanych. Użyj do tego funkcji sortowania, dostępnej w menu „Moje wydatki”. Zaznacz opcję „Grupuj jako paragony” i z wyświetlonej listy wybierz interesujący cię paragon. Jeżeli do tego paragonu jest przypisanych kilka wydatków, aplikacja wyświetli je pod kwotą paragonu.

Bezpieczeństwo danych w aplikacji e-Paragony

Dostęp do aplikacji jest zabezpieczony kodem PIN i dodatkowym hasłem, które ustawisz podczas aktywacji. Możesz też skorzystać z ustawień biometrycznych, jeśli masz je w smartfonie.

Aplikacja jest bezpieczna i anonimowa. Nie gromadzi żadnych danych o twojej aktywności. Wszystkie informacje są zapisywane tylko w twoim urządzeniu, z możliwością utrzymywania ich w chmurze.

Jak pobrać aplikację e-Paragony?

Aby pobrać aplikację na telefon:

Jak wyszukać paragony w aplikacji e-Paragony?

Aplikacja e-Paragony pozwala na zapisywanie szczegółów realizowanych wydatków: data, kwota lub kategoria itp. Kluczowym elementem każdego wydatku jest paragon, który pozwala na określenie nazwy i danych sprzedawcy oraz dodanie zdjęcia. Jeśli chcesz sprawdzić paragon, wybierz w głównym oknie aplikacji menu „Moje wydatki”, a następnie kliknij w wybraną pozycję z listy, aby przejść do szczegółów paragonu.

Możliwe jest także pogrupowanie wydatków wg paragonów, do których zostały przypisane. Dzięki temu można wyświetlić zestawienie wszystkich paragonów i wydatków z nimi związanych. Do takiego sposobu prezentacji służy funkcja sortowania, dostępna w menu „Moje wydatki”, gdzie należy zaznaczyć opcję „Grupuj jako paragony” i z wyświetlonej listy wybrać interesujący cię paragon. Jeżeli do wybranego paragonu przypisanych jest kilka wydatków, aplikacja wyświetli je pod kwotą paragonu.

Zmieniłem telefon, czy po instalacji aplikacji na nowym telefonie będę miał dostęp do poprzednich danych?

Wersja aplikacji dostępna w systemie iOS pozwala już teraz na przechowywanie danych w chmurze i ich synchronizację. Dzięki temu nawet po wymianie urządzenia i ponownej instalacji aplikacji wszystkie dane mogą być pobrane przez użytkownika. Funkcja kopii zapasowej danych dostępna jest po wybraniu z ekranu głównego ikony Ustawień i zaznaczeniu opcji „Przechowuj dane w chmurze”. W przypadku ponownej instalacji na urządzeniu, aplikacja zapyta cię, czy chcesz przywrócić dane z chmury, czy też korzystać dalej z danych lokalnych.
Wersja aplikacji dostępna w systemie Android - Ministerstwo Finansów pracuje nad udostępnieniem funkcjonalności utrzymywania danych w indywidualnej chmurze. Efekty mają się pojawić wkrótce.

Zabezpieczenie dostępu do aplikacji e-Paragony

Aplikacja e-Paragony może być zabezpieczona za pomocą kodu PIN lub biometrii, jeżeli posiadane urządzenie wspiera taką funkcjonalność i została ona wcześniej skonfigurowana.
Zabezpieczenia można włączyć i skonfigurować przy pierwszym uruchomieniu aplikacji, a także później, po wybraniu z ekranu głównego ikony Ustawień, gdzie dostępne są opcje kodu PIN oraz logowania opartego na biometrii (odcisku palca lub skanu twarzy).

Kod PIN i hasło

Kod PIN służy do odblokowania aplikacji przy uruchomieniu. W przypadku jego utraty, kliknij z ekranu głównego aplikacji w ikonę Ustawień, a następnie wybierz opcję „Zmień PIN”. Aplikacja poprosi o podanie hasła zabezpieczającego, a w kolejnym kroku pozwoli na wprowadzenie nowego kodu PIN.

W aplikacji mobilnej e-Paragony hasło służy wyłącznie do zmiany kodu PIN. Ze względów bezpieczeństwa nie można odzyskać hasła w przypadku jego utraty. W takiej sytuacji zainstaluj ponownie aplikację i ustaw nowe hasło.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA