REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o PIT dot. zaliczek na podatek

Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
Nowelizacja ustawy o PIT dot. zaliczek na podatek
Nowelizacja ustawy o PIT dot. zaliczek na podatek

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o PIT (i ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych) uchwalona 27 stycznia 2022 r. przewiduje m.in. wdrożenie mechanizmu zaniechania poboru zaliczek w podatku dochodowym od osób fizycznych znanego już z budzącego wiele kontrowersji rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2022 r. Czy ustawa ostatecznie zniweluje wątpliwości powstające u płatników rozliczających wynagrodzenia swoich pracowników?

Zaliczki na PIT w 2022 roku - kolejna zmiana ustawy

Uchwalona ustawa dotyczy płatników pobierających zaliczki na PIT od przychodów podatników osiąganych m.in. ze stosunku pracy, emerytur oraz umów zlecenia wykonywanych przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Proponowany mechanizm zakłada, że płatnicy nie pobiorą zaliczki na PIT w okresie od lutego do grudnia 2022 r. od nadwyżki kwoty zaliczki obliczonej zgodnie z przepisami obowiązującymi po 1 stycznia 2022 r. nad kwotą zaliczki na PIT obliczoną na zasadach obowiązujących w dniu 31 grudnia 2021 r.

REKLAMA

REKLAMA

Przy obliczaniu zaliczek na PIT, płatnik stosuje koszty uzyskania przychodów i kwotę zmniejszającą podatek (stosowaną do miesięcznych rozliczeń w PIT po złożeniu przez podatnika oświadczenia PIT-2) w wysokości obowiązującej w 2021 roku. Niemniej jednak, okoliczności uprawniające do stosowania takich rozwiązań mają być oceniane przez pryzmat okoliczności zaistniałych na moment obliczania zaliczki, tj. według stanu na 2022 rok.

Zaniechanie poboru nadwyżek zaliczek na PIT ma jednak tylko charakter tymczasowy. Płatnik będzie bowiem zobowiązany do wpłacenia niepobranych nadwyżek zaliczek do urzędu skarbowego w rozliczeniu za miesiąc, w którym zaliczka obliczona zgodnie z przepisami uwzględniającymi tzw. Polski Ład będzie niższa od zaliczki obliczonej zgodnie z przepisami obowiązującymi w 2021 roku. Ostatecznym terminem poboru nadwyżek i przekazania ich do urzędu skarbowego będzie 20 stycznia 2023 r., tj. termin rozliczenia PIT za grudzień 2022 r.

Omawiane rozwiązania nie będą dotyczyć podatników zarabiających miesięcznie ponad 12 800 złotych brutto. Nie będą one również dotyczyć podatników, którzy zrezygnowali ze stosowania opisanego mechanizmu. Możliwość taka istnieje, o ile podatnicy nie złożyli PIT-2 oraz przedłożą płatnikowi wniosek o nieprzedłużanie terminów poboru i wpłaty zaliczki według zasad przejściowych. Do takich podatników zastosowanie znajdą wyłącznie zasady obliczania zaliczek obowiązujące w roku 2022.

REKLAMA

PIT-2 do złożenia w dowolnym momencie

W ramach nowelizacji, możliwe stanie się złożenie przez podatników oświadczenia PIT-2 w trakcie roku podatkowego, a nie tak jak dotychczas, przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym. Po otrzymaniu takiego dokumentu, płatnik najpóźniej w miesiącu następującym po miesiącu przekazania przez pracownika PIT-2 odliczy od kwoty zaliczki na PIT 1/12 kwoty wolnej. Zmiana ta ma zlikwidować istniejące wątpliwości interpretacyjne.
Z początkiem roku media donosiły bowiem o sytuacji, w której to część pracowników sektora budżetowego otrzymała wynagrodzenia o kilkaset złotych niższe od tych otrzymanych
w grudniu poprzedniego roku. Proponowana zmiana ma spowodować, że do tego rodzaju sytuacji w przyszłości nie dojdzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To jeszcze nie koniec zmian!

W opinii Ministerstwa Finansów (wyrażonej choćby w objaśnieniach do rozporządzenia z 7 stycznia), mechanizm zaniechania poboru nadwyżek zaliczek na PIT nie powinien podlegać jakiejkolwiek krytyce, bowiem jest wprowadzany na korzyść podatników, w celu utrzymania ich wynagrodzenia na tym samym poziomie przez cały rok podatkowy. Ministerstwo nie zauważa natomiast, że to kolejna z serii zmian, z którą na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy mają do czynienia zarówno płatnicy, jak i podatnicy. Płatnicy, którzy nie zdążyli jeszcze w pełni dostosować się do nowej rzeczywistości legislacyjnej, muszą być gotowi na dalsze zmiany przepisów podatkowych. Nie jest to z pewnością optymalny stan rzeczy.

Co więcej, uchwalona przez Sejm ustawa to tylko jeden z aktów prawnych, nad którymi Ministerstwo Finansów będzie pracować w najbliższym czasie. Na konferencji prasowej zorganizowanej 21 stycznia 2022 r. zapowiedziano również projekt rozwiązań mających „udoskonalić” tzw. Polski Ład. Przewiduje się m.in. zmiany w zasadach funkcjonowania ulgi dla klasy średniej czy też sprzedaży środków trwałych amortyzowanych przed 2022 r. Szczegóły projektu nie zostały dotychczas opublikowane.

Powyższe zmiany wpisują się w szerszy trend spontanicznego dokonywania poprawek systemu podatkowego. Ciężko bowiem uznać, że wszystkie planowane przez rząd działania miały charakter planowany i są wdrażane według z góry przyjętych założeń. Sama treść uzasadnienia projektu nowelizacji ustawy o PIT sugeruje, że jest to odpowiedź na bieżące zastrzeżenia podmiotów stosujących prawo podatkowe w praktyce. Skoro zatem planuje się dalsze zmiany w ustawie o PIT, to ciężko jest dojść do wniosku, że całkowite wdrożenie Polskiego Ładu doszło już do skutku. Należy zatem być przygotowanym na dalsze działania MF i na kolejne potencjalne wątpliwości związane ze zmianami.

Podstawa prawna: Ustawa zmieniająca ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawę o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Druk nr 1960). Na dzień publikacji artykułu, nad ustawą pracuje Senat.

Kacper Sulikowski, prawnik, Analyst w Enodo Advisors

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA