REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o PIT dot. zaliczek na podatek

Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
Nowelizacja ustawy o PIT dot. zaliczek na podatek
Nowelizacja ustawy o PIT dot. zaliczek na podatek

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o PIT (i ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych) uchwalona 27 stycznia 2022 r. przewiduje m.in. wdrożenie mechanizmu zaniechania poboru zaliczek w podatku dochodowym od osób fizycznych znanego już z budzącego wiele kontrowersji rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2022 r. Czy ustawa ostatecznie zniweluje wątpliwości powstające u płatników rozliczających wynagrodzenia swoich pracowników?

Zaliczki na PIT w 2022 roku - kolejna zmiana ustawy

Uchwalona ustawa dotyczy płatników pobierających zaliczki na PIT od przychodów podatników osiąganych m.in. ze stosunku pracy, emerytur oraz umów zlecenia wykonywanych przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Proponowany mechanizm zakłada, że płatnicy nie pobiorą zaliczki na PIT w okresie od lutego do grudnia 2022 r. od nadwyżki kwoty zaliczki obliczonej zgodnie z przepisami obowiązującymi po 1 stycznia 2022 r. nad kwotą zaliczki na PIT obliczoną na zasadach obowiązujących w dniu 31 grudnia 2021 r.

REKLAMA

Autopromocja

Przy obliczaniu zaliczek na PIT, płatnik stosuje koszty uzyskania przychodów i kwotę zmniejszającą podatek (stosowaną do miesięcznych rozliczeń w PIT po złożeniu przez podatnika oświadczenia PIT-2) w wysokości obowiązującej w 2021 roku. Niemniej jednak, okoliczności uprawniające do stosowania takich rozwiązań mają być oceniane przez pryzmat okoliczności zaistniałych na moment obliczania zaliczki, tj. według stanu na 2022 rok.

Zaniechanie poboru nadwyżek zaliczek na PIT ma jednak tylko charakter tymczasowy. Płatnik będzie bowiem zobowiązany do wpłacenia niepobranych nadwyżek zaliczek do urzędu skarbowego w rozliczeniu za miesiąc, w którym zaliczka obliczona zgodnie z przepisami uwzględniającymi tzw. Polski Ład będzie niższa od zaliczki obliczonej zgodnie z przepisami obowiązującymi w 2021 roku. Ostatecznym terminem poboru nadwyżek i przekazania ich do urzędu skarbowego będzie 20 stycznia 2023 r., tj. termin rozliczenia PIT za grudzień 2022 r.

Omawiane rozwiązania nie będą dotyczyć podatników zarabiających miesięcznie ponad 12 800 złotych brutto. Nie będą one również dotyczyć podatników, którzy zrezygnowali ze stosowania opisanego mechanizmu. Możliwość taka istnieje, o ile podatnicy nie złożyli PIT-2 oraz przedłożą płatnikowi wniosek o nieprzedłużanie terminów poboru i wpłaty zaliczki według zasad przejściowych. Do takich podatników zastosowanie znajdą wyłącznie zasady obliczania zaliczek obowiązujące w roku 2022.

PIT-2 do złożenia w dowolnym momencie

W ramach nowelizacji, możliwe stanie się złożenie przez podatników oświadczenia PIT-2 w trakcie roku podatkowego, a nie tak jak dotychczas, przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym. Po otrzymaniu takiego dokumentu, płatnik najpóźniej w miesiącu następującym po miesiącu przekazania przez pracownika PIT-2 odliczy od kwoty zaliczki na PIT 1/12 kwoty wolnej. Zmiana ta ma zlikwidować istniejące wątpliwości interpretacyjne.
Z początkiem roku media donosiły bowiem o sytuacji, w której to część pracowników sektora budżetowego otrzymała wynagrodzenia o kilkaset złotych niższe od tych otrzymanych
w grudniu poprzedniego roku. Proponowana zmiana ma spowodować, że do tego rodzaju sytuacji w przyszłości nie dojdzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To jeszcze nie koniec zmian!

REKLAMA

W opinii Ministerstwa Finansów (wyrażonej choćby w objaśnieniach do rozporządzenia z 7 stycznia), mechanizm zaniechania poboru nadwyżek zaliczek na PIT nie powinien podlegać jakiejkolwiek krytyce, bowiem jest wprowadzany na korzyść podatników, w celu utrzymania ich wynagrodzenia na tym samym poziomie przez cały rok podatkowy. Ministerstwo nie zauważa natomiast, że to kolejna z serii zmian, z którą na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy mają do czynienia zarówno płatnicy, jak i podatnicy. Płatnicy, którzy nie zdążyli jeszcze w pełni dostosować się do nowej rzeczywistości legislacyjnej, muszą być gotowi na dalsze zmiany przepisów podatkowych. Nie jest to z pewnością optymalny stan rzeczy.

Co więcej, uchwalona przez Sejm ustawa to tylko jeden z aktów prawnych, nad którymi Ministerstwo Finansów będzie pracować w najbliższym czasie. Na konferencji prasowej zorganizowanej 21 stycznia 2022 r. zapowiedziano również projekt rozwiązań mających „udoskonalić” tzw. Polski Ład. Przewiduje się m.in. zmiany w zasadach funkcjonowania ulgi dla klasy średniej czy też sprzedaży środków trwałych amortyzowanych przed 2022 r. Szczegóły projektu nie zostały dotychczas opublikowane.

Powyższe zmiany wpisują się w szerszy trend spontanicznego dokonywania poprawek systemu podatkowego. Ciężko bowiem uznać, że wszystkie planowane przez rząd działania miały charakter planowany i są wdrażane według z góry przyjętych założeń. Sama treść uzasadnienia projektu nowelizacji ustawy o PIT sugeruje, że jest to odpowiedź na bieżące zastrzeżenia podmiotów stosujących prawo podatkowe w praktyce. Skoro zatem planuje się dalsze zmiany w ustawie o PIT, to ciężko jest dojść do wniosku, że całkowite wdrożenie Polskiego Ładu doszło już do skutku. Należy zatem być przygotowanym na dalsze działania MF i na kolejne potencjalne wątpliwości związane ze zmianami.

Podstawa prawna: Ustawa zmieniająca ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawę o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Druk nr 1960). Na dzień publikacji artykułu, nad ustawą pracuje Senat.

Kacper Sulikowski, prawnik, Analyst w Enodo Advisors

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA