REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r. Konieczny paragon

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r. Konieczny paragon
Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r. Konieczny paragon
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Nie wystarczy pozwolić klientom na zeskanowanie elektronicznego kodu QR i przesłać im linku na podany adres e-mailowy. To nie to samo, co wydanie paragonu fiskalnego – stwierdził dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r.

To zła wiadomość dla właścicieli myjni, którzy liczyli na uniknięcie bądź przynajmniej zmniejszenie kosztów instalacji i używania kas wirtualnych. Przypomnijmy, że od 1 października br. przedsiębiorcy świadczący usługi mycia i czyszczenia aut będą już musieli stosować kasy fiskalne. Tak wynika z rozporządzeń ministra finansów z 22 grudnia 2021 r. (Dz.U. poz. 2442) i z 24 czerwca 2022 r. (Dz.U. poz. 1368).

O problemach związanych z wdrożeniem tego obowiązku pisaliśmy szczegółowo w artykule „Monopol podnosi koszty instalacji w myjniach” (DGP nr 130/2022). Informowaliśmy, że na rynku dostępny jest na razie tylko jeden model kasy, zaprojektowany specjalnie z myślą o usługach myjni. Przedsiębiorcy nie mogą więc przebierać w ofertach na dostawy oprogramowania (czyli samej kasy) i specjalnego urządzenia do jego obsługi (ze względu na warunki panujące w myjni nie może to być tablet ani smartfon). Monopol producenta przekłada się również na koszty miesięcznego abonamentu.

REKLAMA

REKLAMA

Same zaś kasy powinny być dostępne przy każdym stanowisku myjni.

Kod QR nie pomoże pobrać paragonu

Przedsiębiorcy walczą więc o zgodę na rozwiązanie alternatywne, znacznie tańsze, które umożliwiłoby im instalację jednej kasy na urządzeniu (np. komputerze), do którego nie miałyby dostępu osoby postronne. Klient po zakończeniu mycia samochodu otrzymywałby informację, że po zeskanowaniu kodu QR z danego stanowiska może przez minutę pobrać paragon na swój smartfon. Dzięki temu jedna kasa mogłaby obsługiwać wszystkie stanowiska w myjni.

O takim rozwiązaniu mówili uczestnicy czerwcowego posiedzenia parlamentarnego zespołu ds. ochrony praw konsumentów i przedsiębiorców. Liczyli na akceptację ze strony Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Na to się jednak nie zanosi, sądząc po najnowszej interpretacji indywidualnej wydanej przez dyrektora KIS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paragon dla chętnych…

Wystąpiła o nią spółka, która planowała zainstalować w myjni samoobsługowej jedną kasę wirtualną. Przy każdym stanowisku zamierzała zamieścić regulamin świadczenia usług, z którego wynikałoby, że „jedynym możliwym sposobem na przekazanie paragonu fiskalnego nabywcy jest przekazanie linku do paragonu w formie elektronicznej, poprzez wyświetlenie kodu QR na wyświetlaczu znajdującym się na każdym stanowisku myjni”.

Przy wyświetlaczu kodu znajdowałaby się informacja: „Aby pobrać paragon fiskalny, zeskanuj kod QR przed rozpoczęciem płatności”.

Tym samym klient, decydując się na skorzystanie z usługi myjni, zgadzałby się zarazem na samodzielne zeskanowanie kodu QR urządzeniem mobilnym i na pobranie paragonu fiskalnego w postaci elektronicznej.

Wyglądałoby to tak, że najpierw klient skanowałby naklejkę z kodem QR smartfonem lub innym urządzeniem mobilnym podłączonym do internetu, następnie musiałby potwierdzić, że nie jest „robotem”, zaakceptować warunki prywatności, wprowadzić adres e-mail, na który chciałby otrzymać link do pobrania paragonu, i opcjonalnie wprowadzić numer NIP, aby ten mógł się znaleźć na paragonie. Następnie płaciłby za mycie auta, a na podany adres e-mail dostałby link do pobrania e-paragonu.

…czyli nie wszystkich

Spółka przyznała, że klient może nie być zainteresowany otrzymaniem paragonu. Wtedy bezpośrednio po wjeździe na stanowisko zapłaci tylko za usługę i rozpocznie mycie. Tak – w ocenie spółki – mogłoby postąpić nawet 98 proc. klientów, a powodami takiego postępowania mogą być pośpiech oraz niska wartość samej transakcji.

Mimo to spółka uważała, że takie rozwiązanie jest możliwe.

Fiskus: Paragon w myjni musi być

Nie zgodził się na to dyrektor KIS, i to z dwóch powodów. Po pierwsze, zauważył, spółka naruszyłaby art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym paragon fiskalny powinien zostać wydany każdemu świadczeniobiorcy.

Stwierdził więc, że nie można uzależniać wydania (przesyłania) paragonu od zachowania konkretnego klienta. Należy zapewnić możliwość automatycznego przesyłania np. linku z paragonem klientowi (po zaakceptowaniu np. regulaminu).

Natomiast przy takim rozwiązaniu, które zaproponowała spółka, to nabywca decydowałby, czy pobierze kod QR, który w następnym etapie umożliwiłby mu pobranie paragonu. Poza tym kod QR mógłby pobrać wyłącznie klient posiadający urządzenie mobilne z dostępem do internetu.

Po drugie, w opisanej sytuacji nie nastąpiłoby – zdaniem dyrektora KIS – wydanie paragonu w postaci elektronicznej, o którym mowa w par. 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych z 26 maja 2020 r. (Dz.U. poz. 957). Przepis ten nakazuje zapewnienie czytelnego widoku paragonu elektronicznego, umożliwiającego nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży.

Zgodnie z par. 53 ust. 2 pkt 3 oraz par. 53 ust. 3 rozporządzenia przedsiębiorca może nie drukować paragonu fiskalnego m.in. pod warunkiem jego wyświetlenia przez nie mniej niż 30 sekund lub do rozpoczęcia kolejnej sprzedaży. Spółka nie planowała natomiast umieszczenia wyświetlacza paragonu na każdym stanowisku, a to uniemożliwi klientom zapoznanie się z danymi dotyczącymi sprzedaży przez wymagany czas – podsumował dyrektor KIS. ©℗

Źródło: Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 5 sierpnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.165.2022.3.PRM.

Mariusz Szulc, współpraca Agnieszka Pokojska

©℗Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA