REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r. Konieczny paragon

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r. Konieczny paragon
Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r. Konieczny paragon
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Nie wystarczy pozwolić klientom na zeskanowanie elektronicznego kodu QR i przesłać im linku na podany adres e-mailowy. To nie to samo, co wydanie paragonu fiskalnego – stwierdził dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r.

To zła wiadomość dla właścicieli myjni, którzy liczyli na uniknięcie bądź przynajmniej zmniejszenie kosztów instalacji i używania kas wirtualnych. Przypomnijmy, że od 1 października br. przedsiębiorcy świadczący usługi mycia i czyszczenia aut będą już musieli stosować kasy fiskalne. Tak wynika z rozporządzeń ministra finansów z 22 grudnia 2021 r. (Dz.U. poz. 2442) i z 24 czerwca 2022 r. (Dz.U. poz. 1368).

O problemach związanych z wdrożeniem tego obowiązku pisaliśmy szczegółowo w artykule „Monopol podnosi koszty instalacji w myjniach” (DGP nr 130/2022). Informowaliśmy, że na rynku dostępny jest na razie tylko jeden model kasy, zaprojektowany specjalnie z myślą o usługach myjni. Przedsiębiorcy nie mogą więc przebierać w ofertach na dostawy oprogramowania (czyli samej kasy) i specjalnego urządzenia do jego obsługi (ze względu na warunki panujące w myjni nie może to być tablet ani smartfon). Monopol producenta przekłada się również na koszty miesięcznego abonamentu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Same zaś kasy powinny być dostępne przy każdym stanowisku myjni.

Kod QR nie pomoże pobrać paragonu

Przedsiębiorcy walczą więc o zgodę na rozwiązanie alternatywne, znacznie tańsze, które umożliwiłoby im instalację jednej kasy na urządzeniu (np. komputerze), do którego nie miałyby dostępu osoby postronne. Klient po zakończeniu mycia samochodu otrzymywałby informację, że po zeskanowaniu kodu QR z danego stanowiska może przez minutę pobrać paragon na swój smartfon. Dzięki temu jedna kasa mogłaby obsługiwać wszystkie stanowiska w myjni.

O takim rozwiązaniu mówili uczestnicy czerwcowego posiedzenia parlamentarnego zespołu ds. ochrony praw konsumentów i przedsiębiorców. Liczyli na akceptację ze strony Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Na to się jednak nie zanosi, sądząc po najnowszej interpretacji indywidualnej wydanej przez dyrektora KIS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paragon dla chętnych…

Wystąpiła o nią spółka, która planowała zainstalować w myjni samoobsługowej jedną kasę wirtualną. Przy każdym stanowisku zamierzała zamieścić regulamin świadczenia usług, z którego wynikałoby, że „jedynym możliwym sposobem na przekazanie paragonu fiskalnego nabywcy jest przekazanie linku do paragonu w formie elektronicznej, poprzez wyświetlenie kodu QR na wyświetlaczu znajdującym się na każdym stanowisku myjni”.

Przy wyświetlaczu kodu znajdowałaby się informacja: „Aby pobrać paragon fiskalny, zeskanuj kod QR przed rozpoczęciem płatności”.

Tym samym klient, decydując się na skorzystanie z usługi myjni, zgadzałby się zarazem na samodzielne zeskanowanie kodu QR urządzeniem mobilnym i na pobranie paragonu fiskalnego w postaci elektronicznej.

Wyglądałoby to tak, że najpierw klient skanowałby naklejkę z kodem QR smartfonem lub innym urządzeniem mobilnym podłączonym do internetu, następnie musiałby potwierdzić, że nie jest „robotem”, zaakceptować warunki prywatności, wprowadzić adres e-mail, na który chciałby otrzymać link do pobrania paragonu, i opcjonalnie wprowadzić numer NIP, aby ten mógł się znaleźć na paragonie. Następnie płaciłby za mycie auta, a na podany adres e-mail dostałby link do pobrania e-paragonu.

…czyli nie wszystkich

Spółka przyznała, że klient może nie być zainteresowany otrzymaniem paragonu. Wtedy bezpośrednio po wjeździe na stanowisko zapłaci tylko za usługę i rozpocznie mycie. Tak – w ocenie spółki – mogłoby postąpić nawet 98 proc. klientów, a powodami takiego postępowania mogą być pośpiech oraz niska wartość samej transakcji.

Mimo to spółka uważała, że takie rozwiązanie jest możliwe.

Fiskus: Paragon w myjni musi być

Nie zgodził się na to dyrektor KIS, i to z dwóch powodów. Po pierwsze, zauważył, spółka naruszyłaby art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym paragon fiskalny powinien zostać wydany każdemu świadczeniobiorcy.

Stwierdził więc, że nie można uzależniać wydania (przesyłania) paragonu od zachowania konkretnego klienta. Należy zapewnić możliwość automatycznego przesyłania np. linku z paragonem klientowi (po zaakceptowaniu np. regulaminu).

Natomiast przy takim rozwiązaniu, które zaproponowała spółka, to nabywca decydowałby, czy pobierze kod QR, który w następnym etapie umożliwiłby mu pobranie paragonu. Poza tym kod QR mógłby pobrać wyłącznie klient posiadający urządzenie mobilne z dostępem do internetu.

Po drugie, w opisanej sytuacji nie nastąpiłoby – zdaniem dyrektora KIS – wydanie paragonu w postaci elektronicznej, o którym mowa w par. 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych z 26 maja 2020 r. (Dz.U. poz. 957). Przepis ten nakazuje zapewnienie czytelnego widoku paragonu elektronicznego, umożliwiającego nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży.

Zgodnie z par. 53 ust. 2 pkt 3 oraz par. 53 ust. 3 rozporządzenia przedsiębiorca może nie drukować paragonu fiskalnego m.in. pod warunkiem jego wyświetlenia przez nie mniej niż 30 sekund lub do rozpoczęcia kolejnej sprzedaży. Spółka nie planowała natomiast umieszczenia wyświetlacza paragonu na każdym stanowisku, a to uniemożliwi klientom zapoznanie się z danymi dotyczącymi sprzedaży przez wymagany czas – podsumował dyrektor KIS. ©℗

Źródło: Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 5 sierpnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.165.2022.3.PRM.

Mariusz Szulc, współpraca Agnieszka Pokojska

©℗Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA