REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r. Konieczny paragon

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r. Konieczny paragon
Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r. Konieczny paragon
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Nie wystarczy pozwolić klientom na zeskanowanie elektronicznego kodu QR i przesłać im linku na podany adres e-mailowy. To nie to samo, co wydanie paragonu fiskalnego – stwierdził dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Kasy fiskalne w myjniach samochodowych od 1 października 2022 r.

To zła wiadomość dla właścicieli myjni, którzy liczyli na uniknięcie bądź przynajmniej zmniejszenie kosztów instalacji i używania kas wirtualnych. Przypomnijmy, że od 1 października br. przedsiębiorcy świadczący usługi mycia i czyszczenia aut będą już musieli stosować kasy fiskalne. Tak wynika z rozporządzeń ministra finansów z 22 grudnia 2021 r. (Dz.U. poz. 2442) i z 24 czerwca 2022 r. (Dz.U. poz. 1368).

O problemach związanych z wdrożeniem tego obowiązku pisaliśmy szczegółowo w artykule „Monopol podnosi koszty instalacji w myjniach” (DGP nr 130/2022). Informowaliśmy, że na rynku dostępny jest na razie tylko jeden model kasy, zaprojektowany specjalnie z myślą o usługach myjni. Przedsiębiorcy nie mogą więc przebierać w ofertach na dostawy oprogramowania (czyli samej kasy) i specjalnego urządzenia do jego obsługi (ze względu na warunki panujące w myjni nie może to być tablet ani smartfon). Monopol producenta przekłada się również na koszty miesięcznego abonamentu.

REKLAMA

Autopromocja

Same zaś kasy powinny być dostępne przy każdym stanowisku myjni.

Kod QR nie pomoże pobrać paragonu

Przedsiębiorcy walczą więc o zgodę na rozwiązanie alternatywne, znacznie tańsze, które umożliwiłoby im instalację jednej kasy na urządzeniu (np. komputerze), do którego nie miałyby dostępu osoby postronne. Klient po zakończeniu mycia samochodu otrzymywałby informację, że po zeskanowaniu kodu QR z danego stanowiska może przez minutę pobrać paragon na swój smartfon. Dzięki temu jedna kasa mogłaby obsługiwać wszystkie stanowiska w myjni.

O takim rozwiązaniu mówili uczestnicy czerwcowego posiedzenia parlamentarnego zespołu ds. ochrony praw konsumentów i przedsiębiorców. Liczyli na akceptację ze strony Ministerstwa Finansów.

Na to się jednak nie zanosi, sądząc po najnowszej interpretacji indywidualnej wydanej przez dyrektora KIS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Paragon dla chętnych…

Wystąpiła o nią spółka, która planowała zainstalować w myjni samoobsługowej jedną kasę wirtualną. Przy każdym stanowisku zamierzała zamieścić regulamin świadczenia usług, z którego wynikałoby, że „jedynym możliwym sposobem na przekazanie paragonu fiskalnego nabywcy jest przekazanie linku do paragonu w formie elektronicznej, poprzez wyświetlenie kodu QR na wyświetlaczu znajdującym się na każdym stanowisku myjni”.

Przy wyświetlaczu kodu znajdowałaby się informacja: „Aby pobrać paragon fiskalny, zeskanuj kod QR przed rozpoczęciem płatności”.

Tym samym klient, decydując się na skorzystanie z usługi myjni, zgadzałby się zarazem na samodzielne zeskanowanie kodu QR urządzeniem mobilnym i na pobranie paragonu fiskalnego w postaci elektronicznej.

Wyglądałoby to tak, że najpierw klient skanowałby naklejkę z kodem QR smartfonem lub innym urządzeniem mobilnym podłączonym do internetu, następnie musiałby potwierdzić, że nie jest „robotem”, zaakceptować warunki prywatności, wprowadzić adres e-mail, na który chciałby otrzymać link do pobrania paragonu, i opcjonalnie wprowadzić numer NIP, aby ten mógł się znaleźć na paragonie. Następnie płaciłby za mycie auta, a na podany adres e-mail dostałby link do pobrania e-paragonu.

…czyli nie wszystkich

Spółka przyznała, że klient może nie być zainteresowany otrzymaniem paragonu. Wtedy bezpośrednio po wjeździe na stanowisko zapłaci tylko za usługę i rozpocznie mycie. Tak – w ocenie spółki – mogłoby postąpić nawet 98 proc. klientów, a powodami takiego postępowania mogą być pośpiech oraz niska wartość samej transakcji.

Mimo to spółka uważała, że takie rozwiązanie jest możliwe.

Fiskus: Paragon w myjni musi być

Nie zgodził się na to dyrektor KIS, i to z dwóch powodów. Po pierwsze, zauważył, spółka naruszyłaby art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym paragon fiskalny powinien zostać wydany każdemu świadczeniobiorcy.

Stwierdził więc, że nie można uzależniać wydania (przesyłania) paragonu od zachowania konkretnego klienta. Należy zapewnić możliwość automatycznego przesyłania np. linku z paragonem klientowi (po zaakceptowaniu np. regulaminu).

REKLAMA

Natomiast przy takim rozwiązaniu, które zaproponowała spółka, to nabywca decydowałby, czy pobierze kod QR, który w następnym etapie umożliwiłby mu pobranie paragonu. Poza tym kod QR mógłby pobrać wyłącznie klient posiadający urządzenie mobilne z dostępem do internetu.

Po drugie, w opisanej sytuacji nie nastąpiłoby – zdaniem dyrektora KIS – wydanie paragonu w postaci elektronicznej, o którym mowa w par. 8 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w sprawie kas wirtualnych z 26 maja 2020 r. (Dz.U. poz. 957). Przepis ten nakazuje zapewnienie czytelnego widoku paragonu elektronicznego, umożliwiającego nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży.

Zgodnie z par. 53 ust. 2 pkt 3 oraz par. 53 ust. 3 rozporządzenia przedsiębiorca może nie drukować paragonu fiskalnego m.in. pod warunkiem jego wyświetlenia przez nie mniej niż 30 sekund lub do rozpoczęcia kolejnej sprzedaży. Spółka nie planowała natomiast umieszczenia wyświetlacza paragonu na każdym stanowisku, a to uniemożliwi klientom zapoznanie się z danymi dotyczącymi sprzedaży przez wymagany czas – podsumował dyrektor KIS. ©℗

Źródło: Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 5 sierpnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.165.2022.3.PRM.

Mariusz Szulc, współpraca Agnieszka Pokojska

©℗Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA