REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajem nieruchomości z instalacją fotowoltaiczną. Czy trzeba płacić akcyzę od prądu zużytego przez najemcę?

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wynajem nieruchomości z instalacją fotowoltaiczną. Czy trzeba płacić akcyzę od prądu zużytego przez najemcę?
Wynajem nieruchomości z instalacją fotowoltaiczną. Czy trzeba płacić akcyzę od prądu zużytego przez najemcę?

REKLAMA

REKLAMA

Właściciel nieruchomości z instalacją fotowoltaiczną powinien płacić podatek akcyzowy od energii elektrycznej z tej instalacji, którą zużył najemca. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 25 maja 2022 r.

Wynajmujący nieruchomość z instalacją fotowoltaiczną płaci akcyzę?

Eksperci nie kryją zaskoczenia. Stanowisko fiskusa uważają za oderwane od rzeczywistości. - Dyrektor KIS nie tylko nakazuje płacić podatek od świadczenia będącego integralną częścią usługi najmu. Zgodnie z jego stanowiskiem właściciela wynajętej nieruchomości z instalacją fotowoltaiczną czeka akcyzowa biurokracja, m.in. obowiązek składania co miesiąc deklaracji podatkowych - wskazuje Jacek Arciszewski, doradca podatkowy.
Jeśli wynajmującym byłaby osoba prawna, np. spółka, musiałaby też zarejestrować się w Centralnym Rejestrze Podatników Akcyzowych i prowadzić ewidencję ilościową energii elektrycznej.

REKLAMA

Autopromocja

- Osoba fizyczna nie miałaby takich obowiązków, ale trudno mi wyobrazić sobie prawidłowe rozliczenie z fiskusem bez prowadzenia ewidencji. Jeśli najnowsze stanowisko dyrektora KIS miałoby się utrzymać, resort finansów powinien zdecydować się na zmiany w przepisach. Tylko w ten sposób oszczędzi wszystkim niepotrzebnej biurokracji - uważa Jacek Arciszewski.
Przypomnijmy, że na mocy tarczy antyinflacyjnej (Dz.U. z 2022 r., poz. 1137) wynajmujący nie musi płacić podatku jedynie do końca lipca br. - po warunkiem że prąd wykorzystuje najemca prowadzący gospodarstwo domowe . Do końca 2022 r. miałby natomiast obowiązek przesyłania najemcy informacji o preferencjach podatkowych wynikających z tej tarczy.

Spółka wynajmuje lokale z dostępem do energii z fotowoltaiki - interpretacja podatkowa

Chodzi o interpretację dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 maja 2022 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.80.2022.1.JS). Pytanie zadała spółka zajmująca się wynajmem i zarządzaniem nieruchomościami, która na jednym z budynków zamontowała instalację fotowoltaiczną. Prąd, który produkowała, miał być zużywany przez najemców lokali użytkowych w tej nieruchomości. Jeśli lokal miał podlicznik, najemcy płacili za faktycznie zużytą energię elektryczną, a gdy podlicznika nie było, byli obciążani zryczałtowanymi kosztami zużycia prądu.

Spółka we wniosku o interpretację przekonywała, że niezależnie od tego, czy lokal ma taki podlicznik, sprzedaż energii wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną byłaby opodatkowana zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.). O podatku nie byłoby mowy, gdyby na rzecz najemcy świadczona była kompleksowa usługa najmu. Przedmiotem umowy byłby bowiem najem nieruchomości, a nie dostawa energii - dodała spółka.

REKLAMA

Dyrektor KIS zgodził się z nią tylko w części. Przyznał, że sprzedaż najemcom prądu z instalacji fotowoltaicznej jest zasadniczo opodatkowana akcyzą. Nie można skorzystać ze zwolnienia od podatku. Zgodnie bowiem z par. 5 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej z 28 czerwca 2021 r. (Dz.U. poz. 1178 ze zm.) zwolnienie przysługuje, gdy prąd z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW zużyje ten sam podmiot, który wyprodukował energię elektryczną. Przy sprzedaży prądu najemcom lokali użytkowych tak się nie dzieje. Producent, który nie ma dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii wytwarzanej w instalacji fotowoltaicznej, nie skorzysta też ze zwolnienia na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, który takiego dokumentu wymaga.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z interpretacji wynika, że spółka musiałaby też płacić akcyzę od prądu zużytego przez najemców w ramach kompleksowej usługi najmu. - Na gruncie podatku akcyzowego bez znaczenia jest, że przedmiotem umowy będzie usługa najmu, a nie dostawa energii elektrycznej - argumentował dyrektor KIS.

Czy interpretacja dotyczy także osób fizycznych wynajmujących nieruchomości?

- Wynajmującym była tu wprawdzie osoba prawna, ale nie mam wątpliwości, że wnioski fiskusa dotyczą również osób fizycznych - przestrzega Jacek Arciszewski.

Co to oznacza w praktyce? Gdyby Kowalski będący właścicielem domu z fotowoltaiką w nim mieszkał, to nawet po wygaśnięciu tarczy antyinflacyjnej mógłby uniknąć podatku od wyprodukowanej energii zgodnie z par. 5 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej z 28 czerwca 2021 r. Nie musiałby też prowadzić ewidencji ilościowej energii (art. 138h ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym). Miałby za to obowiązek składania kwartalnych deklaracji podatkowych zgodnie z art. 24e ustawy.

- Co innego, gdyby producent energii z fotowoltaiki wynajął dom - podkreśla Jacek Arciszewski.

Jeśli prąd z paneli wykorzystywałby najemca prowadzący gospodarstwo domowe, to po wygaśnięciu tarczy antyinflacyjnej wynajmujący musiałby zapłacić podatek według stawki 5 zł za megawatogodzinę. Gdyby najemca nie prowadził gospodarstwa domowego, należałoby zapłacić podatek nawet w trakcie obowiązywania tarczy według stawki 4,60 zl za megawatogodzinę. Wynajmujący musiałby też składać co miesiąc deklarację AKC-4/H.

- Gdyby zgodzić się z wykładnią dyrektora KIS, mielibyśmy do czynienia z dziwną sytuacją. Wpływy budżetowe od wynajmującego byłyby niewielkie, a nałożona na niego biurokracja akcyzowa bardzo poważna. Mam nadzieję, że resort finansów podejmie odpowiednie kroki - apeluje Jacek Arciszewski. ©℗

Obowiązki wynajmującego nieruchomość z instalacją fotowoltaiczną, jeśli najnowsze stanowisko dyrektora KIS miałoby się utrzymać

Zapłata podatku akcyzowego

Deklaracje podatkowe

Ewidencja energii elektrycznej

Status najemcy:

Osoba fizyczna prowadząca gospodarstwo domowe

Wynajmujący:

Zgodnie z tarczą antyinflacyjną do końca lipca br. nie musi płacić podatku. Po tej dacie zapłaci podatek według stawki 5 zł za megawatogodzinę. Do końca 2022 r. powinien informować najemcę o preferencjach wynikających z tarczy antyinflacyjnej

Do końca lipca br. składa elektroniczne deklaracje kwartalne. Po tej dacie powinien składać deklaracje miesięczne

Może skorzystać ze zwolnienia. W praktyce ewidencja prowadzona w jakiejkolwiek formie może ułatwić rozliczenie z fiskusem

Status najemcy:

Inny podmiot

Wynajmujący:

Do końca lipca br. płaci podatek według obniżonej stawki 4,60 zł za megawatogodzinę. Po tej dacie zapłaci podatek według stawki 5 zł za megawatogodzinę. Do końca 2022 r. powinien informować najemcę o preferencjach wynikających z tarczy antyinflacyjnej

Powinien składać deklaracje miesięczne

Może skorzystać ze zwolnienia. W praktyce ewidencja prowadzona w jakiejkolwiek formie może ułatwić rozliczenie z fiskusem

Stanowisko fiskusa rodziłoby absurdy - opinia

Anna Wibig, doradczyni podatkowa, Deloitte:

Ciężko zgodzić się z wykładnią zaprezentowaną przez dyrektora KIS. W akcyzie znana jest bowiem koncepcja, w której wyroby akcyzowe są zużywane w celu wyświadczenia innemu podmiotowi usługi. Dzieje się tak np. przy realizacji usługi utrzymania ruchu czy konserwacji. Przedsiębiorca, który zużywa oleje smarowe w ramach podobnego świadczenia, jest traktowany dla celów akcyzy jako podmiot zużywający. Nie ma wątpliwości, że to ten podmiot musi dopełnić obowiązków, jeśli zużywane wyroby są objęte preferencją akcyzową. Organy nie wskazują, że w sytuacji gdy smar został zużyty w celu wyświadczenia usługi, dochodzi do sprzedaży smarów na rzecz usługobiorcy.
N
ie widzę w związku z tym argumentów, aby w przypadku, w którym wypowiadał się dyrektor KIS, wnioski były odmienne. Jeżeli przedmiotem świadczenia jest usługa najmu, i to w jej ramach usługobiorca (niezależnie, czy chodzi o osobę prawną, czy fizyczną) może skorzystać z mediów, to czy na pewno oznacza to, że je nabywa? Prowadziłoby to do absurdalnych wniosków, że np. włączając światło w toalecie w restauracji, konsument dokonywałby zakupu energii elektrycznej, a przecież rachunek zostałby wystawiony jedynie za posiłek. W jego cenie są z pewnością skalkulowane koszty energii elektrycznej zużytej na oświetlenie lokalu (w tym toalety), ale nie można traktować tego jako sprzedaży mediów.
W mojej ocenie ta interpretacja zupełnie nie wpisuje się w
istotę stosunków cywilnych między stronami najmu i dzierżawy oraz zasad rządzących w sprawie obrotu energią elektryczną, wynikających z prawa energetycznego czy regulacji o OZE. W przypadku akcyzy nie można pomijać tego, co wynika z przepisów prawa energetycznego. Przepisy akcyzowe wielokrotnie odnoszą się do zasad wynikających z tych regulacji, również określając tak podstawowe elementy konstrukcyjne tego podatku, jak: definicja nabywcy końcowego i katalog czynności opodatkowanych. Oznacza to, że intencją ustawodawcy nie było oderwanie systemu rozliczania akcyzy od energii elektrycznej od tego, w
jaki sposób prawo energetyczne reguluje ten obrót.

Mariusz Szulc

©℗ Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA