REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak wybrać biuro rachunkowe?
Jak wybrać biuro rachunkowe?
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak wybrać dobre, kompetentne biuro rachunkowe? Jakie są najważniejsze kryteria wyboru biura rachunkowego? Wyjaśnia Marta Kusek, właścicielka biura rachunkowego, posiadająca 30-letnie doświadczenie w pracy na wszystkich szczeblach zawodu księgowego.

Jak wybrać właściwe biuro rachunkowe?

Zbliża się koniec roku, a co za tym idzie wielu przedsiębiorców będzie chciało zmienić biuro rachunkowe – na tańsze, na lepsze, na bardziej dostępne. Przed wyborem biura rachunkowego staje też każdy przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą. Trzeba pamiętać, że wybór biura rachunkowego, to jedna z najważniejszych decyzji każdego Przedsiębiorcy. Czym się kierować? Gdzie szukać? Czego wymagać? To chyba najważniejsze pytania, które sobie stawiamy.

REKLAMA

Autopromocja

Biuro rachunkowe – najlepiej z polecenia

Najlepiej poszukiwanie biura rachunkowego zacząć od rozpytania znajomych, którzy już korzystają z takich usług. Polecenie, to najlepsza droga do znalezienia odpowiedniego biura. Jeżeli Twoi znajomi współpracują z biurem, z którego są zadowoleni, nie mają większych zastrzeżeń i polecają je Tobie, to jest bardzo duża szansa na to, że i Ty będziesz zadowolony z obsługi.

Możesz również posiłkować się Internetem sprawdzając wpisy i opnie zamieszczone na forach internetowych czy portalach społecznościowych. Jest wielce prawdopodobne, że trafisz na komentarze Klientów obsługiwanych przez wybrane Biuro.

Kompetencje

Przed podpisaniem umowy dowiedz się czy osoba prowadząca biuro rachunkowe i zajmujący się Twoją Firmą księgowy posiadają odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie. Jak długo Biuro istnieje na rynku. Czy współpracuje z jakimiś organizacjami zrzeszającymi księgowych. Jest ich klika.

- Krajowa Izba Biur Rachunkowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Stowarzyszenie Współpracujących Biur Rachunkowych

- Stowarzyszenie Księgowych w Polsce

- Krajowa Izba Doradców Podatkowych

Należy jednak pamiętać, że najczęściej największym zaufaniem cieszą się te biura, które już od wielu lat dobrze prosperują na rynku. Trzeba mieć jednak świadomość tego, że staż na rynku nie zawsze świadczy o doświadczeniu prowadzącego. Bardzo często jest tak, że księgowi po latach pracy na etacie zakładają własne biura rachunkowe. W związku z tym warto sprawdzić czy  biuro, które na rynku jest stosunkowo niedawno, nie jest prowadzone przez osobę z bogatym doświadczeniem.

Polisa OC

Podczas wstępnego rozpatrywania ofert powinniśmy sprawdzić czy wybrane przez nas biuro rachunkowe posiada polisę OC i w jakim zakresie.

W obecnym stanie prawnym obowiązkowym ubezpieczeniem OC objęte są tylko:

  • prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
  • okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
  • wycena aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
  • sporządzanie sprawozdań finansowych,
  • gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą.

Czyli najprościej mówiąc prowadzenie ksiąg handlowych.

Poza zakresem ubezpieczenia obowiązkowego znajdują się:

  • prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych (w tym PKPiR) i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  • sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;

oraz  takie czynności standardowo wykonywane przez biura rachunkowe jak:

  • obsługa kadrowo
  • obsługa  płac
  • obsługa ZUS, czyli obliczanie składek na ubezpieczenia, a także obsługa dokumentów w tym zakresie.

REKLAMA

Wykup polisy OC, to spory wydatek, szczególnie jeśli jest ona rozszerzona poza zakres podstawowy, ale jest ona zabezpieczeniem przed skutkami popełnienia ewentualnych błędów. Świadczy również o tym, że właściciele biura traktują zarówno Klientów  jak i odpowiedzialność za swoją pracę naprawdę poważnie.

Dlatego warto wybrać biuro, którego polisa, poza obowiązkowym OC, obejmuje również czynności nie podlegające obowiązkowemu ubezpieczeniu. Wszak nie tylko przy prowadzeniu ksiąg handlowych mogą powstać błędy, za które, w przypadku zaistnienia takiej konieczności, będzie można domagać się odszkodowania.

Indywidualne podejście do Klienta

Wybierając biuro warto dowiedzieć  się czy podchodzi się w nim indywidualnie do Klientów. W dużych biurach bardzo często, choć nie zawsze, Klient traktowany jest jak kolejne „papierki do wklepania” i nawet nie ma możliwości kontaktu z osobą, która zajmuje się dokumentami. Dlatego istotnym jest, by biuro było w stanie zapewnić jedną, konkretną osobę, która kompleksowo i  indywidualnie zajmie się Twoją firmą, będzie znała jej sprawy  i z którą będzie można się kontaktować. Z pewnością będziesz miał większy komfort psychiczny wiedząc dokładnie, kto na stałe zajmuje się sprawami Twojej Firmy.

Dobrze jest też dowiedzieć się jakie firmy obsługiwane są przez biuro. Czy są to prawie wyłącznie duże spółki czy również małe działalności. Dlaczego? Ponieważ jeżeli wybrane przez Ciebie biuro rachunkowe zajmuje się obsługą tylko dużych firm, istnieje niebezpieczeństwo, że w Twojej Firmie zostaną na przykład zastosowane rozwiązania sprawdzające się czy opłacalne w dużych firmach, ale zupełnie nieopłacalne w małej firmie, takiej jak Twoja. Co za tym idzie nie będziesz obsługiwany tak dobrze jak byś tego oczekiwał.

Zakres obsługi merytorycznej i współpracy. Zastanów się jakie masz potrzeby i czego oczekujesz od biura rachunkowego

Zanim wybierzesz biuro rachunkowe zastanów się, jakie są Twoje oczekiwania. Musisz też zastanowić się jakie ewentualne potrzeby możesz mieć w przyszłości i czy Biuro będzie w stanie im sprostać.

Dowiedz się w jakich godzinach pracuje Biuro i czy będziesz mógł liczyć na wsparcie obsługującego Cię księgowego. Czy będzie odpowiadał na telefony i e-maile tylko w czasie pracy, czy też w wyjątkowych sytuacjach pośpieszy z pomocą również po godzinach. Jeśli dla Ciebie ważne jest, by móc przesyłać dokumenty e-mailem, dzwonić czy przychodzić w nietypowych godzinach lub by to pracownik Biura odbierał dokumenty od Ciebie – zapytaj czy jest to możliwe przed nawiązaniem współpracy.

Warto też dowiedzieć się czy księgowy udostępni nam przez Internet kopie faktur, zestawienia kosztów itp. Dzięki tej wiedzy będziesz mógł stwierdzić, czy biuro rzeczywiście troszczy się o wygodę Klienta i dba o szybki przepływ informacji.

Zanim  nawiążesz współpracę wyjaśnij podstawowe wątpliwości:

  •  w jaki sposób będę informowany o przypadających terminach zapłaty podatków oraz składek ZUS,
  •  czy biuro wyśle do mnie e-mail, sms lub zatelefonuje by przypomnieć mi o terminie płatności podatków/składek,
  • kiedy zostanę poinformowany o wysokości zobowiązań -  tuż przed datą zapłaty podatku, czy otrzymam informację z wyprzedzeniem,
  • czy mogę liczyć na to, by księgowy na bieżąco monitorował moją sytuację i informował z wyprzedzeniem o prawdopodobnej wysokości podatku/straty,
  • czy te usługi są dodatkowo płatne,
  • w jakim terminie muszę przekazać dokumenty i czy mogę to uczynić elektronicznie lub listownie. Czy jest możliwość odbioru dokumentów przez pracownika Biura,
  • czy poniosę jakieś konsekwencje jeśli dostarczę dokumenty z opóźnieniem.

Dobrze by Biuro miało do czynienia z branżą, w której działasz, a współpraca była tak opracowana byś mógł swój czas poświęcić na rozwój Twojej Firmy i zarabianie pieniędzy, a rozliczenia podatkowe pozostawić specjalistom.

Dowiedz się czy wybrane Biuro przesyła deklaracje elektronicznie przy użyciu programu z podpisem elektronicznym, gdyż daje to możliwość wyeliminowania i korekty wielu błędów i uniknięcia trudności ze skompletowaniem dokumentów.

Warto pamiętać, że w dzisiejszych czasach to, co w jednych biurach jest normą, w innych jest nie do pomyślenia (współpraca on-line,  ruchome godziny pracy) oraz o tym, że Biuro rachunkowe, które stosuje nowoczesne metody komunikacji oszczędza Twój czas i redukuje koszty związane z dojazdem.

Dokumenty i oprogramowanie. Gdzie i jak będą przechowywane Twoje faktury i inne dokumenty księgowe

Sprawdź gdzie będą przechowywane Twoje dokumenty. Zazwyczaj dokumenty przechowuje biuro i zwraca po zakończeniu roku obrachunkowego. Jest to wygodne rozwiązanie, ponieważ Biuro odpowiada za to, by dokumenty nie zostały zniszczone czy zgubione.

Sprawdź czy biuro dysponuje legalnym oprogramowaniem i czy przeprowadza regularnie archiwizację danych. Jest  to istotne, gdyż w razie awarii sprzętu/oprogramowania czy kontroli i konfiskaty dysku twardego Twoje dokumenty przechowywane wyłącznie elektronicznie mogą zostać usunięte.

Ponadto warto mieć świadomość, że oprogramowanie, które jest niskiej jakości, jest nieaktualne czy nielegalne, zwiększa ryzyko powstawania błędów w obliczeniach. Częste zmiany przepisów wymagają od Biura, by oprogramowanie było stale aktualizowane.

Biuro rachunkowe a ochrona danych osobowych (RODO)

Sprawdź czy wybrane przez Ciebie biuro wdrożyło procedury związane z ochroną danych osobowych.

Korzystając z usług Biura rachunkowego powierzasz pracownikom Biura faktury, umowy, dokumenty pracownicze, raporty kasowe, wyciągi bankowe i inne dokumenty potwierdzające dokonywanie transakcji. Tym samym powierzasz pracownikom biura rachunkowego:

  • dane kontrahentów
  • dane dotyczące informacji o wielkości dokonywanych transakcji
  • dane pracowników (w tym także dane wrażliwe, takie jak np. zwolnienia lekarskie)
  • dane podwykonawców zatrudnionych na podstawie umów cywilno-prawnych

Korzystanie przez biuro rachunkowe z Twoich dokumentów, w których zawarte są dane osobowe, to czynność przetwarzania danych osobowych. Oznacza to, że Biuro podlega pod RODO i krajowe przepisy o ochronie danych osobowych i powinno podpisać z Tobą odpowiednią umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych.

AML

AML ( Anti Money Laundering)  - przeciwdziałanie praniu pieniędzy. Jest to jeden z wymogów prawnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce. Stosowaniem tych procedur zostały objęte również biura rachunkowe.

Jeśli więc nie dostaniesz dokumentów związanych z AML przy podpisaniu umowy z biurem rachunkowym, powinna zapalić Ci się czerwona lampka.

Cena usług biura rachunkowego. Uwaga na najtańsze oferty

Cena usługi, to sprawa traktowana przez wielu Przedsiębiorców jako najistotniejsza. Zrozumiałym jest, że każdy chce płacić jak najmniej. Jednak jak w każdej branży – również Twojej – istnieje granica opłacalności, poniżej której nie da się świadczyć usług na odpowiednim poziomie. Pamiętaj, że odpowiednie OC, szkolenia kadry, dobre oprogramowanie, obsługa na wysokim poziomie – to wszystko kosztuje. Sam wiesz najlepiej, że istnieje granica między dobrą obsługą, a niską ceną.

Dlatego, wybierając biuro rachunkowe, z całą pewnością nie należy kierować się wyłącznie ceną. Na wysokość ceny usług biura rachunkowego będą miały bezpośredni wpływ te wszystkie aspekty, które zostały opisane powyżej.

Przed podjęciem współpracy warto jest jeszcze upewnić się czy oprócz podstawowej opłaty za usługę nie będą naliczane opłaty dodatkowe. Pamiętać należy, że najtańsze biuro, pracujące w oparciu o niższe standardy czy po uwzględnieniu opłat dodatkowych, może okazać się najdroższym Biurem rachunkowym.

Czy rozumiesz, co księgowy do Ciebie mówi?

Ostatnim, ale jakże ważnym, czynnikiem jest to, czy rozumiesz, co księgowy do Ciebie mówi. Czy zwracając się do Ciebie mówi zrozumiale, czy tylko posługuje się językiem urzędowym z powołaniem się na akty prawne. Musisz pamiętać, że to właśnie z tym księgowym będziesz rozmawiał, będziesz zadawał pytania o możliwość stosowania ulg i odliczeń, o prawidłowość otrzymanych czy wystawianych dokumentów, czy coś można zaliczyć w koszty, jak zatrudnić pracownika i wiele, wiele innych. Na pewno chciałbyś, by jego odpowiedzi były rzeczowe, ale także zrozumiałe dla Ciebie. W końcu to Ty będziesz je później stosować w praktyce. Sposób komunikacji, przekazanej wiedzy i zrozumienie Twoich potrzeb ma spowodować, że będziesz swojego księgowego darzył zaufaniem i szacunkiem.

Podsumowanie

Porównaj kilka ofert, zapytaj znajomych. Kiedy już dokonasz wyboru dokładnie zapoznaj się z zapisami umowy przed jej podpisaniem i upewnij się jakie są w niej wpisane obowiązki stron oraz zasady współpracy.

Ważne!
Nie wolno Ci jednak zapomnieć, że przez powierzenie swojej księgowość do Biura, nie zdejmujesz z siebie odpowiedzialności karno-skarbowej. Jeśli urząd skarbowy albo ZUS wykryje jakieś nieprawidłowości, w pierwszej kolejności nałoży mandat na Ciebie.

Dlatego wybierz swoje Biuro rozsądnie i podejmij współpracę z kimś kompetentnym, odpowiedzialnym i godnym zaufania. Podpisanie umowy z dobrze wybranym Biurem, to owocna współpraca na długie lata. Czego serdecznie Ci życzę.

Marta Kusek, KUSEK Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA

QUIZ. Korpomowa. Czy rozumiesz język korporacji? 15/15 to wielki sukces
Korpomowa, czyli specyficzny język korporacji, stał się nieodłącznym elementem życia zawodowego wielu z nas. Z jednej strony jest obiektem żartów, z drugiej - niezbędnym narzędziem komunikacji w wielu firmach. Czy jesteś w stanie rozpoznać i zrozumieć najważniejsze pojęcia z tego języka? Czy potrafisz poruszać się w świecie korporacyjnych skrótów, terminów i zwrotów? Sprawdź się w naszym quizie!
Ile zwrotu z ulgi na dziecko w 2025 roku? Podstawowe warunki, limity oraz przykładowe wysokości zwrotu w rozliczeniu PIT

Ulga na dziecko to znaczące wsparcie podatkowe dla rodziców i opiekunów. W 2025 roku, podobnie jak w ubiegłych latach, rodzice mogą liczyć na konkretne kwoty ulgi w zależności od liczby dzieci. Poniżej przedstawiamy szczegółowe wyliczenia i warunki, które należy spełnić, aby skorzystać z przysługującego zwrotu w rozliczeniu PIT.

QUIZ. Zagadki księgowej. Czy potrafisz rozszyfrować te skróty? Zdobędziesz 15/15?
Księgowość to nie tylko suche cyfry i bilanse, ale przede wszystkim język, którym posługują się specjaliści tej dziedziny. Dla wielu przedsiębiorców i osób niezwiązanych z branżą finansową, terminologia księgowa może wydawać się skomplikowana i niezrozumiała. Skróty takie jak "WB", "RK" czy "US" to tylko wierzchołek góry lodowej, pod którą kryje się cały świat zasad, procedur i regulacji. Współczesna księgowość to dynamicznie rozwijająca się branża, w której pojawiają się nowe terminy i skróty, takie jak chociażby "MPP". Celem tego quizu jest przybliżenie Ci niektórych z tych terminów i sprawdzenie Twojej wiedzy na temat języka księgowości. Czy jesteś gotów na wyzwanie?
Darowizna od teściów po rozwodzie. Czy jest zwolnienie jak dla najbliższej rodziny z I grupy podatkowej?

Otrzymanie darowizny pieniężnej od teściów po rozwodzie - czy nadal obowiązuje zwolnienie z podatku od darowizn dla najbliższej rodziny? Sprawdźmy, jakie konsekwencje podatkowe wiążą się z darowizną od byłych teściów i czy wciąż można skorzystać z preferencji podatkowych po rozwodzie.

REKLAMA

Raportowanie JPK CIT od 2025 roku - co czeka przedsiębiorców?

Od stycznia 2025 roku wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące raportowania podatkowego JPK CIT. Nowe regulacje wprowadzą obowiązek dostarczania bardziej szczegółowych danych finansowych, co ma na celu usprawnienie nadzoru podatkowego. Firmy będą musiały dostosować swoje systemy księgowe, aby spełniać wymagania. Sprawdź, jakie zmiany będą obowiązywać oraz jak się do nich przygotować.

Składka zdrowotna dla przedsiębiorców – zmiany 2025/2026. Wszystko już wiadomo

Od 2025 roku zasady naliczania składki zdrowotnej zmienią się w porównaniu do 2024 roku. Nastąpi ograniczenie podstawy naliczania składki do 75% minimalnego wynagrodzenia oraz likwidacja naliczania składki od środków trwałych. Natomiast od 1 stycznia 2026 r. zmiany będą już większe. W dniu 19 listopada 2024 r. Rada Ministrów przyjęła autopoprawkę do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (druk sejmowy nr 764), przedłożoną przez Ministra Finansów. Tego samego dnia rząd przyjął projekt kolejnej nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw dotyczący zmian w składce zdrowotnej od 2026 roku.

REKLAMA