REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r. Konieczny paragon

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r. Konieczny paragon
Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r. Konieczny paragon
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Nie wystarczy pozwolić klientom na zeskanowanie elektronicznego kodu QR i przesłać im linku na podany adres e-mailowy. To nie to samo, co wydanie paragonu fiskalnego – stwierdził dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r.

To zła wiadomość dla właścicieli myjni, którzy liczyli na uniknięcie bądź przynajmniej zmniejszenie kosztów instalacji i używania kas wirtualnych. Przypomnijmy, że od 1 października br. przedsiębiorcy świadczący usługi mycia i czyszczenia aut będą już musieli stosować kasy fiskalne. Tak wynika z rozporządzeń ministra finansów z 22 grudnia 2021 r. (Dz.U. poz. 2442) i z 24 czerwca 2022 r. (Dz.U. poz. 1368).

O problemach związanych z wdrożeniem tego obowiązku pisaliśmy szczegółowo w artykule „Monopol podnosi koszty instalacji w myjniach” (DGP nr 130/2022). Informowaliśmy, że na rynku dostępny jest na razie tylko jeden model kasy, zaprojektowany specjalnie z myślą o usługach myjni. Przedsiębiorcy nie mogą więc przebierać w ofertach na dostawy oprogramowania (czyli samej kasy) i specjalnego urządzenia do jego obsługi (ze względu na warunki panujące w myjni nie może to być tablet ani smartfon). Monopol producenta przekłada się również na koszty miesięcznego abonamentu.

REKLAMA

Same zaś kasy powinny być dostępne przy każdym stanowisku myjni.

Kod QR nie pomoże pobrać paragonu

Przedsiębiorcy walczą więc o zgodę na rozwiązanie alternatywne, znacznie tańsze, które umożliwiłoby im instalację jednej kasy na urządzeniu (np. komputerze), do którego nie miałyby dostępu osoby postronne. Klient po zakończeniu mycia samochodu otrzymywałby informację, że po zeskanowaniu kodu QR z danego stanowiska może przez minutę pobrać paragon na swój smartfon. Dzięki temu jedna kasa mogłaby obsługiwać wszystkie stanowiska w myjni.

O takim rozwiązaniu mówili uczestnicy czerwcowego posiedzenia parlamentarnego zespołu ds. ochrony praw konsumentów i przedsiębiorców. Liczyli na akceptację ze strony Ministerstwa Finansów.

Na to się jednak nie zanosi, sądząc po najnowszej interpretacji indywidualnej wydanej przez dyrektora KIS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paragon dla chętnych…

Wystąpiła o nią spółka, która planowała zainstalować w myjni samoobsługowej jedną kasę wirtualną. Przy każdym stanowisku zamierzała zamieścić regulamin świadczenia usług, z którego wynikałoby, że „jedynym możliwym sposobem na przekazanie paragonu fiskalnego nabywcy jest przekazanie linku do paragonu w formie elektronicznej, poprzez wyświetlenie kodu QR na wyświetlaczu znajdującym się na każdym stanowisku myjni”.

Przy wyświetlaczu kodu znajdowałaby się informacja: „Aby pobrać paragon fiskalny, zeskanuj kod QR przed rozpoczęciem płatności”.

Tym samym klient, decydując się na skorzystanie z usługi myjni, zgadzałby się zarazem na samodzielne zeskanowanie kodu QR urządzeniem mobilnym i na pobranie paragonu fiskalnego w postaci elektronicznej.

Wyglądałoby to tak, że najpierw klient skanowałby naklejkę z kodem QR smartfonem lub innym urządzeniem mobilnym podłączonym do internetu, następnie musiałby potwierdzić, że nie jest „robotem”, zaakceptować warunki prywatności, wprowadzić adres e-mail, na który chciałby otrzymać link do pobrania paragonu, i opcjonalnie wprowadzić numer NIP, aby ten mógł się znaleźć na paragonie. Następnie płaciłby za mycie auta, a na podany adres e-mail dostałby link do pobrania e-paragonu.

…czyli nie wszystkich

Spółka przyznała, że klient może nie być zainteresowany otrzymaniem paragonu. Wtedy bezpośrednio po wjeździe na stanowisko zapłaci tylko za usługę i rozpocznie mycie. Tak – w ocenie spółki – mogłoby postąpić nawet 98 proc. klientów, a powodami takiego postępowania mogą być pośpiech oraz niska wartość samej transakcji.

Mimo to spółka uważała, że takie rozwiązanie jest możliwe.

Fiskus: Paragon w myjni musi być

Nie zgodził się na to dyrektor KIS, i to z dwóch powodów. Po pierwsze, zauważył, spółka naruszyłaby art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym paragon fiskalny powinien zostać wydany każdemu świadczeniobiorcy.

Stwierdził więc, że nie można uzależniać wydania (przesyłania) paragonu od zachowania konkretnego klienta. Należy zapewnić możliwość automatycznego przesyłania np. linku z paragonem klientowi (po zaakceptowaniu np. regulaminu).

Natomiast przy takim rozwiązaniu, które zaproponowała spółka, to nabywca decydowałby, czy pobierze kod QR, który w następnym etapie umożliwiłby mu pobranie paragonu. Poza tym kod QR mógłby pobrać wyłącznie klient posiadający urządzenie mobilne z dostępem do internetu.

Po drugie, w opisanej sytuacji nie nastąpiłoby – zdaniem dyrektora KIS – wydanie paragonu w postaci elektronicznej, o którym mowa w par. 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych z 26 maja 2020 r. (Dz.U. poz. 957). Przepis ten nakazuje zapewnienie czytelnego widoku paragonu elektronicznego, umożliwiającego nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży.

Zgodnie z par. 53 ust. 2 pkt 3 oraz par. 53 ust. 3 rozporządzenia przedsiębiorca może nie drukować paragonu fiskalnego m.in. pod warunkiem jego wyświetlenia przez nie mniej niż 30 sekund lub do rozpoczęcia kolejnej sprzedaży. Spółka nie planowała natomiast umieszczenia wyświetlacza paragonu na każdym stanowisku, a to uniemożliwi klientom zapoznanie się z danymi dotyczącymi sprzedaży przez wymagany czas – podsumował dyrektor KIS. ©℗

Źródło: Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 5 sierpnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.165.2022.3.PRM.

Mariusz Szulc, współpraca Agnieszka Pokojska

©℗Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA