REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikacja zawodu księgowego. Obowiązkowa, czy dobrowolna?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Certyfikacja zawodu księgowego. Obowiązkowa, czy dobrowolna?
Certyfikacja zawodu księgowego. Obowiązkowa, czy dobrowolna?

REKLAMA

REKLAMA

W ramach dyskusji dotyczącej przyszłości zawodu księgowego Business Centre Club opowiada się za budową systemu certyfikacji nieobowiązkowej (dobrowolnej), która, prowadzona przez podmioty o uznanym prestiżu będzie zaświadczała o wiedzy, umiejętności i etyce posiadaczy certyfikatu. Jednocześnie BCC nie popiera certyfikacji obowiązkowej. BCC oczekuje od Ministerstwa Finansów informacji o inicjatywie certyfikacji, podmiotach, które chciałyby prowadzić działania certyfikacyjne, oraz promocji przedsięwzięcia, analogicznie np. z certyfikowaniem firm na wypełnianie procedur ISO. Procedury, zasady tam stosowane mogłyby być wskazówką pewną wskazówką w tworzeniu procedur do certyfikacji zawodu księgowego.

Czy zawód księgowego powinien być uregulowany (certyfikowany)?

Od kilku lat przedsiębiorcy obserwują wzrost złożoności spraw, którymi zajmują się księgowi, co zwiększa ryzyko popełnienia błędów i wymaga od księgowych wysokich kompetencji. W opinii BCC, w interesie przedsiębiorców leży przede wszystkim domaganie się uproszczeń, czytelności i jednoznaczności przepisów, a nie sankcjonowanie ich zagmatwania.
Część przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że zawód księgowego nie jest uregulowany czy certyfikowany – podnoszą eksperci Ministerstwa Finansów. W praktyce oznacza to, że nie trzeba spełnić żadnych wymagań, aby zostać księgowym. Dotyczy to zarówno księgowych na etacie jak również biur rachunkowych. Wielu przedsiębiorców, szczególnie rozpoczynających działalność gospodarczą, nie jest w stanie rozróżnić biur rachunkowych o wysokich kompetencjach od biur, których usługi nie są wykonywane na wystarczającym poziomie. Deregulacja usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych tylko pogłębiła ten problem. A jak wiadomo ryzyko błędów związanych z prowadzeniem rachunkowości i rozliczeń z fiskusem ostatecznie obciąża przedsiębiorców.

REKLAMA

Ryzyko nieodłączną częścią przedsiębiorczości. Czy każdy zawód będzie certyfikowany?

Zdaniem BCC przedsiębiorcy nie mogą być segregowani czy testowani pod kątem tego, czy zdają sobie sprawę czy nie ze złożoności prowadzenia biznesu. Równie skomplikowane są choćby kwestie porad prawnych, marketingu i PR, doboru strategii biznesowej. Ryzyko błędów w tym zakresie także obciąża przedsiębiorcę. Przedsiębiorczość polega właśnie na tym, że właściciel/zarząd firmy samodzielnie dobiera sobie personel do swoich potrzeb i to on ponosi ryzyko. Rząd nie może tego ryzyka przejmować na siebie i nie zwolni przedsiębiorcy z odpowiedzialności. Idąc tropem certyfikacji dojdzie do tego, że każdy wykonywany zawód winien być dodatkowo certyfikowany.

Czy trzeba stawiać bariery wejścia do zawodu księgowego?

Ministerstwo Finansów liczy na powstanie systemu umożliwiającego ocenę kompetencji kandydatów na księgowych. Wymaga to określenia barier wejścia do zawodu księgowego, w tym określenia:

1) minimalnych kwalifikacji lub wykształcenia,

2) obowiązków aktualizacji wiedzy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) wymagań etycznych,

4) ubezpieczenia OC (w biurach rachunkowych).

REKLAMA

Zdaniem BCC bariery nigdy nie służyły rozwojowi rynku i przedsiębiorczości. Spowodują przede wszystkim braki kadrowe w zawodzie a co za tym idzie drastyczny wzrost kosztów pracy. Co gorsza utrudnią napływ nowych adeptów i ich szkolenie wewnętrzne. W szczególności:

1. Minimalne kwalifikacje lub wykształcenie. Warunek tak naprawdę nieistotny w przypadku, gdy przepisy prawa potrafią się zmieniać raz na kwartał. Dodatkowo należałoby określić go odrębnie dla osób pracujących na bazie UoR, rozporządzenia MF w/s PKPiR, ryczałtu, oraz (jeśli zostały by podciągnięte pod zawód księgowego rachuby płac i kadr). Nie można wymagać od specjalistki KPiR, znajomości UoR, ale także odwrotnie. Wymaga to więc dogłębnej reformy kształcenia, wprowadzającej, zamiast uporządkowania wiedzy jedynie mentlik i wzrost kosztów prowadzenia działalności.

2. Obowiązek aktualizacji wiedzy. Można zaobserwować, jak postulat obowiązku doszkalania nie sprawdza się w innych grupach zawodowych. W praktyce aktualizowane są „punkty” a nie wiedza. Wiedza, umiejętności, doświadczenie, zaangażowanie pracowników – nie certyfikaty – budują pozycję firmy na rynku. Złej firmie certyfikaty niewiele pomogą, dobrej nie są niezbędne. Sama inwestuje w szkolenie.

REKLAMA

3. Etyka zawodowa – trudno będzie wprowadzić kodeks etyki tak, aby nie uderzał przede wszystkim w MiŚ przedsiębiorstwa. Jak narzucimy krajowe wymogi etyczne korporacjom międzynarodowym mającym własne przepisy w tym zakresie? Co z firmami prowadzącymi obsługę zza granicy? Czy nie skończy się tak, że jak zawsze będą to przepisy obowiązujące jedynie małe firmy rodzinne, zaś korporacje będą się od nich uchylać? Jeśli przedsiębiorca uważa, że księgowy działa nieetycznie do dyspozycji ma sądy i polisę OC.

4. Ubezpieczenie OC. W przypadku Ustawy o Rachunkowości jest obowiązkowe, czy powinny być dla pozostałych to temat do dyskusji. Obowiązkiem przedsiębiorcy korzystającego z pracy księgowego jest zadbać o bezpieczeństwo zakupionej usługi. Niestety, w praktyce przedsiębiorców OC nie interesuje. O ubezpieczeniu powinna decydować chęć, a nie przymus.

Dodatkowo obowiązkowe OC spełni swoje zadanie tylko wtedy, gdy regularnie badana jest szkodowość. Jest to trudne, gdyż szkoda może wystąpić nawet do 7-miu lat od zdarzenia (księgowania). Obecnie w wielu przypadkach nie występują znaczące rabaty z tytułu bezszkodowości, więc „bezszkodowi”, płacą za szkody innych, będących dla nich często nieuczciwą konkurencją cenowo-jakościową. BCC jest zwolennikiem dobrowolnych ubezpieczeń, jednak w sposób znaczący promowanych przez Ministerstwo i organizacje księgowych, jako gwarant bezpieczeństwa przedsiębiorcy.

Dobrowolna certyfikacja oraz system opiniowania i rankingowania księgowych

Wracając do kwestii ogólnych zauważyć należy, że system kompetencyjny nie powinien być zarówno dla przedsiębiorców jak i księgowych nadmiernie restrykcyjny ani kosztowny. Jeśli będzie to system dobrowolny – i nie system barier tylko system opiniowania i rankingowania księgowych, to w takiej formule może spełnić swoją rolę pomocy dla przedsiębiorców, bez narażania ich na dodatkowe koszty. Lepiej jednak, żeby zajmowały się tym niezależne od rządu stowarzyszenia. Byłoby z pewnością mile widziane, gdyby Ministerstwo chciało pomóc w stworzeniu i wypromowaniu systemu np. na wzór ACCA czy ISO.

Księgowy doradcą biznesowym? BCC: kierownictwo firmy ponosi odpowiedzialność za sprawy księgowe

Zdaniem ekspertów MF powszechna jest opinia, że przedsiębiorca w wielu sprawach związanych z biznesem polega na opinii księgowych. BCC pokreśla, że kierownictwo firmy ponosi odpowiedzialność za sprawy księgowe i inne związane z tym formalności. Nie uważamy, żeby księgowy posiadał „z założenia” kwalifikacje do doradztwa biznesowego. Nie daje ich zarówno ustawa o rachunkowości jak i rozporządzenie ws. prowadzenia PKPiR. Proponując tego typu rozwiązania księgowi wchodziliby w konflikt z doradcami biznesowymi, prawnymi, podatkowymi, kredytowymi, finansistami itp. To w znacznej mierze także mali i średni przedsiębiorcy i wszyscy powinni mieć w tym zakresie równe szanse. Jednocześnie, dla ustanowienia równych szans, także wspomniane powyżej zawody nie powinny być „zamykane” czy certyfikowane. Jeśli przedsiębiorca chce akurat skorzystać z tej wiedzy swojego księgowego ma do tego oczywiste prawo, tak jak prawo do doboru odpowiednio wykwalifikowanego doradcy wg własnego uznania i posiadanych rekomendacji, a nie „z listy” certyfikatów.

Robert Okulski, ekspert BCC ds. księgowości i rozliczeń podatkowych małych i średnich przedsiębiorstw
tel. 501 797 837
e-mail: robert.okulski@bcc.org.pl

Źródło: Business Centre Club

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Jaka najniższa krajowa pensja i minimalna stawka godzinowa w 2026 roku? Związki zawodowe chcą co najmniej 5015 zł brutto. Rząd proponuje ponad 200 zł mniej

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

REKLAMA