REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
NIP-2 nowy wzór formularza od 2023 roku
NIP-2 nowy wzór formularza od 2023 roku
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów przygotował nowy wzór zgłoszenia NIP-2, który będzie obowiązywał od 1 stycznia 2023 roku. Będzie to już 14. wersja tego formularza. Jakie zmiany zajdą w tym formularzu w porównaniu do obecnego wzoru? Do kiedy będzie można stosować obecny wzór formularza NIP-2 (wersja 13)?

Czym jest NIP-2?

NIP-2 to zgłoszenie identyfikacyjne (lub aktualizacyjne) osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem. Formularz NIP-2 może być składany w charakterze zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacyjnego.
Składa się go w celu realizacji obowiązku ewidencyjnego określonego w art. 2 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, a w szczególności w celu:
- uzyskania numeru identyfikacji podatkowej (NIP) albo
- aktualizacji danych podanych w zgłoszeniu identyfikacyjnym (np. adresu siedziby, miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, miejsca prowadzenia i przechowywania dokumentacji rachunkowej, rachunku bankowego do zwrotu podatku lub nadpłaty podatku lub innego rachunku bankowego związanego z działalnością).

Formularz NIP-2 przeznaczony jest dla osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej będących podatnikiem lub płatnikiem podatków, lub płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne - z wyjątkiem podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego, dla których przeznaczony jest formularz NIP-8. Formularz NIP-2 przeznaczony jest również do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego przez podmioty, którym nie nadano NIP, wpisane do KRS przed grudniem 2014 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Aktualny formularz zgłoszenia NIP-2 (wersja 13)

Aktualnie obowiązuje wzór formularza NIP-2 (wersja 13), określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 19 lipca 2021 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających (Dz. U. poz. 1404).

Nowy wzór formularza NIP-2 (wersja 14) od 1 stycznia 2023 roku. Dostosowany do grup VAT

W przygotowanym przez Ministra Finansów projekcie nowelizacji ww. rozporządzenia znalazł się nowy wzór formularza NIP-2 (wersja 14).

Grupa VAT od 2023 roku

Nowy wzór tego formularza stał się konieczny z uwagi na wprowadzenie do systemu podatkowego nowego podmiotu, tj. grupy VAT. Grupa VAT będzie mogła funkcjonować od 1 stycznia 2023 roku na mocy art. 14 ustawy z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2105, z późn. zm.), którym to przepisem dokonana została zmiana w ustawie o VAT.

REKLAMA

Zgodnie z art. 2 pkt 47) ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.) grupa VAT to grupa podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, zarejestrowana jako podatnik podatku VAT. Zasady opodatkowania w grupie VAT będą od 2023 roku określone w nowym Rozdziale 2b w dziale II ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inną przyczyną konieczności wprowadzenia zmian do formularza NIP-2 jest art. 6 pkt 1 lit. b ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową (Dz. U. poz. 1301), który wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2023 r, tj. z dniem wejścia w życie regulacji dotyczących grup VAT.

Co się zmieni w formularzu NIP-2 od 2023 roku?

W nowym wzorze NIP-2(14) – w porównaniu do obecnego wzoru NIP-2(13) - oprócz drobnych aktualizacji porządkowych i redakcyjnych, w tym uaktualnienia publikatorów aktów prawnych, wprowadzono następujące zmiany:

  • w bloku D w pozycji 86 dodano kwadrat nr 5 z opisem „grupa VAT” i z odnośnikiem nr 5 o treści: „W imieniu grupy VAT zgłoszenia dokonuje przedstawiciel grupy VAT”,
  • usunięto odnośnik nr 5 w poz. 89 (status „w organizacji” co do zasady dotyczy spółek kapitałowych, ale może dotyczyć też innych podmiotów, wobec których przepisy prawa dopuszczają taki status),
  • w bloku D.4. na końcu tytułu dodano: „/ CZŁONKA GRUPY VAT”,
  • w poz. 111 na końcu opisu przy kwadracie nr 1 i nr 2 dodano: „/ grupy VAT”,
  • w poz. 113 dodano kwadrat nr 3 z opisem: „oddział podatnika nieposiadającego siedziby na terytorium kraju (dotyczy grupy VAT)”,
  • w poz. 114 nazwie pozycji nadano brzmienie: „Forma uczestnictwa – kwadraty nr 1 i 2 dot. grupy kapitałowej, kwadraty nr 3 i 4 dot. grupy VAT (zaznaczyć właściwy kwadrat):”, dodano kwadrat nr 3 z opisem: „przedstawiciel grupy VAT” i dodano kwadrat nr 4 z opisem: „członek grupy VAT”, (należy zaznaczy, że przedstawiciel grupy VAT jest członkiem grupy VAT),
  • w poz. 117 opis przed gwiazdką uzupełniono: „ a w przypadku oddziału (zaznaczony w poz. 113 kwadrat nr 3) – numer KRS”.

Nowy formularz NIP-2(14) będzie obowiązywał od 1 stycznia 2023 r. co odpowiada terminowi wejścia w życie przepisów dotyczących grup VAT, wskazanym w ww. ustawie z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.

Zgodnie z § 2 omawianego projektu rozporządzenia, dotychczasowy wzór zgłoszenia NIP-2 (wersja 13) będzie mógł być stosowany przez osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, będące podatnikami lub płatnikami (z wyjątkiem grup VAT) - do 30 czerwca 2023 roku.

Źródło:
Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających.
NIP-2(14) - projekt nowego wzoru formularza.

Oprac. Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA