REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie do wypoczynku pracownika – ZFŚS, świadczenia urlopowe, składki i podatki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Dofinansowanie do wypoczynku pracownika – ZFŚS, świadczenia urlopowe, składki i podatki
Dofinansowanie do wypoczynku pracownika – ZFŚS, świadczenia urlopowe, składki i podatki
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W czasach PRL jednym z przywilejów dla pracowników były dofinansowania do wczasów. Większość dużych zakładów pracy posiadało swoje ośrodki wypoczynkowe, a osoby które nie chciały spędzać wakacji z kolegami z pracy mogły korzystać z dofinansowań na tak zwane „wczasy pod gruszą”. Może wydawać się, że czasy te minęły bezpowrotnie, jednak nadal istnieją uregulowania prawne, które na celu mają wsparcie wypoczynku od pracy i przewidują możliwość korzystania z pewnych świadczeń urlopowych i dofinansowań, a także zwolnień podatkowych.

Dofinansowania z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych

Pierwszy, sposobem uzyskania dofinansowania do wypoczynku są tzw. dofinansowania z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Ten rodzaj preferencji będzie dotyczył pracowników pracujących w dużych zakładach pracy. Zasady tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych określa specjalny akt prawny: Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 923).

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek tworzenia funduszu

Obowiązek tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (dalej zwany "ZFŚS") dotyczy pracodawców, którzy zatrudniają według stanu na dzień 1 stycznia danego roku minimalnie (co najmniej) 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. W przypadku pracodawcy, który według stanu na dzień 1 stycznia danego roku, zatrudnia w przeliczeniu na pełne etaty co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników Fundusz należy tworzyć na wniosek zakładowej organizacji związkowej. Obowiązek tworzenia funduszu mają również pracodawcy prowadzący działalność jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

Uprawnieni

Zgodnie z brzmieniem ustawy uprawnionym do korzystania z funduszu są pracownicy i ich rodziny, emeryci i renciści oraz byli pracownicy i ich rodziny, a także inne osoby, którym pracodawca prawa takie przyznał w regulaminie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość dofinansowania

Zgodnie z zasadami określonymi przez ustawodawcę w art. 8 "Przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu." Zasady i wysokość tej pomocy powinna być określona w specjalnym regulaminie ZFŚS.

W każdym więc wypadku pracownik w celu zapoznania się z zasadami i możliwościami korzystania z funduszu powinien zapytać swojego pracodawcy (np. w stosownym dziale kadr) o obowiązujące procedury i opcje.

Skutki podatkowe dofinansowania z ZFŚS

W rozumieniu podatku dochodowego od osób fizycznych dofinansowanie z ZFŚS stanowi dla pracownika przychód. Zasady te określa Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.) zwana dalej "ustawą o PIT", w szczególności zwraca się uwagę na brzmienie art. 12 ust. 1, który określa co należy uznać za przychód ze stosunku służbowego.

Wyciąg z przepisów (Ustawa o PIT):

Art.  12.  [Przychody ze stosunku pracy i im podobne] ust. 1:

REKLAMA

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Należy jednak zauważyć, że świadczenia takie mogą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania na określonych zasadach (przede wszystkim maksymalnej wysokości 1000 zł). Tutaj zwrócić należy uwagę na brzmienie art. 21 ust. 1 pkt. 67 ustawy o PIT, który stwierdza jakie zwolnienia przedmiotowe mogą mieć miejsce, to znaczy co jest wolne od podatku dochodowego.

Wyciąg z przepisów (Ustawa o PIT):

Art.  21.  [Zwolnienia przedmiotowe]

1. Wolne od podatku dochodowego są: [...] pkt. 67

wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 1000 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Wyjątkowe zasady epidemiczne - świadczenia z ZFŚS do 2000 zł zwolnione z PIT

Dodatkowo w trakcie trwania epidemii COVID-19 w celu wsparcia zarówno pracowników i jak i branży turystycznej ustawodawca zdecydował, że limity zwolnienia przedmiotowego zostają zwiększone do 2000 zł.

Wyciąg z przepisów (Ustawa o PIT):

Art.  52l.  [Limit niektórych zwolnień przedmiotowych w 2020 r.]

Limit zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1:[...] 3) w okresie od 2020 r. do końca roku podatkowego następującego po roku, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19, wynosi 2 000 zł;

Świadczenia z ZFŚS, a składki ZUS i zdrowotne

REKLAMA

Świadczenia socjalne z ZFŚS nie stanowią podstawy do obliczania wymiaru składek, ani nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne. Wynika to bezpośrednio z Rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1949 z późn. zm. oraz Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1285 z późn. zm.), które stanowią:

§  2.  [Przychody niestanowiące podstawy wymiaru składek] ust. 1.  Podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody:[...] pkt. 19) świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,

Art.  81.  [Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne] ust. 1.  Do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne osób, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a, d-i i pkt 3 i 35, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób, z zastrzeżeniem ust. 5, 6 i 10.

Świadczenia urlopowe pracodawcy dla pracownika - zasady, terminy wypłaty

Jednak dofinansowania do urlopu nie zostały ograniczone jedynie do osób pracujących w dużych zakładach pracy, również inni pracownicy mogą mieć szansę skorzystania z takich opcji. Obok funkcjonowania dofinansowań z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych ustawodawca wprowadził tak zwane świadczenia urlopowe. Pracodawcy, którzy zatrudniają mniej niż 50 pracowników (w przeliczeniu na pełne etaty - według stanu na dzień 1 stycznia danego roku) mają więcej możliwości i mogą samodzielnie wybrać sposób realizacji swoich zobowiązań socjalnych wobec pracowników, właśnie dla nich alternatywą dla dofinansowania z ZFŚS są tak zwane świadczenia urlopowe.

Co do wysokości i zasad funkcjonowania takiego świadczenia urlopowego ustawodawca zdecydował (art. 4 ust. 4-6 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych), że:

  • Wysokość świadczenia urlopowego, nie może przekroczyć wysokości odpisu podstawowego, określonego w art. 5 ust. 2, 2a i 3 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - odpowiedniego do rodzaju zatrudnienia pracownika;
  • Wysokość świadczenia dla zatrudnionych, o których mowa w art. 5 ust. 2 i 3 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy pracownika;

Wyciąg z przepisów (ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych):

Art. 5 ust. 2 wysokość odpisu podstawowego, o którym mowa w ust. 1, wynosi na jednego zatrudnionego, z zastrzeżeniem ust. 2a i 3, 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą.

2a.  Wysokość odpisu podstawowego na jednego pracownika młodocianego wynosi w pierwszym roku nauki 5%, w drugim roku nauki 6%, a w trzecim roku nauki 7% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w ust. 2.

3. Wysokość odpisu podstawowego na jednego pracownika wykonującego prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze - w rozumieniu przepisów o emeryturach pomostowych, wynosi 50% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w ust. 2.

Art.  5k.  [Przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w 2022 r.]

W 2022 r. przez przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej, o którym mowa w art. 5 ust. 2, należy rozumieć przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2019 r. ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 5 ust. 7.

  • Świadczenie urlopowe, o którym mowa wypłaca pracodawca, raz w roku, każdemu pracownikowi korzystającemu w danym roku kalendarzowym z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych;
  • Wypłata świadczenia urlopowego następuje nie później niż w ostatnim dniu poprzedzającym rozpoczęcie urlopu wypoczynkowego.

Konkretne procedury oraz informacje o tym jak złożyć wniosek o dofinansowanie do urlopu u danego pracodawcy powinny być dostępne dla pracowników w działach kadrowych lub kadrowo – księgowych. Planując więc wypoczynek warto dopytać czy istnieje możliwość skorzystania z takiej możliwości w danej firmie.

Świadczenie urlopowe, a podatek dochodowy i składki ZUS

Świadczenie urlopowe należy rozumieć jako przychód ze stosunku służbowego, stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT - "różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych."

Do świadczenia urlopowego nie ma zastosowania zwolnienie z art. 21 ust.1 pkt 67 ustawy o PIT, ponieważ dotyczy on działalności socjalnej związanej ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. Zasadniczo więc takie świadczenia urlopowe podlegają więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ale mogą podlegać pewnym zwolnieniom jak na przykład PIT dla młodych (zerowy PIT dla młodych).

Świadczenie urlopowe nie podlega składce na ubezpieczenie społeczne pracowników.

Źródła opracowania

  • Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 923);
  • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.);
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1285 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1949 z późn. zm.).
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ukryte zyski w estońskim CIT – co to jest i dlaczego warto uważać?

Estoński CIT, czyli ryczałt od dochodów spółek, to atrakcyjna forma opodatkowania, która pozwala na odroczenie podatku dochodowego do momentu faktycznej dystrybucji zysków. Jednak korzystając z tej formy opodatkowania, przedsiębiorcy muszą być szczególnie czujni na pojęcie ukrytych zysków, które mogą skutkować nieoczekiwanym opodatkowaniem.

Dramatyczne dane o wypadkach rolniczych w 2025 r. KRUS stawia na profilaktykę i zdrowie rolników

Dane za pierwsze półrocze 2025 roku pokazują, że w rolnictwie wciąż dochodzi do tysięcy wypadków przy pracy – odnotowano ponad 4,4 tys. zdarzeń, w których zginęło 26 osób. KRUS podkreśla, że profilaktyka i dbanie o zdrowie rolników stają się priorytetem, aby zmniejszyć ryzyko i poprawić bezpieczeństwo w pracy na wsi.

Rewolucja w opłacie cukrowej w Polsce! Nowe prawo wprowadza radykalne zmiany

Jest projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada kompleksową nowelizację przepisów dotyczących tzw. opłaty cukrowej oraz uproszczenie systemu jej poboru. Celem zmian jest zwiększenie skuteczności działań prozdrowotnych oraz eliminacja dotychczasowych problemów interpretacyjnych i ograniczeń prawnych.

Wspólne KPI w usługach BPO - praktyczne podejście do optymalizacji procesów

Efektywne zarządzanie projektami BPO wymaga jasnych wskaźników efektywności, które pozwalają na obiektywną ocenę realizowanych procesów. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie wspólnych KPI, realizowanych równolegle przez dostawcę usług i klienta. Takie podejście, oparte na pomiarze czasu pracy i dodatkowych metryk, umożliwia lepsze zrozumienie procesów i ich systematyczne doskonalenie.

REKLAMA

Prezydencka propozycja zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci dzieli opinię publiczną

Propozycja prezydenta Karola Nawrockiego wprowadzenia zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci i dochodem do 140 tys. zł budzi wyraźne podziały w społeczeństwie. Według sondażu, popiera ją 47,5 proc. ankietowanych, a przeciwko jest 47,9 proc., reszta nie ma zdania.

Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Od 2026 roku o 50% wzrośnie stawka podatku od wygranych i nagród (np. w lotto, konkursach, grach, sprzedaży premiowej) – z 10% do 15% [projekt]

Budżet państwa jest chyba naprawdę w trudnej sytuacji, skoro Ministerstwo Finansów planuje podnieść od przyszłego roku (i to o 50%) stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Obecnie stawka ta wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody a ma wzrosnąć do 15%. Ten podatek płacimy np. od wygranej w lotto (choć dopiero od wygranej większej niż 2000 zł).

Podatek dla banków idzie ostro w górę! Rząd podał nowe stawki. Jest komentarz prezes ZBP

Rząd szykuje istotne zmiany w podatkach dla sektora finansowego. Nowy projekt przewiduje podwyższenie CIT dla banków, instytucji kredytowych i SKOK-ów oraz korekty podatku od niektórych instytucji finansowych. Celem reformy jest pozyskanie środków na modernizację i rozbudowę polskiej armii.

REKLAMA

Nowe przepisy restrukturyzacyjne już od 23 sierpnia! Druga szansa dla firm czy większe ryzyko upadłości?

Polskie firmy czekają na ważne zmiany w prawie – od 23 sierpnia zaczyna obowiązywać unijna dyrektywa drugiej szansy. Nowe zasady restrukturyzacji mają chronić przedsiębiorców przed upadłością, ale eksperci ostrzegają: okres przejściowy może być trudny, a sądy i doradcy będą uczyć się nowych reguł w praktyce.

Ile zdrożeje piwo i inne trunki od 2026 roku? Ministerstwo Finansów szykuje podwyżkę akcyzy na alkohol oraz opłaty cukrowej

Ministerstwo Finansów informuje, że przedstawiło dwa projekty ustaw dotyczących zdrowia publicznego. Jako pierwsze proponuje aktualizację (czytaj: podniesienie) stawek akcyzy na wszystkie napoje alkoholowe, co ma na celu ograniczenie spożycia napojów alkoholowych, a w konsekwencji redukcję negatywnych skutków jego nadużycia. Ministerstwo Finansów przygotowuje również aktualizację ustawy o zdrowiu publicznym, której celem jest ograniczenie ekonomicznej dostępności napojów słodzonych.

REKLAMA