REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykazy dostawców VOD i VSP - dla kogo, jak się zgłosić? Podatek od VOD

Wykaz dostawców VOD i VSP - dla kogo, jak się zgłosić? Kto zarabia na filmikach w sieci musi zgłosić się do wykazu dostawców VOD i VSP. Podatek od VOD
Wykaz dostawców VOD i VSP - dla kogo, jak się zgłosić? Kto zarabia na filmikach w sieci musi zgłosić się do wykazu dostawców VOD i VSP. Podatek od VOD

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli ktoś jest amatorem, hobbystą, nie zarabia na swoich produkcjach audiowizualnych, nie ma z tego tytułu żadnych dochodów, to nie musi zgłaszać się do wykazów dostawców VOD i VSP - powiedziała PAP rzecznik prasowy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Teresa Brykczyńska. Termin na zgłoszenie do tych wykazów minął 1 lutego 2022 r. Co z podmiotami, które miały obowiązek zgłoszenia a tego nie zrobiły? Jak zgłosić się do wykazów dostawców VOD i VSP? Podatek od VOD nie obejmie mikroprzedsiębiorców - poinformowała rzecznik KRRiT.

Wykaz dostawców VOD i VSP - kto ma obowiązek zgłoszenia się

Nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji z 11 sierpnia 2021 r. nałożyła na podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne na żądanie (VOD) oraz na dostawców platform udostępniania wideo (VSP) prowadzących działalność w dniu 1 listopada 2021 r. (wejście w życie nowelizacji) obowiązek zgłoszenia usług do wykazów prowadzonych przez przewodniczącego KRRiT.

REKLAMA

REKLAMA

"Powyższym obowiązkiem objęta jest każda osoba publikująca materiały wideo na platformach udostępniania wideo - YouTube, TikTok, Twitch, Facebook itp. (czyli nagrywająca filmiki, videoblogi lub inne materiały wideo) i zarabiająca na tej na usłudze np. na podstawie odpowiednich umów z reklamodawcami lub przedstawicielem platformy" - wyjaśniła rzecznik KRRiT.

Przekazała, że nowy obowiązek dla twórców, publikujących swoje materiały w sieci, wynika ze znowelizowanej Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) o audiowizualnych usługach medialnych, z dnia 14 listopada 2018 r. "Jest to zatem obowiązek ogólnoeuropejski" - podkreśliła.

Brykczyńska przypomniała, że Dyrektywa wymusiła nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji. Zaznaczyła, że "KRRiT informowała o pracach nad obligatoryjną nowelizacją ustawy o rtv, przekazując Dyrektywę do społecznych konsultacji - 30 października 2019 roku".

REKLAMA

Poinformowała, że "termin składania uwag mijał 30 listopada 2019 r., jednak Rada przedłużyła ten termin, dając czas na składanie uwag do 7 grudnia 2019 r.". "O nowelizacji (nowym obowiązku) byli informowani przedstawiciele platform, na których działają twórcy - spotykał się z nimi przewodniczący. Podobnie przedstawiciele twórców, którzy również byli informowani - m.in. IAB Polska (Związek Pracodawców Branży Internetowej)" - wskazała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rzecznik KRRiT podała, że "ostatnie takie spotkanie odbyło się 28 grudnia 2021 roku".

Wprowadzone przepisy europejskie zobligowały KRRiT do przekazywania informacji o wszystkich (wpisanych do wykazu) usługach audiowizualnych - w tym usługach na żądanie - świadczonych na terytorium Polski do Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego, które je publikuje w ramach bazy MAVISE.

Podatek od VOD nie obejmie mikroprzedsiębiorców

W przestrzeni medialnej pojawiły się informacje, że podatek od VOD nie będzie dotyczył mikroprzedsiębiorców, czyli twórców zatrudniających mniej niż 10 osób i mających mniej niż 2 mln euro obrotu w ciągu roku. Brykczyńska potwierdziła te informacje w rozmowie z PAP. "Tak, to prawda. Podatek z pewnością nie będzie dotyczył mikroprzedsiębiorców, czyli tych, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych: zatrudniali średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz osiągnęli roczny obrót netto ze sprzedaży usług nieprzekraczający równowartości w złotych 2 mln euro".

Termin na zgłoszenie minął 1 lutego. Co z osobami, które się nie zgłosiły do wykazu?

Termin zgłaszania się dostawców VOD i VSP do wykazu prowadzonego przez przewodniczącego KRRiT minął 1 lutego.

Brykczyńska pytana o to, co stanie się z twórcami, którzy tego nie uczynili na czas, odpowiedziała: "obecnie będziemy przede wszystkim prowadzić działania informacyjno-edukacyjne". "Głównie będziemy przypominać o nowym obowiązku, a ostatecznie wzywać do wpisania się do wykazu" - wyjaśniła.

Dopytywana o to, czy KRRiT ma możliwość weryfikacji tego, kto powinien złożyć taki wniosek, ale tego nie zrobił, powiedziała: "tak istnieją takie możliwości". "Jednak podkreślam raz jeszcze, i to jest ważne, że jeśli ktoś jest amatorem, hobbystą, nie zarabia na swoich produkcjach audiowizualnych - nie ma z tego tytułu żadnych dochodów - to nie musi zgłaszać się do wpisu" - przypomniała. (PAP)

autor: Katarzyna Krzykowska

ksi/ pat/

Wykaz audiowizualnych usług medialnych na żądanie (VOD)

Jak zgłosić się do wykazu audiowizualnych usług medialnych na żądanie (VOD)

1. Wypełnij ten formularz zgłoszenia o wpis do wykazu  docx  (formularz zgłoszenia o wpis do wykazu  pdf                         
2. Wypełniony formularz trzeba wysłać do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji za pomocą platformy ePUAP

Instrukcja przesłania dokumentu do KRRiT przez platformę ePUAP

lub pocztą tradycyjną na adres:

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
Skwer kard. S. Wyszyńskiego 9
01-015 Warszawa

Zgłoszenie o wpis do wykazu platform udostępniania video (VSP)

Formularz wniosku  PDF

Formularz wniosku  docx

Tak jak w przypadku ww. wykazu VOD zgłoszenie można przesłać przez ePUAP albo tradycyjną pocztą.

Podstawa prawna:

- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie świadczenia audiowizualnych usług medialnych z dnia 14 listopada 2018 r.

- Rozporządzenie KRRiT z dnia 21 października 2021 r. w sprawie wzoru wykazu audiowizualnych usług medialnych na żądanie i wzoru zgłoszenia o wpis do wykazu 

- Rozporządzenie KRRiT z dnia 21 października 2021 r. w sprawie wzoru wykazu platform udostępniania wideo i wzoru zgłoszenia o wpis do wykazu

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA