REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajem nieruchomości z instalacją fotowoltaiczną. Czy trzeba płacić akcyzę od prądu zużytego przez najemcę?

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wynajem nieruchomości z instalacją fotowoltaiczną. Czy trzeba płacić akcyzę od prądu zużytego przez najemcę?
Wynajem nieruchomości z instalacją fotowoltaiczną. Czy trzeba płacić akcyzę od prądu zużytego przez najemcę?

REKLAMA

REKLAMA

Właściciel nieruchomości z instalacją fotowoltaiczną powinien płacić podatek akcyzowy od energii elektrycznej z tej instalacji, którą zużył najemca. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 25 maja 2022 r.

Wynajmujący nieruchomość z instalacją fotowoltaiczną płaci akcyzę?

Eksperci nie kryją zaskoczenia. Stanowisko fiskusa uważają za oderwane od rzeczywistości. - Dyrektor KIS nie tylko nakazuje płacić podatek od świadczenia będącego integralną częścią usługi najmu. Zgodnie z jego stanowiskiem właściciela wynajętej nieruchomości z instalacją fotowoltaiczną czeka akcyzowa biurokracja, m.in. obowiązek składania co miesiąc deklaracji podatkowych - wskazuje Jacek Arciszewski, doradca podatkowy.
Jeśli wynajmującym byłaby osoba prawna, np. spółka, musiałaby też zarejestrować się w Centralnym Rejestrze Podatników Akcyzowych i prowadzić ewidencję ilościową energii elektrycznej.

REKLAMA

Autopromocja

- Osoba fizyczna nie miałaby takich obowiązków, ale trudno mi wyobrazić sobie prawidłowe rozliczenie z fiskusem bez prowadzenia ewidencji. Jeśli najnowsze stanowisko dyrektora KIS miałoby się utrzymać, resort finansów powinien zdecydować się na zmiany w przepisach. Tylko w ten sposób oszczędzi wszystkim niepotrzebnej biurokracji - uważa Jacek Arciszewski.
Przypomnijmy, że na mocy tarczy antyinflacyjnej (Dz.U. z 2022 r., poz. 1137) wynajmujący nie musi płacić podatku jedynie do końca lipca br. - po warunkiem że prąd wykorzystuje najemca prowadzący gospodarstwo domowe . Do końca 2022 r. miałby natomiast obowiązek przesyłania najemcy informacji o preferencjach podatkowych wynikających z tej tarczy.

Spółka wynajmuje lokale z dostępem do energii z fotowoltaiki - interpretacja podatkowa

Chodzi o interpretację dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 maja 2022 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.80.2022.1.JS). Pytanie zadała spółka zajmująca się wynajmem i zarządzaniem nieruchomościami, która na jednym z budynków zamontowała instalację fotowoltaiczną. Prąd, który produkowała, miał być zużywany przez najemców lokali użytkowych w tej nieruchomości. Jeśli lokal miał podlicznik, najemcy płacili za faktycznie zużytą energię elektryczną, a gdy podlicznika nie było, byli obciążani zryczałtowanymi kosztami zużycia prądu.

Spółka we wniosku o interpretację przekonywała, że niezależnie od tego, czy lokal ma taki podlicznik, sprzedaż energii wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną byłaby opodatkowana zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.). O podatku nie byłoby mowy, gdyby na rzecz najemcy świadczona była kompleksowa usługa najmu. Przedmiotem umowy byłby bowiem najem nieruchomości, a nie dostawa energii - dodała spółka.

REKLAMA

Dyrektor KIS zgodził się z nią tylko w części. Przyznał, że sprzedaż najemcom prądu z instalacji fotowoltaicznej jest zasadniczo opodatkowana akcyzą. Nie można skorzystać ze zwolnienia od podatku. Zgodnie bowiem z par. 5 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej z 28 czerwca 2021 r. (Dz.U. poz. 1178 ze zm.) zwolnienie przysługuje, gdy prąd z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW zużyje ten sam podmiot, który wyprodukował energię elektryczną. Przy sprzedaży prądu najemcom lokali użytkowych tak się nie dzieje. Producent, który nie ma dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii wytwarzanej w instalacji fotowoltaicznej, nie skorzysta też ze zwolnienia na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, który takiego dokumentu wymaga.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z interpretacji wynika, że spółka musiałaby też płacić akcyzę od prądu zużytego przez najemców w ramach kompleksowej usługi najmu. - Na gruncie podatku akcyzowego bez znaczenia jest, że przedmiotem umowy będzie usługa najmu, a nie dostawa energii elektrycznej - argumentował dyrektor KIS.

Czy interpretacja dotyczy także osób fizycznych wynajmujących nieruchomości?

- Wynajmującym była tu wprawdzie osoba prawna, ale nie mam wątpliwości, że wnioski fiskusa dotyczą również osób fizycznych - przestrzega Jacek Arciszewski.

Co to oznacza w praktyce? Gdyby Kowalski będący właścicielem domu z fotowoltaiką w nim mieszkał, to nawet po wygaśnięciu tarczy antyinflacyjnej mógłby uniknąć podatku od wyprodukowanej energii zgodnie z par. 5 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej z 28 czerwca 2021 r. Nie musiałby też prowadzić ewidencji ilościowej energii (art. 138h ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym). Miałby za to obowiązek składania kwartalnych deklaracji podatkowych zgodnie z art. 24e ustawy.

- Co innego, gdyby producent energii z fotowoltaiki wynajął dom - podkreśla Jacek Arciszewski.

Jeśli prąd z paneli wykorzystywałby najemca prowadzący gospodarstwo domowe, to po wygaśnięciu tarczy antyinflacyjnej wynajmujący musiałby zapłacić podatek według stawki 5 zł za megawatogodzinę. Gdyby najemca nie prowadził gospodarstwa domowego, należałoby zapłacić podatek nawet w trakcie obowiązywania tarczy według stawki 4,60 zl za megawatogodzinę. Wynajmujący musiałby też składać co miesiąc deklarację AKC-4/H.

- Gdyby zgodzić się z wykładnią dyrektora KIS, mielibyśmy do czynienia z dziwną sytuacją. Wpływy budżetowe od wynajmującego byłyby niewielkie, a nałożona na niego biurokracja akcyzowa bardzo poważna. Mam nadzieję, że resort finansów podejmie odpowiednie kroki - apeluje Jacek Arciszewski. ©℗

Obowiązki wynajmującego nieruchomość z instalacją fotowoltaiczną, jeśli najnowsze stanowisko dyrektora KIS miałoby się utrzymać

Zapłata podatku akcyzowego

Deklaracje podatkowe

Ewidencja energii elektrycznej

Status najemcy:

Osoba fizyczna prowadząca gospodarstwo domowe

Wynajmujący:

Zgodnie z tarczą antyinflacyjną do końca lipca br. nie musi płacić podatku. Po tej dacie zapłaci podatek według stawki 5 zł za megawatogodzinę. Do końca 2022 r. powinien informować najemcę o preferencjach wynikających z tarczy antyinflacyjnej

Do końca lipca br. składa elektroniczne deklaracje kwartalne. Po tej dacie powinien składać deklaracje miesięczne

Może skorzystać ze zwolnienia. W praktyce ewidencja prowadzona w jakiejkolwiek formie może ułatwić rozliczenie z fiskusem

Status najemcy:

Inny podmiot

Wynajmujący:

Do końca lipca br. płaci podatek według obniżonej stawki 4,60 zł za megawatogodzinę. Po tej dacie zapłaci podatek według stawki 5 zł za megawatogodzinę. Do końca 2022 r. powinien informować najemcę o preferencjach wynikających z tarczy antyinflacyjnej

Powinien składać deklaracje miesięczne

Może skorzystać ze zwolnienia. W praktyce ewidencja prowadzona w jakiejkolwiek formie może ułatwić rozliczenie z fiskusem

Stanowisko fiskusa rodziłoby absurdy - opinia

Anna Wibig, doradczyni podatkowa, Deloitte:

Ciężko zgodzić się z wykładnią zaprezentowaną przez dyrektora KIS. W akcyzie znana jest bowiem koncepcja, w której wyroby akcyzowe są zużywane w celu wyświadczenia innemu podmiotowi usługi. Dzieje się tak np. przy realizacji usługi utrzymania ruchu czy konserwacji. Przedsiębiorca, który zużywa oleje smarowe w ramach podobnego świadczenia, jest traktowany dla celów akcyzy jako podmiot zużywający. Nie ma wątpliwości, że to ten podmiot musi dopełnić obowiązków, jeśli zużywane wyroby są objęte preferencją akcyzową. Organy nie wskazują, że w sytuacji gdy smar został zużyty w celu wyświadczenia usługi, dochodzi do sprzedaży smarów na rzecz usługobiorcy.
N
ie widzę w związku z tym argumentów, aby w przypadku, w którym wypowiadał się dyrektor KIS, wnioski były odmienne. Jeżeli przedmiotem świadczenia jest usługa najmu, i to w jej ramach usługobiorca (niezależnie, czy chodzi o osobę prawną, czy fizyczną) może skorzystać z mediów, to czy na pewno oznacza to, że je nabywa? Prowadziłoby to do absurdalnych wniosków, że np. włączając światło w toalecie w restauracji, konsument dokonywałby zakupu energii elektrycznej, a przecież rachunek zostałby wystawiony jedynie za posiłek. W jego cenie są z pewnością skalkulowane koszty energii elektrycznej zużytej na oświetlenie lokalu (w tym toalety), ale nie można traktować tego jako sprzedaży mediów.
W mojej ocenie ta interpretacja zupełnie nie wpisuje się w
istotę stosunków cywilnych między stronami najmu i dzierżawy oraz zasad rządzących w sprawie obrotu energią elektryczną, wynikających z prawa energetycznego czy regulacji o OZE. W przypadku akcyzy nie można pomijać tego, co wynika z przepisów prawa energetycznego. Przepisy akcyzowe wielokrotnie odnoszą się do zasad wynikających z tych regulacji, również określając tak podstawowe elementy konstrukcyjne tego podatku, jak: definicja nabywcy końcowego i katalog czynności opodatkowanych. Oznacza to, że intencją ustawodawcy nie było oderwanie systemu rozliczania akcyzy od energii elektrycznej od tego, w
jaki sposób prawo energetyczne reguluje ten obrót.

Mariusz Szulc

©℗ Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA