REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikacja zawodu księgowego. Obowiązkowa, czy dobrowolna?

Certyfikacja zawodu księgowego. Obowiązkowa, czy dobrowolna?
Certyfikacja zawodu księgowego. Obowiązkowa, czy dobrowolna?

REKLAMA

REKLAMA

W ramach dyskusji dotyczącej przyszłości zawodu księgowego Business Centre Club opowiada się za budową systemu certyfikacji nieobowiązkowej (dobrowolnej), która, prowadzona przez podmioty o uznanym prestiżu będzie zaświadczała o wiedzy, umiejętności i etyce posiadaczy certyfikatu. Jednocześnie BCC nie popiera certyfikacji obowiązkowej. BCC oczekuje od Ministerstwa Finansów informacji o inicjatywie certyfikacji, podmiotach, które chciałyby prowadzić działania certyfikacyjne, oraz promocji przedsięwzięcia, analogicznie np. z certyfikowaniem firm na wypełnianie procedur ISO. Procedury, zasady tam stosowane mogłyby być wskazówką pewną wskazówką w tworzeniu procedur do certyfikacji zawodu księgowego.

Czy zawód księgowego powinien być uregulowany (certyfikowany)?

Od kilku lat przedsiębiorcy obserwują wzrost złożoności spraw, którymi zajmują się księgowi, co zwiększa ryzyko popełnienia błędów i wymaga od księgowych wysokich kompetencji. W opinii BCC, w interesie przedsiębiorców leży przede wszystkim domaganie się uproszczeń, czytelności i jednoznaczności przepisów, a nie sankcjonowanie ich zagmatwania.
Część przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że zawód księgowego nie jest uregulowany czy certyfikowany – podnoszą eksperci Ministerstwa Finansów. W praktyce oznacza to, że nie trzeba spełnić żadnych wymagań, aby zostać księgowym. Dotyczy to zarówno księgowych na etacie jak również biur rachunkowych. Wielu przedsiębiorców, szczególnie rozpoczynających działalność gospodarczą, nie jest w stanie rozróżnić biur rachunkowych o wysokich kompetencjach od biur, których usługi nie są wykonywane na wystarczającym poziomie. Deregulacja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych tylko pogłębiła ten problem. A jak wiadomo ryzyko błędów związanych z prowadzeniem rachunkowości i rozliczeń z fiskusem ostatecznie obciąża przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Ryzyko nieodłączną częścią przedsiębiorczości. Czy każdy zawód będzie certyfikowany?

Zdaniem BCC przedsiębiorcy nie mogą być segregowani czy testowani pod kątem tego, czy zdają sobie sprawę czy nie ze złożoności prowadzenia biznesu. Równie skomplikowane są choćby kwestie porad prawnych, marketingu i PR, doboru strategii biznesowej. Ryzyko błędów w tym zakresie także obciąża przedsiębiorcę. Przedsiębiorczość polega właśnie na tym, że właściciel/zarząd firmy samodzielnie dobiera sobie personel do swoich potrzeb i to on ponosi ryzyko. Rząd nie może tego ryzyka przejmować na siebie i nie zwolni przedsiębiorcy z odpowiedzialności. Idąc tropem certyfikacji dojdzie do tego, że każdy wykonywany zawód winien być dodatkowo certyfikowany.

Czy trzeba stawiać bariery wejścia do zawodu księgowego?

Ministerstwo Finansów liczy na powstanie systemu umożliwiającego ocenę kompetencji kandydatów na księgowych. Wymaga to określenia barier wejścia do zawodu księgowego, w tym określenia:

1) minimalnych kwalifikacji lub wykształcenia,

REKLAMA

2) obowiązków aktualizacji wiedzy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) wymagań etycznych,

4) ubezpieczenia OC (w biurach rachunkowych).

Zdaniem BCC bariery nigdy nie służyły rozwojowi rynku i przedsiębiorczości. Spowodują przede wszystkim braki kadrowe w zawodzie a co za tym idzie drastyczny wzrost kosztów pracy. Co gorsza utrudnią napływ nowych adeptów i ich szkolenie wewnętrzne. W szczególności:

1. Minimalne kwalifikacje lub wykształcenie. Warunek tak naprawdę nieistotny w przypadku, gdy przepisy prawa potrafią się zmieniać raz na kwartał. Dodatkowo należałoby określić go odrębnie dla osób pracujących na bazie UoR, rozporządzenia MF w/s PKPiR, ryczałtu, oraz (jeśli zostały by podciągnięte pod zawód księgowego rachuby płac i kadr). Nie można wymagać od specjalistki KPiR, znajomości UoR, ale także odwrotnie. Wymaga to więc dogłębnej reformy kształcenia, wprowadzającej, zamiast uporządkowania wiedzy jedynie mentlik i wzrost kosztów prowadzenia działalności.

2. Obowiązek aktualizacji wiedzy. Można zaobserwować, jak postulat obowiązku doszkalania nie sprawdza się w innych grupach zawodowych. W praktyce aktualizowane są „punkty” a nie wiedza. Wiedza, umiejętności, doświadczenie, zaangażowanie pracowników – nie certyfikaty – budują pozycję firmy na rynku. Złej firmie certyfikaty niewiele pomogą, dobrej nie są niezbędne. Sama inwestuje w szkolenie.

3. Etyka zawodowa – trudno będzie wprowadzić kodeks etyki tak, aby nie uderzał przede wszystkim w MiŚ przedsiębiorstwa. Jak narzucimy krajowe wymogi etyczne korporacjom międzynarodowym mającym własne przepisy w tym zakresie? Co z firmami prowadzącymi obsługę zza granicy? Czy nie skończy się tak, że jak zawsze będą to przepisy obowiązujące jedynie małe firmy rodzinne, zaś korporacje będą się od nich uchylać? Jeśli przedsiębiorca uważa, że księgowy działa nieetycznie do dyspozycji ma sądy i polisę OC.

4. Ubezpieczenie OC. W przypadku Ustawy o Rachunkowości jest obowiązkowe, czy powinny być dla pozostałych to temat do dyskusji. Obowiązkiem przedsiębiorcy korzystającego z pracy księgowego jest zadbać o bezpieczeństwo zakupionej usługi. Niestety, w praktyce przedsiębiorców OC nie interesuje. O ubezpieczeniu powinna decydować chęć, a nie przymus.

Dodatkowo obowiązkowe OC spełni swoje zadanie tylko wtedy, gdy regularnie badana jest szkodowość. Jest to trudne, gdyż szkoda może wystąpić nawet do 7-miu lat od zdarzenia (księgowania). Obecnie w wielu przypadkach nie występują znaczące rabaty z tytułu bezszkodowości, więc „bezszkodowi”, płacą za szkody innych, będących dla nich często nieuczciwą konkurencją cenowo-jakościową. BCC jest zwolennikiem dobrowolnych ubezpieczeń, jednak w sposób znaczący promowanych przez Ministerstwo i organizacje księgowych, jako gwarant bezpieczeństwa przedsiębiorcy.

Dobrowolna certyfikacja oraz system opiniowania i rankingowania księgowych

Wracając do kwestii ogólnych zauważyć należy, że system kompetencyjny nie powinien być zarówno dla przedsiębiorców jak i księgowych nadmiernie restrykcyjny ani kosztowny. Jeśli będzie to system dobrowolny – i nie system barier tylko system opiniowania i rankingowania księgowych, to w takiej formule może spełnić swoją rolę pomocy dla przedsiębiorców, bez narażania ich na dodatkowe koszty. Lepiej jednak, żeby zajmowały się tym niezależne od rządu stowarzyszenia. Byłoby z pewnością mile widziane, gdyby Ministerstwo chciało pomóc w stworzeniu i wypromowaniu systemu np. na wzór ACCA czy ISO.

Księgowy doradcą biznesowym? BCC: kierownictwo firmy ponosi odpowiedzialność za sprawy księgowe

Zdaniem ekspertów MF powszechna jest opinia, że przedsiębiorca w wielu sprawach związanych z biznesem polega na opinii księgowych. BCC pokreśla, że kierownictwo firmy ponosi odpowiedzialność za sprawy księgowe i inne związane z tym formalności. Nie uważamy, żeby księgowy posiadał „z założenia” kwalifikacje do doradztwa biznesowego. Nie daje ich zarówno ustawa o rachunkowości jak i rozporządzenie ws. prowadzenia PKPiR. Proponując tego typu rozwiązania księgowi wchodziliby w konflikt z doradcami biznesowymi, prawnymi, podatkowymi, kredytowymi, finansistami itp. To w znacznej mierze także mali i średni przedsiębiorcy i wszyscy powinni mieć w tym zakresie równe szanse. Jednocześnie, dla ustanowienia równych szans, także wspomniane powyżej zawody nie powinny być „zamykane” czy certyfikowane. Jeśli przedsiębiorca chce akurat skorzystać z tej wiedzy swojego księgowego ma do tego oczywiste prawo, tak jak prawo do doboru odpowiednio wykwalifikowanego doradcy wg własnego uznania i posiadanych rekomendacji, a nie „z listy” certyfikatów.

Robert Okulski, ekspert BCC ds. księgowości i rozliczeń podatkowych małych i średnich przedsiębiorstw
tel. 501 797 837
e-mail: robert.okulski@bcc.org.pl

Źródło: Business Centre Club

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA