REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak wybrać biuro rachunkowe?
Jak wybrać biuro rachunkowe?
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak wybrać dobre, kompetentne biuro rachunkowe? Jakie są najważniejsze kryteria wyboru biura rachunkowego? Wyjaśnia Marta Kusek, właścicielka biura rachunkowego, posiadająca 30-letnie doświadczenie w pracy na wszystkich szczeblach zawodu księgowego.

Jak wybrać właściwe biuro rachunkowe?

Zbliża się koniec roku, a co za tym idzie wielu przedsiębiorców będzie chciało zmienić biuro rachunkowe – na tańsze, na lepsze, na bardziej dostępne. Przed wyborem biura rachunkowego staje też każdy przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą. Trzeba pamiętać, że wybór biura rachunkowego, to jedna z najważniejszych decyzji każdego Przedsiębiorcy. Czym się kierować? Gdzie szukać? Czego wymagać? To chyba najważniejsze pytania, które sobie stawiamy.

REKLAMA

Autopromocja

Biuro rachunkowe – najlepiej z polecenia

Najlepiej poszukiwanie biura rachunkowego zacząć od rozpytania znajomych, którzy już korzystają z takich usług. Polecenie, to najlepsza droga do znalezienia odpowiedniego biura. Jeżeli Twoi znajomi współpracują z biurem, z którego są zadowoleni, nie mają większych zastrzeżeń i polecają je Tobie, to jest bardzo duża szansa na to, że i Ty będziesz zadowolony z obsługi.

Możesz również posiłkować się Internetem sprawdzając wpisy i opnie zamieszczone na forach internetowych czy portalach społecznościowych. Jest wielce prawdopodobne, że trafisz na komentarze Klientów obsługiwanych przez wybrane Biuro.

Kompetencje

Przed podpisaniem umowy dowiedz się czy osoba prowadząca biuro rachunkowe i zajmujący się Twoją Firmą księgowy posiadają odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie. Jak długo Biuro istnieje na rynku. Czy współpracuje z jakimiś organizacjami zrzeszającymi księgowych. Jest ich klika.

- Krajowa Izba Biur Rachunkowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Stowarzyszenie Współpracujących Biur Rachunkowych

- Stowarzyszenie Księgowych w Polsce

- Krajowa Izba Doradców Podatkowych

Należy jednak pamiętać, że najczęściej największym zaufaniem cieszą się te biura, które już od wielu lat dobrze prosperują na rynku. Trzeba mieć jednak świadomość tego, że staż na rynku nie zawsze świadczy o doświadczeniu prowadzącego. Bardzo często jest tak, że księgowi po latach pracy na etacie zakładają własne biura rachunkowe. W związku z tym warto sprawdzić czy  biuro, które na rynku jest stosunkowo niedawno, nie jest prowadzone przez osobę z bogatym doświadczeniem.

Polisa OC

Podczas wstępnego rozpatrywania ofert powinniśmy sprawdzić czy wybrane przez nas biuro rachunkowe posiada polisę OC i w jakim zakresie.

W obecnym stanie prawnym obowiązkowym ubezpieczeniem OC objęte są tylko:

  • prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
  • okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
  • wycena aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
  • sporządzanie sprawozdań finansowych,
  • gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą.

Czyli najprościej mówiąc prowadzenie ksiąg handlowych.

Poza zakresem ubezpieczenia obowiązkowego znajdują się:

  • prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych (w tym PKPiR) i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  • sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;

oraz  takie czynności standardowo wykonywane przez biura rachunkowe jak:

  • obsługa kadrowo
  • obsługa  płac
  • obsługa ZUS, czyli obliczanie składek na ubezpieczenia, a także obsługa dokumentów w tym zakresie.

REKLAMA

Wykup polisy OC, to spory wydatek, szczególnie jeśli jest ona rozszerzona poza zakres podstawowy, ale jest ona zabezpieczeniem przed skutkami popełnienia ewentualnych błędów. Świadczy również o tym, że właściciele biura traktują zarówno Klientów  jak i odpowiedzialność za swoją pracę naprawdę poważnie.

Dlatego warto wybrać biuro, którego polisa, poza obowiązkowym OC, obejmuje również czynności nie podlegające obowiązkowemu ubezpieczeniu. Wszak nie tylko przy prowadzeniu ksiąg handlowych mogą powstać błędy, za które, w przypadku zaistnienia takiej konieczności, będzie można domagać się odszkodowania.

Indywidualne podejście do Klienta

Wybierając biuro warto dowiedzieć  się czy podchodzi się w nim indywidualnie do Klientów. W dużych biurach bardzo często, choć nie zawsze, Klient traktowany jest jak kolejne „papierki do wklepania” i nawet nie ma możliwości kontaktu z osobą, która zajmuje się dokumentami. Dlatego istotnym jest, by biuro było w stanie zapewnić jedną, konkretną osobę, która kompleksowo i  indywidualnie zajmie się Twoją firmą, będzie znała jej sprawy  i z którą będzie można się kontaktować. Z pewnością będziesz miał większy komfort psychiczny wiedząc dokładnie, kto na stałe zajmuje się sprawami Twojej Firmy.

Dobrze jest też dowiedzieć się jakie firmy obsługiwane są przez biuro. Czy są to prawie wyłącznie duże spółki czy również małe działalności. Dlaczego? Ponieważ jeżeli wybrane przez Ciebie biuro rachunkowe zajmuje się obsługą tylko dużych firm, istnieje niebezpieczeństwo, że w Twojej Firmie zostaną na przykład zastosowane rozwiązania sprawdzające się czy opłacalne w dużych firmach, ale zupełnie nieopłacalne w małej firmie, takiej jak Twoja. Co za tym idzie nie będziesz obsługiwany tak dobrze jak byś tego oczekiwał.

Zakres obsługi merytorycznej i współpracy. Zastanów się jakie masz potrzeby i czego oczekujesz od biura rachunkowego

Zanim wybierzesz biuro rachunkowe zastanów się, jakie są Twoje oczekiwania. Musisz też zastanowić się jakie ewentualne potrzeby możesz mieć w przyszłości i czy Biuro będzie w stanie im sprostać.

Dowiedz się w jakich godzinach pracuje Biuro i czy będziesz mógł liczyć na wsparcie obsługującego Cię księgowego. Czy będzie odpowiadał na telefony i e-maile tylko w czasie pracy, czy też w wyjątkowych sytuacjach pośpieszy z pomocą również po godzinach. Jeśli dla Ciebie ważne jest, by móc przesyłać dokumenty e-mailem, dzwonić czy przychodzić w nietypowych godzinach lub by to pracownik Biura odbierał dokumenty od Ciebie – zapytaj czy jest to możliwe przed nawiązaniem współpracy.

Warto też dowiedzieć się czy księgowy udostępni nam przez Internet kopie faktur, zestawienia kosztów itp. Dzięki tej wiedzy będziesz mógł stwierdzić, czy biuro rzeczywiście troszczy się o wygodę Klienta i dba o szybki przepływ informacji.

Zanim  nawiążesz współpracę wyjaśnij podstawowe wątpliwości:

  •  w jaki sposób będę informowany o przypadających terminach zapłaty podatków oraz składek ZUS,
  •  czy biuro wyśle do mnie e-mail, sms lub zatelefonuje by przypomnieć mi o terminie płatności podatków/składek,
  • kiedy zostanę poinformowany o wysokości zobowiązań -  tuż przed datą zapłaty podatku, czy otrzymam informację z wyprzedzeniem,
  • czy mogę liczyć na to, by księgowy na bieżąco monitorował moją sytuację i informował z wyprzedzeniem o prawdopodobnej wysokości podatku/straty,
  • czy te usługi są dodatkowo płatne,
  • w jakim terminie muszę przekazać dokumenty i czy mogę to uczynić elektronicznie lub listownie. Czy jest możliwość odbioru dokumentów przez pracownika Biura,
  • czy poniosę jakieś konsekwencje jeśli dostarczę dokumenty z opóźnieniem.

Dobrze by Biuro miało do czynienia z branżą, w której działasz, a współpraca była tak opracowana byś mógł swój czas poświęcić na rozwój Twojej Firmy i zarabianie pieniędzy, a rozliczenia podatkowe pozostawić specjalistom.

Dowiedz się czy wybrane Biuro przesyła deklaracje elektronicznie przy użyciu programu z podpisem elektronicznym, gdyż daje to możliwość wyeliminowania i korekty wielu błędów i uniknięcia trudności ze skompletowaniem dokumentów.

Warto pamiętać, że w dzisiejszych czasach to, co w jednych biurach jest normą, w innych jest nie do pomyślenia (współpraca on-line,  ruchome godziny pracy) oraz o tym, że Biuro rachunkowe, które stosuje nowoczesne metody komunikacji oszczędza Twój czas i redukuje koszty związane z dojazdem.

Dokumenty i oprogramowanie. Gdzie i jak będą przechowywane Twoje faktury i inne dokumenty księgowe

Sprawdź gdzie będą przechowywane Twoje dokumenty. Zazwyczaj dokumenty przechowuje biuro i zwraca po zakończeniu roku obrachunkowego. Jest to wygodne rozwiązanie, ponieważ Biuro odpowiada za to, by dokumenty nie zostały zniszczone czy zgubione.

Sprawdź czy biuro dysponuje legalnym oprogramowaniem i czy przeprowadza regularnie archiwizację danych. Jest  to istotne, gdyż w razie awarii sprzętu/oprogramowania czy kontroli i konfiskaty dysku twardego Twoje dokumenty przechowywane wyłącznie elektronicznie mogą zostać usunięte.

Ponadto warto mieć świadomość, że oprogramowanie, które jest niskiej jakości, jest nieaktualne czy nielegalne, zwiększa ryzyko powstawania błędów w obliczeniach. Częste zmiany przepisów wymagają od Biura, by oprogramowanie było stale aktualizowane.

Biuro rachunkowe a ochrona danych osobowych (RODO)

Sprawdź czy wybrane przez Ciebie biuro wdrożyło procedury związane z ochroną danych osobowych.

Korzystając z usług Biura rachunkowego powierzasz pracownikom Biura faktury, umowy, dokumenty pracownicze, raporty kasowe, wyciągi bankowe i inne dokumenty potwierdzające dokonywanie transakcji. Tym samym powierzasz pracownikom biura rachunkowego:

  • dane kontrahentów
  • dane dotyczące informacji o wielkości dokonywanych transakcji
  • dane pracowników (w tym także dane wrażliwe, takie jak np. zwolnienia lekarskie)
  • dane podwykonawców zatrudnionych na podstawie umów cywilno-prawnych

Korzystanie przez biuro rachunkowe z Twoich dokumentów, w których zawarte są dane osobowe, to czynność przetwarzania danych osobowych. Oznacza to, że Biuro podlega pod RODO i krajowe przepisy o ochronie danych osobowych i powinno podpisać z Tobą odpowiednią umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych.

AML

AML ( Anti Money Laundering)  - przeciwdziałanie praniu pieniędzy. Jest to jeden z wymogów prawnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce. Stosowaniem tych procedur zostały objęte również biura rachunkowe.

Jeśli więc nie dostaniesz dokumentów związanych z AML przy podpisaniu umowy z biurem rachunkowym, powinna zapalić Ci się czerwona lampka.

Cena usług biura rachunkowego. Uwaga na najtańsze oferty

Cena usługi, to sprawa traktowana przez wielu Przedsiębiorców jako najistotniejsza. Zrozumiałym jest, że każdy chce płacić jak najmniej. Jednak jak w każdej branży – również Twojej – istnieje granica opłacalności, poniżej której nie da się świadczyć usług na odpowiednim poziomie. Pamiętaj, że odpowiednie OC, szkolenia kadry, dobre oprogramowanie, obsługa na wysokim poziomie – to wszystko kosztuje. Sam wiesz najlepiej, że istnieje granica między dobrą obsługą, a niską ceną.

Dlatego, wybierając biuro rachunkowe, z całą pewnością nie należy kierować się wyłącznie ceną. Na wysokość ceny usług biura rachunkowego będą miały bezpośredni wpływ te wszystkie aspekty, które zostały opisane powyżej.

Przed podjęciem współpracy warto jest jeszcze upewnić się czy oprócz podstawowej opłaty za usługę nie będą naliczane opłaty dodatkowe. Pamiętać należy, że najtańsze biuro, pracujące w oparciu o niższe standardy czy po uwzględnieniu opłat dodatkowych, może okazać się najdroższym Biurem rachunkowym.

Czy rozumiesz, co księgowy do Ciebie mówi?

Ostatnim, ale jakże ważnym, czynnikiem jest to, czy rozumiesz, co księgowy do Ciebie mówi. Czy zwracając się do Ciebie mówi zrozumiale, czy tylko posługuje się językiem urzędowym z powołaniem się na akty prawne. Musisz pamiętać, że to właśnie z tym księgowym będziesz rozmawiał, będziesz zadawał pytania o możliwość stosowania ulg i odliczeń, o prawidłowość otrzymanych czy wystawianych dokumentów, czy coś można zaliczyć w koszty, jak zatrudnić pracownika i wiele, wiele innych. Na pewno chciałbyś, by jego odpowiedzi były rzeczowe, ale także zrozumiałe dla Ciebie. W końcu to Ty będziesz je później stosować w praktyce. Sposób komunikacji, przekazanej wiedzy i zrozumienie Twoich potrzeb ma spowodować, że będziesz swojego księgowego darzył zaufaniem i szacunkiem.

Podsumowanie

Porównaj kilka ofert, zapytaj znajomych. Kiedy już dokonasz wyboru dokładnie zapoznaj się z zapisami umowy przed jej podpisaniem i upewnij się jakie są w niej wpisane obowiązki stron oraz zasady współpracy.

Ważne!
Nie wolno Ci jednak zapomnieć, że przez powierzenie swojej księgowość do Biura, nie zdejmujesz z siebie odpowiedzialności karno-skarbowej. Jeśli urząd skarbowy albo ZUS wykryje jakieś nieprawidłowości, w pierwszej kolejności nałoży mandat na Ciebie.

Dlatego wybierz swoje Biuro rozsądnie i podejmij współpracę z kimś kompetentnym, odpowiedzialnym i godnym zaufania. Podpisanie umowy z dobrze wybranym Biurem, to owocna współpraca na długie lata. Czego serdecznie Ci życzę.

Marta Kusek, KUSEK Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA