REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykazy dostawców VOD i VSP - dla kogo, jak się zgłosić? Podatek od VOD

Wykaz dostawców VOD i VSP - dla kogo, jak się zgłosić? Kto zarabia na filmikach w sieci musi zgłosić się do wykazu dostawców VOD i VSP. Podatek od VOD
Wykaz dostawców VOD i VSP - dla kogo, jak się zgłosić? Kto zarabia na filmikach w sieci musi zgłosić się do wykazu dostawców VOD i VSP. Podatek od VOD

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli ktoś jest amatorem, hobbystą, nie zarabia na swoich produkcjach audiowizualnych, nie ma z tego tytułu żadnych dochodów, to nie musi zgłaszać się do wykazów dostawców VOD i VSP - powiedziała PAP rzecznik prasowy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Teresa Brykczyńska. Termin na zgłoszenie do tych wykazów minął 1 lutego 2022 r. Co z podmiotami, które miały obowiązek zgłoszenia a tego nie zrobiły? Jak zgłosić się do wykazów dostawców VOD i VSP? Podatek od VOD nie obejmie mikroprzedsiębiorców - poinformowała rzecznik KRRiT.

Wykaz dostawców VOD i VSP - kto ma obowiązek zgłoszenia się

Nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji z 11 sierpnia 2021 r. nałożyła na podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne na żądanie (VOD) oraz na dostawców platform udostępniania wideo (VSP) prowadzących działalność w dniu 1 listopada 2021 r. (wejście w życie nowelizacji) obowiązek zgłoszenia usług do wykazów prowadzonych przez przewodniczącego KRRiT.

REKLAMA

Autopromocja

"Powyższym obowiązkiem objęta jest każda osoba publikująca materiały wideo na platformach udostępniania wideo - YouTube, TikTok, Twitch, Facebook itp. (czyli nagrywająca filmiki, videoblogi lub inne materiały wideo) i zarabiająca na tej na usłudze np. na podstawie odpowiednich umów z reklamodawcami lub przedstawicielem platformy" - wyjaśniła rzecznik KRRiT.

Przekazała, że nowy obowiązek dla twórców, publikujących swoje materiały w sieci, wynika ze znowelizowanej Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) o audiowizualnych usługach medialnych, z dnia 14 listopada 2018 r. "Jest to zatem obowiązek ogólnoeuropejski" - podkreśliła.

Brykczyńska przypomniała, że Dyrektywa wymusiła nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji. Zaznaczyła, że "KRRiT informowała o pracach nad obligatoryjną nowelizacją ustawy o rtv, przekazując Dyrektywę do społecznych konsultacji - 30 października 2019 roku".

Poinformowała, że "termin składania uwag mijał 30 listopada 2019 r., jednak Rada przedłużyła ten termin, dając czas na składanie uwag do 7 grudnia 2019 r.". "O nowelizacji (nowym obowiązku) byli informowani przedstawiciele platform, na których działają twórcy - spotykał się z nimi przewodniczący. Podobnie przedstawiciele twórców, którzy również byli informowani - m.in. IAB Polska (Związek Pracodawców Branży Internetowej)" - wskazała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rzecznik KRRiT podała, że "ostatnie takie spotkanie odbyło się 28 grudnia 2021 roku".

Wprowadzone przepisy europejskie zobligowały KRRiT do przekazywania informacji o wszystkich (wpisanych do wykazu) usługach audiowizualnych - w tym usługach na żądanie - świadczonych na terytorium Polski do Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego, które je publikuje w ramach bazy MAVISE.

Podatek od VOD nie obejmie mikroprzedsiębiorców

W przestrzeni medialnej pojawiły się informacje, że podatek od VOD nie będzie dotyczył mikroprzedsiębiorców, czyli twórców zatrudniających mniej niż 10 osób i mających mniej niż 2 mln euro obrotu w ciągu roku. Brykczyńska potwierdziła te informacje w rozmowie z PAP. "Tak, to prawda. Podatek z pewnością nie będzie dotyczył mikroprzedsiębiorców, czyli tych, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych: zatrudniali średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz osiągnęli roczny obrót netto ze sprzedaży usług nieprzekraczający równowartości w złotych 2 mln euro".

Termin na zgłoszenie minął 1 lutego. Co z osobami, które się nie zgłosiły do wykazu?

Termin zgłaszania się dostawców VOD i VSP do wykazu prowadzonego przez przewodniczącego KRRiT minął 1 lutego.

REKLAMA

Brykczyńska pytana o to, co stanie się z twórcami, którzy tego nie uczynili na czas, odpowiedziała: "obecnie będziemy przede wszystkim prowadzić działania informacyjno-edukacyjne". "Głównie będziemy przypominać o nowym obowiązku, a ostatecznie wzywać do wpisania się do wykazu" - wyjaśniła.

Dopytywana o to, czy KRRiT ma możliwość weryfikacji tego, kto powinien złożyć taki wniosek, ale tego nie zrobił, powiedziała: "tak istnieją takie możliwości". "Jednak podkreślam raz jeszcze, i to jest ważne, że jeśli ktoś jest amatorem, hobbystą, nie zarabia na swoich produkcjach audiowizualnych - nie ma z tego tytułu żadnych dochodów - to nie musi zgłaszać się do wpisu" - przypomniała. (PAP)

autor: Katarzyna Krzykowska

ksi/ pat/

Wykaz audiowizualnych usług medialnych na żądanie (VOD)

Jak zgłosić się do wykazu audiowizualnych usług medialnych na żądanie (VOD)

1. Wypełnij ten formularz zgłoszenia o wpis do wykazu  docx  (formularz zgłoszenia o wpis do wykazu  pdf                         
2. Wypełniony formularz trzeba wysłać do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji za pomocą platformy ePUAP

Instrukcja przesłania dokumentu do KRRiT przez platformę ePUAP

lub pocztą tradycyjną na adres:

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9
01-015 Warszawa

Zgłoszenie o wpis do wykazu platform udostępniania video (VSP)

Formularz wniosku  PDF

Formularz wniosku  docx

Tak jak w przypadku ww. wykazu VOD zgłoszenie można przesłać przez ePUAP albo tradycyjną pocztą.

Podstawa prawna:

- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie świadczenia audiowizualnych usług medialnych z dnia 14 listopada 2018 r.

- Rozporządzenie KRRiT z dnia 21 października 2021 r. w sprawie wzoru wykazu audiowizualnych usług medialnych na żądanie i wzoru zgłoszenia o wpis do wykazu 

- Rozporządzenie KRRiT z dnia 21 października 2021 r. w sprawie wzoru wykazu platform udostępniania wideo i wzoru zgłoszenia o wpis do wykazu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA